סגירה באירופה: הדאקס צנח 1.9%, מניות הנפט משכו מטה
אחרי הסערה, סערה נוספת: המדדים המובילים בבורסות אירופה פתחו את שבוע המסחר בעליות שערים, אך אלו לא החזיקו מעמד זמן רב. הירידות הופיעו ברקע להתחדשות המפולת במחיר הנפט והחששות מפני פוטנציאל לזעזוע פיננסי.
שעה לקראות סוף המסחר האירופי, גם וול סטריט הצטרפה לסנטימנט השלילי וגרם לירידה נוספת במדדים. נציין כי המדד הגרמני ירד היום כ-1.9% וזה היום השני ברציפות שבו המדד של הכלכלה השניה בגודלה באירופה מסיימת עם הירידה המשמעותית מבין המדדים הגדולים.
מדדי אירופה
דאקס
CAC 40 0%
פוטסי
כאמור, השבוע החולף היה שבוע קשה עבור המשקיעים ברחבי העולם, ובאירופה בפרט: על רקע נפילת מחירי הנפט והחשש ממשבר בתחום האנרגיה - המדדים כולם נצבעו באדום, והבורסות ביבשת נפלו ביותר מ-3.5%. במקביל - לחץ בשווקים נרשם לקראת יום רביעי הקרוב, אז יכריז הפד' על עדכון הריבית בארה"ב, כשהכלכלנים צופים העלאת ריבית ראשונה מזה שנים.
- סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב
- ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שבוע המסחר החולף היווה המשך למגמה השלילית שהחלה בעולם מאז תחילת דצמבר, והדאקס הגרמני השלים נפילה של לא פחות מ-8.3%, כאמור - בפרק זמן קצר.
עוד העיב על המסחר - המשבר בין טורקיה לרוסיה, יום לאחר שהרוסים ירו יריות אזהרה לעבר סירה טורקית, בביטוי נוסף למתיחות בין שתי המדינות. באותו נושא - שימו לב לדבר מעניין: בפתיחת שבוע המסחר בבורסות במדינות אלו, המדד המוביל בטורקיה עולה בכ-1.8%, בעוד הבורסה הרוסית מאבדת כ-1.1%.
בגזרת המט"ח, ה-אירו רציף מתחזק קלות הבוקר מול השקל, וחוצה את רף ה-4.23 שקל לאירו. היחס בין האירו לדולר מתקרב ל-1.1 דולר לאירו.
מ'פריים ברוקר' נמסר הבוקר כי "החלטת הריבית היא חשובה ביותר עבור המטבע האמריקאי שאיבד גובה בתקופה האחרונה לעומת המטבעות המרכזיים בעולם. הדולר נסחר הבוקר סביב רמה של 1.09 דולר לאירו. המסחר של השנה האחרונה לימד אותנו כי הבנק המרכזי האירופי מתערב במסחר כאשר הדולר נסחר מעל רמה של 1.13 דולר לאירו – וזאת נחשבת לרמה הקריטית מצד הבנק המרכזי".
נתוני מאקרו:
בשעה 12:00 פורסם נתון הייצור התעשייתי החודשי בגוש האירו, והציג עלייה של 1.9% - גבוה מהצפי ל-1.3%.
מדד הדאקס מתחילת השנה:
- 1.יוני 14/12/2015 09:34הגב לתגובה זובטוח שלא מצאתם את הכלהיום עליות ולא יעזור לכם
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
