משה כחלון
צילום: אלעד מלכא

הגיע הזמן: כחלון שולף ביטוח סיעודי ממלכתי

כחלון הכריז על ביטוח סיעודי לכולם: "לא נשאיר אף אזרח בלי כיסוי"
גיא בן סימון | (16)
נושאים בכתבה מסים

שר האוצר, משה כחלון,  הציג הערב את תוכנית הביטוח הסיעודי הממלכתי, ששמה לה יעד - הקצבה לסיעודיים תעלה בהדרגה ל-5,000 שקל בחודש. על התכנית הכריזו כחלון, ליצמן ויו"ר ההסתדרות ניסנקורן במהלך מתוקשר. בתור התחלה, במארס של 2018 הקצבה תעלה ל-4,000 שקל בחודש. בתוך כך, שעות הטיפול שיקבלו הקשישים יוגדלו ב-44%.

המצב שנוצר בביטוחים הפנסיונים ובביטוחים דרך קופות החולים הוא מחדל אחד גדול - אין בעצם ביטוח סיעודי שמכסה את המבוטחים דווקא כשהם צריכים ביטוח יותר מכל - בגילים המבוגרים יותר. האבסורד היה שדרך קופות הפנסיה הגדולות החוסכים זכו לביטוח סיעודי, אבל מי צריך ביטוח סיעודי בגיל 30, או בגיל 40? ודווקא כשיצאו החוסכים לפנסיה, התברר שברגע שהם מפסידים להפקיד בקופות הפנסיה הם לא מבוטחים.

כחלון מנסה לתקן זאת, אך חשוב להדגיש זה יעלה מיליארדים לקופת המדינה. "אנחנו ניתן מענה לכל קבוצות האוכלוסייה, וגם לדור שבנה את המדינה. יהיה מענה כולל במסגרת ביטוח סיעודי ממלכתי. לא יהיה מבחן הכנסה לילדים, ורופאים יגיעו הביתה לקשישים. רוב טיפולי השיניים לקשישים מעל גיל 75 יהיו חינם. מדובר בתכנית בהיקף של מעל מיליארד שקל. המדינה מכניסה עמוק את היד לכיס ולוקחת אחריות על האזרחים שלה".

כחלון: "משבר הביטוח הסיעודי זה אחד המשברים הגדולים שנתקלנו בהם. כמו הרבה משברים אנחנו מגיעים למשבר הזה אחרי שנים של הזנחה פושעת. הפקירו עשרות אלפי קשישים לחסדו של הגורל. מול עינינו עמדה הבטחה אחת: לא להשאיר אף אזרח ללא כיסוי סיעודי. זה הדור שבנה את המדינה ויש לנו חובה אליהם ולא נפקיר אותם".

"יש למדינת ישראל כלכלה חזקה. בחודשים האחרונים אני שומע אינסוף דיונים מה לעשות עם פירות הצמיחה. מבחינה ערכית, מוסרית וגם מבחינה כלכלית הדבר הטוב זה לשים את הכסף אצל האנשים האלה. הכסף הזה נותן רשת ביטחון ממלכתית להורים שלנו ולחלשים בחברה".

 

