כחלון מתנגד למיזוג של מזרחי טפחות ובנק אגוד
בהמשך להודעה הבוקר על מיזוג בנק אגוד לבנק מזרחי טפחות, שר האוצר משה כחלון הביע היום התנגדות נחרצת למיזוג בטענה לריכוז רוב שוק המשכנתאות בידי בנק מזרחי טפחות.
בכנס של לשכת שמאי המקרקעין במלון דן אילת אמר כחלון: "אני חושב שזה מיזוג לא טוב. מדיניות הממשלה היא להרחיב תחרות לא לצמצם וזה בניגוד למדיניות הממשלה. ועדת שטרום מדברת על תחרות ועל הפרדת כרטיסי אשראי מהבנקים. הבעיה הכי גדולה בחוסר התחרות בין הבנקים היא המיזוגים. לי אין סמכות בעניין הזה. אנחנו נקיים דיונים בנושא ולאחר מכן אומר את דעתי".
אגוד מזרחי טפחות 0.05%
"צריך לזכור כי כיום חלק גדול מהמשכנתאות נמצא בבנק מזרחי. כלומר לאחר המיזוג נמצא את מזרחי עם 44% בשוק המשכנתאות. אנחנו עושים צעדים רבים כדי לעודד תחרות. הבנקים הבאים שיקומו יהיו בנויים על טכנולוגיה. לא יהיו להם סניפים הם יהיו אינטרנטיים".
- יונט קרדיט סוגרת את הסניפים למעט ראשל"צ וחולון ולא תפתח חדשים
- יונט קרדיט ממשיכה להסתבך: ואיך שלמה אייזיק ברח מהאש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהקשר זה נציין את עמדת בנק ישראל בעניין. בראיון ל'בלומברג' באוגוסט האחרון המפקחת על הבנקים חדווה בר הביעה תמיכה במיזוג בטענה כי המהלך צפוי לחזק את התחרות בסקטור הבנקאי בישראל. עם זאת, רק נציין כי במידה ויאושר המיזוג המערכת הבנקאית בישראל תצטמצם ל-7 בנקים. (לכתבה המלאה)
על שוק הדיור אמר שר האוצר כי "אין ספר שרציתי שהבלימה במחירי הדיור תהיה הרבה יותר מהירה. אלה תהליכים הרבה יותר גדולים אבל קורים פה דברים ענקיים. מתבצעים פה דברים שלא היו בעבר".
לדבריו, "אני לא חושב שבשנים האחרונות היה פרויקט יותר גדול ממחיר למשתכן. אני לא יודע מה היה בשנות ה-90. אנחנו התעקשנו לעשות בנייה מושלמת ולא תחנות מעבר. זה פרויקט אדיר.
- פורשה ובנטלי מגיעות להרצליה פיתוח: עסקת נדל"ן ב-69 מיליון שקל בפרויקט של פרשקובסקי
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
"גם למשפרי דיור אנחנו נדאג. יש תמהיל, אי אפשר לפתור את הכל במכה. משבר של שנה לוקח 12 שנה לפתור אותו טוב ובצורה יסודית. משבר של 12 שנה אני לא רוצה לומר כמה שנים צריך. לא ביקשתי 144 שנה אבל ביקשתי קצת סבלנות".
- 9.זוג צעיר 28/11/2017 16:24הגב לתגובה זוכולנו עם כחלון 56,000 משפחות שזכו במחיר למשתכן..זה 18 מנדטים..מי היה דואג לנו לפיד,ביבי,בנט,ליברמן,גבאי...רק כחלון מדבר ועושה...שנה הבאה איכלוס 22,000 דירות למשתכן..כחלון תמשיך בכל הכוח אל תתייחס לאינטרסנטים ויש הרבה.לשאכפת להם מעצמם ..שהצעירים יגורו בברלין..כולנו אתך כחלון
- 8.מזרחי טפחות אגוד יהב ירושלים אוצר החייל ובנק אופ אמריקה (ל"ת)מוטי 28/11/2017 15:51הגב לתגובה זו
- 7.m2041 28/11/2017 15:46הגב לתגובה זוהרי אתם באוצר ביקשתם למכור את איגוד בגלל מגדל... אז מה עכשיו? בגלל 10000 הלוואות משכנתא אין עיסקה ?
- 6.יש ר א לי 28/11/2017 15:43הגב לתגובה זושקרן שלא עומד במילתו, בהצבעה האחרונה, בנושא הגז בגלל חבר שלו מימון. נכשל בנושא הדיור. אפס מאופס פופוליסט זול.
- 5.קפלון 28/11/2017 15:35הגב לתגובה זושפן בן שפן. נתראה בקלפי
- 4.ישראל999 28/11/2017 15:33הגב לתגובה זומתנגד מתנגד אבל יכול לחוקק חוק נגד המיזוג , אבל בטח יש לו מקוריו שהוא בעל מניות לכן לא יוכל להצביע.מי לא מקיר את "פחלון" איש מאד ישר שלאולם לא שיקר או מכר השליות לבוחריו
- 3.כחלון פח 28/11/2017 15:29הגב לתגובה זוכחלון מנהיג פח
- 2.אזרח 28/11/2017 15:14הגב לתגובה זוסופסוף הוא מתנגד למשהו......הפוך גוטה הפוך.
- 1.דניאל 28/11/2017 15:11הגב לתגובה זולזה הוא מתנגד אבל לתת יד להצבעות מושחתות של ממשלה דיקטטורית זה כן.שר פח חסר עמוד שדרה.
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
