אפל תמנע מלקוחות לראות מודעות של עסקים בפייסבוק? "נמצא פתרון חלופי כדי לעזור לעסקים שייפגעו"
"השבועיים האחרונים של סוף מרץ שעבר היו הרגע שבו לכולם נפל האסימון – עסקים קטנים לא ידעו מה לעשות ותוך שבועיים הם התחילו לשנות את הפעילות שלהם", כמעט שנה חלפה מאז האסימון ההוא נפל, ובתקופה הזאת בוויקס הספיקו לשלשל (לקופת החברה, עוד לא לכיסם) עוד אסימונים רבים, וכעת לאחר שהחברה הכתה את תחזיות האנליסטים בתוצאותיה לשנה כולה וכן לרבעון הסוגר, נשיא וויקס מסביר על ההבלטה של סעיפים מסוימים שלדבריו בהם המשקיעים צריכים להתמקד, ומספר מה השלב הבא עבור החברה.
וויקס, שפיתחה פלטפורמה נוחה לתפעול לבניית אתרים, הציגה ב-2020 צמיחה של 30% עם הכנסות של 988.8 מיליון דולר, בהשוואה ל-761.1 מיליון דולר ב-2019. מנגד, ההפסד הנקי על בסיס Non-GAAP 20 עמד על 24.2 מיליון דולר, שהם 0.44 דולר למניה, כשמדובר במעבר להפסד לעומת רווח נקי על בסיס Non-GAAP בסך 59.1 מיליון דולר, או 1.17 דולר למניה.
אלא שלפי זוהר, ההתמקדות צריכה להיות בתזרים המזומנים החופשי שהחברה מייצרת, וזה הסתכם ב-129.2 מיליון דולר בהשוואה לתזרים מזומנים חופשי בסך 127.5 מיליון דולר אשתקד - גידול של 1.3%. בנטרול ההשקעה בהקמת המטה החדש בתל אביב, תזרים המזומנים החופשי היה עומד על 131.7 מיליון דולר, ומשקף עליה של 3.3%.
"הפער הגדול בין התזרים לשורה התחתונה נובע מקצב הגדילה המאוד מהיר שלנו ובגלל שאנחנו גובים מראש הכנסה מכל לקוח, ולוקח זמן להכיר בהכנסה", מסביר זוהר. "למרות שההכנסה כבר התקבלה, לפי כללי החשבונאות אם מכרתי לך מנוי לשנה-שנתיים, אני יכול להכיר בדוחות רק בחלק היחסי שעבר. לכן יש לנו מאז ומעולם המון הכנסות דחויות. ככל שאנחנו גדלים מהר יותר, קצב הגידול בהכנסות הדחויות גדל גם הוא".
- וויקס צונחת והמנהלים מממשים - נורת אזהרה למשקיעים?
- מניית וויקס זינקה והמנהלים נפגשו עם עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זוהר מדבר על מנוי, שכן החברה עובדת לפי מודל של Freemium, קרי קיימת אופציה בסיסית להקמת אתר בחינם, ולצד זאת בוויקס גובים תשלום על שימוש בפיצ'רים מתקדמים יותר. לחברה 200 מיליון משתמשים רשומים בעולם, מתוכם 5.5 מיליון משלמים. ב-2020 נוספו למצבת הלקוחות 31 מיליון משתמשים, מתוכם מיליון משלמים.
שיעור הגבייה מתוך המשתמשים המשלמים הגיע לסך של 1.1 מיליארד דולר ב-2020, גבוה ב-30% מ-2019. הגבייה ממוצרי הליבה (מכירת מנויים) עמדה על 891.2 מיליון דולר, בהשוואה ל-711.8 מיליון ב-2019 (גידול של 25%) והגבייה מפתרונות עסקיים (אפליקציות צד שלישי, צ׳אט, אפשרויות סליקה) עלתה ב-75% לסך של 210.8 מיליון דולר, בהשוואה ל-120.7 מיליון דולר אשתקד.
"לדעתי המשקיעים מבינים היטב שוויקס הוא עסק שגדל מהר", אומר זוהר בהתייחס לתוצאות, "יש לנו יכולת להשקיע עוד בצמיחה ותזרים מזומנים אמיתי, אנחנו לא מצהירים על כסף שטרם קיבל – זה מודל מאד חזק".
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
למה בעצם אתם מדווחים על משתמשים רשומים ולא מספר האתרים בפלטפורמה, שיכולים לשקף את מספר העסקים שמשתמשים בה?
