גל פרידמן אקוואריוס
צילום: יחצ
ראיון

"גודל השוק מערכות היברידיות לרכב הוא יותר מ-100 מיליארד דולר"

גל פירדמן, יו"ר אקוואריוס: "גם אם נתפוס נתח שוק קטן זה יהיה משמעותי לחברה"

נתנאל אריאל | (2)

אקוואריוס היא חברה ששווה כ-1.3 מיליארד שקל, עם משקיעים רציניים, אבל עדיין בלי מכירות. היא הונפקה רק לפני חודש וחצי, עלתה מאז 44%, 16% מתוכם היום. 

אתמול, חתמה אקוואריוס מנוע -0.76%  הסכם לפיתוח משותף של מערכת לייצור ואחסון אנרגיה, המיועדת לשוקי הרכב החשמלי והטלקום, עם קבוצת מוסאשי היפנית. מדובר בחברה בבעלות חלקית של הונדה ומייצרת מערכות לתעשיית הרכב בעולם.

אקוואריוס פיתחה ומייצרת מנוע לינארי קטן לייצור חשמל השוקל כ-10 קילוגרם, בעל מנגנון בעירה פנימית המיועד בעיקר לשימוש בגנרטורים. בניגוד למנועים המסורתיים הגדולים, במנוע של אקוואריוס קיים חלק נע אחד בלבד והוא הופך דלק לחשמל ללא שימוש בשמן. בשל גודלו ומשקלו הקל, המנוע בעל נצילות מכנית גבוהה המאפשרת פליטת גזים וזיהום נמוך.

בשיחה עם ביזפורטל אומר גל פרידמן, יו״ר חברת אקוואריוס כי החברה שהוא עומד בראשה מעריכה את ״גודלו של שוק המערכות ההבירידיות ברכב ביותר מ-100 מיליארד דולר ואת גודלו של שוק המערכות ההיברידיות בטלקום ביותר מ-45 מיליארד דולר, כך שגם אם נתפוס נתח שוק קטן מדובר בהכנסות משמעותיות לחברה״

מתי החברה תגיע למכירות?

לדברי פרידמן, הנהלה החברה צופה כי מכירות ראשונות לשוק הטלקום יחלו ברבעון הרביעי של 2021.

 

מה הפיילוטים העיקריים שלכם? 

"יש לאקוואריוס שת"פ עם נוקיה, במסגרתו גנרטור שפיתחנו ישולב כחלק מציוד התמיכה והגיבוי האנרגטי לאנטנות תקשורת. בנוסף, נחתם עם ריגמסטר מזכר הבנות לפיתוח מערכות לייצור חשמל. לפי מזכר ההבנות, בכוונת ריגמאסטר לרכוש מהחברה 120 אלף מערכות לייצור חשמל המורכבות מהמנוע והגנרטור שפיתחה אקוואריוס לאורך תקופה של 6 שנים, אשר תחילתה במועד השלמת פיתוח המערכות. ריגמסטר (RigMaster) היא חברה קנדית המתמחה בייצור ואספקה של גנרטורים לתעשיית התחבורה".

 

איך הכניסה של טסלה "לאזורים" רחבים יותר בתחום האנרגיה המתחדשת תשפיע עליהם - הרי זה סוג של תחרות?

"טסלה לא מהווה תחרות עבורנו, אלא להפך. טסלה מייצרת אוגר אנרגיה ואנחנו יצרן אנרגיה, כך שלכל מקום שהם יכנסו למעשה יצטרכו גם אותנו, כגיבוי למקרה של נפילת חשמל וזה מה שאנחנו מעניקים. להגדרתנו טסלה היא אקסלרטור, היא מגבירה את הפעילות שלנו ושל השוק בכלל, וזה מבורך".

 

הייתם בדרך להנפקה או גיוס גדול ממשקיעים פרטיים ובסוף חזרתם לרעיון של גיוס בת"א - למה בעצם? "צריך להבין את נקודת הזמן שהייתה לפני 7-8 חודשים. מרכזי הפיתוח בפולין וגרמניה היו סגורים בשל הקורונה, גם כאן הכל היה סגור, ולא היה ברור לאן השווקים הולכים, ובעיקר הייתה תחושת חוסר ודאות מוחלטת בכלכלה העולמית. בשל כך, החלטנו ללכת על בטוח לת"א כדי שיהיו לנו המשאבים, מאחר ורצינו לקדם את פעילות החברה באופן מידי ולהמשיך בתוכניות העסקיות שלנו. התוכנית המקורית הייתה ללכת לנאסד"ק והיא לא השתנתה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ומה בעצם החידוש בהסכם עם מוסאשי?

לדבריו, "שיתוף הפעולה עם קבוצת מוסאשי מהווה אבן דרך משמעותית ביותר לעבר כניסתה של אקוואריוס לשוק הרכב באמצעות שותפות אסטרטגית עם שחקנית מובילה בתעשייה. בנוסף לכך, שילוב הטכנולוגיות של החברה ושל קבוצת מוסאשי עשוי להביא לפיתוח מערכות רכב ייחודיות בסטנדרטים גבוהים אשר יאפשרו חדירה מוצלחת לשווקי היעד."

