האם הירידות בתחום הקנאביס מוצדקות, ומה יהיה בהמשך?
כפי שכל אמא ואבא, שהקריאו לילדיהם את מעשה בחמישה בלונים יודעים, כשהבלון מתפוצץ, אין מה להצטער, כך קרה גם לרון – זה סופו של כל בלון. ברור שאם השקעתם כסף בשנה האחרונה בשוק הקנאביס זה לא ממש מנחם אתכם שכך קרה גם לרון והשאלה המטרידה את מנוחתכם היא האם היה כאן בלון. בכדי שלא תהיו במתח נגלה כבר עכשיו שאנחנו חושבים שלא.
חברת גרטנר בנתה מודל שמתאר את שלבי החיים של טכנולוגיות חדשות המכונה מודל מחזור ההתלהבות The hype cycle model. כבר מהשם אפשר להבין למה המודל מתאים לקנאביס על אף שבמהות קנאביס רחוק כמה אלפי שנים מלהיות המצאה חדשה.
במודל הבסיסי של גרטנר יש חמישה שלבים:
1. טריגר טכנולוגי
במודל של גרטנר, טריגר טכנולוגי הוא השלב הראשון במחזור ההייפ. זה השלב שבו לקוחות, מדיה ומשקיעים מתחילים לגלות עניין גובר בתחום. באנלוגיה שלנו לשוק הקנאביס הקיים יש לומר אלפי שנים, הטריגר להתלהבות אמנם לא היה טכנולוגי אבל היה שינוי רגולטורי שיצר את אותה התגובה. הטריגר של שוק הקנאביס הגלובלי היה כשקנדה וקליפורניה נכנסו לתהליכי לגליזציה מואצים. גרמניה וישראל הסדירו פחות או יותר באותה התקופה את הרגולציה בתחום הקנאביס הרפואי וישראל אישרה אף כי לא הסדירה יצוא.
2. שיא הציפיות המוגזמות Peak of inflated expectations
העיסוק במדיה ומספר קטן של סיפורי הצלחה מסחררים מטיסים את הציפיות לשמיים ומשם את רוב הדרך חזרה לרצפה. בשוק הקנאביס הציפייה הלא סבירה שמיד לאחר הלגליזציה המכירות ימריאו לשמים לא התממשה. להפך, לקח לחברות הפעילות בשווקים זמן רב להתאים את עצמן לסביבה החוקית והעסקית החדשה. תהליך שיצר יותר הוצאות מהצפוי ופחות הכנסות מהצפוי. בנוסף לא התממשה הצפייה, הספקולטיבית יש לומר, שתהליך הלגליזציה ימשך ברצף. בינתיים רק ב 10 מדינות בארה"ב יש לגליזציה מלאה ועדיין לא הוסדרו החוקים הפדרליים שכיום מונעים תנועה של מוצרים בין מדינות ואת פתיחת הבנקים הפדרליים לתעשייה.
- המורשת של צבי לובצקי: "כל דבר שאתה עושה – תעשה אותו עד הסוף, גם על המגרש וגם בחדר הישיבות"
- תביעה נגד מיטב טרייד - לא ניתן היה לפעול דרך פלטפורמות המסחר של החברה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בישראל תהליך ההסדרה של קנאביס רפואי שיבש את כל מערכת האספקה, יצר מחסור ובלבול אצל חולים רבים אבל הבעיה העיקרית היא שלא הוקצו תקנים להסדרת הייצוא ובכלל לא ברור כיום שיצוא מישראל לאירופה, תחת תקנים מחמירים עשוי לעמוד בתחרות מול מלטה, פורטוגל ומדינות אחרות שהזדרזו לזהות את הביקוש ולפתח מהר מאתנו יכולת לייצר היצע. בנוסף גם באירופה בינתיים, מעבר לשינוי בגרמניה עדיין לא חלה מהפכה. כמקובל בתהליכי רגולציה, לא מעט תהליכים נתקעו במסדרונות המחוקקים והשאירו את המערכת עם פער עצום בין יכולת הייצור שפותחה לשוק הרלוונטי באופן מידי.
