קריסת המנוף בר"ג: המנופאי נפצע וחולץ- צפו בתמונות מהזירה
מנוף התמוטט ברחוב נווה יהושע ברמת גן. מד״א פינו את הפצוע, בן 38, לבית החולים. בעקבות האירוע הופסקו עבודות בשלושה אתרי בנייה בעיר
מנוף קרס ברחוב נווה יהושע שבסמיכות לרחוב הירדן ברמת גן. צוותי הצלה שהוזעקו למקום חילצו את את המנופאי (38) שנלכד בתוכו, ולאחר מכן פונה על ידי צוות מד"א לבית החולים תל-השומר. מהדיווחים עולה כי ישנו גם פועל בנייה שנפצע קל מנפילת שברים במקום. כמו כן, בעקבות התאונה נעשו בדיקות באתרי בנייה שונים בעיר ועיריית רמת גן הפסיקה את העבודות ב-3 אתרים כתוצאה ממחסור באישורים. בעקבות האירוע והבדיקות שמבצעת עיריית רמת-גן באתרי הבנייה בעיר, ניתנים בשעה זו צווי הפסקת עבודה מיידים לאתרי הבניה בכתובות הבאות: יהודית 5, איתמר 4, החולה 8. מעיריית רמת גן נמסר כי הפסקת העבודה היא כי ״אתרים אלה לא הציגו את האישורים המתאימים להפעלת המנופים ועל כן הופסקה עבודתם מיידית, עד שיציגו את האישורים הנדרשים בפני העירייה״. מהעירייה הוסיפו, ״יודגש שוב, מדובר בהליך שמי שאמור לבצע אותו הוא משרד העבודה, אולם לאור דחיפות הנושא, לקחה העירייה, תחת הנחיית ראש העיר- את הנושא לידיה באופן מהיר ומקצועי״. ל-Bizportal נודע כי מדובר בפרויקט בביצוע של חברת מאליבו לשעבר, מחברת אורתם סהר. מחברת אורתם מליבו נמסר בתגובה לאירוע: "מדובר באירוע מצער שאת נסיבותיו אנחנו בודקים כעת, יחד עם כלל הגורמים הרלוונטיים. המנוף, נשכר ותופעל על ידי חברה גדולה ובעלת ניסיון, ועבר את כל הבדיקות ע"י הרשויות ובודק מנופים מאושר לפני תחילת העבודות, במהלך חודש ינואר האחרון. כמו כן המנופאי שהפעיל אותו הינו בעל רישיון בתוקף. בטיחות בעבודה הוא הנושא החשוב ביותר והראשון שעומד לנגד עיני החברה והאתר נמצא בפיקוח צמוד של ממונה בטיחות. נמתין לבדיקות כלל הגורמים על מנת להבין מה גרם לתקלה באתר, ומכאן אנו שולחים איחולי החלמה לנפגעים באירוע״. בחדשות 2 שוחחו עם אדם שצילם את הזירה:
לאחרונה עלה שיעור תאונות העבודה והבטיחות באתרי הבנייה ברחבי הארץ. רק בחודש שעבר נפצעו 4 בני אדם מקריסת מנוף בבת ים מסיבה לא ברורה ונחת על הכביש. העבודות התבצעו בפרויקט של חברת "מבנים ונתיבים". מנהלי האתר עוכבו לחקירה בידי המשטרה. המהנדס שאול שמיל מומחה לתכנון פרוייקטים ומערכות חכמות, בתגובה על הקריסה היום: "לצערי, זה בדיוק כמו מזג האוויר. הקריסה האחרונה תככב מן הסתם בכותרות הערב ולמחרת הכותרות ייתחלפו בכותרות אחרות לחלוטין. יש כאן בהחלט הפקרות וזילות פושעת בחיי אדם. לו ההרוגים והפצועים היו שייכים לאליטות החברתיות,הייתה מיד מוקמת ועדת חקירה ממלכתית והיו מגובשים לאלתר נוהלי אכיפה מחמירים ביותר״. ״כאחד המלווה במשך עשרות שנים פרוייקטים גדולים,כולל בנק ישראל והכנסת, אני עד לצערי, פעם אחר פעם, לחוסר תשומת לב ל׳פרטים הקטנים׳. בנייה זה מקצוע לכל דבר ואמור לעבור שינויים טכנולוגיים ומבניים מהותיים ביותר, זאת על מנת שמקרים דוגמת אסון רמת-החייל,המנוף שקרס בבת-ים והמנוף מהבוקר-לא יישנו״.
- 4.ה?אם הנושא עדיין בחקירה או שהנושא ירד מסדר היום (ל"ת)אזרחיה 31/05/2017 19:19הגב לתגובה זו
- 3.אברהם 19/03/2017 13:55הגב לתגובה זותנאי ההישרדות של הקבלנים קשים ביותר, הם מתבקשים להתחרות על כל עבודה עד זוב דם כדי לשרוד, הרווח כולו של היזמים, אין מחיר מינימום הגיוני , כתוצאה מכך נאלצים הקבלנים לחסוך ככל שניתן והתוצאה, מרפסות נופלות, תקרות נופלות ומנופים נופלים, מי משלם את מחיר החזירות? האזרח שמנופל עליו, הפועל שניקבר חי, רוכש הנכס ששם מיטב כספו !
- 2.אחד 19/03/2017 13:18הגב לתגובה זומנופים נופלים , חניונים קורסים, מרפסות נופלות, אנשים נפגעים, ואיש לא יושב בבית הסוהר. גן עדן לחאפרים.
- 1.מוש 19/03/2017 12:15הגב לתגובה זוהעיקר שאין נזק ואין פגיעה בריוחיות , ויום טוב לכולם
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
