"הישראליות שמנפיקות בוול סטריט - הדבר הכי טוב שקרה לכלכלה שלנו"
אנחנו שמחים לבשר שהתחזית שלנו התרחשה. הערכנו בסוף השנה שעברה שיהיה גל של הנפקות של חברות ישראליות בוול סטריט - דיברנו על 20 בשווי מצרפי של 100 מיליארד דולר. בינתיים כבר הנפיקו 13 בשווי מצרפי של כ-55 מיליארד דולר כשאיירון סורס, מנדיי ופלייטיקה הן הגדולות מבחינת שווי שוק. אבל כל ההנפקות הן הנפקות ענק. אם בבועת הדוט.קום התפלאנו כשחברה גייסה לפי שווי של 200-300 מיליון דולר, הרי שכעת יש לנו שפע של הנפקות לפי שווי של 1 מיליארד דולר ומעלה.
החברות האלו מיהרו לוול סטריט ובצדק. חלון ההזדמנות לא יישאר פתוח במשך זמן רב. כבר עכשיו החלון להנפקה דרך ספאקים הולך ונסגר. יהיו עוד הנפקות, אף אחד לא יודע מתי החלון בשוק הראשוני - הנפקה ישירה בוול סטריט (IPO) ייסגר, אך מה שברור שמדובר בהישג כחול לבן. כל גיוס כזה שווה הרבה כלכלה המקומית. כל גיוס כזה מבטא עוד עובדים, עדו מסים, עוד הטבות ואופציות לעובדים, עוד נהנים ממעגל שני ושלישי - צריך שירותים, ארוחות, מקום לחברות הצומחות האלו. הכסף מההנפקות מחלחל לכל הכלכלה. ההנפקות השנה שמות בכיס הקטן את האקזיט של מובילאיי שנמכרה לאינטל ב-15 מיליארד לפני שלוש שנים. הן מפוזרות, מגוונות ויש להן השפעה הרבה יותר גדולה. אז למרות שבאזורים האחרים כלכלת ישראל מדשדשת, ההייטק מציל אותה.
>>> המסים מההייטק מצילים את הגירעון בתקציב
ההייטק סובל מביקורת קשה בחודש האחרון. פתאום גילו שיש פער בין עובדי ההייטק לבין האחרים. פתאום גילו שהמניות מסוכנות, פתאום מתייחסים למנהלים ולעובדים כאל מנוכרים ועשירים. אז ראשית, תמיד היה פער בין ההייטק ליתר. זה לא סוד שבהייטק מרוויחים יותר ולא רק בוגרי 8200. אין בזה שום דבר חדש. יש כאן ביקוש לעובדים טובים והשכר בהתאם. ברור שיש קנאה, אבל זו צריכה להיות קנאה שמונעת להישגיות - לכו ללמוד טכנולוגיה. ולא להבדיל - קנאה ורצון "לקחת" או לשמוח לאיד. ההצלחה של ההייטק היא הצלחה של כולנו, והאמת הפשוטה שזה המקום היחיד שיכול ליצור שוויון הזדמנויות אמיתי.