3. שוקת ההתפכחות Trough of Disillusionment
העניין הציבורי בטכנולוגיה או במוצר פוחת, מפתחים ויצרנים רבים נכשלים ומשקיעים ממשיכים לתמוך רק בחברות מועטות שהצליחו לשפר את המוצרים וללכוד לקוחות שמוכנים או אוהבים להיות ראשונים.בתעשיית הקנאביס התהליך הזה נמצא בעיצומו. תקופת הצפיות המוגזמות אפשרה לחברות לא מעטות לגייס הון רב שהניע מספר תהליכים – מיזוגים ורכישות, הקמת צוותי ומתקני מחקר מתקדמים, השקעות מאסיביות בחממות לגידול ומפעלי טיפול ואריזה העומדים בתקנים רפואיים מחמירים. אם השלב הזה לא היה נמדד בתשואות בשוק ההון היינו מסכמים אותו כתהליך בריא וחשוב להמשך פיתוח התעשייה.
4. שיפוע ההארה Slope of Enlightenment
השוק לומד להבין מתי לטכנולוגיה החדשה יש ערך מובחן ואיך ואיפה נכון לשלב אותה, יש יותר ויותר ניסויים בחברות מלבד החברות השמרניות יותר שעדיין שומרות מרחק. דורות המשך משופרים של הטכנולוגיה מגיעים ומשתלבים בשוק. בשוק הקנאביס השלב הזה צפוי להיות ממושך. תהליכי הריבוי, הגידול, הטיפול וההפצה ימוסדו ויתבססו. לתוספי המזון והבריאות שבחלק מהשווקים כבר תפסו אחיזה, ימשיכו לצמוח, להשתפר ולהשתכלל. התהליך הארוך ביותר יהיה כמובן בתחום הרפואי. פיתוח תרופות ספציפיות למגוון מחלות ייקח שנים, אבל בתהליך כל מעבר שלב ושיפור יחסי הסיכון-סיכוי עשויים להניב תוספת ערך לחברות המובילות בתחום.
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
5. מישור הפרודוקטיביות Plateau of Productivity
הציבור הרחב מאמץ את הטכנולוגיה. הקריטריונים שמאפשרים לנו לבחור בין ספקים נהיים ברורים. השוק מבין את היישומים והרלוונטיות של המוצרים ואת הערך המוסף שהם מביאים. ככל שהטכנולוגיה מתאימה לשוק רחב יותר כך הצמיחה בשלב זה תהיה משמעותית יותר ותימשך זמן רב יותר על כפי שמרמז השם, קצב הצמיחה בשלב הזה צפוי להיות מתון.
ככל הנראה אנחנו בשלב שוקת ההתפכחות
כפי שניתן להבין אנחנו מתרשמים שהמודל של גרטנר מתאים מאוד לתיאור מה שהתרחש ומה שצפוי בשוק הקנאביס. אם לשפוט מתהליכי הקונסולידציה וממחירי המניות אנחנו מעריכים שכיום אנו מצויים בשלב השלישי 'שוקת ההתפכחות'. אם לשפוט לפי רמת ההיפ במדיה אולי אנחנו עדיין בשלהי השלב השני. היות שבטווח הקצר מה שמניע את שוק הקנאביס בשלב הזה הוא התפתחויות רגולטוריות ולא פריצות דרך טכנולוגיות בהחלט ייתכנו עוד פרצי הייפ לפני שהתהליך ימשך. ציוץ של טראמפ, אימוץ הנושא במערכת הבחירות בארה"ב, קידום משמעותי באנגליה, צרפת ומדינות אירופאיות נוספות ישפיע דרמטית על מחירי המניות ועל הפוטנציאל הגלום בשוק.
מחד הצפיות ב-2019 מגידול המכירות ושיעורי הרווחיות הרגישו כאילו מישהו נאץ סיכה בבלון מאידך אנו רואים תזוזה ברורה של השקעות לחברות בעלות הפוטנציאל הגבוה יותר בשוק, שמנוהלות טוב יותר והצליחו להתבסס בסביבת העבודה החדשה שנוצרה.
