אפל תמנע מלקוחות לראות מודעות של עסקים בפייסבוק? "נמצא פתרון חלופי כדי לעזור לעסקים שייפגעו"
"השבועיים האחרונים של סוף מרץ שעבר היו הרגע שבו לכולם נפל האסימון – עסקים קטנים לא ידעו מה לעשות ותוך שבועיים הם התחילו לשנות את הפעילות שלהם", כמעט שנה חלפה מאז האסימון ההוא נפל, ובתקופה הזאת בוויקס הספיקו לשלשל (לקופת החברה, עוד לא לכיסם) עוד אסימונים רבים, וכעת לאחר שהחברה הכתה את תחזיות האנליסטים בתוצאותיה לשנה כולה וכן לרבעון הסוגר, נשיא וויקס מסביר על ההבלטה של סעיפים מסוימים שלדבריו בהם המשקיעים צריכים להתמקד, ומספר מה השלב הבא עבור החברה.
וויקס, שפיתחה פלטפורמה נוחה לתפעול לבניית אתרים, הציגה ב-2020 צמיחה של 30% עם הכנסות של 988.8 מיליון דולר, בהשוואה ל-761.1 מיליון דולר ב-2019. מנגד, ההפסד הנקי על בסיס Non-GAAP 20 עמד על 24.2 מיליון דולר, שהם 0.44 דולר למניה, כשמדובר במעבר להפסד לעומת רווח נקי על בסיס Non-GAAP בסך 59.1 מיליון דולר, או 1.17 דולר למניה.
אלא שלפי זוהר, ההתמקדות צריכה להיות בתזרים המזומנים החופשי שהחברה מייצרת, וזה הסתכם ב-129.2 מיליון דולר בהשוואה לתזרים מזומנים חופשי בסך 127.5 מיליון דולר אשתקד - גידול של 1.3%. בנטרול ההשקעה בהקמת המטה החדש בתל אביב, תזרים המזומנים החופשי היה עומד על 131.7 מיליון דולר, ומשקף עליה של 3.3%.
"הפער הגדול בין התזרים לשורה התחתונה נובע מקצב הגדילה המאוד מהיר שלנו ובגלל שאנחנו גובים מראש הכנסה מכל לקוח, ולוקח זמן להכיר בהכנסה", מסביר זוהר. "למרות שההכנסה כבר התקבלה, לפי כללי החשבונאות אם מכרתי לך מנוי לשנה-שנתיים, אני יכול להכיר בדוחות רק בחלק היחסי שעבר. לכן יש לנו מאז ומעולם המון הכנסות דחויות. ככל שאנחנו גדלים מהר יותר, קצב הגידול בהכנסות הדחויות גדל גם הוא".
- וויקס צונחת והמנהלים מממשים - נורת אזהרה למשקיעים?
- מניית וויקס זינקה והמנהלים נפגשו עם עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זוהר מדבר על מנוי, שכן החברה עובדת לפי מודל של Freemium, קרי קיימת אופציה בסיסית להקמת אתר בחינם, ולצד זאת בוויקס גובים תשלום על שימוש בפיצ'רים מתקדמים יותר. לחברה 200 מיליון משתמשים רשומים בעולם, מתוכם 5.5 מיליון משלמים. ב-2020 נוספו למצבת הלקוחות 31 מיליון משתמשים, מתוכם מיליון משלמים.
שיעור הגבייה מתוך המשתמשים המשלמים הגיע לסך של 1.1 מיליארד דולר ב-2020, גבוה ב-30% מ-2019. הגבייה ממוצרי הליבה (מכירת מנויים) עמדה על 891.2 מיליון דולר, בהשוואה ל-711.8 מיליון ב-2019 (גידול של 25%) והגבייה מפתרונות עסקיים (אפליקציות צד שלישי, צ׳אט, אפשרויות סליקה) עלתה ב-75% לסך של 210.8 מיליון דולר, בהשוואה ל-120.7 מיליון דולר אשתקד.
"לדעתי המשקיעים מבינים היטב שוויקס הוא עסק שגדל מהר", אומר זוהר בהתייחס לתוצאות, "יש לנו יכולת להשקיע עוד בצמיחה ותזרים מזומנים אמיתי, אנחנו לא מצהירים על כסף שטרם קיבל – זה מודל מאד חזק".
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
למה בעצם אתם מדווחים על משתמשים רשומים ולא מספר האתרים בפלטפורמה, שיכולים לשקף את מספר העסקים שמשתמשים בה?