"הנתונים שעליהם אנחנו מדווחים הם אינדיקציות למה שקורה בעסק. מספר האתרים הוא נתון שהוא קצת מטעה, לכן אנחנו לא רוצים לתת אותו. לעומת זאת משתמשים זה מאד ברור - אדם נתן אימייל והצטרף. אבל איך נחשיב אתר? דראפט שמישהו עשה לו 'שמור'? זה לא באמת אתר. אם מישהו עשה 'פאבליש' אבל לא בדיוק סיים את האתר שלו, זה אתר? האם סופרים כל אתר כיחידה עצמאית? אתר עם שני דפים נספר כמו אתר עם מאתיים? זו לא אינדיקציה שהמשקיעים מבינים ממנה משהו".
אתם בונים על צמיחה בהכנסות ממערכת הסליקה שלכם, שכבר עלו ב-400% לסכום של 50 מיליון דולר, ואמרתם שאת העמלה תעלו מ-1% ל-1.3%. אתם מאפשרים שימוש בארנקים דיגיטליים?
"היום זה קיים אצלנו ברמה יחסית מוגבלת כשהכוונה היא להיפתח לזה יותר ויותר, בגיאוגרפיות מסוימות כבר השנה. בצפון אמריקה וישראל למשל, השימוש בכרטיסי אשראי מאד נפוץ והצורך בארנק דיגיטלי לא קריטי עדיין, כשבמקומות אחרים הוא הרבה יותר משמעותי. הרעיון הוא לאפשר ללקוחות ובעלי העסקים איזה אפשרות שהם רוצים. רוצים פייפאל? יקבלו. רוצים 'אפטר-פיי' בחלוקה ל-4 תשלומים? גם יקבלו".
ותשלום באמצעות ביטקוין, יקבלו?
"אני מאמין שכן, אבל אם חוזרים למה הלקוחות רוצים ומבקשים זה לא נמצא כרגע במקום גבוה ברשימה".
אגב "מה שהלקוחות רוצים", היו עסקים שנסגרו בקורונה ובקישו להסיר את האתר ולהפסיק לשלם על המנוי אצלכם? כלומר, כמו מה שקרה בין הקניונים לשוכרים, רק בדיגיטל?
"ללא ספק היו מקרים כאלה, אבל זה לא היה גל. כמובן שעזרנו לאנשים שהיו בסיטואציה הזאת. באופן עקרוני לא ניתן לצאת מהחוזה בכל זמן, אבל באופן פרקטי, לפנים משורת הדין העדפנו להחזיר את הכסף למי ששטח בפנינו את הטיעונים והסביר את הבעיה, ולא להיות חלק מהצרה שלו. אגב, ניסינו להתאים את עצמנו למצב שבו נמצאו העסקים הקטנים לפי דרישות המשתמשים, הצענו למשל מוצר לניהול מספר האנשים שנכנסים לכל עסק בתקופת ההגבלות".
פייסבוק לא מאיימת על האתרים
וויקס הוקמה אי אז ב-2006, ע"י האחים נדב ואבישי אברהמי (מנכ"ל החברה) וגיורא קפלן. לוול סטריט הגיעה ב-2013, אז הונפקה בנאסד"ק לפי שווי של 600 מיליון דולר. כיום החברה נסחרת לפי שווי של 16.8 מיליארד דולר, וזאת לאחר שב-12 החודשים האחרונים הכפילה את שוויה. עוד במהלך השנה האחרונה, רגע לפני שהקורונה הכתה בצד המערבי של הגלובוס, וויקס השיקה שירות בשם Editor X שמאפשר גישה ליכולות עיצוב מתקדמות יותר לכמה משתמשים במקביל.
בהצהרה לתקשורת עם פרסום הדוחות אמר המנכ"ל אברהמי כי הוא מאמין ש"ב-5-7 השנים הקרובות, 50% מהנוכחות האינטרנטית שתיבנה ברשת, תעשה על גבי הפלטפורמה של וויקס". כמובן שבעולם העסקים ישנה תחלופה, עסקים לא רק באים לעולם אלא גם סוגרים את התיק במס הכנסה, אם תרצו. השאיפה אם כן היא בצד מעבר של עסקים קיימים לדיגיטל באמצעות וויקס, שמחצית מאלה החדשים שיוקמו יעשו זאת גם כן בעזרתה.
אגב השקת ה-Editor X, נשאלת השאלה איך מתכננים בוויקס להוציא יותר מכל לקוח? האם לא יהיה גבול למוצרים בתשלום שעסקים יסכימו לשלם עבורם? ואולי הציפייה היא שרכיב מסויים שעליו הלקוחות משלמים היום יינתן עם התקדמות הטכנולוגיה בעתיד בחינם? ייתכן, בינתיים ההכנסות השנתיות החוזרות ממנויי מוצרי הליבה גדלו ב-24% לסך של 878 מיליון דולר.
