סגירה באירופה: הדאקס המשיך להתחזק 0.5%, עלה ביותר מ-7% בארבעה ימי מסחר

לאחר העליות הנאות אתמול בעקבות ההסכם עם יוון, המדדים צפויים לפתוח ביציבות
גיא ארז | (10)
נושאים בכתבה אירופה

יום המסחר השני לשבוע המסחר באירופה נסגר בעליות קלות בהובלת מדד הקאק 40. הדאקס עלה בשלושת ימי המסחר האחרונים קרוב ל-7% וגם היום הגדיל את תשואותיו החודשיות.

המשקיעים האירופאים קמו היום לשחר של יום חדש. הסאגה היוונית הגיעה לסיומה עם החתימה על חוזה הרפורמות אתמול והחתימה על ההסכם עם איראן היום, מעתה יהיה על המשקיעים להתמקד בנתונים כלכליים גרידא. 

דאקס

CAC 40 0%

פוטסי

מילנו

לאורך יום המסחר האירופי נרשמו חדשות מאקרו חשובות. מדד הסנטימנט של גרמניה ה-ZEW אמנם ירד אל מול חודש מאי, אך היה גבוה מן הצפוי (29.7 נק). גם מדד התנאים העסקיים הפתיע לטובה. שוב כלכלת גרמניה, הכלכלה הגדולה ביבשת מספקת חדשות טובות לאירופה. זאת כאשר סנטימנט הכלכלי של גוש היורו ירד לשפל של חצי שנה

תגובת העם היווני להסכם

נזכיר כי למרות חתימת ההסכם בין המדינות, היבשת תמתין לאישורם של הפרלמנטים השונים באירופה, ובראשם הפרלמנט באתונה, בו צפויה התנגדות משמעותית לראש הממשלה, ציפראס: אתמול הפגינו מאות יוונים מול בניין הפרלמנט, ואף שרפו את דגלי מפלגתו של ציפראס, "סיריזה". בטוויטר אף נוצר "האשטג" חדש בנושא, "ThisIsaCoup" - זו הפיכה, מתוך טענה כי גרמניה מביאה להפיכה כלכלית ביוון.

בעוד הבורסה ביוון עדיין סגורה, אתמול פרסמנו כתבה על המדד המחקה אותה, הנסחר בניו יורק. לכתבה בנושא, וההשוואה למשבר היווני הקודם - לחץ כאן.

מטופ אלפא נמסר: "אמנם השווקים מרוצים מכך שנרגעו הרוחות סביב המשבר היווני, אך ייתכן כי הם מאמינים כי מדובר בפתרון זמני יחסית שלא יפתור את בעיית החוב היוונית בטווח הארוך". 

קיראו עוד ב"גלובל"

FXCM ישראל מסרו הבוקר: "בשווקים לא מאמינים כי ההסכם עם יוון יביא לפתרון ארוך טווח של בעיית החוב היוונית. ברגע שהוסרה מהפרק, לפחות לפי שעה, הסכנה כי יוון תפרוש מהגוש, אהבת הסיכון חזרה מיד לשווקים והמשקיעים חזרו לחפש נכסים נושאי תשואה, ואלה אינם נמצאים באירו. על כן, ראינו עליות נאות בשוקי המניות וביקוש מחודש לדולר".

בהתייחסותם להסכם ציינו כי "נראה כי יוון נכנעה בכל החזיתות. תנאי ההסכם שהושג הרבה יותר גרועים מאלו  שהעם היווני דחה במשאל העם. השוק אמנם הגיב בחיוב להודעה על ההסכם, אך לא נראה כי הוא מאמין כי מדובר בפתרון ארוך טווח של בעיית החוב היוונית, ומשום כך גם לא ראינו התחזקות של האירו. הדבר הכי חשוב מבחינת המסר לשוק שניתן לדלות מההסכם: אירופה איננה מוכנה עדיין לסכן את גוש המטבע ואת האיחוד האירופי".

אמש עלו המדדים בניו יורק בעד 1.5%, כהמשך ישיר למגמה החיובית בעולם בשל ההסכם עם יוון. לכתבה המלאה - לחץ כאן.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    לתבוע את נוכלי בעלי תעודות סל ק.ס.ם - גנבים (ל"ת)
    אדרי דינה 15/07/2015 08:31
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    נוכלי תעודות הסל קסם . רמאים (ל"ת)
    שמעןן 15/07/2015 08:30
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    נסדק היה צריך להיות 10600- והוא 10040 מגעיל (ל"ת)
    חיים חתואל 15/07/2015 08:30
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    פי שלוש מעוף- היה צריך להיות 2250-2270 (ל"ת)
    חיים חתואל 15/07/2015 08:30
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עד מתי ידפקו הציבור-דקס תעודה צריכה להיות בשער 11000 (ל"ת)
    חיים חתואל 15/07/2015 08:29
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אתמול השוק גמר ירוק התעודה פי 3 באדום. גועל נפש (ל"ת)
    שרון 15/07/2015 08:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    צודקים הנה הנסדק בשיא התעודה 7-8 אחוז פחות,כנ"ל אצלנו (ל"ת)
    סימה 15/07/2015 08:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עובדים על הציבור בתעודות הסל הממונפות (ל"ת)
    גדי בנדל 15/07/2015 06:56
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רק נוכלי תעודות הסל - לא עלתה כמו שצריכה ב 21 אחוז (ל"ת)
    בני 15/07/2015 06:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עבודה בעינים תן לי 50 מיל ועוד 50 ועוד 50 פשות נוכלים (ל"ת)
    אריק / 14/07/2015 10:18
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.