אקסון מובייל תחלק דיבידנד על חשבון העובדים
18 שנים ברציפות שענקית הנפט, אקסול מובייל EXXON MOBIL (סימול:XOM), מעלה את הדיבידנד השנתי. הפעם החברה החליטה לחרוג ממנהגה ולשמור על דיבידנד בסף 87 סנט למניה, בפעם הראשונה מאז 2002 שהחברה לא מצליחה להגדיל את תשלום הדיבידנד במהלך שנה קלנדרית.
ההחלטה עדיין לא מסכנת את מעמדה של אקסול כאריסטוקרטית הדיבידנד. הסיבה לכך היא שסך כל תשלומי הדיבידנד בשנת 2020 עדיין גבוהים יותר מאלו בשנת 2019, ובכך שומרת על רצף של 38 שנה.
הירידה בביקוש לנפט בעקבות משבר הקורונה טלטלה את שווקי האנרגיה בעולם, כאשר הכלכלות הגדולות בעולם נעצרו, ופעילות טיסות ותיירות ירדה לרמה אפסית. למרות שבמרבית המדינות הכלכלות החלו לחזור לפעילות, מחירי הנפט עדיין נותרו ברמה נמוכה.
האנליסטים היו מודאגים מכך שאקסון אכן תקצץ את הדיבידנד בכדי לחסוך במזומנים, מכיוון שענקית הנפט עומדת בפני חובות עמוסים בסך של 46.5 מיליארד דולר. חלק מן החוב העצום נועד להבטיח שלאקסון יש נזילות מספקת במהלך המגפה, שכן המנכ״ל דארן וודס, האמין כי ״ראוי לספק נזילות, בהתחשב באי הוודאות בשוק״. אקסון דיווחה על הפסד של למעלה ממיליארד דולר ברבעון השני או 26 סנט למניה.
- מחירי הנפט בעלייה - איך זה קשור לישראל והאם מניות הנפט אטרקטיביות?
- אקסון מוביל מאכזבת בדוחות אבל מגדילה דיבידנד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכדי לשמור על סכומי הדיבידנד העצומים שלה, אשר מוערכים בלמעלה מ-3 מיליארד דולר, החברה עושה צעד חסר תקדים אל עבר החיסכון. החברה הודיעה כי היא מצמצמת את כוח האדם העולמי שלה בכ-15% במהלך השנתיים הקרובות. הקיצוצים כוללים 1,900 משרות בארה״ב, בעיקר ביוסטון, לצד עובדים נוספים שמספרם לא פורסם, ברחבי העולם.
״פעולות אלו ישפרו את העלויות ארוכות הטווח של החברה, ויבטיחו ניהול נכון בתנאי השוק חסרי התקדים״ נמסר בהצהרה.
הצפי הוא כי ההחלטה תשפיע על כ-14 אלף אנשים, שחלקם עובדים והיתר קבלנים. הנתון כולל את קיצוץ המשרות בארה״ב, פיטורים ופרישות שהוכרזו בעבר באירופה ובאוסטרליה, וצמצומים עתידיים בקנדה וביתר הנקודות הגאוגרפיות. כוח העבודה של אקסון עומד על כ-75 אלף עובדים, נכון לתום שנת 2019.
אקסון אינה לבדה בבחירת דיבידנדים על פני עובדים. ענקי הנפט אחרים ממצמצים גם הם אלפי משרות ברחבי העולם, כתגובה לשפל הביקוש שיצרה המגפה. BP PLC מתכננת לקצץ בכ-10,000 עובדים, שברון CHEVRON CORP בכ-6000.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מניותיה של אקסון, שבמעמדה הקודם לפני כעשור הייתה החברה גדולה ביותר במדד ה-S&P 500, צללו השנה בכ-54%, מה שהופך אותה לשווה פחות מזום ZOOM TECHNOLOGIES INC .
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
