רמי רוזןרמי רוזן

גוגל קונה את פיטביט ב-7.35 דולר והמניה בשוק ב-6.7 דולר - לקנות?

בתחילת החודש הודיעה גוגל על רכישת חברת השעונים תמורת כ-2.1 מיליארד דולר; מאז עולות טענות מצד ארגוני צרכנות כנגד השלמת הרכישה מטעמי שמירה על פרטיות - מה זה אומר, ואיך מרוויחים?
רמי רוזן | (6)
נושאים בכתבה מניות מומלצות

ב-1 לנובמבר הודיעה חברת גוגל על רכישת חברת השעונים ה(כמעט) חכמים – פיטביט (סימול: FIT) – בסכום של 2.1 מליארד דולר (7.35 דולר למניה). העיסקה צפויה לעבור מסכת אישורים של רגולטורים שונים וכמקובל במצבים שכאלה נוצר פער בין מחיר המניה בשוק לבין מחירה בהשלמת העיסקה. הפער הזה נע בין 5%-9% והוא משקף את הערכות המשקיעים לגבי סיכונים קיימים בדרך להשלמת העיסקה, כמו גם את משך הזמן שיקח עד לסגירתה.

פיטביט היתה "על המדף" בחודשים האחרונים וגם פייסבוק היתה במירוץ לרכישת החברה. זאת למרות שהצעתה עמדה על 50% בערך מגובה ההצעה של גוגל, נתון המלמד שהנכונות של פייסבוק לבצע את העיסקה היתה נמוכה ככל הנראה.

פיטביט מ-40 דולר ל-7 דולר

עבור בעלי המניות של פיטביט מדובר בסיום עגום לתקופת מסחר של כ-4 שנים אשר התחילה בקול תרועה עבור המניה – מחיר של כ-40 דולר – והסתיים בקול ענות חלושה, כאמור – מחיר סגירה של 7.35 דולר למניה.

התוצאות העסקיות של פיטביט מלמדות שהתנועה דרומה של מחיר המניה היה מוצדק. השנה האחרונה שבה פיטביט הרוויחה כסף היתה שנת 2015 ומאז הציגה הפסד נקי, אשר הגיע לשיאו במהלך 2017 – כ-277 מליון דולר. גם ההכנסות הציגו מגמה דומה כאשר בשנת 2015 הן הסתכמו בכ-1.9 מליארד דולר ובשנת 2018, צנחו ל-1.5 מליארד.

שיאומי מציעה אלטרנטיבות במחירים נמוכים בהרבה

הביצועים העסקיים של פיטביט בשנים האחרונות סבלו משתי המגמות העיקריות בשוק השעונים החכמים. מחד, הדומיננטיות הכמעט מוחלטת של אפל בשוק למרות רמות מחיר גבוהות משמעותית מאלה של פיטביט (שעון חכם של אפל מתחיל מרמת מחיר של כ-400 דולר ורמה זו גבוהה מהמחיר של המודל היקר ביותר שפיטביט מוכרת). מנגד תחרות נוספת בגיזרת המחיר הנמוך מגיעה מן השחקניות הסיניות ובראשן שיאומי שמציעות אלטרנטיבות לא רעות לשעונים של פיטביט במחירים נמוכים בהרבה.

המגמות הללו השפיעו גם בכיוון של ירידה במכירות וגם הפעילו לחץ על שיעור הרווח הגולמי, כפי שניתן לראות היטב בגרף למטה.

אז למה גוגל רכשה את פיטביט ועד כמה מדובר באיום עסקי על ליין השעונים של אפל?

גוגל מייצרת מערכת הפעלה לשעונים בדומה לאנדרואיד בטלפונים סלולריים. אולם בניגוד לאנדרואיד, לא הצליחה מערכת ההפעלה הזאת (אשר נקראת WOS – Wearable Operating System) לכבוש לבבות בקרב יצרניות השעונים החכמים. למעשה, שוק השעונים החכמים מתאפיין בזה שלכל יצרן יש מערכת הפעלה יחודית, כך שלמעשה מערכת ההפעלה של גוגל לא נמצאת בשימוש אצל אף אחד מן היצרנים הגדולים.

על פי חברות המחקר – IDC ו-Strategy Analytics, אפל היא מלכת שוק השעונים החכמים כאשר מספר השעונים שמכרה במהלך שנת 2018 עבר את ה-23 מליון וייצר לה הכנסות של כ-10 מליארד דולר. פיטביט היא השחקן השני בשוק כאשר השעונים שהיא מייצרת נחשבים פחות עשירים בתוכן ויכולות כמו השעונים של אפל ונקודות המחיר נמוכות יותר בהתאם. סמסונג היא מספר שלוש בתחום ואחריה חברת גרמין (גרמין ופיטביט מתחרות זו בזו בשעונים שפונים במיוחד לקטגוריית הספורט/בריאות בעוד שהדגמים של סמסונג מהווים אלטרנטיבה מבחינת היכולות לשעונים של אפל).

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

מספר היחידות שנמכרו בשנת 2018 הסתכם בכ-47 מליון שעונם ועל פי הערכות הוא אמור להכפיל את עצמו עד שנת 2022 לכ-94 מליון יחידות. אחת הסיבות לצמיחה הגבוהה של שוק השעונים החכמים הוא אפליקציות דיגיטליות שמציגות שירותי בריאות מתקדמות יחסית לעבר כמו בדיקות א.ק.ג שאפל מציעה באמצעות השעונים החכמים שלה.

