חשבתם שהכל נגמר? אלו הן הבעיות שצפויות לציפראס בדרך להעברת ההסכם
מי שחשב שנפרדנו מהסאגה היוונית - טועה. אמנם אתמול בבוקר נחתם בקול תרועות הסכם בין יוון למדינות הגוש האירופי, שאמור להשאיר את המדינה כחלק מהגוש ולמנוע פשיטת רגל, אך מסתבר שהדרך למימוש ההסכם עוד רחוקה:
לפני הוצאת ההסכם ותכנית המימוש לפועל, היא חייבת לעבור אישורים בפרלמנטים השונים ביבשת, כאשר המשוכה העיקרית כמובן היא הפרלמנט באתונה: ראש הממשלה היווני ציפראס צפוי לעמוד מול התנגדות משמעותית גם בתוך הקואליציה שלו, לאחר שנכנע לתנאי המדינות הנושות, והשיג הסכם גרוע מזה שהעם היווני דחה ברוב קולות בשבוע שעבר, הסכם לו ציפראס התנגד בעצמו, ואף קרא לו "סחיטה".
על פי ההסכם, תקבל יוון חבילת חילוץ של 86 מיליארד אירו בתמורה לרפורמות משמעותיות במדינה. בשל רפורמות אלו, כבר הודיעו 2 מפלגות בקואליציית השמאל במדינה כי לא יתמכו בהצבעה על ההסכם בפרלמנט, וציפראס מנסה למנוע מהתנגדות זו להתפשט עוד יותר. על פי הערכות ביוון, ציפראס יצלח את ההצבעה בפרלמנט, כאשר גם חלקים משורות האופוזיציה צפויים לתמוך בה, בשל המצב המיוחד במדינה.
אתמול הפגינו מאות יוונים מול בניין הפרלמנט, ואף שרפו את דגלי מפלגתו של ציפראס, "סיריזה". בטוויטר אף נוצר "האשטג" חדש בנושא, "ThisIsaCoup" - זו הפיכה, מתוך טענה כי גרמניה מביאה להפיכה כלכלית ביוון, וכפתה עליה הסכם רע. נציין כי הבנקים במדינה צפויים להשאר סגורים עד מחר (יום ד').
- אקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981
- השביתה המקומית שהובילה לשינוי בכל כלכלת פולין ומה קרה היום לפני 37 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תאריכים משמעותיים לכלכלת יוון:
היום: על יוון לשלם 93 מיליון דולר לממשלת יפן.
מחר, 15 ביולי: הפרלמנט יצביע על קבלת תכנית החילוץ האירופית.
17 ביולי: הצבעת הפרלמנט הגרמני על תכנית החילוץ ליוון. דיונים בפרלמנטים נוספים ביבשת.
20 ביולי: יוון צריכה לשלם 3.5 מיליארד אירו בפדיונות אג"ח ל-ECB.
22 ביולי: על המדינה לחוקק חוקים בנושא חבילת רפורמה שניה במדינה, ולהקיםאת 'קרן ההצלה' - בה יופקדו 50 מיליארד אירו.
31 ביולי: דירוג חובה ומצבה הכלכלי של המדינה על ידי סוכנות הדירוג "מודיס".
- 7.שי 15/07/2015 03:11הגב לתגובה זוהרחבה מוניטרית הבריחה משקיעים לנדלן וסחורות. מחירי האחרונים זינקו והתוצאה שכלכלות חלשות התרוששו. יותר מזה המהפכה הטכנולוגית כופה התרוששות של הפריפריות. המטבע המשותף בעיקר תמך בכלכלות חזקות באיחוד והשאר נידונו לעבדות. יוון צריכה לצאת מהאיחוד. אחרת זה שיעבוד
- 6.עמית 14/07/2015 13:41הגב לתגובה זולא מספיק שהם מקבלים כסף כדי לעזור להם לסגור חובות. עוזרים להם בתכניות כדי לשפר את התלג שלהם. הם עוד עושים בעיות. מדינה פח
- 5.קשה לי להאמין שיאושר ביוון (ל"ת)המיד 14/07/2015 13:11הגב לתגובה זו
- 4.איך אתם יודעים תמיד לזרוע פחד (ל"ת)לביזפורטל 14/07/2015 11:32הגב לתגובה זו
- 3.הרכבת יצאה מהתחנה. הכלבים ינבחו אך הרכבת תמשיך בדרכה (ל"ת)משה 14/07/2015 11:26הגב לתגובה זו
- 2.שיר 14/07/2015 11:19הגב לתגובה זועוד צריך לעלות הרבה בשביל מה שנפל ולפי דעתי העליות רק היתחילו
- 1.אבי 14/07/2015 11:03הגב לתגובה זורק התחילו.יש לזכור שנדקס זינק 7% בתוך מספר ימים. בבעיות רק בהתילה וגם סין חזרה לרדת היום
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
