ורבורג תצדיק את מחיר לאומי קארד על חשבונכם

מחיר העסקה למכירת לאומי קארד משקף שווי הגבוה ב-30% מההון העצמי של לאומי. מישהו יצטרך לשלם על זה, ולא נראה שזה כחלון
גיא בן סימון | (3)

העסקה למכירת לאומי קארד לקרן ורבורג תמורת 2.5 מיליארד דולר בשלב ראשון (עם אופציה להגדלת הסכום בעתיד ככל שיתקיימו מספר תרחישים), מעלה מספר סימני שאלה סביב התועלת שאמורה להגיע לכיס של הצרכן. בתזמון מקרי (או שלא) העסקה נחתמת במקביל לזמן שבו כחלון משיק קמפיין בדמות 'מר ביטחון', כאשר הכוונה לביטחון כלכלי למי ששאל.

כחלון מתגאה היום (ובכלל) שהנה אחרי שפתח את שוק הסלולר לתחרות (וריסק על הדרך את חברות הסלולר), הבנקים על הכוונת והיום עסקה ראשונה להוצאת חברות האשראי מהבנקים יצאה לדרך.

העסקה משקפת מחיר הגבוה ב-30% מההון העצמי של לאומי קארד. עולה השאלה מדוע קרן ורבורג הסכימה לשלם סכום גובה כל כך עבור חברת כרטיסי האשראי. אם נצא מנקודת הנחה שהמהלך ישתלם לה, נראה שהערך שעליה להפיק מכאן והלאה עלול להגיע על חשבון הצרכן. הרי כשחברת כרטיסי האשראי כבר לא תהיה בידיים של בנק לאומי, סביר כי אף אחד מהבנק לא יציע ללקוח כזה או אחר עמלות אטרקטיביות עבור פעולות האשראי שכן מדובר בחברה חיצונית, והנה ורבורג יכולה ליהנות מהמצב. לחלופין, חברת אשראי חיצונית לאו דווקא תוכל לספק שירות ללקוח בדומה לאלו שמספקים הבנקים אך עיקר החשש שהקרן (שמאחוריה ניהול נכסים בהיקף של 45 מיליארד דולר) תחפש לעשות סיבוב על חשבון הצרכן הישראלי - ולצאת, כמו למשל במקרה אייפקס-תנובה.

אמנם המכירה מהווה המשך להמלצות ועדת שטרום שהגישה את מסקנותיה לפני שנה וחצי, וקבעה בין היתר כי על הבנקים הגדולים למכור את חברות כרטיסי האשראי שבשליטתם עד לינואר 2020, אך אם נסתכל לאחור לימי וועדת בכר וסאגת קופות הגמל שנפרדו מהבנקים, הסיפור הגיע לכך שאת דמי הניהול נאלצו להגביל בחקיקה - אז מה ימנע שידור חוזר של חזירות בעמלות?

לצד ההודעה על מכירת לאומי קארד לקרן ורבורג כחלון מודה באותה נשימה כי בשלב זה אין סיכוי שהקרן תהפוך לבנק מסורתי מהסיבה שזה לא כלכלי עבורה. אם אתם שואלים מדוע זה לא כלכלי הרי הבנקים רושמים רווחים של מיליארדים, אפשר לקחת את בנק אגוד כדוגמא מוצלחת לבנק כושל. 

מעניין יהיה לראות איך קרן ורבורג תצליח להשביח את ההשקעה, מיוחד במחיר שכזה, ומי צפוי לשלם את החשבון. האם זה יהיה שוב הציבור?

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שר אוצר גרוע בכל התחומים.מקלקל ולא יוצר. (ל"ת)
    אזרח 30/07/2018 10:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כחלון דואג לכותרות ולא לאזרחים-העלאת ריבית ועמלותוודאית (ל"ת)
    כחלון=יוקר מחיה 30/07/2018 09:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משה ראשל"צ 30/07/2018 07:07
    הגב לתגובה זו
    עלוב ומנופח בתקווה שלא נראה את הפוץ הזה אחרי הבחירות בושה שזה היה חבר ליכוד
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.  

צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.