בניין מגורים רמת גן נדל"ן נדלן
צילום: מורן ישעיהו

בדקו - האם הארנונה שלכם צפויה להתייקר?

בנוסף לעלייה השנתית הנקובה בחוק, חלק מהרשויות המקומיות הגישו בקשות להעלאות חריגות - וזאת מבלי ליידע את התושבים. איגוד לשכות המסחר: "הפרסומים אינם מחלחלים למודעות הציבורית"

מורן ישעיהו | (11)

בשנת 2020 יעלה מס הארנונה שישלם כלל הציבור בשיעור של 2.58% מכוח הוראות ההצמדה, אך רשויות מסוימות אינן מסתפקות בכך. איגוד לשכות המסחר מצביע על 65 רשויות שהגישו בקשות להעלאה חריגה של ארנונה - זאת מבלי ליידע את התושבים על כוונותיהן כפי שקובעות הנחיות משרד הפנים. הערכות של גורמים בתחום הן שמדובר על עלייה של עד 5% בחשבון הארנונה.

"אמצעי הפרסום כיום אינם מספקים. הפרסומים נעשים באופן שאינו מחלחל למודעות הציבורית", אומר נשיא האיגוד, עו"ד אוריאל לין. לדבריו, "נשגב מבינתנו מדוע במדינת ישראל של שנת 2019 עדיין נזקקים לבקשות על פי חוק חופש המידע על מנת לחלץ את המידע בדבר הבקשות החריגות במקום שכל רשות מקומית תפרסם באתר האינטרנט שלה ושמשרד הפנים, שמקבל את כל הבקשות במרוכז, יעלה גם הוא את המידע לאתר האינטרנט של המשרד. זהו שירות שחובה על משרד ממשלתי לספק לציבור".

מבדיקת האיגוד, מבין 97 בקשות שהגישו הרשויות למשרד הפנים בשנת 2019, מדובר ב-65 בקשות שהמשמעות הכלכלית המצטברת שלהן היא ייקור מס הארנונה (גם כאשר בחלק מהבקשות נכללות הפחתות), 22 בקשות הפחתה והשאר, בקשות לשינויי סיווג לעסקים ולמגורים שאינן בעלות משמעות כלכלית.

בין הבקשות להעלאה חריגה בתעריפי הארנונה ניתן למצוא את רעננה, ראש העין, נשר, רמלה וזיכרון יעקב. שווי ההעלאות עומד על כ-91.7 מיליון שקל. מנגד, שווי הבקשות להפחתות עומד על כ-19.7 מיליון שקל כאשר בין הרשויות שביקשו אישור חריג להפחתה ניתן למצוא את פתח תקוה, בית שמש, רמת הנגב וגני תקוה. 

בשל העובדה כי התקיימו בחירות לרשויות המקומיות בחודש אוקטובר 2018, אוחר מועד הגשת הבקשות מחודש יולי 2018 לחודש מרץ 2019 וההחלטה לגביהן צפויה להתקבל עד ה-15 בדצמבר 2019. בפועל, האישורים החריגים להעלאות שיינתנו יבואו לידי ביטוי בחשבונות הארנונה שיישלחו לתושבים ולעסקים בשנת 2020.

בנוסף, עד החודש הבא אמורות הרשויות המקומיות להגיש את הבקשות החריגות בארנונה לשנת 2020 וגם ההחלטה לגביהן אמורה להתקבל על ידי השרים עד אמצע דצמבר הקרוב.

לדברי לין, "הרשויות המקומיות נהנו בשנים האחרונות ממנגנון הטייס האוטומטי, שהעביר הרבה מאוד כסף מהציבור לקופתן. ולמרות זאת, הן לא מהססות להכניס את היד עמוק לכיסם של העסקים והציבור ולבקש לא פחות מ-65 בקשות להעלאה חריגה של ארנונה (חלקן כולל הפחתה), בנוסף לעלייה השנתית הנקובה בחוק. חמור יותר הוא שהעלאה חריגה איננה מוגבלת בזמן. כל העלאה מהווה את הבסיס לחישוב של השנה הבאה".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

ככלל, שיעור הארנונה מתעדכן מדי שנה באופן אוטומטי לפי נוסחה הקבועה בחוק של חיבור מחצית השינוי במדד השכר במגזר הציבורי ומחצית השינוי במדד יוקר המחיה. מנתוני האיגוד עולה כי בתקופה של 5 שנים, מ-2015 ועד היום השלימה הארנונה העלאה דרמטית מצטברת של כ-14.5% בסכום של כ-1.7 מיליארד שקל, בעיקר הודות לזינוק בשיעור השכר במגזר הציבורי. בשנת 2020 סך מס הארנונה צפוי להגיע לכ-30.1 מיליארד שקל.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    ישראל 24/06/2019 12:57
    הגב לתגובה זו
    אנו משכירים את הנכסים מפקדוני המדינה די לעושק
  • 10.
    דגן 24/06/2019 12:33
    הגב לתגובה זו
    .
  • 9.
    עמיר לא טוב 24/06/2019 11:35
    הגב לתגובה זו
    אז צריך עוד כסף לגבות מהטפשים
  • 8.
    בושה וחרפה 23/06/2019 22:06
    הגב לתגובה זו
    כספי הארנונה לא חוזרים לציבור המס הוא מס מימון הרשות והמקוקבים בלבד
  • 7.
    שישלמו 23/06/2019 22:04
    הגב לתגובה זו
    אנחנו הבדואים לא משלמים ארנונה זה רק ליהוד
  • 6.
    גם היישוב ה'קהילתי' מיתר בין המבקשים. (ל"ת)
    נגבית 23/06/2019 20:11
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יצחק 23/06/2019 19:37
    הגב לתגובה זו
    רוצים לעלות ב15% אנשים שלא גומרים החודש
  • 4.
    גדרה מעלה ארנונה ב ...... 6 וחצי אחוזים .... (ל"ת)
    אבי כהן 23/06/2019 15:56
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    צדק 23/06/2019 15:55
    הגב לתגובה זו
    הקשישים אוכלים מפחי אשפה מיליון וחצי רעבים העיריות הגדילו את הדירות ב-20% הארנונה קשורה לשכר השרים והפקידים אנשים רעבים שר הפנים הבטיח לפני מס שנים שיטפל בארנונה ושיקר לא כולנו מקבלים שוחד או 10 דירות ובניין
  • 2.
    מאיפה??? 23/06/2019 15:19
    הגב לתגובה זו
    להעלות ארנונה משמעו להכניס עוד משפחות למעגל העוני. ארנונה, מים, חשמל, טלפון, גז, וועד בית, קופ"ח, תחבורה , חינוך, תרופות, למזון ? ? ?
  • 1.
    רמי 23/06/2019 15:06
    הגב לתגובה זו
    צריך להוריד אותה לחצי ולצאת לרחובות בגלל זה או לבקש הצחייבות מכל מתמודד שירוץ לבחירות אחרת לא נבחר בו
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.