יוסי כהן, קפטן אמריקה
צילום: BizTV

מי תהיה מובילאיי הבאה?

לאחר שמובילאיי נמכרה לאינטל תמורת יותר מ-15 מיליארד בשנה, פרשן וול סטריט של Bizprtal בוחן מי הבאה שתוביל את שוק הרכב האוטונומי

יוסי כהן | (4)

אחד התחומים הרותחים בעולם הטכנולוגיה העכשווי הוא הרכב האוטונומי. האם אנו מסתכלים לעתיד בעיניים, רואים את עצמנו יושבים במושב הנוסע ונותנים למכונה עצמאית לקחת אותנו ממקום למקום? ההשקעות המסיביות והרכבים האוטונומיים שכבר פעילים בשטח גורסים שכן.

 

אין ספק שבמדינה בה יש כמות תאונות דרכים גבוהה מאוד לנפש כמו בישראל, מוצר שכזה הוא יותר מרצוי. רכב אוטונומי לא נתון להשפעה רגשית בשעת הנהיגה, הוא לא צורך אלכוהול ולא צריך להתמודד עם המנטליות שכרוכה בהתנהלות מול הנהג הישראלי הממוצע.

ישראל אולי תראה את הרכב האוטונומי הראשון בתחומה רק ב-2030 (עשור אחרי שהרכבת הקלה תצא לדרך), אבל אחת החברות הישראליות הגדולות בפיתוחים טכנולוגיים לענף, מובילאיי, כבר נמכרה לאינטל (סימול: INTC) תמורת יותר מ-15 מיליארד דולר בשנה שעברה. עתה נותר לסרוק את השוק ולנסות לאתר את המובילאיי הבאה. אז מי הן החברות שפעילות בתחום הלוהט הזה?

 

מכשיר ההשקעה האידיאלי עבור אלו הרוצים ליהנות מחשיפה לענף הזה היא תעודת הסל הקנדית Evolve Automobile Innovation, שנסחרת תחת הסימול CARS בבורסת טורונטו. למשקיעים הישראלים אין כל כך גישה לבורסה הקנדית אבל מבחינת ההחזקות הגדולות של התעודה ניתן ללמוד מי החברות הפעילות המובילות בענף ולהשקיע בהן בצורה ישירה בוול סטריט.

פרופיל התעודה מציין שהחזקותיה לא מתמקדות רק בחברות הרכבים האוטונומיים אלא גם בחברות שעוסקות בפיתוחים עבור רכבים חשמליים ושירותי תקשורת לחיבור בין הרכבים האלה.

 

חמש ההחזקות הגדולות של תעודת הסל כוללות את אוטוליב (סימול: ALV), מקסים אינטגרייטד (סימול: MXIM), אנבידיה (סימול: NVDA), טסלה (סימול: TSLA) ו-GS יואסה (נסחרת בבורסת טוקיו). את אנבידיה וטסלה נראה שאין צורך להציג. אין משקיע שלא מכיר את השמות הללו אבל בקצרה: אנבידיה מייצרת כרטיסים ומעבדים גראפיים למגוון שימושים מסחריים וטסלה מייצרת את הרכב החשמלי המתקדם והמרשים ביותר. שתי המניות החזירו למשקיעים תשואות פנומנליות בשנים האחרונות כך שלא נוכל למצוא כאן בוננזה מטורפת. 

 

אוטוליב היא ההחזקה הגדולה ביותר של התעודה. מדובר בחברה שעוסקת בפיתוח וייצור מערכות בטיחות לרכבים מסחריים הכוללות כריות אוויר, חגורות, מגוון מוצרי אלקטרוניקה כמו מצלמות, ראיית לילה ומערכות ראדאר וחיישנים לאזהרה מפני שלל מפגעים בדרך. אוטוליב היא חברה שבדית עם מרכזים בכל העולם וכבר היום היא נסחרת לפי שווי שוק של קרוב ל-13 מיליארד דולר ועם מכפיל רווח של 30. גם מניותיה קרובות למחיר שיא של כל הזמנים על רקע הכנסות בהיקף של 10.4 מיליארד דולר ב-2017.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

