בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

בואינג מבקשת חילוץ של לפחות 60 מיליארד דולר, המניה מתרסקת

גדולה מידי מכדי ליפול? מצוקת הנזילות בענקית התעופה האמריקנית ממשיכה להחריף. חוזי הביטוח נגד חדלות פירעון של החברה בשיא כל הזמנים. בחברה טוענים כי "כל כסף שיגיע מהממשל ילך לתשלום לספקים". ג'נרל אלקטריק, יונייטד טכנולוג'יס והאניוול מאבדות גובה בתגובה לאירועים
עמית נעם טל | (4)

הלחץ על ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) ממשיך להחריף. מניית החברה נופלת ב-20% ומשלימה צניחה של קרוב ל-75% מהשיא שנקבע בתחילת 2019. במקביל, חוזי הביטוח נגד חדלות פירעון של החברה מזנקים לרמות שיא כל הזמנים. 

ברקע ללחץ היום, החברה מאשרת את הדיווחים בימים האחרונים על מצוקת נזילות, כאשר היא מבקשת חבילת חילוץ של לפחות 60 מיליארד דולר מהממשל האמריקני. בבואינג טוענים כי "כל נזילות שהחברה צפויה להיות מתורגמת לתשלום לספקים והמשך הפעלת שרשרת הייצור של מטוסי החברה". בחברה מוסיפים כי "התחזית לתעשייה לטווח הארוך עדיין חזקה, אך עד שתנועת הנוסעים העולמית תתחדש לרמות נורמליות, יש צורך באמצעים אלה".

במקביל לפניה של החברה לממשל האמריקני: חוזי הביטוח נגד חדלות פירעון של החברה מזנקים לרמות שיא ומאותתים כי המשקיעים חוששים במיוחד בנוגע למצבה הפיננסי של החברה. 

חוזי הביטוח נגד חדלות פירעון של החברה: המשבר ב-2008 נראה זניח כעת עבור החברה 

נזכיר כי בשבוע שעבר דווח כי החברה משכה במיידי את מלא קו האשראי שהעניקו לה הבנק בארה"ב, בהיקף של 13.825 מיליארד דולר. הערכנו בביזפורטל כי החברה בדרך הבטוחה לפשיטת רגל, לא רק בגלל הבעיות התפעוליות של החברה, אלא גם בגלל ההתחייבויות הפנסיוניות העצומות לעובדי החברה (לכתבה המלאה).

שיעור לשאר החברות?

הסיטואציה העגומה של החברה מבחינה פיננסית גורמת להחלטות של הנהלת החברה בשנים האחרונות להיראות רע. במהלך 2013-2019 ביצעה החברה רכישות חוזרות של מניות בהיקף של 43.3 מיליארד דולר. מה היה קורה אם החברה הייתה עושה "שימוש נכון" יותר בכסף מאשר לדאוג רק למחיר המניה? 

גדולה מידי מכדי ליפול?

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    זילברצוויג 19/03/2020 13:46
    הגב לתגובה זו
    לא יאפשרו לבוינג לקרוס, אבל יש להפקיע את החברה מידי השמאלנים שמנהלים אותה.
  • 3.
    אחורה פה 19/03/2020 07:27
    הגב לתגובה זו
    במהלך 2013-2019 ביצעה החברה רכישות חוזרות של מניות בהיקף של 43.3 מיליארד דולר. מה היה קורה אם החברה הייתה עושה "שימוש נכון" יותר בכסף מאשר לדאוג רק למחיר המניה?
  • 2.
    גם המניה של אייירבוס צונחת (ל"ת)
    gnux 18/03/2020 16:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ריצ 18/03/2020 15:39
    הגב לתגובה זו
    בקרוב זה יפורסם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.