סגירה בוול סטריט: ביונד מיט עלתה ב-6.4%, בואינג ירדה ב-1.9%
יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים מתונות ברקע לרקע להטלת הסנקציות מצד ארה"ב (לכתבה המלאה). ברקע למסחר, המדדים המובילים ממשיכים להיסחר ברמות שיא כל הזמנים, כאשר הכסף הזול בשווקים ממשיך להעניק רוח גבית לנכסי סיכון. עם זאת, שבוע הבא צפוי להיות קריטי בהקשר זה.
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
האם משהו יכול לעצור את הראלי בשוקי המניות? לנוכח המדיניות הנוכחית של הבנקים המרכזיים שמציפים את השווקים בכסף זול, קשה לראות אירועים מיוחדים שיכולים לגרום לראלי להיעצר. מאז הודיע הפד' על השקת תוכנית רכישות בשוקי האג"ח בהיקף של 60 מיליארד דולר בחודש (תחילת אוקטובר), המדדים המובילים בוול סטריט משלימים עליות חדות של עד כ-15% ללא תיקון משמעותי. מדד הנאסד"ק עלה ב-14 מתוך 15 השבועות האחרונים.
המתרחש בשוק האג"ח הקונצרני הוא הגורם העיקרי לראלי, כאשר מרווחי האשראי בדירוגים הנמוכים (מחיר ההון של החברות) יורד לשפל של 6 שנים. עובדה זו מקלה על החברות הממונפות למחזר/להגדיל את החובות ביתר קלות.
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לנוכח הנזילות הגבוה כעת בשווקים והתמיכה הצפויה של הפד' בחודשים הקרובים, במורגן סטנלי מעריכים כעת כי מדד ה-S&P500 עשוי לעלות על לרמה של 3,500 נק' בסוף המחצית הראשונה של 2020 (לכתבה המלאה). עם זאת, חשוב להדגיש כי המשקיעים יהיו בטוחים יותר ביום שלישי הקרוב, כאשר הפד' יפרסם את צפי הרכישות שלו לחודש הקרוב. לפיכך, תיתכן תנודתיות בימים הקרובים.
בגזרת המאקרו, שאיבד מהחשיבות שלו בחודשים האחרונים לנוכח המהלכים של הבנקים המרכזיים, דו"ח התעסוקה לחודש דצמבר אכזב עם תוספת של 145 אלף משרות בלבד, כאשר גם השכר וגם מספר שעות העבודה היו מתחת לצפי המוקדם (לכתבה המלאה).
במרכז
מניית חברת הסייבר הישראלית תופין (סימול:TUFN) עלתה ב-2% וריכזה עניין לאחר שהתרסקה אמש ב-24% והשלימה צניחה של קרוב ל-58% מהשיא שקבעה זמן קצר לאחר ההנפקה הראשונה באפריל 2019. ברקע לירידות, החברה מדווחת על אזהרת רווח לרבעון האחרון ומקביל עולות טענות נגד החברה בדבר הטעיית משקיעים (לכתבה המלאה).
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מתחליפי הבשר ביונד מיט (סימול:BYND) לוהטת ב-3 ימי המסחר האחרונים ברקע להודעה של המתחרה (לכתבה המלאה). מניית החברה עלתה הערב ב-6.4% לאחר שעלתה אמש ביותר מ-10%.
מניות חברות הקמעונאות בארה"ב צפויות להמשיך לרכז עניין לאחר שירדו אמש בחדות ברקע לנתונים חלשים בעונת החגים האחרונה (לכתבה המלאה). בולטת במיוחד היא מניית בד בת' אנד ביונד (סימול:BBBY) שנפלה ב-19% לשווי שוק של 1.7 מיליארד דולר. ברקע לירידות, החברה מפרסמת דו"חות חלשים לרבעון האחרון (לכתבה המלאה).
לאחר עלייה של יותר מ-100% מאז השפל במהלך תחילת 2018, ענקית הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) ממשיכה את הראלי בימים האחרונים ונסחרת כעת מעל לשווי שוק של 1.36 טריליון דולר, ונראה כי אין אירוע משמעותי שעשוי לעצור את הראלי (לכתבה המלאה).
- 10.עלה , ירד. מספיק לדבר על ניצן הורוביץ. (ל"ת)איצקוביץ' האדום 13/01/2020 11:47הגב לתגובה זו
- 9.שורטיסט רותח מזעם 10/01/2020 21:08הגב לתגובה זואיזה בובמה יחטפו בהמשך אני ייקרע אותם לחתיכות
- 8.שורטיסט רותח מזעם 10/01/2020 21:07הגב לתגובה זוהפיבונאצ'י תיקון למהלך העליות האחרון שהחל מיום רביעי האחרון .אני ישמיד אותם ואני אוראה את זה פה .
- 7.ד"ר ניר(איצ100) 10/01/2020 18:40הגב לתגובה זומשמע המדד צריך לעלות ב64% כדי להגיע למצבו לפני 31 שנים ואיני משקלל ריביות ועוד...למה הבאתי הנ"ל...מה שיקרה בארצות הברית יהיה ארוך יותר קשה יותר ואומלל יותר...מספרים לנו כאן חעמים על עוצמתה ואיכות כלכלתה של ארצות הברית..אז ממש שלא...עוד 50 שנה ויותר נביט אחורה ונשאל איך לא ראינו את המודל היפני ואיך ארצות הברית ניזוקה ונפלה בהרבה יותר..שלום.
- 6.ד"ר ניר(איצ100) 10/01/2020 18:34הגב לתגובה זוממשלת יפן והאוצר שלה עושים זה עשורים מאמצי על להעלות את בורסתם..שום דבר לא עוזר..הם אפילו השתלטו על 90% מכל תעודות הסל הנסחרות ביפן...בתאריך 29/12/1989 עמד מדד הניקיי על 38.915.87....חלפו 30 שנה והמדד עומד היום על 23.850...משמע 39% פחות.....!!!!
- 5.שאלת תם טירון 10/01/2020 16:49הגב לתגובה זולזה?
- לא..אין. (ל"ת)מדען 10/01/2020 17:51הגב לתגובה זו
- הם מנייאקים מטורפים. (ל"ת)כן יש 10/01/2020 17:22הגב לתגובה זו
- 4.קרן פימי תגדיל אחזקות המניה מחקה את כל העליות . (ל"ת)קמהדע 10/01/2020 16:27הגב לתגובה זו
- 3.שורטיסט רותח מזעם 10/01/2020 16:26הגב לתגובה זואת הכוס של אמא שלך הזונה אני ייפרק .
- האלו כאן בופלו ביל 10/01/2020 17:21הגב לתגובה זואף פעם. מה לא מצא חן בעיניך דביל?
- 2.היי אתם שם 10/01/2020 16:26הגב לתגובה זועולם כמינהגו נוהג.
- 1.היי אתם שם 10/01/2020 16:23הגב לתגובה זוכבר הרבה שטויות.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
