גלנט: "ישראל וטורקיה קרובות להסכם מהותי מבחינת ביטחון לאומי וכלכלי"
במהלך כנס התאחדות בוני הארץ באילת,שר השיכון והבינוי, ח"כ יואב גלנט, התייחס להסכמים העתידיים עם טורקיה שלטענתו אף צפויים להשפיע על הענף וכן על התכנית 'תכנן ובנה' במסגרתה קבלן יבנה מא' ועד ת' שכונה שלמה - כולל התשתיות ובתי הספר.
"ישראל וטורקיה קרובות להסכם מהותי מבחינת ביטחון לאומי, אך יש לכך משמעויות כלכליות שנוגעות גם לענף הבניין. יש לנו אויבים רבים וטורקיה היא מדינה ערבית באזורנו, וכשאני מסתכל על המצב אני חושב שהגיע הזמן שניישב את ההדורים. ההסכמים מגובשים במרבית ההיבטים. טורקיה היא כלכלה חרוצה וישנן חברות בישראל שיודעות לבנות ולעבוד אך לא רק בתחום הזה", אמר גלנט בפתח דבריו.
"מדינת ישראל הנהיגה מדיניות שאנחנו מגנים על עצמנו בזכות עצמנו ובמקביל כורתים בריתות עם המדינות מסביבנו. אך מדינת ישראל היא סירה בים סוער ומי שאחראי לכך היא מערכת הביטחון וההגעה לחוץ מבטחים תלויה על ממשלת ישראל, ואם נרתום את הטורקים לעזרתנו, נוכל לראות גם תועלת כלכלית ולא רק מדינית", הוסיף גלנט.
מחירי הדיור והממשלה
"הממשלה יצרה לאורך שנים עלייה במחירי הקרקע ואנו נלחמים בכך היום. כמובן שהם עשו זאת כדי לממן מס עקיף מהאזרח למימון שלל תוכניות אחרות. אין לי כעס על מי שעשה זאת אבל הגזמנו ועכשיו עלינו לתקן", אמר גלנט.
- היצע דירות גדול בדרך - סיום תקופת החסימה מתקרב
- ראשון לציון: מאות דירות "מחיר למשתכן" משתחררות לשוק - והמחירים בירידה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכנית 'מחיר למשתכן' היא "זרם מים קרים לזרם לוהט, כמובן שישנן עוד השפעות אך לתוכנית תהיה השפעה ממתנת. לא ייתכן שתגיע לשוק ויש 10 רוכלים וכולם מוכרים ב-10 שקלים והשאר ב-3 שקלים ולא יהיה לכך השפעה? אני לא מאמין. כל התחזיות הקודרות וכל מי שלא מאמין, אני חושב שצריך להיות קצת יותר אופטימיים וקצת יותר להאמין", ציין גלנט.
תכנית - 'תכנן ובנה'
גלנט הציג את הרציונאל בתכנית, "אני לא יצאתי למבצע שהוא רב יחידתי ורב זרועי שאין לו מפקד אחד. גם אם יוצאים לים האוויר או היבשה – יש מפקד אחד. החלטנו לצאת בתכנית שנקראת "תכנן ובנה". הכוונה היא כי נניח לקבלן יש 8,000 יח"ד, נחלק לרבעים ונודיע שאפשר לזכות במתחם אחד עם 1000-1500 יח"ד והקבלן שזוכה – יבנה הכול מהתשתיות, בתי הספר ועד מבני המגורים".
"אני יודע שלא כולם יכולים לעשות זאת, אך יש כאלה שכן. צריך כאלה שיודעים לעשות זאת ולבצע זאת. כמו כן, הזמנים יהיו קצובים. נדרוש במקביל שהקבלן ייקח עימו חברה זרה שתסייע לו להגיע ללוחות הזמנים שייקבעו בפרויקט. החברה גם תהיה מומחית לסוג הבנייה שיש במקום. לא יקרה מצב שקבלן ייקח פרויקט ואח"כ יחפש את העובדים שיודעים לבנות את הפרויקט", ציין גלנט.
- פורשה ובנטלי מגיעות להרצליה פיתוח: עסקת נדל"ן ב-69 מיליון שקל בפרויקט של פרשקובסקי
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
מצוקת העובדים בענף
"מחצית מעובדי הבניין הם מיהודה ושומרן ומחציתם פלסטינים מחוץ לישראל והיתר קבוצות קטנות ממדינות שונות - ששם אנו מנסים להגביר את הבאתם. כלכלה פלסטינית חזקה היא אינטרס בטחוני ישראלי. ככל שיהיה טוב יותר בצד הפלסטיני, כך המצב הביטחוני שלנו ישתפר והאינטרסים שלו לייצר בעיה קטנים".
גלנט אף התייחס לבעיית המחסומים ומעברי הכניסה, "כניסת העובדים הפלסטינים לישראל יכולה להיעשות לא רק ממעבר אחד, אפשר גם מהצפון וגם ממעברים נוספים בצורה מכובדת. קודם כל מתוך רווחה למשפחותיהם וכן גם בכדי שאנו נצמיח את ענף הבנייה".
פרויקטי פינוי בינוי בערים
אביגדור יצחקי יו"ר מטה הדיור באוצר, התייחס לסוגיית ההתחדשות העירונית ואמר "פינוי בינוי בעל פוטנציאל של 800 אלף דירות בישראל. כאשר כ300 אלף יח"ד עם היתכנות כלכלית, כך שבא יזם שמסכם עם הדיירים והעירייה תאשר לו. הסוג השני בסביבות ה-170 אלף יח"ד, דורשות דחיפה קלה אנו פונים לקבל החלטת מועצה שתינתן קרקע משלימה לתוכניות פחות כדאיות".
"החלטנו שבאופן פרטני בכל פרויקט נשב עם כל עיר ונבין את הבעיות. בתשתיות של פינוי בינוי אכן יש צורך פחות בתשתיות לעומת בנייה חדשה, אך עדיין ישנם צרכים רבים ואנו ניתן תמריץ לעיריות על כל יח"ד שתבנה בתהליכי פינוי בינוי. עוד לא סיכמנו את הדברים, אך אנו חייבים לתת תמריץ לרשויות", אמר יצחקי.
- 6.בא 03/06/2016 08:39הגב לתגובה זולא ירדו אדון מנהל ,בחרו אותך להוריד אותם ,כן או לא , אז תביא קבלנים מחול . ותעשה משהו .
- 5.חצי כוח מה הוא מבלבל פלסתינאים צריכים השכלה (ל"ת)משפיטים אותם כפועלים 02/06/2016 20:48הגב לתגובה זו
- 4.זה רק מכניס מרמור וטרור מוסר כפול של מנהל (ל"ת)זה עבודה פועל? 02/06/2016 20:48הגב לתגובה זו
- 3.קורמורן 02/06/2016 20:25הגב לתגובה זוטורקיה, כבוד השר, איננה מדינה ערבית. יחסי המסחר אתה כלל לא נפגעו בעקבות ניתוק היחסים הדיפלומטיים, להיפך. כעת הם זקוקים לגז שלנו אבל סוחטים אותנו בנושא עזה, החוצפנים, ואנחנו נענים לסחיטה.
- 2.מלכה 02/06/2016 19:44הגב לתגובה זוה מלכה
- 1.לוויתן 02/06/2016 18:20הגב לתגובה זולוויתן בדרך לטיסה
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