 

במסגרת ההסכם בין החברות, שני הצדדים יוציאו לפועל מספר פרויקטים משותפים, מכוח הסכמי שיתופי פעולה פרטניים שיחתמו מעת לעת ביחס לכל פרויקט משותף, במסגרתם יעניקו הצדדים האחד לשני זכות שימוש בטכנולוגיות שפיתחו לצורך שילובן במערכת, ויקבעו את התנאים המסחריים לשיתופי הפעולה.

 

מוסאשי ואקוואריוס יפתחו ויובילו אסטרטגיה להטמעת מערכת בשוק הרכבים החשמליים ובשוק הטלקום, כאשר כל אחת מהן תפעלנה כמנהלת שיווק ומכירות בלעדית של המערכת בשוק הרלוונטי.

בין משקיעיה הבולטים של החברה ניתן למצוא את מריוס נכט, ליאון רקנאטי חברת MAX (יבואנית סקניה בישראל), ד"ר גדעון שטיין (המדען הראשי של מובילאיי), Musashi Seimitsu היפנית ומשקיעים נוספים. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    פוטנציאל גדול (ל"ת)
    דוד 19/01/2021 22:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מנוע מהפכני שווה להשקיע הפוטנציאל גדול (ל"ת)
    מייק1 19/01/2021 21:02
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%

ג’י סיטי הגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה

תמיר חכמוף |

ג’י סיטי ג'י סיטי 0.41%  , חברת הנדל״ן המניב בשליטת חיים כצמן, הפתיעה את השוק בשבוע שעבר. החברה רכשה 7.7% נוספים ממניות סיטיקון בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 4 אירו למניה,  פרמיה של כ-36% על מחיר השוק (כ-2.95 אירו ערב ההודעה), שפל אליו הגיעה סיטיקון לאחר פרסום הדוחות האחרונים. בעקבות העסקה עלתה אחזקתה של ג’י סיטי ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל מניות המיעוט באותו מחיר.

בהיענות מלאה, מדובר בעסקה שעשויה להגיע להיקף של 312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל). ג’י סיטי ציינה כי רכשה את המניות ממקורותיה העצמיים, אך מנהלת מו״מ לקבלת קו אשראי בנקאי של עד 195 מיליון אירו למימון יתרת הרכישה. לטענת החברה, המהלך צפוי לתרום להונה העצמי בכ-171 מיליון שקל ולשפר את ה-FFO"עם השפעה זניחה על המינוףג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות.

מניית סיטיקון נסחרת מאז ההודעה סביב הרף של 4 אירו, קצת מתחת למחיר ההצעה. זה סימן לכך שהשוק צופה שהצעת הרכש תתקבל (אילו הייתה נסחרת מעל 4 אירו, זו הייתה אינדיקציה לציפייה לפרמיה נוספת).כאן כבר עולה השאלה: למה דווקא 4 אירו? אם הכוונה הייתה להגיש הצעה "נדיבה" שתזכה להיענות, אפשר היה תאורטית להתייצב גם ב-3.5 אירו, פרמיה נאה על מחיר שוק שצלל מתחת ל-3 אירו ערב המהלך. בסביבת השוק עלתה השערה לפיה ג’י סיטי התחייבה מראש לרכישה מגוף מוסדי במחיר של 4 אירו במקרה ומחיר המניה ירדת מתחת ל-3. בעוד אין עדויות לדבר שכזה, התזמון של העסקה והמחיר שקפץ לגובה שאינו נדרש כדי "לשכנע" את השוק מציפים את סימן השאלה. בין אם נכון ובין אם לא, החברה נגררה להצעת רכש מלאה באותו מחיר מינימלי הודות לחוק הפיני.

מה המספרים מספרים

מול ההצעה המחייבת הזו הציגה ג’י סיטי את הסיפור הפיננסי: היא קונה מניות של סיטיקון בפרמיה על מחיר השוק אבל בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי ("על הנייר”), ולכן רשאית לטעון לעלייה בהון בזכות רכישה זולה ביחס לשווי בספרים. השוק קנה בהתחלה את הסיפור, כאשר ביום ההודעה מניית ג’י סיטי עלתה משום שהאחזקה הסחירה בסיטיקון מוערכת כעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שקדם לעסקה. אבל בתוך ימים ספורים הגיע תיקון חד: מעלות (S&P) הכניסה את הדירוג למעקב (CreditWatch)  עם השלכות שליליות, והבהירה שבתרחיש של היענות רחבה להצעת הרכש המינוף עלול לטפס לטווח 70%-75%. במידה ותהיה ירידת ערך שיכולה להגיע הן משווי החזקה של נכסים אחרים והן מהתחזקות השקל מול נכסים בחו"ל, המינוף אף עשוי לחצות את רמת ה-80%, רמות שלא נראו מאז החלה החברה לממש נכסים. בשוק האשראי זו כבר אינדיקציה לשחיקה בפרופיל הפיננסי. בתגובה, המניה מחקה את העליות ונפלה מתחת למחיר שלפני ההודעה, ובאג"ח בלטה הירידה בסדרה יד' לדוגמא שאינה מובטחת, אות לאפשרות שהמשקיעים מפנימים סיכוני תזרים, גידול מהיר בחוב, ואף תרחיש שבו ערך הנכסים האפקטיבי בשוק נמוך מסך ההתחייבויות.