"הנתונים שעליהם אנחנו מדווחים הם אינדיקציות למה שקורה בעסק. מספר האתרים הוא נתון שהוא קצת מטעה, לכן אנחנו לא רוצים לתת אותו. לעומת זאת משתמשים זה מאד ברור - אדם נתן אימייל והצטרף. אבל איך נחשיב אתר? דראפט שמישהו עשה לו 'שמור'? זה לא באמת אתר. אם מישהו עשה 'פאבליש' אבל לא בדיוק סיים את האתר שלו, זה אתר? האם סופרים כל אתר כיחידה עצמאית? אתר עם שני דפים נספר כמו אתר עם מאתיים? זו לא אינדיקציה שהמשקיעים מבינים ממנה משהו".
אתם בונים על צמיחה בהכנסות ממערכת הסליקה שלכם, שכבר עלו ב-400% לסכום של 50 מיליון דולר, ואמרתם שאת העמלה תעלו מ-1% ל-1.3%. אתם מאפשרים שימוש בארנקים דיגיטליים?
"היום זה קיים אצלנו ברמה יחסית מוגבלת כשהכוונה היא להיפתח לזה יותר ויותר, בגיאוגרפיות מסוימות כבר השנה. בצפון אמריקה וישראל למשל, השימוש בכרטיסי אשראי מאד נפוץ והצורך בארנק דיגיטלי לא קריטי עדיין, כשבמקומות אחרים הוא הרבה יותר משמעותי. הרעיון הוא לאפשר ללקוחות ובעלי העסקים איזה אפשרות שהם רוצים. רוצים פייפאל? יקבלו. רוצים 'אפטר-פיי' בחלוקה ל-4 תשלומים? גם יקבלו".
ותשלום באמצעות ביטקוין, יקבלו?
"אני מאמין שכן, אבל אם חוזרים למה הלקוחות רוצים ומבקשים זה לא נמצא כרגע במקום גבוה ברשימה".
אגב "מה שהלקוחות רוצים", היו עסקים שנסגרו בקורונה ובקישו להסיר את האתר ולהפסיק לשלם על המנוי אצלכם? כלומר, כמו מה שקרה בין הקניונים לשוכרים, רק בדיגיטל?
"ללא ספק היו מקרים כאלה, אבל זה לא היה גל. כמובן שעזרנו לאנשים שהיו בסיטואציה הזאת. באופן עקרוני לא ניתן לצאת מהחוזה בכל זמן, אבל באופן פרקטי, לפנים משורת הדין העדפנו להחזיר את הכסף למי ששטח בפנינו את הטיעונים והסביר את הבעיה, ולא להיות חלק מהצרה שלו. אגב, ניסינו להתאים את עצמנו למצב שבו נמצאו העסקים הקטנים לפי דרישות המשתמשים, הצענו למשל מוצר לניהול מספר האנשים שנכנסים לכל עסק בתקופת ההגבלות".
פייסבוק לא מאיימת על האתרים
וויקס הוקמה אי אז ב-2006, ע"י האחים נדב ואבישי אברהמי (מנכ"ל החברה) וגיורא קפלן. לוול סטריט הגיעה ב-2013, אז הונפקה בנאסד"ק לפי שווי של 600 מיליון דולר. כיום החברה נסחרת לפי שווי של 16.8 מיליארד דולר, וזאת לאחר שב-12 החודשים האחרונים הכפילה את שוויה. עוד במהלך השנה האחרונה, רגע לפני שהקורונה הכתה בצד המערבי של הגלובוס, וויקס השיקה שירות בשם Editor X שמאפשר גישה ליכולות עיצוב מתקדמות יותר לכמה משתמשים במקביל.
בהצהרה לתקשורת עם פרסום הדוחות אמר המנכ"ל אברהמי כי הוא מאמין ש"ב-5-7 השנים הקרובות, 50% מהנוכחות האינטרנטית שתיבנה ברשת, תעשה על גבי הפלטפורמה של וויקס". כמובן שבעולם העסקים ישנה תחלופה, עסקים לא רק באים לעולם אלא גם סוגרים את התיק במס הכנסה, אם תרצו. השאיפה אם כן היא בצד מעבר של עסקים קיימים לדיגיטל באמצעות וויקס, שמחצית מאלה החדשים שיוקמו יעשו זאת גם כן בעזרתה.
אגב השקת ה-Editor X, נשאלת השאלה איך מתכננים בוויקס להוציא יותר מכל לקוח? האם לא יהיה גבול למוצרים בתשלום שעסקים יסכימו לשלם עבורם? ואולי הציפייה היא שרכיב מסויים שעליו הלקוחות משלמים היום יינתן עם התקדמות הטכנולוגיה בעתיד בחינם? ייתכן, בינתיים ההכנסות השנתיות החוזרות ממנויי מוצרי הליבה גדלו ב-24% לסך של 878 מיליון דולר.
