אילון מאסק
צילום: יוטיוב

"טסלה תשלוט עוד 20 שנה בשוק הרכב? אין סיכוי"

מי שכונה פעם 'הגורו של הגורואים' בוול סטריט, פרופ' ברוס גרינוולד, אומר שלא היה עושה שורט על המניה, אבל גם אין סיכוי ששווי השוק של חברת הרכב הגיוני. "האם לכל החברות האחרות אין את הטכנולוגיה של טסלה? תעשו לי טובה" הוסיף
ארז ליבנה | (12)
נושאים בכתבה גלובל טסלה

כבר קרוב ל-3 שנים שמניית טסלה  TESLA INC (TSLA) היא חביבת המשקיעים. בשנה שעברה המניה זינקה בכ-700% תשואה בחסות הריבית האפסית והשורט סקוויז, והגיעה לשווי שוק בלתי נתפס, שבשלב מסוים התקרב ל-800 מיליארד דולר. מאז השיא הזה היא איבדה כ-25% וכיום שווי השוק שלה מגיע לכמעט 600 מיליארד דולר - עדיין יותר מפי 10 מפורד (F) ששווה רק 55 מיליארד דולר ויותר מפי 7 מג'נרל מוטורס (GM) ששווה נכון לכרגע 84 מיליארד דולר.

מנגד, טסלה חביבה גם על השורטיסטים, כשנכון לכרגע, לפי נתונים של S3, היקף השורטים נגד החברה עומד על 4 מיליארד דולר. הם הרוויחו? לא בהכרח, בשנה שעברה השורטיסטים הפסידו 40 מיליארד דולר על המניה.

 

שוויה של טסלה הוא כנראה אחד מהנושאים הכי שנויים במחלוקת בוול סטריט. השוריים על המניה טוענים שהחברה שבנה מאסק היא הרבה יותר מחברת רכב מכיוון שהיא גם בעלת ידע רחב ומובילה טכנולוגית בנושאי סוללות ונהיגה אוטונומית. הם צודקים. אבל זה תקף גם לענקיות הרכב העולמיות, שאוצרות בחלקן למעלה מ-100 שנות ניסיון וידע.

מנגד, הדוביים על המניה, ויש לא מעט כאלה, אומרים שמדובר בבלון נפוח - שעתיד להתפוצץ. אחד מהם הוא פרופ' (אמריטוס) ברוס גרינוולד, מי שכונה בעבר על ידי הניו יורק טיימס "הגורו של הגורואים" בוול סטריט, נחשב לאחד מהסמכויות המובילות בעולם בנושא השקעות ערך. אז מצד אחד הוא חושב ששווי של החברה לא מוצדק, מצד שני, אין סיכוי שהוא יעשה שורט נגד החברה.

 

"האם אתם חושבים שבעוד 20 שנה טסלה שתלוט בשוק הרכב הגלובלי? אין סיכוי", אמר גרינוולד לעיתונות בארה"ב. "אנחנו יודעים איך נראות תעשיות הרכב התחרותיות. בשלב מסוים, כל חברת רכב מפלרטטת עם פשיטת רגל", הוסיף.

 

גרינוולד אמר עוד כי כי טסלה תתקשה לשמור על הנתח שלה בשוק הרכבים החשמליים, שנכון ליולי האחרון עמד על למעלה מ-16%, לפי מחקר של מקינזי. להערכת גרינוולד, הנתון הזה יקטן משמעותית ככל שהתחרות תחריף.

 

"אם מדובר בשוק קטן, כמו שוק הרכבים החשמליים, צריך להגיע ל-20% מהשוק כדי לשמור על היתכנות עסקית", אמר. "אבל השוק הזה עובר מלמכור 700 אלף רכבים ל-7 מיליון רכבים בשנה", המשיך.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

כשנשאל בנוגע לידע שאוגרת החברה בנושאי פאנלים סולאריים, סוללות ויתר הידע, גרינוולד ענה ש"גם לחברות הרכב האחרות יש את זה. האם אין להם מחשבים? האם אין להם מרכזי דאטה או פאנלים סולאריים? תעשו לי טובה... לחברה יהיו המון אתגרים לנצל בבלעדיות את הטכנולוגיות שלה, כי כשיהיו תחנות תדלוק חשמליות, הן ישרתו את לקוחות כל הרכבים".