החברות האלו מרימות את כל המשק
"ביקורת גדולה נשמעת בתקשורת הישראלית על עובדי ההייטק שמרוויחים הרבה מעל השכר הממוצע במשק ועל המתעשרים החדשים בעקבות גל ההנפקות מה עדיף? שהם ימכרו את עצמן כמו מובילאיי? ככה הן נשארות ישראליות ומרימות את כל המשק" טוען ירון דייגי, משנה למנכ"ל הראל פיננסים, ומציע למשקיעים הישראלים להתחיל להכיר את החברות האלה כדי ליהנות מהעליות, ולא להשקיע רק לחברות שנסחרות בבורסה המקומית "המשקיע הישראלי מחזיק יותר פז מאשר סולאראדג' שעלתה באלפיי אחוזים" - צפו בראין המלא:
- מייסדי איירון סורס עוזבים את יוניטי
- יוניטי נפלה בפתיחה ב-10% ותיקנה; הנהלת החברה לקראת פיטורים בפעם הרביעית בשנה וחצי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 9.דמיקולו הירוק מקנאה 26/07/2021 09:15הגב לתגובה זואי הפרגון הוא לא ממש ליזמים ולבעלי החזון, אלא לשכירים ש-99 אחוז מהם הם סתם חנונים עם המון מזל. וכשפלח אחד מתרומם לשחקים כששאר המשק נותר על הקרקע, זה לא טוב למשק. לא קשור בכלל אם זה הייטקיסטים, רופאים, אנשי קבע, עובדי החברות הממשלתיות או חקלאים. זה לא בריא למשק, נקודה. על מדד ג'יני שמעת? ואני לא מהמקופחים, אני איש שוק ההון 20 שנה. כן, גם אני מתפרנס מעסקי אוויר (כמו ההייטק).
- 8.רום 26/07/2021 08:53הגב לתגובה זוכרגיל, כשמדובר על המצאות, טריקים, חשיבה מחוץ לקופסה, עסקי אוויר ואונליין, אז היהודים מובילים בבטחה. אין כמו עולם של הייטק עבור האופי היהודי. מצד אחד סוחרים בעסקי אוויר, שלא דורשים עמל פיסי,מצד שני הבקיאות הפיננסית, והנה קיבלנו את התקופה הטובה בהיסטוריה לכלכלה היהודית. א גורדון מתהפך בקברו, הפרדסנים שעוד ניסו לגדל כרגע מנסים להפוך את הפרדס לקרקע למגורים, ואריק כבר לא כאן,לשיר לנו שלוש ארבע לעבודה. וכן, צריך לפרגן, ולקנא מותר, אבל לא בהגזמה. שבוע טוב
- 7.צודקת עדי וגם הראל, ההייטק מציל אותנו (ל"ת)מיקי 25/07/2021 19:54הגב לתגובה זו
- 6.חנן 25/07/2021 19:50הגב לתגובה זוכל הכבוד להיי טק וכן ירבו, זה אומר שיש כאן אנשים לא רק עובדים גם חושבים חולמים ומגשימים בזכות זה מדינה מתקדמת ומקדמת את כל המדינה , בזכותם וכמותם יש שירותים נוספים שמתפתחים אז מי שמקנה שיהיה בריא ושימשיך לקנה בהם רק חבל שלא כולנו הייטקיסטים
- 5.קנאה מיותרת ביזמים מצליחים (ל"ת)סמי 25/07/2021 17:08הגב לתגובה זו
- 4.קנאה מיותרת ביזמים מצליחים (ל"ת)סמי 25/07/2021 17:08הגב לתגובה זו
- 3.שי 25/07/2021 16:40הגב לתגובה זואבל רבאק, תעשו עריכה והגהה. יש מלא טעויות כתיב
- 2.כל הכבוד להייטק (ל"ת)דודי 25/07/2021 16:38הגב לתגובה זו
- 1.מפריח השערוריות 25/07/2021 16:20הגב לתגובה זוכיהודי אני מבין ככל שאני מתבגר שכנראה אין לנו בסיסטם את יכולת הפירגון... כמובן שהנפקות שמובילות לכניסת כסף ליהודים אחרים ואפילו לישראלים זה טוב לכולם! אבל למה לפרגן אם אפשר לקטר ולקנא??? כן ירבו ההנפקות וכן ירבו ההשקעות בישראל
- יהודון 26/07/2021 08:51הגב לתגובה זואבל מזרחי. אלה נולדו מינקות לנרטיב האכלו לי שתו לי ואשכנזים גנבו את המדינה, בחיים לא יפרגנו למישהו אחר. תרבות הקורבן, תגיד שדפקו אותך ותקווה לקבל כסף, חס ושלום לנסות לשפר את העתיד בעצמך
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
