בריטניה: הברקזיט מתחיל לנשוך את הכלכלה ואירלנד במוקד
בניגוד לנאסד"ק וה-S&P500 ששברו לא מעט שיאים מאז תחילת הקורונה, הפוטסי 100 (FTSE) וגם הפוטסי 350 (FTLC), שני המדדים החשובים בבריטניה, עוד לא התאוששו לגמרי מאז השיא שלהם ב-2018. שניהם הגיעו לשיא ב-1 ביולי דאז כשה-FTSE עמד על כמעט 7,749 נקודות, היום הוא עומד על 7,011 נקודות. ה-FTLC עמד אז 4,311 נקודות, היום הוא על כמעט 4,038 נקודות.
אמנם לקראת סוף 2018 החלו המדדים להתאושש עד סוף 2019, אבל אז בוריס ג'ונסון נבחר מחדש, הוציא לפועל את הברקזיט ואז הגיעה גם הקורונה. נראה שהדבר היחיד שמציל אותם כרגע אלה הריביות הנמוכות וההתערבות של הבנק אוף אינגלנד (BOE) בשווקים, אחרת אי אפשר לדעת לאילו תהומות הייתה מגיעה הבורסה שם.
בחודשים האחרון הבריטים, בראשותו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, פועלים לשנות את ההסכם על הברקזיט, בעיקר סביב המכסים בצפון אירלנד, שטוענת כי בדיקות המכס מייצרות חיכוכים כלכליים וחוסר יציבות חברתית. רק אתמול האיחוד האירופי ביטל תביעה בבית הדין האירופי נגד בריטניה בדיוק בנושא הזה, בניסיון להרגיע את הרוחות. לא בטוח שהם יירגעו, כי בריטניה מתחילה להבין כמה קשה לבד בעולם.
מה שזה כן עושה, זה מערער את אמינותה של בריטניה. מה הטעם לחתום איתה על הסכם כלשהו, אם כל בוקר הם קמים עם דרישות חדשות לשינויו? האיחוד, שאינו נושא ונותן קל בכלל, יישמר שבעתיים עכשיו לפני שיחתום על הסכמים חדשים מול ג'ונסון.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קרן המטבע הבינ"ל אמנם צפתה השבוע שהכלכלה הבריטית תצמח ב-7% השנה ובכך שדירגה את התחזית שלה למדינה והשוותה אותה לצמיחה בארה"ב, אבל בטווח הארוך היא קצת יותר פסימית. צריך גם לזכור שבשנה שעברה הכלכלה הבריטית סבלה מאוד ביחס ליתר המדינות המפותחות האחרות, כשהתכווצה ב-9.8%, לעומת ממוצע של 4.6% בכל המדינות המפותחות.
בשנה הבאה הצפי הוא להמשך התאוששות מהקורונה, עם צמיחה של 4.8%, אבל כולנו ראינו מה שוות התחזיות האלה בימינו והן יכולות להשתנות בכל רגע. רק תשאלו את הודו, שבתחילת השנה חזו שהיא תצמח ב-12% ועכשיו זה ירד ל-9.5% צמיחה.
אבל זה לא רק זה. סקר הקונפדרציה התעשייתי הבריטי (CBI) – המקבילה הבריטית ל-PMI – האחרון אמנם הראה שישנה התאוששות נאה בצריכה מצד אחד. הגיוני סך הכול, מאחר ובריטניה יוצאת מסבב הסגרים האחרון, מה שהוביל לקצב הזמנות הגבוה ביותר מאז2010 מצד התעשייה והקמעונאים. בחודש יוני המכירות של הקמעונאים עלו ב-25% ובחודש הנוכחי הם עלו ב-23%, כשמנגד, המכירות באינטרנט שעלו בעקבות המגפה, עלו החודש רק ב-2%.
- "האנבידיה של סין" - מי זאת קמבריקון?