כאן נכנסת לתמונה סוגיית המימון. לצד ההצהרה על "השפעה זניחה על המינוף", ג’י סיטי עצמה דיווחה כי היא מנהלת מו״מ לקבלת הלוואה בנקאית של עד 195 מיליון אירו למימון הרכישה והצעת הרכש. בשונה מגיוס אג"ח, מימון בנקאי דורש בטוחות נוקשות יותר: שעבודים על נכסים ובדיקות תזרים צמודות. עצם הפנייה למימון כזה מראה שהעסקה לא בהכרח נטולת סיכון. זו גם הסיבה שהאג"חים הגיבו בירידות , כאשר המשקיעים מבינים שהבנק יקבל קדימות עליהם, והחשש מגידול במינוף הופך למוחשי.

יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי

ה"תכנית אסטרטגית" של אוגווינד נחשפת: הנפקה בדיסקאונט למנהלים

אחרי זינוק ביותר מ-50% בעקבות ההבטחות והראיון על "פרק חדש" אוגווינד מודיעה על הנפקה פרטית בדיסקאונט של 30% ובדילול של 42% בהון - המשקיעים הקטנים נשארים בחוץ, וההנהלה "מביעה אמון בחברה" במחיר מבצע; אישור הגיוס תלוי בבעלי המניות - אל תהיו פרייארים!

נושאים בכתבה אוגווינד

מתחילת נובמבר אוגווינד זינקה יותר כ-57%, בעקבות הבאזז סביב ה“תוכנית האסטרטגית” וגם ההבטחות שהיו"ר יפתח רון-טל והמנכ"ל טל רז נתנו לנו שעכשיו זו כבר לא חברת מו״פ, אלא “שחקן אנרגיה יזמי באירופה”. אבל היום מתברר מה באמת מסתתר מאחורי כל ההצהרות האחרונות, דבר שעצוב לומר היה כתוב על הקיר לכל אורך הדרך - גיוס הון בדיסקאונט למקורבים ולבעלי עניין, כשהציבור נשאר בחוץ. כשפורסמה התכנית ניתחנו אותה - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד? כבר בחודש הקודם כתבנו לכם שהחברה לא באמת מתקדמת לשלב מסחרי, אלא מכינה את הקרקע לגיוס הון נוסף. כבר אז כתבנו שאוגווינד מנסה לצייר חזון על התרחבות לאירופה, אבל בפועל זה איתות לשוק שהיא צריכה כסף כדי לשרוד. והנה זה הגיע.

אוגווינד הודיעה כי ועדת הביקורת אישרה הנפקה פרטית של 14.3 מיליון מניות במחיר של 3.5 שקלים למניה יחד עם 14.3 מיליון אופציות במחיר מימוש של 5 שקלים עד סוף 2028. אם לוקחים בחשבון את כל האופציות, זה משקף דילול של כמעט 42% מההון. בשוק המניה נסחרת סביב 4.96 שקלים, כך שהמשתתפים בהנפקה יקבלו את המניות בכ-30% הנחה למחיר המניה בשוק ערב ההנפקה, ובחישוב אפקטיבי קרוב ל-2 שקלים למניה, כלומר דיסקאונט של יותר מ-50%.

בזמן שהמשקיעים הקטנים רכשו מניות בשערים גבוהים, בזמן שהמשקיעים הסכימו לתת לאוגווינד שאכזבה לא פעם ולא פעמיים - צ'אנס נוסף. אוגווינד חוזרת על הדפוס, ההנהלה תקבל אופציות ומניות במחירי רצפה. ואם זה לא מספיק, החברה גם מודיעה על כוונה לגייס עד 30 מיליון שקל נוספים ממוסדיים באותם תנאים שפירטנו.

לפי ההודעה לבורסה זה עדיין לא סופי ותלוי באישור האסיפה הכללית של בעלי המניות. לכאורה זה בקשה מוגזמת מהמשקיעים שקנו מניות במחיר מלא. להנהלה לא מגיעה כזאת מתנה לפני שיש בכלל הכנסות משמעותיות שלא לדבר על רווחים, כשכל מה שנראה הוא שהתכנית האסטרטגית בסופו של דבר מדללת את המשקיעים בחיר נמוך. 

מה שהובטח ומה שבאמת קרה

כשדיברנו עם ההנהלה בתחילת החודש, גם אנחנו רצינו להאמין. רצינו לחשוב שאולי הפעם באמת יש שינוי אמיתי, שאוגווינד עברה שלב. הם דיברו על “פרק חדש באירופה”, על פרויקטים של מאות מיליוני אירו, על מימון מוסדי חכם ועל שלב מסחרי שמתחיל סוף-סוף לקרום עור וגידים - יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”