"הצרכים מאד משתנים בין סוגים שונים של לקוחות. אם אתה בונה אתר מאד פשוט רק כדי להציג משהו, המנוי הבסיסי מתאים לך. אבל אם תרצה ממש לבנות עסק ולפתח אותו אתה תרצה מנוי עסקי", אומר זוהר בהקשר זה. "מוצרים שאנחנו מציעים היום, כמו בניית אפליקציה הרי לא היו לפני שנתיים-חמש שנים. באופן דומה, גם בעוד ארבע שנים תמצא אצלנו מוצרים חדשים שלא קיימים כיום".
בשוק מסתכלים על וורדפרס כמתחרה שלכם, ההשוואה הזאת פוגעת בכם? יש לה מקום לטעמך?
"אני לא אגיד שאין מקום להשוות, כי יש באזורים מסוימים. לפני כן חשוב לומר שבעיני תחרות אף פעם לא פוגעת בך, אלא רק מחזקת אותך. זה דבר בריא וטוב, ולא הייתי רוצה לחיות בעולם בלי תחרות, כי אז החברה שלי תהפוך לאיטית ושבעה וחלק מהברק בעיניים יעלם.
"לגבי וורדפרס, אנחנו מתחרים איתם יותר על תשומת הלב של בוני האתרים והסוכנויות שלהם, ועל זו של המעצבים והמפתחים. יש לנו עוד כברת דרך לעשות כדי לנצח בהיבט הזה ואנחנו עושים המון כי הם קהל שחשוב לנו. Editor X זה רק מהלך אחד, וביחד עם Velo שלנו יש לו עצמה אדירה שנותנת לאנשים שמתמחים בעיצוב ובניית האתר לשלב את הפתרונות העסקיים. זה כלי שאין לו אח ורע בשום מקום בעולם".
פייסבוק השיקה את "שופס" שלה ורוצה להרחיב את וואטסאפ לעסקים, שכבר עכשיו יש בו אפשרות לסליקה. הרעיון הוא שבמקום אתר הכל יהיה בפלטפורמות שלהם. זה לא מאיים עליכם?
"שמעתי את אותה תיאוריה על פייסבוק עצמה, עוד לפני וואטסאפ. זה לא קרה ויש לזה הסבר: מאחורי הצורך של אנשים באתר משלהם עומד הצורך לבנות מותג. הרעיון של לחיות תחת מותג של מישהו אחר שבולע את הרעיונות שלך לגבי עיצוב, צבעים, לוגו וכו' לא משרת אותם. הרי כשאתה בדף פייסבוק של חנות כלשהי ברור לך שאתה עדיין בפייסבוק ולא ב'בית' של העסק.
"המוצרים האלה של פייסבוק ואינסטגרם בסופו של יום הם ערוצי שיווק מעולים לעסקים וימשיכו לשמש ככאלה, אבל עסקים בסוף רוצים לשלוט בגורלם. בנוסף, כשיש לך אתר משלך המידע על התעבורה בו שלך גם כן, בשונה מאצל פייסבוק, ואתה יכול לפנות ללקוחות ישירות".
הרבה לקוחות מגיעים לאתר של בתי העסק דרך פייסבוק. באפל רוצים לשנות את מדיניות הפרטיות באופן שיכול להביא לכך שהמשתמשים לא יחשפו למודעות בפייסבוק של העסקים – וכך גם לא יגיעו לאתר שהם בנו אצלכם. מה דעתך בנושא?
"אם זה יתממש עד הסוף עסקים ימצאו ערוצים אחרים להביא מהם לקוחות ולפרסם בהם. אנחנו לא נשתתף בריב. אנחנו רוצים לעזור לעסקים לפתור את הבעיה, והמשימה שלנו תהיה לנסות למצוא פתרון חלופי עבור מי שיפגע מירידה בטראפיק מפייסבוק".
לא תהיה תקופה של וואקום שבה הטראפיק של הלקוחות שלכם פשוט יצנח?
- 2.צחי 21/02/2021 15:19הגב לתגובה זוכאחד שעוקב אחר ביצועי המניה וביצועי החברה אין ספק שהחברה שהוקמה ב 2006 והיא נמצאת בתנופה עוד הרבה לפני הקורונה ממשיכה להיתפתח גם טכנולוגית וגם שיווקית וממשיכה לצמוח ולגייס עובדים חדשים ולהציג גידול משמעותי מדי רבעון וויקס תוך שנתיים שלוש תהייה החברה הישראלית הבכירה
- 1.חברה מעולה - מניה לפנסיה (ל"ת)אלי 18/02/2021 19:42הגב לתגובה זו
- חברה מרשימה. אבל על פי בסיס מה השווי? (ל"ת)הרצל 20/02/2021 11:33הגב לתגובה זו
- את זה אמרנו גם על רציו (ל"ת)אייל 19/02/2021 16:15הגב לתגובה זו
- אלי 20/02/2021 08:09וויקס זו חברת אינטרנט, זה העתיד. רציו זה נפט. אתה לא יכול להשוות ביניהן.זה כמו שתשווה בין אמזון לשברון
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