אנו מעריכים כיום, כפי שגם הערכנו בעבר, שפוטנציאל השוק גדול ומשמעותי מאוד אבל בדומה לתהליך שמציע המודל יש עוד שני שלבים (וחצי) לפנינו בתהליך התבגרות השוק. הטריגרים הקרובים הם רגולטורים בעיקרם. כל פתיחה של שוק חדש, שיפור ברגולציה בשווקים קיימים ישפרו את פוטנציאל הרווח של המשקיעות והמשקיעים באופן מידי. על אף שאנו מעריכים כי המגמה הרגולטורית צפויה להמשיך ולהיות חיובית לשוק (כמו לדוגמא הלגליזציה שהולכת מתקרבת במקסיקו ובלוקסמבורג) יש לקחת בחשבון שכל עיכוב או הרעה בתנאי הרגולציה עשויים כמובן להשפיע הפוך.
ניתן לראות את הקשת בהמשך הדרך
המשך המחקר והפיתוח טומן לא מעט הזדמנויות לשלבים הבאים, ובניגוד לחלום היצוא כאן לישראל יש יתרון תחרותי מובהק. תחילה בתחומי ה- wellness ותוספי המזון ובהמשך בתחום הטיפול הרפואי הממוסד. התפתחויות אלו צפויות להביא שוק גלובלי של מיליארדים בודדים לשוק שיכול להגיע למאות מיליארדים. כמו בכל טכנולוגיה אחרת ההצלחה תלויה בהצלחת המו"פ וההבדל בשוק הקנאביס טמון בכך שהיות שבני אדם משתמשים בחומר אלפי שנים, יחסי הסיכון-סיכוי בפיתוח נראים מוטים בברור לצד הסיכוי. שלב הציפיות המוגזמות הזרים הון משמעותי למחקר ופיתוח של מוצרי קנאביס שצפוי לאפשר שפע של מחקר אבל גם הון רב לא פותר את המציאות שפיתוח לוקח זמן. בנתיים צפויה לנו נסיעה בעלת שיפועים תלולים בענף הזה, אך עם כל הפוטנציאל הגלום ניתן בהחלט לראות את הקשת בהמשך הדרך.
הכותבים הינם אלה אלקלעי, סמנכ"לית פיתוח עסקי ויו"ר קרנות נאמנות באי.בי.אי וליאור שילה, אנליסט בבית ההשקעות אי.בי.אי.
- 6.Atuk19 20/11/2019 10:53הגב לתגובה זוIbi קנאביס מחזיקה את כל המניות הישראליות וירדה 43 אחוז מההשקה
- ציפה 21/11/2019 08:05הגב לתגובה זואתה מעדיף שיכתבו שאין להם שום עניין לשים את כספם וכספי המשקיעים בתחום והסקירה היא טובה אבל לא נשים כספים שם?
- 5.בהצלחה! עליות ?? (ל"ת)אור 20/11/2019 08:04הגב לתגובה זו
- 4.דדי 19/11/2019 15:03הגב לתגובה זומתחילים לפמפם.
- 3.יודע דבר 19/11/2019 14:42הגב לתגובה זולמי שלא הבין יש אור בקצה המינהרה והוא ירוק ברגע שהממשלה תיתן אור ירוק ליצוא ולשיווק בלי הגבלות העסק ישגשג לנשוםעמוק ולחכות
- 2.דוד 19/11/2019 13:25הגב לתגובה זובבנקים לא מסקרים ולא ממליצים.
- 1.fu,c 19/11/2019 13:11הגב לתגובה זומהנכון לציין תס או מניות שלדעת הנתחים-הינן-מוביליות מודגש אחרת זה כלם פאדי-
89bio יצאה מחברת טבע ושווה כבר יותר מ-600 מיליון דולר. האם זאת רק ההתחלה?

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.