העניין הגובר של גוגל בתחום 

שיעורי הצמיחה הללו מתחילים להסביר את העניין של גוגל בתחום. בצד תוכניות של גוגל להשיק קו של שעונים חכמים, ובכך לנסות ולנגוס מנתח השוק הגדול של אפל בתחום, ישנם יתרונות נוספים לרכישה וערך מוסף רב שעשוי לנבוע לגוגל. גוגל עשויה להינות ממאגר המידע שמביאה איתה פיטביט כנדוניה לחתונה. מאגר מידע זה כולל אינפורציה רחבה אודות המשתמשים בשעונים החכמים של פיטביט כגון סוגי ספורט בשימוש, ונתונים בריאותיים של המשתמשים.

לאינפורמציה זו ערך מוסף אדיר לגוגל בשידרוג מנוע החיפוש שלה והתאמת תוצאות החיפוש למשתמשים בצורה מדוייקת יותר מאשר בעבר. 28 מליון משתמשים בשעוני פיטביט זה נכס של מידע משמעותי ביותר. יחד עם זאת גם פיטביט וגם גוגל הודיעו שאין שום כוונה לעשות שימוש במידע הפרטי של המנויים לצרכים מסחריים כאלה או אחרים וששתי החברות ישמרו על מדיניות פרטיות צרכן אדוקה.

יש הגיון רב בכך שגוגל תעשה מאמץ לקיים את ההצהרה הנ"ל (לפחות למראית עין) במיוחד על רקע הפיקוח והדרישה לשמירת פרטיות המשתמשים ההולכים וגוברים מצד הרגולטורים באירופה ובאמריקה.

האח הגדול לוחץ את מחיר המניה

בימים האחרונים עולות טענות מצד ארגוני צרכנות שונים כנגד השלמת הרכישה של פיטביט על ידי גוגל בדיוק מן הטעמים של שמירה על פרטיות. באופן לא מפתיע כאשר נשמעים קולות שכאלה, מחיר מניית פיטביט יורד מתוך מחשבה של המשקיעים שהדבר מציב את השלמת המיזוג ברמת סיכון יותר גבוהה.

כפועל יוצא, הפער בין מחיר המניה של פיטביט למחיר סגירת העיסקה מתרחב ועשוי לייצר תשואת לא רעה בכלל למשקיעים המאמינים כי למרות הקשיים, העיסקה תושלם. עכשיו רק נותר לראות מתי (אם בכלל) זה יקרה. מתוך ההודעה לעיתונות צויין כי העיסקה תושלם במהלך שנת 2020 וכי היא כפופה לאישורים רגולטורים מקובלים. מומלץ למי שמעוניין בפוזיציה בשל פער הארביטראז' לקחת בחשבון שתקופת העיסקה היא לא ידועה (וכמובן שתשפיע בגלל זה על סך התשואה הנובעת) ולדעתי, כדאי לפחות עד תחילת 2020 לפני כניסה לפוזיציה.

רמי רוזן, אנליסט בכיר ומומחה לקשרי משקיעים. חבר בפורום הישראלי לקשרי משקיעים IIRF.

המידע המוצג בסקירה זו מהווה מידע כללי בנוגע לפעילות החברה הנסקרת והינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בהשקעה בני"ע, וכן אין לראות במידע האמור כהמלצה או כתחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או לרכישת נייר הערך. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס בידי מי שמוסמך לכך, המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מעניין מאוד, מהלך מבריק של גוגל (ל"ת)
    אבי 22/11/2019 08:13
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ניתוח מעניין. בשלב זה עדיין הרבה אי ודאות (ל"ת)
    אירנה 21/11/2019 17:36
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מעניין ומאיר עיניים (ל"ת)
    דורון 21/11/2019 17:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ואם היא לא תירכש כמה המשקיעים יפסידו - 40%? לא שווה (ל"ת)
    מיקי 21/11/2019 16:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מחזיק שעון פיטביט 21/11/2019 14:47
    הגב לתגובה זו
    אין לי מילה אחרת , השעון התפרק כמה חודשים אחרי הקניה ומחיר של כמעט 1000 שח לשעון זה לא מעט בכלל וחמור מזה הפסיק להתעדכן עם האפליקציה וכתוצאה מכך פשוט לא מראה את השעה הנכונה ולכן לא שמיש כשעון בכלל שלא לדבר על חוסר הדיוק במדידות של דבר שהוא בקיצור לא יודע מה גוגל קנתה אבל כשיש לך אינסוף כסף אתה לא מדקדק על חודו של דולר המוצרים של פיטביט עצמה פשוט פח לא שווים אפילו עשירית מהמחיר בשוק אפל ווטש זה לא ליגה אחרת זה עולם אחר
  • hertsel 21/11/2019 16:37
    הגב לתגובה זו
    לא ולא הכול אחיזת ענניים , גם לפידות קנו כלל ביו לפי שער של 3,50 כלל עןמדת ב1,45 תרגילי מסחר מפוקפים
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.  

צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.