סגירה בוול סטריט: ג'נרל אלקטריק עלתה ב-4.3%, פייסבוק ירדה ב-2.7%
יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 0.8% לאחר מסחר תנודתי. ברקע למסחר, מדיניות הבנקים המרכזים צפויה להמשיך להשפיע על הסנטימנט, כאשר המשקיעים ממשיכים להתרכז במתרחש בשוקי המימון לקראת סוף השנה. במקביל, הנשיא טראמפ מצייץ על כך שסין וארה"ב קרובים להסכם גדול (לכתבה המלאה).
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
מדיניות הבנקים המרכזיים צפויה לעמוד במרכז גם היום ברקע להחלטות הריבית האחרונות. אמש בחר הפד' להותיר את טווח הריביות בארה"ב ללא שינוי ברמה של 1.5%-1.75%, כאשר הבנק טוען כי הריבית בארה"ב צפויה להישאר ללא שינוי במהלך 2020. בנוגע למצוקת הנזילות המתפתחת לקראת סוף השנה, יו"ר הבנק טען אמש כי "יש לו את הכלים להתמודד עם האירוע, וכי אם הוא יידרש להרחיב את הרכישות גם לאגרות החוב הארוכות, הוא יעשה זאת" (לכתבה המלאה).
נציין כי מוקדם יותר השבוע טענו בקרדיט סוויס כי הפד' בדרך לאבד שליטה על שוק המימון עד לסוף השנה (לכתבה המלאה). נכון להיום, ריבית הריפו לסוף שנה נסחרת בטווח של 4.2%, גבוה משמעותית מיעדי הפד'.
- כצפוי: הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%; הפד׳ יעצור את צמצום המאזן בדצמבר
- הפד הוריד ריבית והשווקים מזנקים – אילו אתגרים מחכים בהמשך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אירוע קריטי שצפוי בהקשר זה הוא תשלומי המס בארה"ב. קופת האוצר האמריקני מגיעה היום לשפל, וצפויה לזנק בקרוב ל-120 מיליארד דולר ב-2 ימי המסחר הבאים כאשר החברות בארה"ב צפויות לשלם את מס החברות לשנה . סכום זה צפוי לרדת מרזרבות הבנקים ולהחריף את מצוקת הנזילות בשוק (לכתבה המלאה). נזכיר כי אירוע המס האחרון התרחש בספטמבר, והפד' נאלץ מיד לאחר מכן להתחיל להזרים כסף לשווקים.
קופת האוצר האמריקני: הנזילות בשיא הערב,אך המון כסף צפוי לצאת מהמערכת הבנקאית ב-2 ימי המסחר הבאים התנודתיות תעלה?
בתוך כך, הבנק המרכזי באירופה (ECB) החליט להשאיר היום את הריבית ללא שינוי ברמה אפסית, כאשר הריבית על הפיקדונות נותרה שלילית ברמה שלילית של 0.5%. הבנק טוען היום כי הרכישות בשוקי האג"ח צפויות להימשך עוד תקופה ארוכה (לכתבה המלאה).
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בגזרת האג"ח, תשואות האג"חים עברו לעליות חדות: התשואה על אגרות החוב של ארה"ב לתקופה של 10 שנים עומדות על 1.89%, והתשואה לתקופה של שנתיים עומדת על 1.66% בלבד.
במרכז
סקטור הבנקאות עמד במוקד ברקע ללחץ המסתמן בשוקי המימון והחלטת הריבית של הפד'. נציין בהקשר זה את מניית בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), מניית גולדמן זאקס (סימול:GS), מניית ג'יי פי מורגן (סימול:JPM).
אפל (סימול:AAPL) עלתה ב-0.3% במסחר תנודתי ברקע לדיווח כי מכירות מכשירי הסלולר בסין רשמו ירידה שנתית של 35% בחודש נובמבר. נציין כי החברה קבעה אמש שיא כל הזמנים.
מניית לולולמון אתלטיקה (סימול:LULU), המספקת בגדי יוגה והתעמלות, איבדה 3.7% מערכה ברקע לדו"חות שפרסמה החברה אמש לאחר סגירת המסחר. הכנסות החברה עמדו על 916 מיליון דולר, עלייה של 23% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי הסתכמו ב-126 מיליון דולר. עם זאת, החברה פרסמה תחזית חלשה לרבעון הקרוב.
ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) מאבדת 1.8% וממשיכה לרכז עניין ברקע לדיווח כי רשות התעופה האמריקנית צפויה להאריך את הבדיקות של מטוסי ה-737 מקס ל-2020. נזכיר כי החברה עלתה בחודשים האחרונים ברקע לדיווחים על סיום הקרקוע של המטוסים עוד לפני סוף השנה (לכתבה המלאה).
- 8.דירה = קורת גג 13/12/2019 08:14הגב לתגובה זודירה = קורת גג
- 7.שורטיסט מקצועי 12/12/2019 18:36הגב לתגובה זו12.12 2019 צ'אלום לכולם .
- 6.הבטן נקרעת מצחוק 12/12/2019 17:16הגב לתגובה זווי וי הבטן איפה חקוקי חקקקאקוי חחחח חחחח חחחח בטח מאושפז כבר
- 5.נפתח שורט ענק על Boeing+AAPL (ל"ת). 12/12/2019 17:16הגב לתגובה זו
- 4.. 12/12/2019 16:49הגב לתגובה זוממנו..
- 3.אני עם דמעות בעיניים 12/12/2019 16:47הגב לתגובה זולחודש אז זומברתם עד העצם .הבטן וי וי .אני גאון פשוט גאון .
- 2.. 12/12/2019 16:44הגב לתגובה זויודע כמה....
- 1.פרופ' אבירם(איצ100) 12/12/2019 16:17הגב לתגובה זוהאל חזור ומחפשים וחותרים למגע עם תחתיות.
- דוד אברהם כהן 12/12/2019 18:39הגב לתגובה זוסתם מפליץ עלאק ונשאר בסירחון, אין לך מה לחדש?להודיע?אז שתוק!!!!
- . 12/12/2019 22:211)אמש הינפצת את אותה הודעה בדיוק אפילו באותה השעה מה עבר עליך שהעלת אותה שנית? מה פשר הנחישות הזאת? 2)לא..אני לא דוקטור..אני פרופסור!!! הבנת טוב..לא הבנת גם טוב..
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