מקסים אינטיגרייטד פרודקטס היא עוד חברת שבבים אשר מייצרת מגוון מעגלים משולבים. מוצרים אלה מוטמעים במגוון אפליקציות מסחריות ובתחום הרכבים האוטונומיים הם בעיקר מהווים את התשתית הטכנולוגית לחיבור תקשורת בין הרכבים. שווי השוק של מקסים כבר נושק ל-17 מיליארד דולר עם מכפיל רווח 46. גם כאן לא צפוי אקזיט מטורף למשקיעים אבל אין ספק שמקסים היא חברה שכדאי לעקוב אחריה אם רוצים חשיפה לתחום.

 

חברה מעניינת נוספת ברשימה היא GS יואסה היפאנית שמייצרת סוללות חשמליות עבור רכבים חשמליים והיברידיים. הבעיה עם יואסה היא שמניותיה נסחרות בבורסה היפאנית ותעודות הפיקדון האמריקאיות שלה נסחרות בבורסת הפינק שיט עם סחירות אפסית, כך שיהיה קשה מאוד להשקיע במניות החברה.

 

חברה שמניותיה כן נסחרות בוול סטריט היא אפטיב הבריטית (סימול: APTV) שעוסקת בפיתוח וייצור חלפים מגוונים עבור תעשיית הרכב העולמית. מוצריה כוללים מגוון מערכות בטיחות טכנולוגיות מתקדמות, רכיבים חשמליים ואלקטרוניים, מערכות כוח ועוד. מוצרים אלו הם הבסיס עבור כל רכב שמיוצר ומן הסתם גם עבור רכבים אוטונמים.

הפעילות העיקרית כוללת תכנון והרכבת כל המערכת החשמלית של הרכב כולל מחברים, מערכות כבלים ומערכות הפצת כוח, בין אם מדובר ברכבים חשמליים, היברידיים או רגילים. אפטיב נסחרת לפי שווי שוק של 24.56 מיליארד דולר ועם מכפיל רווח של פחות מ-20, אטרקטיבי ביותר. בשנה שהסתיימה רשמה החברה הכנסות של 12.88 מיליארד דולר ורווח של קצת יותר ממיליארד דולר.

 

חברת שבבים נוספת בחבורה כוללת את סקייוורקס סולושנס (סימול: SWKS) שמייצרת שלל סוגי שבבים ומוליכים למחצה, כולל מגברים, חיישנים, דיודות, מודולים מתקדמים, מבודדים ועוד. לחברה קו מוצרים מתקדם וחדשני שגם מותקן במכשירי האייפון של אפל. החברה נהנית מרווחיות גבוהה על הכנסותיה כשבשנת הכספים 2017 היא רשמה הכנסות של 3.65 מיליארד דולר ורווח נקי של מעל מיליארד דולר. מכפיל הרווח עומד על 23 ושווי השוק שלה על 19 מיליארד דולר.

 

החברה הישראלית שמנסה להיות מובילאיי הבאה היא פורסייט אוטונומס הולדינגס (סימול: FRSX) שכרגע עוסקת בפיתוח מערכת סיוע לנהג, המתבססת על חיישנים ועל מצלמת תלת מימד במטרה למנוע תאונות דרכים. בינתיים החברה בעיקר שורפת כסף אבל אם המוצר שלה יגיע לשוק היא יכולה להיות השקעה מעניינת מאוד. 

 

מניות נוספות שכמובן מובילות את הקידמה הטכנולוגית של התחום כוללות את אלו של אלפבת-גוגל (סימול: GOOG), באידו הסינית (סימול: BIDU), אפל (סימול: AAPL) ושל יצרניות הרכב המובילות וולקסווגן, ג'נרל מוטורס (סימול: GM) ופורד (סימול: F).

