האיחוד האירופאי מול טראמפ בסוגיית הסכם הגרעין

ע"פ הדיווחים הערב, הנציבות האירופאית צפויה להציג מחר חוק שימנע הכרה של הסנקציות האמריקניות על איראן במדינות האיחוד.
עמית טל | (12)

הפגנת שרירים של האיחוד האירופאי מול המדיניות של נשיא ארה"ב בסוגיית הסכם הגרעין עם איראן. ע"פ דיווח הערב ברשת רויטרס, האירופאים צפוי להציג מחר חוק הפוטר את החברות באירופה מהסקנציות שהטילה ארה"ב על איראן, וכל הסנקציות לא יוכרו בבתי המשפט באירופה.

 

"תפקידנו כנציבות האירופאית הוא להגן על החברות באירופה, עתה מוטלת עליה החובה לפעול ונפעיל מחר בבוקר את חוק החסימה מ-1996", טוען הערב נשיא הוועדה, ז'אן קלוד. בנוסף , הנציבות האירופאית החליטה להקל על התנאים להלוואות לחברות המשקיעות באיראן, כאשר המטרה היא להמשיך להשאיר את ההסכם הגרעין יציב.

מוקדם יותר הערב הנשיא הצרפתי, עמנואל מקרון, טען כי "האיחוד האירופי החליט לשמור על הסכם הגרעין עם איראן ולהגן על חברות האיחוד האירופי", והוסיף כי "האינטרס העיקרי שלנו באיראן הוא לא במסחר, אך בהבטחת היציבות באזור, והדגיש: לא נהפוך בעלת הברית של איראן נגד ארה"ב".

ברקע למתיחות בין ארה"ב ואירופה, יהיה מעניין לעקוב אחר המסחר במט"ח. הבריחה אל הדולר בחודש האחרון מספקת לארה"ב יתרון משמעותי בזירה המדינית. הליכה כנגד ארה"ב עלולה ללחוץ כעת עוד יותר על האירו ועל הכלכלות באירופה (לכתבה המלאה).

גרף מטבע האירו: יעמוד במרכז לקראת ההכרזה מחר.

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    קצת הבנה/תבונה/תובנה שזה התרחיש הטוב !!! ביותר לישראל (ל"ת)
    א מ 18/05/2018 13:33
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אירובה אירובה 18/05/2018 11:41
    הגב לתגובה זו
    חבורה של קקות אנטישמיים
  • 9.
    שט 18/05/2018 00:11
    הגב לתגובה זו
    שארצות הברית לא מגינה צבאית על אירופה מפני אויבים בלי שהם משלמים מחיר של השתתפות בהגנה זו. אירן יוצרת איום צבאי על אירופה, באמצעות חיזוק רוסיה והעולם המוסלמי, אבל אירופה כמו אירופה הישנה היא אגואיסטית שרוצה להרוויח בקטנה מהמצב בלי לשם את החשבון.
  • 8.
    פפ 17/05/2018 22:47
    הגב לתגובה זו
    אצכם באירופה הייתה שואה ואתם התעלמת מכך
  • 7.
    אם אירופה תילך נגד ארצות הברית, האיחוד האירופי יתפרק (ל"ת)
    משה 17/05/2018 22:01
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אלון 17/05/2018 21:53
    הגב לתגובה זו
    אלו יהרגו את כולנו, האירופאים הטיפשים והאישים האלו, פשוט בלתי יאומן, אני מאמין בטראמפ, יוריד גם אותם על הברכיים.
  • 5.
    סימפל 17/05/2018 19:16
    הגב לתגובה זו
    במקום בדולרים. ההפסד הכלכלי של האיחוד האירופאי מיציאת האמריקאים מההסכם מאיראן, וההקמה של בורסה סינית למסחר בחוזי נפט תומכים בזה. מצד שני, זה דיווח של סוכנות הידיעות הרוסית, כלומר רמת אמינות של פרבדה.
  • 4.
    בפעם האחרונה שארה"ב התכנסה לתוך עצמה גרמניה פשטה רגל (ל"ת)
    לא מזמן 17/05/2018 19:07
    הגב לתגובה זו
  • מה זה בולשיט זה? (ל"ת)
    ללא שפוי 17/05/2018 21:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ככה זה הנוצרים לא יתנו למוסלמים להפסיק את המלחמות בינהם (ל"ת)
    HAKY1 17/05/2018 18:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מייק 17/05/2018 18:49
    הגב לתגובה זו
    הם פשוט נגדנו ועם האירנים. חנפנים לאירנים שעוד ישלמו ביוקר...
  • 1.
    ישראל 17/05/2018 18:35
    הגב לתגובה זו
    שפת היטלר : שפת הנאצים .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.