סגירה באירופה: הדאקס צנח 1.9%, מניות הנפט משכו מטה

שבוע שעבר המסחר באירופה התאפיין בירידות שערים - תחילת השבוע ממשיכה באותה מגמה
גיא ארז | (1)
נושאים בכתבה אירופה

אחרי הסערה, סערה נוספת: המדדים המובילים בבורסות אירופה פתחו את שבוע המסחר בעליות שערים, אך אלו לא החזיקו מעמד זמן רב. הירידות הופיעו ברקע להתחדשות המפולת במחיר הנפט והחששות מפני פוטנציאל לזעזוע פיננסי.

שעה לקראות סוף המסחר האירופי, גם וול סטריט הצטרפה לסנטימנט השלילי וגרם לירידה נוספת במדדים. נציין כי המדד הגרמני ירד היום כ-1.9% וזה היום השני ברציפות שבו המדד של הכלכלה השניה בגודלה באירופה מסיימת עם הירידה המשמעותית מבין המדדים הגדולים. 

מדדי אירופה

דאקס

CAC 40 -0.18%

פוטסי

כאמור, השבוע החולף היה שבוע קשה עבור המשקיעים ברחבי העולם, ובאירופה בפרט: על רקע נפילת מחירי הנפט והחשש ממשבר בתחום האנרגיה - המדדים כולם נצבעו באדום, והבורסות ביבשת נפלו ביותר מ-3.5%. במקביל - לחץ בשווקים נרשם לקראת יום רביעי הקרוב, אז יכריז הפד' על עדכון הריבית בארה"ב, כשהכלכלנים צופים העלאת ריבית ראשונה מזה שנים.

שבוע המסחר החולף היווה המשך למגמה השלילית שהחלה בעולם מאז תחילת דצמבר, והדאקס הגרמני השלים נפילה של לא פחות מ-8.3%, כאמור - בפרק זמן קצר.

עוד העיב על המסחר - המשבר בין טורקיה לרוסיה, יום לאחר שהרוסים ירו יריות אזהרה לעבר סירה טורקית, בביטוי נוסף למתיחות בין שתי המדינות. באותו נושא - שימו לב לדבר מעניין: בפתיחת שבוע המסחר בבורסות במדינות אלו, המדד המוביל בטורקיה עולה בכ-1.8%, בעוד הבורסה הרוסית מאבדת כ-1.1%.

בגזרת המט"ח, ה-אירו רציף מתחזק קלות הבוקר מול השקל, וחוצה את רף ה-4.23 שקל לאירו. היחס בין האירו לדולר מתקרב ל-1.1 דולר לאירו.

מ'פריים ברוקר' נמסר הבוקר כי "החלטת הריבית היא חשובה ביותר עבור המטבע האמריקאי שאיבד גובה בתקופה האחרונה לעומת המטבעות המרכזיים בעולם. הדולר נסחר הבוקר סביב רמה של 1.09 דולר לאירו. המסחר של השנה האחרונה לימד אותנו כי הבנק המרכזי האירופי מתערב במסחר כאשר הדולר נסחר מעל רמה של 1.13 דולר לאירו – וזאת נחשבת לרמה הקריטית מצד הבנק המרכזי".

נתוני מאקרו:

בשעה 12:00 פורסם נתון הייצור התעשייתי החודשי בגוש האירו, והציג עלייה של 1.9% - גבוה מהצפי ל-1.3%.

מדד הדאקס מתחילת השנה:

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יוני 14/12/2015 09:34
    הגב לתגובה זו
    בטוח שלא מצאתם את הכלהיום עליות ולא יעזור לכם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.