אילון מאסק
צילום: יוטיוב

"טסלה תשלוט עוד 20 שנה בשוק הרכב? אין סיכוי"

מי שכונה פעם 'הגורו של הגורואים' בוול סטריט, פרופ' ברוס גרינוולד, אומר שלא היה עושה שורט על המניה, אבל גם אין סיכוי ששווי השוק של חברת הרכב הגיוני. "האם לכל החברות האחרות אין את הטכנולוגיה של טסלה? תעשו לי טובה" הוסיף
ארז ליבנה | (12)
נושאים בכתבה גלובל טסלה

כבר קרוב ל-3 שנים שמניית טסלה  TESLA INC (TSLA) היא חביבת המשקיעים. בשנה שעברה המניה זינקה בכ-700% תשואה בחסות הריבית האפסית והשורט סקוויז, והגיעה לשווי שוק בלתי נתפס, שבשלב מסוים התקרב ל-800 מיליארד דולר. מאז השיא הזה היא איבדה כ-25% וכיום שווי השוק שלה מגיע לכמעט 600 מיליארד דולר - עדיין יותר מפי 10 מפורד (F) ששווה רק 55 מיליארד דולר ויותר מפי 7 מג'נרל מוטורס (GM) ששווה נכון לכרגע 84 מיליארד דולר.

מנגד, טסלה חביבה גם על השורטיסטים, כשנכון לכרגע, לפי נתונים של S3, היקף השורטים נגד החברה עומד על 4 מיליארד דולר. הם הרוויחו? לא בהכרח, בשנה שעברה השורטיסטים הפסידו 40 מיליארד דולר על המניה.

 

שוויה של טסלה הוא כנראה אחד מהנושאים הכי שנויים במחלוקת בוול סטריט. השוריים על המניה טוענים שהחברה שבנה מאסק היא הרבה יותר מחברת רכב מכיוון שהיא גם בעלת ידע רחב ומובילה טכנולוגית בנושאי סוללות ונהיגה אוטונומית. הם צודקים. אבל זה תקף גם לענקיות הרכב העולמיות, שאוצרות בחלקן למעלה מ-100 שנות ניסיון וידע.

מנגד, הדוביים על המניה, ויש לא מעט כאלה, אומרים שמדובר בבלון נפוח - שעתיד להתפוצץ. אחד מהם הוא פרופ' (אמריטוס) ברוס גרינוולד, מי שכונה בעבר על ידי הניו יורק טיימס "הגורו של הגורואים" בוול סטריט, נחשב לאחד מהסמכויות המובילות בעולם בנושא השקעות ערך. אז מצד אחד הוא חושב ששווי של החברה לא מוצדק, מצד שני, אין סיכוי שהוא יעשה שורט נגד החברה.

 

"האם אתם חושבים שבעוד 20 שנה טסלה שתלוט בשוק הרכב הגלובלי? אין סיכוי", אמר גרינוולד לעיתונות בארה"ב. "אנחנו יודעים איך נראות תעשיות הרכב התחרותיות. בשלב מסוים, כל חברת רכב מפלרטטת עם פשיטת רגל", הוסיף.

 

גרינוולד אמר עוד כי כי טסלה תתקשה לשמור על הנתח שלה בשוק הרכבים החשמליים, שנכון ליולי האחרון עמד על למעלה מ-16%, לפי מחקר של מקינזי. להערכת גרינוולד, הנתון הזה יקטן משמעותית ככל שהתחרות תחריף.

 

"אם מדובר בשוק קטן, כמו שוק הרכבים החשמליים, צריך להגיע ל-20% מהשוק כדי לשמור על היתכנות עסקית", אמר. "אבל השוק הזה עובר מלמכור 700 אלף רכבים ל-7 מיליון רכבים בשנה", המשיך.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

כשנשאל בנוגע לידע שאוגרת החברה בנושאי פאנלים סולאריים, סוללות ויתר הידע, גרינוולד ענה ש"גם לחברות הרכב האחרות יש את זה. האם אין להם מחשבים? האם אין להם מרכזי דאטה או פאנלים סולאריים? תעשו לי טובה... לחברה יהיו המון אתגרים לנצל בבלעדיות את הטכנולוגיות שלה, כי כשיהיו תחנות תדלוק חשמליות, הן ישרתו את לקוחות כל הרכבים".