- ממסלול המרוצים לנאסד"ק: סטורדוט מתמזגת לספאק של אנדרטי בשווי 800 מיליון דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים...
קולט קרס (אנבידיה)סמנכ"לית הכספים של אנבידיה: "יש לנו הזמנות של 500 מיליארד דולר לספק עד סוף 2026"
מניית אנבידיה עולה למרות האיום מאזמון - קולט קרס, סמנכ"לית הכספים חשפה את ההזמנות לביצוע בהמשך וגם - למה אמזון לא ממש מתחרה ראש בראש באנבידיה
מניית אנבידיה (NVIDIA Corp. -1.03% ) עלתה בטרום ב-1%, לאחר שאתמול טיפסה ב-0.8% וכעת יורדת ב-0.2% בהמשך לפרסום נתוני מאקרו פושרים מאוד. הסיבה המרכזית לביטחון המשקיעים באנבידיה למרות התחרות שמרימה ראש, הגיעה מפיה של סמנכ"לית הכספים קולט קרס, שאמרה בכנס UBS:"יש לנו כבר הזמנות מאושרות של 500 מיליארד דולר לשבבי Blackwell ו-Rubin עד סוף 2026, וזה אפילו בלי העסקה הפוטנציאלית עם OpenAI".
המספר הזה הפך לסוג של מגן מירידות. אלו מספרים ענקיים. אמזון יצאה אתמול בהצהרה חזקה - השקת שבב ה-Trainium3 החדש שלה יוזיל עלויות אימון מודלים ב-50%, יציע פי 4.4 ביצועים וזיכרון כפול מדור קודם. Anthropic כבר הזמינה מיליון יחידות עד סוף 2025 וההכנסות מ-Trainium צומחות ב-150% רבעון אחר רבעון. אלא שאמזון הודיעה במפורש ש-Trainium4 הקרוב יתמוך בטכנולוגיית NVLink Fusion של אנבידיה, כלומר, הלקוחות יוכלו לשלב את השבבים שלה עם מערכי ה-GPU הענקיים של אנבידיה. אמזון עשויה להחליף את מערכות אנבידיה אבל הגיוני יותר שהיא תשתלב כפיצ'ר מסוים בתוך פלטפורמת אנבידיה. זה יכול לפגוע במכירות וזו עשויה להיות תחרות, אבל נראה שאנבידיה עדיין מובילה טכנולוגית בפער מול האחרות.
קולט קרס חיזקה את הנקודה: "הלקוחות רוצים את הטוב משני העולמות, ASICs זולים לאימון ו-GPU גמישים להסקה ופיתוח. אנחנו לא רואים כאן תחרות ישירה". ואכן, מיקרוסופט, גוגל ומטה ממשיכות להזמין כמויות אדירות של Blackwell GB200, כ-65% מההכנסות הצפויות של אנבידיה ב-2026 מגיעות מהזמנות שכבר התקבלו.
מכתב הכוונות מול OpenAI עומד על כ-100 מיליארד דולר לפריסת 10 ג'יגה-וואט של מערכות אנבידיה ב-Stargate ובפרויקטים נוספים, אבל ההסכם הסופי לא נחתם. קרס אישרה: "אנחנו ממשיכים לעבוד איתם, אבל זה עדיין לא נכנס לתחזית". אם העסקה תיחתם ברבעון הקרוב, היא לבדה תוסיף 8-10% להכנסות 2027..
- אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל יותר וחוסך בעלויות"
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Mistral AI השיקה אתמול צ'אט מתקדם יותר - את Mistral 3 על גבי מערכי GB200 NVL72 של אנבידיה עם ביצועים גבוהים פי 10 מהדור הקודם. "אין תחליף היום לאקוסיסטם של אנבידיה", אמרו בחברה. גם xAI של אילון מאסק ו-CoreWeave ממשיכות להזמין עשרות אלפי מערכות Blackwell.