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    פרופ אמנון 21/02/2018 10:31
    הגב לתגובה זו
    גאון יחד עם חברו זיו חברה נוספת שלהם אורקם שווה כ1 מליארד דולר עוד חברה ירושלמית לתפארת מדינת ישראל ולתפארת ההיטק הישראלי עוד חברה בתחום המענין משקפיים מצלמה לעזרת קשיי ראייה ממש מעולה עוזרת לקשיי ראייה עלו והצליחו ירבו כמותכם בארץ
  • 1.
    מהנדס 21/02/2018 00:05
    הגב לתגובה זו
    מעניינת מאוד. ביצעה פיילוטסופר מוצלחים עם הסינים. חוזה אחד והיא מתפוצצת. בנוסף, מחזיקה בריל וויז'ן. חברה למניעת תאונות רכבת שגם ביצעה פיילוטים מצוינים. הדרך לא קצרה אבל במידה וחוזים יחתמו. השמייים הם הגבול.
  • צודק..פוטנציאל מטורף (ל"ת)
    איציק.. 21/02/2018 09:16
    הגב לתגובה זו
  • צודקים אז למה לא עולה??? (ל"ת)
    סקרן 21/02/2018 10:09
יסודות אסדת לווייתן
צילום: אלבטרוס

לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה גז מפת הקידוחים

מדינת ישראל מעולם לא היתה ריבונית לגמרי, כשלאורך עשרות השנים האחרונות היא תלויה בסיוע צבאי ואזרחי אמריקני. אולם אם עד לאחרונה אזרחי המדינה העדיפו להעלים עין ממציאות זו, הרי שבשבועות האחרונים התלות והעדר הריבונות והעצמאות הפכו לבוטות יותר, כאשר ממשל טראמפ כפה הסכם הפסקת אש ברצועת עזה ומפקח עליו בקפדנות, בשלב זה, ממתקן צבאי אמריקני בקרית גת.

אולם יש תחום נוסף, קריטי למשק, שמעולם לא היה בריבונות ישראלית: משק הגז הטבעי. בשניים וחצי העשורים מאז התגלו מאגרי גז ראשוניים וביותר מ-15 השנים מאז התגלה מאגר תמר, התלות הישראלית בחברות אמריקניות להפקת הגז הטבעי ובממשל האמריקני לאסדרת משק הגז הטבעי, היתה מוחלטת.

אמנם בשנים האחרונות, משק הגז הטבעי הישראלי, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית למדינה, הפך למערב פרוע. אבל עדיין יש בו שריף אחד, השולט בשקט בכל הנעשה, ענקית האנרגיה שברון. אקדוחנים אחדים, אמנם נלחמים על הפירורים, שעדיין שווים מיליארדי דולרים לאורך השנים ועושים כותרות, אבל חשיבותם לפיתוח משק הגז אפסית. אלי כהן, שר האנרגיה, הודיע לפני שבוע על התנגדותו לאשר את החוזה החדש ליצוא הגז למצרים, עד שיוסדרו עלויות גז נוחות לשוק המקומי, אבל אף אחד אינו מתייחס אליו ברצינות. רה״מ, בנימין נתניהו, נפגש בשבוע שעבר עם נציגי שברון כדי לפתור את המשבר, דווח בדה מרקר. מר כהן לא הוזמן לפגישה. הבעיה תיפתר בקרוב וההסכם ייחתם.

