יצחק תשובה קבוצת דלק
צילום: חן גלילי

וואן ווסט אנד של תשובה בראש המכירות בשוק דירות היוקרה בארה"ב

הפרויקט של אלעד גרופ וסילברסטיין מכר מעל 57 דירות מתחילת השנה תמורת כ-207 מיליון דולר; נתון הגבוה ביותר בארה"ב בשוק דירות היוקרה מתחילת השנה
נועם בראל | (3)

פרויקט וואן ווסט אנד במנהטן (One West End) של אלעד גרופ שבבעלות יצחק תשובה, השיג שיא במכירת דירות יוקרה באזור מנהטן, ניו יורק, בשנה החולפת, לאחר שמכר במחצית הראשונה של השנה דירות ב-207 מיליון דולר - הנתון הגבוה ביותר בארה"ב בשוק דיקות היוקרה מתחילת השנה.

הפרויקט, בו מחזיקה אלעד גרופ ב-80% מהזכויות בפרויקט וסילברסטיין פרופרטיס ב-20% כולל 41 קומות, וממוקם בין הרחובות 59 ל-60 באפר ווסט סייד במנהטן, עם נוף לנהר ההאדסון. 

כאמור, מתחילת השנה נמכרו בפרויקט יותר מ-57 דירות תמורת 207 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 3.6 מיליון דולר לדירה ובסך הכל נמכרו כ-200 מתוך 246 דירות בפרויקט. בין רוכשי הדירות נמנה שחקן הקולנוע ברוס וויליס, אשר רכש בו דירת 4 חדרים. אלעד מעריכה כי עם השלמת המכירות יניב המתחם רווח של כ-300 מיליון דולר. 

הפרויקט ממוקם על שטח של כ-100 אלף מ"ר וכולל בין היתר גם שטחי מסחר. את המגרש רכשו אלעד גרופ וסילברסטיין פרופרטיס תמורת כ-160 מיליון דולר מקבוצת ההשקעות האמריקאית קרלייל ומחברת אקסטל של גארי ברנט, לאחר גיוס של כ-600 מיליון דולר מבנק אוף אמריקה, מריל לינץ' ו-וולס פארגו, בצירוף בנקים זרים, בהם בנק הפועלים, שהעמיד כ-80 מיליון דולר לטובת העסקה.

השוק יזכור את התספורת?

בימים אלו שוקדים בקבוצת תשובה על הנפקת אלעד קנדה, זרוע הנדל"ן של יצחק תשובה בקנדה. החברה פרסמה לאחרונה טיוטת תשקיף לגיוס של כ-260 מיליון שקל בהנפקת אג"ח בבורסה של ת"א.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בצדק 03/08/2020 14:35
    הגב לתגובה זו
    מאז התספרות שעשה תשובה באיגרות החוב של דלק נדל"ן, רבים בשוק ההון לא מוכנים להשתתף בהנפקות של חברות שבשליטתו
  • 2.
    טוב שם משמן 03/08/2020 14:28
    הגב לתגובה זו
    מאז התספרות שעשה תשובה באיגרות החוב של דלק נדל"ן, רבים בשוק ההון לא מוכנים להשתתף בהנפקות של חברות שבשליטתו
  • 1.
    פיני 22/07/2018 11:20
    הגב לתגובה זו
    שודד
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.