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מוטי 28/05/2021 15:25
    הגב לתגובה זו
    1. נמאס לי יצא לי מכל החורים תארים אקדמאים פרופסורים ודקטורים שמבזבזים את הכסף והזמן שלהם ולשנו על חוות דעת שלא הייתי מנגב איתם את התחת 2. "תעשה לי טובה" לך תעשה שורט על המניה פרופסור 3. טסלה היא לא חברה לייצור של רכב חשמלי זה רק העטיפה למעבד של טסלה 4. אף חברה בעולם לא מתקרבת שנות דור למעבד של טסלה וזה חזי אומר ! 5. טסלה בעוד 20 שנה תהיה חברת פיננסים שמשרתת מיליארדי לקוחות על פני כדור הארץ באין ספור תחומים ואחת השליטות הבלתי מעורערות של התחבורה והלוגיסטיקה על פני כדור הארץ 6. טסלה בעוד 20 שנה תחזיק בבינה המלאכותית לתעבורה של פיה יישק דבר וכולם ינסו להגיע לשבריר מהדומיננטיות שלה בשוק 7. אין כרגע שום מתחרה לטסלה ובקרוב שנתחיל לראות ולשמוע שחברות שונות מייצרות "אוטונומיה" בעזרת בינה מלאכותית נציג לכם את ההבדלים המטורפים בין השניים 8. החברה שמהווה תחרות יחידה כרגע באמת ולא בדיבורים לטסלה זו רק חברה אחת בעולם וקוראים לה INTEL היא והיא בלבד לא nvidia ולא אף חברה אחרת כולם רוצים להיות טסלה אבל זה נגמר כרגע ב רוצים
  • 6.
    דוד הגנן 27/05/2021 21:04
    הגב לתגובה זו
    האיש כותב נגד אבל לא מוכן לשים כסף שהוא צודק!!! וזה גורו - בחייכם עוד אחד שמדבר שטויות ללא גיבוי!!!
  • 5.
    עוד 20 שנה לא אבל עוד 5 בהחלט יכול להיות (ל"ת)
    משקיע 27/05/2021 20:34
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ברורו שלא ! בעוד 20 שנה טסלה תשלוט בתיירות למאדים! (ל"ת)
    דודי 27/05/2021 17:04
    הגב לתגובה זו
  • חכמי 28/05/2021 15:27
    הגב לתגובה זו
    וכמה "רחפנים" אתה חושב יבקשו לתייר במאדים?
  • 3.
    דני 27/05/2021 16:20
    הגב לתגובה זו
    הוא אינו מבין דבר בטכנולוגיות, ביכולת ההנדסית ויכולת הייצור של טסלה בתחום הרכבים החשמליים ויכולתם האוטונומית.
  • עוז 27/05/2021 17:51
    הגב לתגובה זו
    מאסק עוטף גרעין של אמת עם הרבה כלום והציבור רץ אחריו. מבחן מציאות אחד - מאסק הבטיח מכונית אוטונומית בסוף השנה. בינתיים לא מפרסמים איך הרכב הזה נוסע בתנועה עירונית. להערכתי - זו תהיה תחילת יציאת האוויר החם.
  • 2.
    מ.א. 27/05/2021 14:02
    הגב לתגובה זו
    כבר ברבעון הבא יוצא לשוק רכב חשמלי מפואר ברמת מרצדס עם ביצועים מטורפיםהטסלה זה "פח" לעומת לוסיד
  • א 27/05/2021 14:55
    הגב לתגובה זו
    לוסיד רחוקה שנים טובות מייצור סדרתי ורווחיות. לטסלה אין תחרות כרגע. נשמע שאתה כועס כי פספספת את העליה של המטורפת בטסלה, אבל עוד לא מאוחר יש לה עוד הרבה מאוד לעלות
  • 1.
    דובון 27/05/2021 13:51
    הגב לתגובה זו
    או איזו חברת רכב מייצרת כיום סוללות? ואם יש כזאת, האם טווח הסוללה שהיא מייצרת מתקרב לזה של טסלה? האם יש חברת רכב שמייצרת רכב חשמלי השווה בנתוני הכוח והתאוצה שלו לרכב של טסלה? טווח נסיעת הרכב של איזו חברה מגיע לטווח הנסיעה של טסלה? לאיזו חברה עוד יש 25,000 תחנות טעינה הפזורות בעולם? יש עוד חברה שמתקרבת לרמה 3 בנהיגה האוטונומית כמו ה-fsd של טסלה?
  • שחף 27/05/2021 15:06
    הגב לתגובה זו
    אנשים נוטים להשוות את טסלה לחברות רכב אחרות, אבל לטסלה יש ערך מוסף ויתרון על השוק בכל פרמטר של הרכבים החשמליים, מה גם שיש לה את כל השרשרת של האנרגיה לרכבים. היא לא רק נמדדת במכירות כי יש לה גם המון דטה על הרכבים שלה.
  • סוף סוף תגובה שפויה של מישהו (ל"ת)
    א 27/05/2021 14:51
    הגב לתגובה זו
שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מניות הקוונטים צונחות, אורמד יורדת ב-5%; המדדים ביציבות