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מוטי 28/05/2021 15:25
    הגב לתגובה זו
    1. נמאס לי יצא לי מכל החורים תארים אקדמאים פרופסורים ודקטורים שמבזבזים את הכסף והזמן שלהם ולשנו על חוות דעת שלא הייתי מנגב איתם את התחת 2. "תעשה לי טובה" לך תעשה שורט על המניה פרופסור 3. טסלה היא לא חברה לייצור של רכב חשמלי זה רק העטיפה למעבד של טסלה 4. אף חברה בעולם לא מתקרבת שנות דור למעבד של טסלה וזה חזי אומר ! 5. טסלה בעוד 20 שנה תהיה חברת פיננסים שמשרתת מיליארדי לקוחות על פני כדור הארץ באין ספור תחומים ואחת השליטות הבלתי מעורערות של התחבורה והלוגיסטיקה על פני כדור הארץ 6. טסלה בעוד 20 שנה תחזיק בבינה המלאכותית לתעבורה של פיה יישק דבר וכולם ינסו להגיע לשבריר מהדומיננטיות שלה בשוק 7. אין כרגע שום מתחרה לטסלה ובקרוב שנתחיל לראות ולשמוע שחברות שונות מייצרות "אוטונומיה" בעזרת בינה מלאכותית נציג לכם את ההבדלים המטורפים בין השניים 8. החברה שמהווה תחרות יחידה כרגע באמת ולא בדיבורים לטסלה זו רק חברה אחת בעולם וקוראים לה INTEL היא והיא בלבד לא nvidia ולא אף חברה אחרת כולם רוצים להיות טסלה אבל זה נגמר כרגע ב רוצים
  • 6.
    דוד הגנן 27/05/2021 21:04
    הגב לתגובה זו
    האיש כותב נגד אבל לא מוכן לשים כסף שהוא צודק!!! וזה גורו - בחייכם עוד אחד שמדבר שטויות ללא גיבוי!!!
  • 5.
    עוד 20 שנה לא אבל עוד 5 בהחלט יכול להיות (ל"ת)
    משקיע 27/05/2021 20:34
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ברורו שלא ! בעוד 20 שנה טסלה תשלוט בתיירות למאדים! (ל"ת)
    דודי 27/05/2021 17:04
    הגב לתגובה זו
  • חכמי 28/05/2021 15:27
    הגב לתגובה זו
    וכמה "רחפנים" אתה חושב יבקשו לתייר במאדים?
  • 3.
    דני 27/05/2021 16:20
    הגב לתגובה זו
    הוא אינו מבין דבר בטכנולוגיות, ביכולת ההנדסית ויכולת הייצור של טסלה בתחום הרכבים החשמליים ויכולתם האוטונומית.
  • עוז 27/05/2021 17:51
    הגב לתגובה זו
    מאסק עוטף גרעין של אמת עם הרבה כלום והציבור רץ אחריו. מבחן מציאות אחד - מאסק הבטיח מכונית אוטונומית בסוף השנה. בינתיים לא מפרסמים איך הרכב הזה נוסע בתנועה עירונית. להערכתי - זו תהיה תחילת יציאת האוויר החם.
  • 2.
    מ.א. 27/05/2021 14:02
    הגב לתגובה זו
    כבר ברבעון הבא יוצא לשוק רכב חשמלי מפואר ברמת מרצדס עם ביצועים מטורפיםהטסלה זה "פח" לעומת לוסיד
  • א 27/05/2021 14:55
    הגב לתגובה זו
    לוסיד רחוקה שנים טובות מייצור סדרתי ורווחיות. לטסלה אין תחרות כרגע. נשמע שאתה כועס כי פספספת את העליה של המטורפת בטסלה, אבל עוד לא מאוחר יש לה עוד הרבה מאוד לעלות
  • 1.
    דובון 27/05/2021 13:51
    הגב לתגובה זו
    או איזו חברת רכב מייצרת כיום סוללות? ואם יש כזאת, האם טווח הסוללה שהיא מייצרת מתקרב לזה של טסלה? האם יש חברת רכב שמייצרת רכב חשמלי השווה בנתוני הכוח והתאוצה שלו לרכב של טסלה? טווח נסיעת הרכב של איזו חברה מגיע לטווח הנסיעה של טסלה? לאיזו חברה עוד יש 25,000 תחנות טעינה הפזורות בעולם? יש עוד חברה שמתקרבת לרמה 3 בנהיגה האוטונומית כמו ה-fsd של טסלה?
  • שחף 27/05/2021 15:06
    הגב לתגובה זו
    אנשים נוטים להשוות את טסלה לחברות רכב אחרות, אבל לטסלה יש ערך מוסף ויתרון על השוק בכל פרמטר של הרכבים החשמליים, מה גם שיש לה את כל השרשרת של האנרגיה לרכבים. היא לא רק נמדדת במכירות כי יש לה גם המון דטה על הרכבים שלה.
  • סוף סוף תגובה שפויה של מישהו (ל"ת)
    א 27/05/2021 14:51
    הגב לתגובה זו
צילום: Brett Sayles, Pexelsצילום: Brett Sayles, Pexels
הטור של גרינברג