"הצרכים מאד משתנים בין סוגים שונים של לקוחות. אם אתה בונה אתר מאד פשוט רק כדי להציג משהו, המנוי הבסיסי מתאים לך. אבל אם תרצה ממש לבנות עסק ולפתח אותו אתה תרצה מנוי עסקי", אומר זוהר בהקשר זה. "מוצרים שאנחנו מציעים היום, כמו בניית אפליקציה הרי לא היו לפני שנתיים-חמש שנים. באופן דומה, גם בעוד ארבע שנים תמצא אצלנו מוצרים חדשים שלא קיימים כיום".
בשוק מסתכלים על וורדפרס כמתחרה שלכם, ההשוואה הזאת פוגעת בכם? יש לה מקום לטעמך?
"אני לא אגיד שאין מקום להשוות, כי יש באזורים מסוימים. לפני כן חשוב לומר שבעיני תחרות אף פעם לא פוגעת בך, אלא רק מחזקת אותך. זה דבר בריא וטוב, ולא הייתי רוצה לחיות בעולם בלי תחרות, כי אז החברה שלי תהפוך לאיטית ושבעה וחלק מהברק בעיניים יעלם.
"לגבי וורדפרס, אנחנו מתחרים איתם יותר על תשומת הלב של בוני האתרים והסוכנויות שלהם, ועל זו של המעצבים והמפתחים. יש לנו עוד כברת דרך לעשות כדי לנצח בהיבט הזה ואנחנו עושים המון כי הם קהל שחשוב לנו. Editor X זה רק מהלך אחד, וביחד עם Velo שלנו יש לו עצמה אדירה שנותנת לאנשים שמתמחים בעיצוב ובניית האתר לשלב את הפתרונות העסקיים. זה כלי שאין לו אח ורע בשום מקום בעולם".
פייסבוק השיקה את "שופס" שלה ורוצה להרחיב את וואטסאפ לעסקים, שכבר עכשיו יש בו אפשרות לסליקה. הרעיון הוא שבמקום אתר הכל יהיה בפלטפורמות שלהם. זה לא מאיים עליכם?
"שמעתי את אותה תיאוריה על פייסבוק עצמה, עוד לפני וואטסאפ. זה לא קרה ויש לזה הסבר: מאחורי הצורך של אנשים באתר משלהם עומד הצורך לבנות מותג. הרעיון של לחיות תחת מותג של מישהו אחר שבולע את הרעיונות שלך לגבי עיצוב, צבעים, לוגו וכו' לא משרת אותם. הרי כשאתה בדף פייסבוק של חנות כלשהי ברור לך שאתה עדיין בפייסבוק ולא ב'בית' של העסק.
"המוצרים האלה של פייסבוק ואינסטגרם בסופו של יום הם ערוצי שיווק מעולים לעסקים וימשיכו לשמש ככאלה, אבל עסקים בסוף רוצים לשלוט בגורלם. בנוסף, כשיש לך אתר משלך המידע על התעבורה בו שלך גם כן, בשונה מאצל פייסבוק, ואתה יכול לפנות ללקוחות ישירות".
הרבה לקוחות מגיעים לאתר של בתי העסק דרך פייסבוק. באפל רוצים לשנות את מדיניות הפרטיות באופן שיכול להביא לכך שהמשתמשים לא יחשפו למודעות בפייסבוק של העסקים – וכך גם לא יגיעו לאתר שהם בנו אצלכם. מה דעתך בנושא?
"אם זה יתממש עד הסוף עסקים ימצאו ערוצים אחרים להביא מהם לקוחות ולפרסם בהם. אנחנו לא נשתתף בריב. אנחנו רוצים לעזור לעסקים לפתור את הבעיה, והמשימה שלנו תהיה לנסות למצוא פתרון חלופי עבור מי שיפגע מירידה בטראפיק מפייסבוק".
לא תהיה תקופה של וואקום שבה הטראפיק של הלקוחות שלכם פשוט יצנח?
- 2.צחי 21/02/2021 15:19הגב לתגובה זוכאחד שעוקב אחר ביצועי המניה וביצועי החברה אין ספק שהחברה שהוקמה ב 2006 והיא נמצאת בתנופה עוד הרבה לפני הקורונה ממשיכה להיתפתח גם טכנולוגית וגם שיווקית וממשיכה לצמוח ולגייס עובדים חדשים ולהציג גידול משמעותי מדי רבעון וויקס תוך שנתיים שלוש תהייה החברה הישראלית הבכירה
- 1.חברה מעולה - מניה לפנסיה (ל"ת)אלי 18/02/2021 19:42הגב לתגובה זו
- חברה מרשימה. אבל על פי בסיס מה השווי? (ל"ת)הרצל 20/02/2021 11:33הגב לתגובה זו
- את זה אמרנו גם על רציו (ל"ת)אייל 19/02/2021 16:15הגב לתגובה זו
- אלי 20/02/2021 08:09וויקס זו חברת אינטרנט, זה העתיד. רציו זה נפט. אתה לא יכול להשוות ביניהן.זה כמו שתשווה בין אמזון לשברון
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