דורון מאירסדורף, סטורדוט. קרדיט: פולסטאר (פרס קיט)ממסלול המרוצים לנאסד"ק: סטורדוט מתמזגת לספאק של אנדרטי בשווי 800 מיליון דולר
החברה מהרצליה, שמפתחת סוללות לטעינה מהירה במיוחד לרכב חשמלי, נכנסת למיזוג עם חברת הספאק של משפחת אנדרטי; השווי התאגידי בעסקה, כ-882 מיליון דולר, עם פוטנציאל לטעינה של 100 מייל בחמש דקות
סטורדוט מהרצליה, שמפתחת סוללות לטעינה מהירה במיוחד לרכב חשמלי, חתמה על הסכם מיזוג עם חברת הרכישה למטרות מיוחדות אנדרטי אקויזישן קורפ 2 (Andretti Acquisition Corp. II 0% ) . אחרי המיזוג, החברה המשותפת תיקרא "אקס אף סי בטרי" ומניותיה צפויות להיסחר בנאסד"ק, לפי שווי הון של 800 מיליון דולר ושווי תאגידי מוערך של כ-882 מיליון דולר, בהנחה שבעלי המניות של הספאק לא יממשו פדיונות.
סטורדוט מציגה טכנולוגיית טעינה מהירה במיוחד, שמכוונת לטפל ישירות בחסם זמן הטעינה ברכב החשמלי. לפי הנתונים שפורסמו, תאי הסוללה של החברה מאפשרים להוסיף כ-100 מייל של טווח נסיעה בתוך כ-5 דקות טעינה, כשעל הפרק תוכנית להוריד את הזמן הזה לכ-3 דקות עבור אותו טווח. בחברה מדגישים שהטכנולוגיה מותאמת לקווי ייצור קיימים של סוללות ליתיום-יון, כך שהמודל העסקי מבוסס על רישוי לקווי ייצור קיימים ולא על הקמה של מפעלים חדשים.
הנהג האגדי ומשפחת המרוצים שמאחורי הספאק
מאחורי אנדרטי אקויזישן קורפ 2 עומדת קבוצת ספונסרים שבה שניים מהשמות הבולטים הם מריו ומייקל אנדרטי - אב ובן, שנחשבים לדמויות מרכזיות בהיסטוריה של המרוצים. מריו אנדרטי זכה באליפות העולם בפורמולה 1 בשנת 1978, ניצח במרוץ אינדיאנפוליס 500 ב-1969 ובדייטונה 500 ב-1967, והוא הנהג היחיד שזכה גם באליפות פורמולה 1, גם באינדיאנפוליס 500 וגם בדייטונה 500. בגלל הרצף הזה שמו הפך בארצות הברית כמעט לשם נרדף למהירות.
מייקל אנדרטי, בנו, זכה באליפות סדרת קארט בתחילת שנות ה-90 ונחשב לאחד הנהגים המצליחים ביותר במרוצים פתוחים בצפון אמריקה, עם 42 ניצחונות במרוצי אליפות, נתון שממקם אותו גבוה בטבלת כל הזמנים. לאחר הפרישה מההגה הוא עבר לצד הניהולי כראש קבוצת מרוצים ותיקה.
בהודעה המשותפת נאמר כי השם אנדרטי מזוהה עם מהירות, חדשנות וניצחונות, והחיבור לסטורדוט ממוסגר כמעין מעבר מעולם הפיט-סטופ המהיר במסלול אל עמדת הטעינה של הרכב החשמלי. מייקל אנדרטי, שמשמש כדירקטור ויועץ מיוחד באנדרטי אקויזישן קורפ 2, מדגיש כי מבחינתם מדובר לא רק בהזרמת הון אלא גם בניסיון להאיץ את הפריסה בפועל של טכנולוגיית הטעינה המהירה ולהציב את החברה הממוזגת כשחקנית מובילה בתחום.