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט

כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה  



שלמה גרינברג |


בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט". 

סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.  


סופטבנק
מסאיושי סאן, סופטבנק - קרדיט: טוויטר


קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית. 

השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו  אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.  

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

פדקס עולה 1.8%, אינטל יורדת 1.5%; פתיחה חיובית בוול סטריט

וול סטריט ממשיכה את המגמה החיובית עם שיאים חדשים, וגם מדד הראסל 2000 מצטרף לחגיגת השיאים

מערכת ביזפורטל |

לאחר יום מסחר חיובי אתמול שבו המדדים המובילים קבעו שיאים חדשים, המדדים ממשיכים את המגמה החיובית. מדד הדאו ג׳ונס עולה 0.1%, ה-S&P 500 מוסיף 0.2% והנאסד״ק מטפס 0.3%. גם מדד הראסל 2000 סגר אתמול בעליות ושיא ראשון מאז 2021, על רקע הציפיות להמשך הורדות ריבית. תשואת האג״ח ל-10 שנים עולה ל-4.31. הביטקוין יורד קלות לכ-116.5 אלף דולר והזהב יציב סביב 3,680 דולר לאונקיה.


אתמול זה היה היום של אינטל, לאחר שקיבלה השקעה מרשימה מהחברה היקרה והיוקרתית ביותר בוול סטריט, אנבידיה. איך אינטל הגיעה למצב שהיא צריכה השקעות ומה יהיה בעתיד - אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה. נזכיר כי הממשל האמריקאי רכש כ-10% מאינטל בהשקעה של כ-9 מיליארד דולר והרוויח מהזינוק במניה בעקבות הצטרפות אנבידיה כמשקיעה - ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש.

שיחת טראמפ/שי - הנשיא טראמפ צפוי לשוחח היום עם נשיא סין שי ג׳ינפינג במטרה לסגור סופית את עסקת טיקטוק, אחרי שדחה את הדד-ליין למכירת השליטה הסינית באפליקציה עד דצמבר. על פי הדיווחים, קונסורציום בהובלת אורקל צפוי להפעיל את הפעילות בארה״ב, כשברקע יש גם ציפיות להתקדמות בהפחתת מכסים הדדיים. עסקת ענק: טיק טוק הסינית נמכרת לקונסורציום אמריקאי הכולל את אורקל


מאקרו

סיכום שבוע בקריפטו: בדרך להמשך עליות? הרגולטור מסיר חסמים, וחברות הקריפטו עם ביצועי שיא - אפשרויות החשיפה לקריפטו מתרחבות ומתגוונות, מהשקעה ישירה דרך תעודות סל, חברות אוצר, ועד חברות מתעשיית הקריפטו, כעת הרגולטור מתגייס לעזרת המשקיעים עם תקנות חדשות להנפקה מהירה יותר של תעודות סל; דוחות בוליש, השקת מטבע יציב חדש, ואיזה מטבע נסחר בשיא כל הזמנים?

הריבית באנגליה נותרה ללא שינוי אבל הצמצום הכמותי מאט הבנק המרכזי של אנגליה הותיר את הריבית על 4% אך האט את קצב הצמצום הכמותי, צעד שנתפס כהקלה מוניטרית חלקית על רקע זינוק בתשואות האג"ח וחוסר אמון גובר במדיניות הפיסקלית של הממשלה החדשה