דיווח: ה-ECB צפוי להשיק תוכנית רכישות חדשה בנובמבר
לקראת החלטת הריבית באירופה בשבוע הבא, העיתון הגרמני שפיגל , מדווח הערב כי הבנק המרכזי באירופה (ECB) צפוי להשיק תוכנית רכישות (QE) בחודש נובמבר הקרוב, כאשר ההחלטה עשויה להתקבל כבר בשבוע הבא.
הדיווח הערב מתחבר היטב לדבריו של איגנציו ויסקו, חבר מועצת המנהלים של הבנק המרכזי של אירופה, שטען בשבוע האחרון כי הבנק המרכזי יצטרך לנקוט בצעדי הרחבה נוספים אם כלכלת גוש האירו תראה סימני צמיחה, וכי הבנק צפוי לדון בנושא בשבועיים הקרובים.
נציין כי אם אכן תתקבל החלטה כזו בפגישות הקרובות, מדובר למעשה בקביעת מדיניות של דראגי לשנים הקרובות, וזאת למרות שהוא צפוי לעזוב את תפקידו ב-31 לאוקטובר. יו"ר קרן המטבע, כריסטין לגארד, צפויה להחליפו בתפקיד (לכתבה המלאה).
בתוך כך, השווקים מעריכים בסבירות גבוהה במיוחד כי ה-ECB יוריד עד ספטמבר הקרוב את הריבית על הפיקדונות באיחוד האירופאי ב-10 נק' בסיס, לרמה של מינוס 0.5%.
- למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למה השווקים בטוחים כל כך שהבנק ישיק תוכנית רכישות בתקופה הקרובה? התשובה הטריוויאלית היא ההאטה החריפה בפעילות הכלכלית באיחוד האירופאי בשנה האחרונה. אך אם זו אכן הייתה הסיבה, מדוע הבנק נמנע מלפעול במשך כל השנה האחרונה, כאשר נתוני המאקרו הצביעו בבירור על האטה כלכלית?
ניתן למצוא הסבר לכך באחד הדו"חות האחרונים שהבנק פרסם. בתחילת העשור האחרון השיק הבנק המרכזי 2 תוכנית של הלוואות מוזלות לבנקים לטווח ארוך (TLTRO), וע"פ הערכות, הבנקים באיטליה ובספרד צריכים להחזיר בשנתיים הקרובות סכום של 739 מיליארד אירו לבנק המרכזי. כמובן שמערכת הבנקאות באירופה לא יכולה היום להחזיר סכומים כאלה מבלי לקרוס, ולכן החל מספטמבר הקרוב הבנק צפוי להשיק סבב נוסף של הלוואות מסוג זה.
תוכנית ההלוואות הזולות לבנקים אמנם פותרת חלק מבעיות המימון הצפויות לבנקים האירופאים, אך לאחרונה מתברר כי חלק מהבנקים החלו כבר להחזיר חלק מהלוואות. בסוף חודש יוני החזירו הבנקים האירופאים כ-26.04 מיליארד אירו לבנק המרכזי. המשמעות של המהלך היא שהכסף שנוצר "יש מאין" במהלך התוכנית האחרונות, נעלם, ומאזן הבנק מתחיל לרדת. אם בסיס הכסף מתחיל לרדת, הדרך לקיפאון כלכלי היא קצרה במיוחד. תוכנית רכישות חדשה עשויה לאזן את הירידה בכמות הכסף שצפויה להתרחש בעקבות החזרת חלק מהלוואות של ה-TLTRO.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הדו"חות השבועיים של הבנק בסוף יוני, והירידה שהתרחשה בבסיס הכסף
מאזן ה-ECB מול ציפיות האינפלציה באיחוד האירופאי לשנים הקרובות. למרות חוסר ההצלחה בסבבים הקודמים, הבנק בדרך ל-QE נוסף. אחרת, בסיס הכסף מתחיל לרדת
- 1.ואיך ישפיע על הכלכלה הישראלית? (ל"ת)ליבי 21/07/2019 13:09הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