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    נסים 22/11/2017 08:01
    הגב לתגובה זו
    אדמת מריבה: משרד הבריאות נגד ביה"ח שיבא עיכוב בהסכם פינוי-בינוי בשטח שאותו אמור לפנות בית החולים לטובת בניית אלפי יחידות דיור • משרד הבריאות תובע לקבל מאות מיליוני שקלים מהסכום שיקבל שיבא - לטובת הפריפריה • בית החולים מסרב: הסכום מיועד לבנייה מחדש של מבנים ומרפאות שיפונו • שיבא: "לא נחתם כל הסכם" מיטל יסעור בית-אור השר יעקב ליצמן. "משרד הבריאות יחליט" אלפי דירות יוקמו בשטח שיפונה צילום: יהושע יוסף בית החולים שיבא צילום: קוקו משרד הבריאות עיכב חתימת הסכם פינוי-בינוי לבניית ? 3,000? יחידות דיור, חלקן בשטחים שיפנה ביה"ח שיבא בתל-השומר. במשרד הבריאות טוענים שהתמורה שיקבל שיבא, בהיקף ? 1.036? מיליארד שקלים, צריכה להגיע למשרד הבריאות ולהיות מחולקת לפי צרכים לאומיים, למשל לפריפריה, ולא להגיע ישירות לביה"ח שיבא. עוד נטען שמשרד הבריאות לא היה מעורב כלל בהסכם שנחתם בין שיבא לבין רשות מקרקעי ישראל והוא לא הובא לאישורו. למרות העובדה שדבר ההסכם כבר פורסם בתקשורת - שר הבריאות יעקב ליצמן הטיל וטו על הנושא והורה על הקפאת העסקה, כל עוד לא יוקצה חלק ניכר מהתמורה בעסקה לטובת הפריפריה. עם
  • 12.
    אין על שר הבריאות אחלה גבר זה ליצמן (ל"ת)
    שי 21/11/2017 14:04
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    בזכות ליצמן מלך הארץ כל הכבוד (ל"ת)
    רון 21/11/2017 14:04
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    כל הכבוד לליצמן לו מגיע הכבוד. (ל"ת)
    תל אביבי 21/11/2017 14:03
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מי שנלחם על הביטוח הסיעודי ובאמת כל הכבוד לו זה ליצמן (ל"ת)
    קרדיט לא נכון 21/11/2017 14:03
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    עכשיו בטוח שהבחירות קרובות (ל"ת)
    קלפיון 21/11/2017 10:57
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אלי 21/11/2017 10:56
    הגב לתגובה זו
    ומי שלא שילם יקבל ע"ח אלה ששילמו - צדק לכל!
  • בכל דבר חדש ניתן לטעון כך, זה לא סיבה לא לחדש דברים (ל"ת)
    לא נכון 21/11/2017 18:03
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מאיר פ 21/11/2017 09:35
    הגב לתגובה זו
    הראשון אשר עשה, למחוסרי דיור, נכים, פנסיונרים, שכר מינימום .. בקיצור כחלון הוא הראשון אשר עשה ולא רק דיבר כמו גבאי, לפיד, דרעי ואחרים. כל זאת תחת קשיים וכשלים , אינטרסנטיים פוליטיים ועסקיים ניסו להכשילכן כחלון הוא היחיד אשר הבטיח ועשה... מי עוד ??? אף אחד
  • לא נכון 21/11/2017 18:07
    הגב לתגובה זו
    לא מדויק, מי שהעלה את שכר המינימום זה דרעי, לנכים זה נטו בגלל ההפגנות, ובקשר לדיור זה נכון שרק כחלון, בקיצור בממשלה הזאת עושים הרבה דברים טובים, ולא כמו שהתקשורת השקרנית מציירת לנו שהם רק רעים !!!!!
  • 5.
    א 21/11/2017 09:32
    הגב לתגובה זו
    התוכנית נותנת מענה רק לחולים מעל גיל 75! מה עם כל היתר? יש לאפשר תוכניות המשך פרטיות במחירים סבירים וללא הצהרת בריאות לכל האוכלוסיה.
  • 4.
    יגאל 21/11/2017 09:21
    הגב לתגובה זו
    מתי זה יקרה? בסוף דצמבר אין יותר ביטוח סעודי מסודר כל משפחה צריכה לדאוג לעצמה לביטוח כזה.
  • 3.
    דיבורים כמו חול ולקשישים אין מה לאכול... (ל"ת)
    אנונימי 21/11/2017 09:18
    הגב לתגובה זו
  • לא נכון 21/11/2017 18:09
    הגב לתגובה זו
    אבל זה התחלה טובה להוריד עול מהזקנים וכן להוסיף טיפולי שיניים לקשישים !!!!!! כולנו ליצמנים !!!!!!!!!
  • 2.
    האומנם? (ל"ת)
    חיים 21/11/2017 09:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה עם הגדלת קצבת אזרח ותיק ? (ל"ת)
    טל 21/11/2017 08:58
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.