אילון מאסק
צילום: PR
טסלה-מאניה

סוחרי השורט והאנליסטים ה"דוביים" הרימו דגל לבן מול טסלה

מניית יצרנית הרכבים מטפסת במסחר המוקדם ומשלימה ראלי של 20% בשבוע;  במקביל, הנתונים מראים כי פוזיציות השורט על המניה נפלו לשפל כל הזמנים בימים האחרונים. גם האנליסטים בבנק אוף אמריקה נזכרו לעדכן את מחיר היעד למניה
עמית נעם טל | (17)

מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) חוזרת למרכז הבמה בימים האחרונים. מאז הודיעה הנהלת החברה על הרצון לבצע ספליט ביחס של 1:5 למניית החברה, מניית משלימה זינוק מהיר של קרוב ל-20%. החברה נסחרת כעת לפי שווי שוק של 307 מיליארד דולר - הרבה מעל שאר יצרניות הרכב בעולם. 

במקביל לזינוק בימים האחרונים, נראה כי סוחרי השורט על המניה "הרימו דגל לבן" בימים האחרונים. ע"פ הנתונים האחרונים, העלייה בימים האחרונים הגיעה במקביל לירידה חדה נוספת בהימורים על ירידת ערך המניה. כעת, הפוזיציות השורט על המניה נמצאות בשפל כל הזמנים. 

מחיר מניית טסלה מול פוזיציות השורט על החברה: סוחרי השורט הרימו ידיים

אבל לא רק סוחרי השורט התייאשו, גם האנליסטים ה"דוביים", שהתעקשו בכל החודשים האחרונים כי מחיר המניה מנופח, משפרים כעת את התחזיות. בבנק אוף אמריקה לדוגמה, העלו את המלצתם מ"תשואת חסר" ל"נייטרלי". במקביל, בבנק הקפיצו את מחיר היעד שלהם למניה מ-800 דולר לרמה של 1,750 דולר. כן, אחרי שהחברה עשתה מהלך מדהים בחודשים האחרונים, נזכרו בבנק אוף אמריקה לשפר את המלצתם. 

בבנק אוף אמריקה מציינים כעת כי "ההנהגה של מאסק, מותג משכנע ושיפור ביעילות הצליחו לדחוף את מחיר המניה בחודשים האחרונים. "זו עדות לכך שלחברה יש גישה בלתי מוגבלות להון בעלות נמוכה, נתון שיכול למנף את המשך הצמיחה". 

לקריאה נוספת: קרן רנסנס הגדילה את הפוזיציה בטסלה

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    רק דגים מתים שוחים עם הזרם ואני דג מת אבל מרוויח (ל"ת)
    דוד הגנן 18/08/2020 07:32
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    הרצת העשור לפי דעתי הבורסה תתחיל בימים הקרובים לרדת (ל"ת)
    תש 18/08/2020 06:28
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    דבר לא ימנע מטסלה לפגוש את שער 450-500 שזה ירידה 75% (ל"ת)
    קש 18/08/2020 06:25
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    [email protected] 17/08/2020 20:39
    הגב לתגובה זו
    ספליט זה אומר כיוון אחד
  • 7.
    שישרפו סוחרי השורט ! ימח שמם (ל"ת)
    הנביא 17/08/2020 17:43
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בקיצור elon musk עשה להם בית ספר (ל"ת)
    17/08/2020 15:16
    הגב לתגובה זו
  • אני פותח 17/08/2020 18:42
    הגב לתגובה זו
    חברות בארץ ובחול שנכתחו לאחד חלקי עשרים משיאם.
  • 5.
    בועז 17/08/2020 14:58
    הגב לתגובה זו
    תשאלו עצמכם אם הייתם נכנסים עכשיו מניה במכפיל רווח של 840 ?
  • 4.
    אנונימי 17/08/2020 14:54
    הגב לתגובה זו
    בהתאם לדיווח החברה ברבעון השני מכרה כ 90 א מכוניות והרוויחה כ 1100 דולר למכונית. בקצב הנוכחי תמכור כ 400 א מכונית בשנה. נניח שתצליח למכור בעוד שלוש עד חמש שנים 4 מ מכוניות בשנה משמע רווח של 5 מיליארד בשנה. עדיין מכפיל של פי 60. נניח גם שהחברה תתייעל ותרוויח פי 2 על כל מכונית עדיין מכפיל פי 30. כמובן שנקודה זו החברה תהפוך להיות כמו שאר יצרניות הרכב שמוכרות בהיקפים גדולים ושוויים נמוך לאין ערוך. בקיצור בלי אתר רובין הוד שרק לכבודו וכמובן לקוחותיו בוצע הספליט כנראה שהמניה היתה חוזרת לקרקע המציאות כבר מזמן.
  • אקדח 18/08/2020 08:53
    הגב לתגובה זו
    עד ששברולט לא תתאפס על עצמה ותייצר מכוניות חשמליות שיוכיחו את עצמם טסלה תמשיך צפונה
  • אהבתי את הניתוח שלך. (ל"ת)
    איצ לאנונימי 17/08/2020 18:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שחף 17/08/2020 14:52
    הגב לתגובה זו
    וזה אלון מאסק, הבן אדם הוא גאון ברמה של סטיב ג'ובס, הוא יוזם וחדשני, וכמו שפיקפקו באפל והיא הגיע לכמעט פירוק עד שגובס חזר והקפיץ אותה חגבהים מדהימים, שעד עכשיו רוכבת על גל ההצלחה של גובס. אלון מאסק רואה רק את ההצלחה והשוק אוהב אותו, אין ספק שטסלה תצליח כי כולם מחזרים אחריו וכסף לא חסר.
  • יותר גאון מג'ובס 17/08/2020 17:48
    הגב לתגובה זו
    וגם פיננסי. מאז אדיסון והנרי פורד והווארד יוז, לא היה כמו אלון מאסק
  • תום 17/08/2020 16:15
    הגב לתגובה זו
    אני לא אתחיל לפרט את השקרים שלו שהוא עוד לא הגשים ולעולם לא יגשים. אבל כפיזיקאי לפיזיקאי (הוא למד פיזיקה) אני יודע שהוא משקר והוא יודע שהוא משקר.
  • 2.
    טסלהמנייה - משוגעים מתפכחים במכות חשמל (ל"ת)
    לילי 17/08/2020 14:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אז כנראה שזה הזמן לשורט - היא מפסידה שוק באירופה (ל"ת)
    שמוליק 17/08/2020 14:29
    הגב לתגובה זו
  • שמוליק קיפוד 18/08/2020 08:07
    הגב לתגובה זו
    מה היא מפסידה שם איפה היא גודלת יותר ? סין
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.