אילון מאסק
צילום: PR
טסלה-מאניה

סוחרי השורט והאנליסטים ה"דוביים" הרימו דגל לבן מול טסלה

מניית יצרנית הרכבים מטפסת במסחר המוקדם ומשלימה ראלי של 20% בשבוע;  במקביל, הנתונים מראים כי פוזיציות השורט על המניה נפלו לשפל כל הזמנים בימים האחרונים. גם האנליסטים בבנק אוף אמריקה נזכרו לעדכן את מחיר היעד למניה
עמית נעם טל | (17)

מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) חוזרת למרכז הבמה בימים האחרונים. מאז הודיעה הנהלת החברה על הרצון לבצע ספליט ביחס של 1:5 למניית החברה, מניית משלימה זינוק מהיר של קרוב ל-20%. החברה נסחרת כעת לפי שווי שוק של 307 מיליארד דולר - הרבה מעל שאר יצרניות הרכב בעולם. 

במקביל לזינוק בימים האחרונים, נראה כי סוחרי השורט על המניה "הרימו דגל לבן" בימים האחרונים. ע"פ הנתונים האחרונים, העלייה בימים האחרונים הגיעה במקביל לירידה חדה נוספת בהימורים על ירידת ערך המניה. כעת, הפוזיציות השורט על המניה נמצאות בשפל כל הזמנים. 

מחיר מניית טסלה מול פוזיציות השורט על החברה: סוחרי השורט הרימו ידיים

אבל לא רק סוחרי השורט התייאשו, גם האנליסטים ה"דוביים", שהתעקשו בכל החודשים האחרונים כי מחיר המניה מנופח, משפרים כעת את התחזיות. בבנק אוף אמריקה לדוגמה, העלו את המלצתם מ"תשואת חסר" ל"נייטרלי". במקביל, בבנק הקפיצו את מחיר היעד שלהם למניה מ-800 דולר לרמה של 1,750 דולר. כן, אחרי שהחברה עשתה מהלך מדהים בחודשים האחרונים, נזכרו בבנק אוף אמריקה לשפר את המלצתם. 

בבנק אוף אמריקה מציינים כעת כי "ההנהגה של מאסק, מותג משכנע ושיפור ביעילות הצליחו לדחוף את מחיר המניה בחודשים האחרונים. "זו עדות לכך שלחברה יש גישה בלתי מוגבלות להון בעלות נמוכה, נתון שיכול למנף את המשך הצמיחה". 

לקריאה נוספת: קרן רנסנס הגדילה את הפוזיציה בטסלה

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    רק דגים מתים שוחים עם הזרם ואני דג מת אבל מרוויח (ל"ת)
    דוד הגנן 18/08/2020 07:32
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    הרצת העשור לפי דעתי הבורסה תתחיל בימים הקרובים לרדת (ל"ת)
    תש 18/08/2020 06:28
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    דבר לא ימנע מטסלה לפגוש את שער 450-500 שזה ירידה 75% (ל"ת)
    קש 18/08/2020 06:25
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    [email protected] 17/08/2020 20:39
    הגב לתגובה זו
    ספליט זה אומר כיוון אחד
  • 7.
    שישרפו סוחרי השורט ! ימח שמם (ל"ת)
    הנביא 17/08/2020 17:43
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בקיצור elon musk עשה להם בית ספר (ל"ת)
    17/08/2020 15:16
    הגב לתגובה זו
  • אני פותח 17/08/2020 18:42
    הגב לתגובה זו
    חברות בארץ ובחול שנכתחו לאחד חלקי עשרים משיאם.
  • 5.
    בועז 17/08/2020 14:58
    הגב לתגובה זו
    תשאלו עצמכם אם הייתם נכנסים עכשיו מניה במכפיל רווח של 840 ?
  • 4.
    אנונימי 17/08/2020 14:54
    הגב לתגובה זו
    בהתאם לדיווח החברה ברבעון השני מכרה כ 90 א מכוניות והרוויחה כ 1100 דולר למכונית. בקצב הנוכחי תמכור כ 400 א מכונית בשנה. נניח שתצליח למכור בעוד שלוש עד חמש שנים 4 מ מכוניות בשנה משמע רווח של 5 מיליארד בשנה. עדיין מכפיל של פי 60. נניח גם שהחברה תתייעל ותרוויח פי 2 על כל מכונית עדיין מכפיל פי 30. כמובן שנקודה זו החברה תהפוך להיות כמו שאר יצרניות הרכב שמוכרות בהיקפים גדולים ושוויים נמוך לאין ערוך. בקיצור בלי אתר רובין הוד שרק לכבודו וכמובן לקוחותיו בוצע הספליט כנראה שהמניה היתה חוזרת לקרקע המציאות כבר מזמן.
  • אקדח 18/08/2020 08:53
    הגב לתגובה זו
    עד ששברולט לא תתאפס על עצמה ותייצר מכוניות חשמליות שיוכיחו את עצמם טסלה תמשיך צפונה
  • אהבתי את הניתוח שלך. (ל"ת)
    איצ לאנונימי 17/08/2020 18:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שחף 17/08/2020 14:52
    הגב לתגובה זו
    וזה אלון מאסק, הבן אדם הוא גאון ברמה של סטיב ג'ובס, הוא יוזם וחדשני, וכמו שפיקפקו באפל והיא הגיע לכמעט פירוק עד שגובס חזר והקפיץ אותה חגבהים מדהימים, שעד עכשיו רוכבת על גל ההצלחה של גובס. אלון מאסק רואה רק את ההצלחה והשוק אוהב אותו, אין ספק שטסלה תצליח כי כולם מחזרים אחריו וכסף לא חסר.
  • יותר גאון מג'ובס 17/08/2020 17:48
    הגב לתגובה זו
    וגם פיננסי. מאז אדיסון והנרי פורד והווארד יוז, לא היה כמו אלון מאסק
  • תום 17/08/2020 16:15
    הגב לתגובה זו
    אני לא אתחיל לפרט את השקרים שלו שהוא עוד לא הגשים ולעולם לא יגשים. אבל כפיזיקאי לפיזיקאי (הוא למד פיזיקה) אני יודע שהוא משקר והוא יודע שהוא משקר.
  • 2.
    טסלהמנייה - משוגעים מתפכחים במכות חשמל (ל"ת)
    לילי 17/08/2020 14:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אז כנראה שזה הזמן לשורט - היא מפסידה שוק באירופה (ל"ת)
    שמוליק 17/08/2020 14:29
    הגב לתגובה זו
  • שמוליק קיפוד 18/08/2020 08:07
    הגב לתגובה זו
    מה היא מפסידה שם איפה היא גודלת יותר ? סין
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.