מבני הבעלות על מאגרי לוויתן, כריש ותמר הינם יציבים, מבנה הבעלות על תמר פטרוליום, המחזיקה בכ-17% ממאגר תמר, משתנה חדשות לבקרים, כאילו היה מדובר בגן שעשועים. וכך, קבוצה אקלקטית של משקיעים, חלקם זרים, מבקשת להגדיל את רווחיה על חשבון הציבור הישראלי (ואין לה כל עניין בהשקעות ובפיתוח משק הגז). מכאן הידיעות שהתפרסמו לאחרונה על סירובם של משקיעים בתמר פטרוליום, ובהם גם ישראמקו, לחתום על הסכם הספקת גז חדש מול חברת החשמל, שאמור היה להוזיל את הגז וכתוצאה מכך את עלות החשמל, כבר בשנים הקרובות. להערכתם מחירי הגז הטבעי בשנים הקרובות יעלו. במידה והערכה זו תתגשם, הרי שתהיה בכך פגיעה קשה בציבור הישראלי, שלבד מכך שאוצרות הטבע שייכים לו, הוא גם ממן את פעילות הפקת הגז בסכומים לא ידועים, באמצעות מתן הגנה ביטחונית למתקני הפקת הגז בים התיכון. בנוסף, חברות האנרגיה חדלו מלבצע חיפושים אחר מאגרי גז נוספים, ומנסות להגביר את קצב ההפקה, כך שלפי הערכות מלאי הגז במאגרים הישראליים יאזל בתוך כ-20-25 שנים. אזילת הגז תציב את המשק הישראלי בפני משבר אנרגטי חמור, מאחר שעד שיאזל הגז הטבעי, חלק ניכר מפעילות המשק תוסב לגז טבעי. יבוא גז טבעי לישראל, בתצורת LNG, צפוי להיות יקר ויגדיל באופן ניכר את העלות שתוטל על משקי הבית ועל עסקים מקומיים. הוא גם יגדיל את רווחי החברות שייבאו את הגז, שלפחות בחלקן שותפות כיום להפקתו, למשל שברון.

(כמובן שאנחנו בפתח עידן האנרגיה הירוקה, אבל לישראל אסור בשלב זה לוותר על האופציה של שימוש בגז טבעי בעשורים הקרובים).

נובל אנרג׳י, החברה האחראית לתגליות הגז הגדולות של ישראל, היתה חברת אנרגיה בינונית. אולם מאז נרכשה ע״י שברון, קבוצת האנרגיה השניה בגודלה בארה״ב, בסוף 2020, השתנה לגמרי מבנה השליטה בשוק הגז הטבעי המקומי. שברון מחזיקה כיום בכ-40% מתמר וב-25% מלווייתן, ומשמשת כמפעילה של שני המאגרים וכך מנופי השליטה שלה בשוק הגז המקומי הינם בלתי מוגבלים. אם לנובל אנרג׳י היו מהלכים מוגבלים בממשל האמריקני, הרי ששברון היא חלק אינטגרלי מהממשל, שענקיות האנרגיה תמיד נעזרו בו והוא נעזר בהן לפעילות ושליטה בשווקי האנרגיה העולמיים, ראו איום הנוכחי לפלישה אמריקנית לוונצואלה, ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. ניסיון של ממשלת ישראל להגביל את יצוא הגז הטבעי, ידווח מיידית לבעל בריתה של שברון, דונלד טראמפ, שיורה לבנימין נתניהו, או לכל ראש ממשלה אחר, להימנע מהגבלת היצוא.

יסודות אסדת לווייתן
צילום: אלבטרוס

לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה גז מפת הקידוחים

מדינת ישראל מעולם לא היתה ריבונית לגמרי, כשלאורך עשרות השנים האחרונות היא תלויה בסיוע צבאי ואזרחי אמריקני. אולם אם עד לאחרונה אזרחי המדינה העדיפו להעלים עין ממציאות זו, הרי שבשבועות האחרונים התלות והעדר הריבונות והעצמאות הפכו לבוטות יותר, כאשר ממשל טראמפ כפה הסכם הפסקת אש ברצועת עזה ומפקח עליו בקפדנות, בשלב זה, ממתקן צבאי אמריקני בקרית גת.

אולם יש תחום נוסף, קריטי למשק, שמעולם לא היה בריבונות ישראלית: משק הגז הטבעי. בשניים וחצי העשורים מאז התגלו מאגרי גז ראשוניים וביותר מ-15 השנים מאז התגלה מאגר תמר, התלות הישראלית בחברות אמריקניות להפקת הגז הטבעי ובממשל האמריקני לאסדרת משק הגז הטבעי, היתה מוחלטת.

