סגירה באירופה: הדאקס המשיך להתחזק 0.5%, עלה ביותר מ-7% בארבעה ימי מסחר

לאחר העליות הנאות אתמול בעקבות ההסכם עם יוון, המדדים צפויים לפתוח ביציבות
גיא ארז | (10)
נושאים בכתבה אירופה

יום המסחר השני לשבוע המסחר באירופה נסגר בעליות קלות בהובלת מדד הקאק 40. הדאקס עלה בשלושת ימי המסחר האחרונים קרוב ל-7% וגם היום הגדיל את תשואותיו החודשיות.

המשקיעים האירופאים קמו היום לשחר של יום חדש. הסאגה היוונית הגיעה לסיומה עם החתימה על חוזה הרפורמות אתמול והחתימה על ההסכם עם איראן היום, מעתה יהיה על המשקיעים להתמקד בנתונים כלכליים גרידא. 

דאקס

CAC 40 -0.18%

פוטסי

מילנו

לאורך יום המסחר האירופי נרשמו חדשות מאקרו חשובות. מדד הסנטימנט של גרמניה ה-ZEW אמנם ירד אל מול חודש מאי, אך היה גבוה מן הצפוי (29.7 נק). גם מדד התנאים העסקיים הפתיע לטובה. שוב כלכלת גרמניה, הכלכלה הגדולה ביבשת מספקת חדשות טובות לאירופה. זאת כאשר סנטימנט הכלכלי של גוש היורו ירד לשפל של חצי שנה

תגובת העם היווני להסכם

נזכיר כי למרות חתימת ההסכם בין המדינות, היבשת תמתין לאישורם של הפרלמנטים השונים באירופה, ובראשם הפרלמנט באתונה, בו צפויה התנגדות משמעותית לראש הממשלה, ציפראס: אתמול הפגינו מאות יוונים מול בניין הפרלמנט, ואף שרפו את דגלי מפלגתו של ציפראס, "סיריזה". בטוויטר אף נוצר "האשטג" חדש בנושא, "ThisIsaCoup" - זו הפיכה, מתוך טענה כי גרמניה מביאה להפיכה כלכלית ביוון.

בעוד הבורסה ביוון עדיין סגורה, אתמול פרסמנו כתבה על המדד המחקה אותה, הנסחר בניו יורק. לכתבה בנושא, וההשוואה למשבר היווני הקודם - לחץ כאן.

מטופ אלפא נמסר: "אמנם השווקים מרוצים מכך שנרגעו הרוחות סביב המשבר היווני, אך ייתכן כי הם מאמינים כי מדובר בפתרון זמני יחסית שלא יפתור את בעיית החוב היוונית בטווח הארוך". 

קיראו עוד ב"גלובל"

FXCM ישראל מסרו הבוקר: "בשווקים לא מאמינים כי ההסכם עם יוון יביא לפתרון ארוך טווח של בעיית החוב היוונית. ברגע שהוסרה מהפרק, לפחות לפי שעה, הסכנה כי יוון תפרוש מהגוש, אהבת הסיכון חזרה מיד לשווקים והמשקיעים חזרו לחפש נכסים נושאי תשואה, ואלה אינם נמצאים באירו. על כן, ראינו עליות נאות בשוקי המניות וביקוש מחודש לדולר".

בהתייחסותם להסכם ציינו כי "נראה כי יוון נכנעה בכל החזיתות. תנאי ההסכם שהושג הרבה יותר גרועים מאלו  שהעם היווני דחה במשאל העם. השוק אמנם הגיב בחיוב להודעה על ההסכם, אך לא נראה כי הוא מאמין כי מדובר בפתרון ארוך טווח של בעיית החוב היוונית, ומשום כך גם לא ראינו התחזקות של האירו. הדבר הכי חשוב מבחינת המסר לשוק שניתן לדלות מההסכם: אירופה איננה מוכנה עדיין לסכן את גוש המטבע ואת האיחוד האירופי".

אמש עלו המדדים בניו יורק בעד 1.5%, כהמשך ישיר למגמה החיובית בעולם בשל ההסכם עם יוון. לכתבה המלאה - לחץ כאן.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    לתבוע את נוכלי בעלי תעודות סל ק.ס.ם - גנבים (ל"ת)
    אדרי דינה 15/07/2015 08:31
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    נוכלי תעודות הסל קסם . רמאים (ל"ת)
    שמעןן 15/07/2015 08:30
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    נסדק היה צריך להיות 10600- והוא 10040 מגעיל (ל"ת)
    חיים חתואל 15/07/2015 08:30
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    פי שלוש מעוף- היה צריך להיות 2250-2270 (ל"ת)
    חיים חתואל 15/07/2015 08:30
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עד מתי ידפקו הציבור-דקס תעודה צריכה להיות בשער 11000 (ל"ת)
    חיים חתואל 15/07/2015 08:29
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אתמול השוק גמר ירוק התעודה פי 3 באדום. גועל נפש (ל"ת)
    שרון 15/07/2015 08:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    צודקים הנה הנסדק בשיא התעודה 7-8 אחוז פחות,כנ"ל אצלנו (ל"ת)
    סימה 15/07/2015 08:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עובדים על הציבור בתעודות הסל הממונפות (ל"ת)
    גדי בנדל 15/07/2015 06:56
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רק נוכלי תעודות הסל - לא עלתה כמו שצריכה ב 21 אחוז (ל"ת)
    בני 15/07/2015 06:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עבודה בעינים תן לי 50 מיל ועוד 50 ועוד 50 פשות נוכלים (ל"ת)
    אריק / 14/07/2015 10:18
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.