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט מתנהל ביציבות יחסית, עם תנודתיות נמוכה ומחזורי מסחר דלילים, כאשר המשקיעים חזרו מחופשת חג המולד ליום מסחר בודד לפני סוף השבוע. מדדי דאו ג’ונס, S&P 500 ונאסד״ק נעו סביב רמות הפתיחה, ללא כיוון ברור, על רקע היעדר חדשות כלכליות משמעותיות.

המסחר השקט מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי דאו ג’ונס ו־S&P 500 ננעלו ברמות שיא, וכל שלושת המדדים המרכזיים רשמו חמישה ימי עליות רצופים. בכך נכנסה וול סטריט רשמית לתקופת “ראלי סנטה קלאוס”, הנמשכת מסוף דצמבר ועד תחילת ינואר.

במבט רחב יותר, השווקים בדרך לשבוע חיובי נוסף ולסיכום שנה חזקה במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ־18% מתחילת השנה והוא מציג אחת השנים הטובות בעשור האחרון. מדד נאסד״ק מוביל את העליות עם זינוק של יותר מ־20% בשנת 2025, למרות תנודתיות חריפה מוקדם יותר השנה, כולל ירידה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הנרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל לשווקי המניות, שוק הסחורות ממשיך למשוך תשומת לב. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר. מגמות אלו מחזקות את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי־ודאות גלובלית. למרות העליות המתמשכות, המשקיעים מגלים זהירות בנוגע למדיניות הריבית של הפדרל ריזרב. ההסתברות להפחתת ריבית כבר בחודש הקרוב ירדה לפחות מ־15%, והציפיות לגבי חודש מרץ נותרות מעורבות. בהיעדר נתוני מאקרו ודוחות כספיים משמעותיים בימים הקרובים, המסחר לקראת סיום השבוע צפוי להמשיך להתנהל בשקט יחסי.


וורן באפט בשבוע האחרון כמנכ"ל: איך הטעות הכי גרועה שלו יצרה אימפריה של טריליון דולר - מאחורי סיפור ההצלחה של ברקשייר מסתתרת עסקה שנולדה מכעס, גררה שני עשורים של השקעות בעסק חסר יתרון תחרותי, ועיצבה את תפיסת ההשקעה של באפט לגבי איכות עסקית