אמנם בשנים האחרונות, משק הגז הטבעי הישראלי, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית למדינה, הפך למערב פרוע. אבל עדיין יש בו שריף אחד, השולט בשקט בכל הנעשה, ענקית האנרגיה שברון. אקדוחנים אחדים, אמנם נלחמים על הפירורים, שעדיין שווים מיליארדי דולרים לאורך השנים ועושים כותרות, אבל חשיבותם לפיתוח משק הגז אפסית. אלי כהן, שר האנרגיה, הודיע לפני שבוע על התנגדותו לאשר את החוזה החדש ליצוא הגז למצרים, עד שיוסדרו עלויות גז נוחות לשוק המקומי, אבל אף אחד אינו מתייחס אליו ברצינות. רה״מ, בנימין נתניהו, נפגש בשבוע שעבר עם נציגי שברון כדי לפתור את המשבר, דווח בדה מרקר. מר כהן לא הוזמן לפגישה. הבעיה תיפתר בקרוב וההסכם ייחתם.

מבני הבעלות על מאגרי לוויתן, כריש ותמר הינם יציבים, מבנה הבעלות על תמר פטרוליום, המחזיקה בכ-17% ממאגר תמר, משתנה חדשות לבקרים, כאילו היה מדובר בגן שעשועים. וכך, קבוצה אקלקטית של משקיעים, חלקם זרים, מבקשת להגדיל את רווחיה על חשבון הציבור הישראלי (ואין לה כל עניין בהשקעות ובפיתוח משק הגז). מכאן הידיעות שהתפרסמו לאחרונה על סירובם של משקיעים בתמר פטרוליום, ובהם גם ישראמקו, לחתום על הסכם הספקת גז חדש מול חברת החשמל, שאמור היה להוזיל את הגז וכתוצאה מכך את עלות החשמל, כבר בשנים הקרובות. להערכתם מחירי הגז הטבעי בשנים הקרובות יעלו. במידה והערכה זו תתגשם, הרי שתהיה בכך פגיעה קשה בציבור הישראלי, שלבד מכך שאוצרות הטבע שייכים לו, הוא גם ממן את פעילות הפקת הגז בסכומים לא ידועים, באמצעות מתן הגנה ביטחונית למתקני הפקת הגז בים התיכון. בנוסף, חברות האנרגיה חדלו מלבצע חיפושים אחר מאגרי גז נוספים, ומנסות להגביר את קצב ההפקה, כך שלפי הערכות מלאי הגז במאגרים הישראליים יאזל בתוך כ-20-25 שנים. אזילת הגז תציב את המשק הישראלי בפני משבר אנרגטי חמור, מאחר שעד שיאזל הגז הטבעי, חלק ניכר מפעילות המשק תוסב לגז טבעי. יבוא גז טבעי לישראל, בתצורת LNG, צפוי להיות יקר ויגדיל באופן ניכר את העלות שתוטל על משקי הבית ועל עסקים מקומיים. הוא גם יגדיל את רווחי החברות שייבאו את הגז, שלפחות בחלקן שותפות כיום להפקתו, למשל שברון.

(כמובן שאנחנו בפתח עידן האנרגיה הירוקה, אבל לישראל אסור בשלב זה לוותר על האופציה של שימוש בגז טבעי בעשורים הקרובים).

נובל אנרג׳י, החברה האחראית לתגליות הגז הגדולות של ישראל, היתה חברת אנרגיה בינונית. אולם מאז נרכשה ע״י שברון, קבוצת האנרגיה השניה בגודלה בארה״ב, בסוף 2020, השתנה לגמרי מבנה השליטה בשוק הגז הטבעי המקומי. שברון מחזיקה כיום בכ-40% מתמר וב-25% מלווייתן, ומשמשת כמפעילה של שני המאגרים וכך מנופי השליטה שלה בשוק הגז המקומי הינם בלתי מוגבלים. אם לנובל אנרג׳י היו מהלכים מוגבלים בממשל האמריקני, הרי ששברון היא חלק אינטגרלי מהממשל, שענקיות האנרגיה תמיד נעזרו בו והוא נעזר בהן לפעילות ושליטה בשווקי האנרגיה העולמיים, ראו איום הנוכחי לפלישה אמריקנית לוונצואלה, ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. ניסיון של ממשלת ישראל להגביל את יצוא הגז הטבעי, ידווח מיידית לבעל בריתה של שברון, דונלד טראמפ, שיורה לבנימין נתניהו, או לכל ראש ממשלה אחר, להימנע מהגבלת היצוא.