זליכה: "הישראלים צריכים להפגין מול ביתו של ישראל כץ - סידר לטייקוני הרכב מתנה של 2 מיליארד שקל בשנה"

"הישראלי לקוח שבוי של יבואני הרכב והחלפים, ניתן היה לחסוך עשרות אחוזים במחיר". מדוע ייתכן ונשלם הרבה יותר על מכוניות קטנות?
לירן סהר | (39)
נושאים בכתבה ירון זליכה

מחירי הרכב בישראל הם בין הגבוהים ביותר בעולם, וכאשר בוחנים את מספר המשכורות הנדרשות לרכישה מגלים שהישראלי משלם כמעט פי 4 ממקבילו האמריקני. הסיבה למחיר הגבוה נובעת בעיקרה מהמיסוי הגבוה, אך גם מחוסר התחרות בענף הרכב הסובל מבעלויות צולבות.

הממשלה ניסתה להוביל לשינוי והקימה ועדה ציבורית להגברת התחרותיות בענף הרכב, בהובלתו של ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר וכיום דיקן פקולטה למינהל עסקים וראש החוג לחשבונאות בקרייה האקדמית אונו. הדו"ח הוגש לשר התחבורה ישראל כץ בחודש פברואר 2012, אך עד כה לא יושם כלל.

הדו"ח מציג 52 המלצות, להלן המרכזיות שביניהן:

1.להתיר יבוא אישי של עד 20 מכוניות בשנה כמלאי עסקי מבלי תוספת "יד" בישראל.

2. לחייב את חברות הליסינג ויבואני הרכב ה"גדולים" (המייבאים מעל 1,000 מכוניות בשנה), להעביר לממונה על המחירים במשרד התחבורה דו"חות כספיים ונתונים על פי דרישה הכוללים פירוט של היקף פעילותם לפי מגזרים. הממונה על המחירים יפרסם לציבור דו"ח על פעילות הענף, רמת התחרותיות בו, כשלים וחסמים.

3. יבואן רכב ישיר המחזיק מעל 8% מנתח השוק, ואשר מחזיק בנתח זה למשך שנתיים ברציפות או 2 שנים לא רצופות בתוך פרק זמן של 4 שנים, יוכל להחזיק בהסכם ייבוא רכב לישראל מול תאגיד יצרני אחד בלבד. יבואן המחזיק בנתח שוק הנע בין 4% ל-8% במשך שנתיים ברציפות או 2 שנים לא רצופות בתוך פרק זמן של 4 שנים, יוכל להחזיק בהסכמי ייבוא כאמור אל מול שלושה תאגידים יצרניים.

4. יש להגביל את הפער הקיים שבין מחיר רכב חדש הנמכר על ידי היבואן בעסקה היקרה ביותר, למחירו בעסקה הזולה ביותר (ובעיקר בין המחיר לצרכן הפרטי לבין המחיר אותו משלמות חברות הליסינג וציי רכב). פער זה יהיה לכל היותר %5 ממחיר הרכב הזול יותר, כולל שווי כספי של הטבות שונות הניתנות ללקוח בעת העסקה או לאחריה. היבואן יצטרך לדווח על כל חבילת הטבות חדשה אשר ברצונו להציע ללקוחותיו,

ומשרד התחבורה יפקח על חבילות הטבה אלו.

5. תבוטל החובה לתקן במוסך מורשה של היבואן כתנאי לקיום האחריות לרכב, ובלבד שהמוסך האחר עמד ברשימת התנאים של משרד התחבורה לביצוע תיקונים והספקת שירות במסגרת אחריות היצרן.

6. ייאסר על כל סוגי היבואנים לסרב, באופן בלתי סביר, למכור לגורם כלשהו חלפים או להעביר מידע בדבר מחירים. המכירה תהיה במחיר אחיד, למעט הנחת כמות שתגיע לפער שבין המחיר היקר ביותר לזול

קיראו עוד ב"בארץ"

ביותר, כך שהמחיר היקר לא יעלה על %5 מהמחיר הזול.

7. יוטל פיקוח של משרד התחבורה על פעילות מכירת חלפים ותיקונים בידי מוסכים, לרבות תיקוני אחריות, ויוטל קנס של פי 50 מעלות החלף במקרים שנמנע מלקוח שימוש בחלף זול יותר או במקרה של דרישת

תשלום בגין החלפה של חלף הנמצא במסגרת האחריות. קנס מקביל של פי 50 יוטל במקרה שבו הונה מוסך לקוח, באם דיווח על טיפול שלא נעשה או נעשה בצורה שונה מהאמורה בדרישת התשלום שהוצע ללקוח.

8. משרד התחבורה יקים בסיוע אגף ממשל זמין בחשב הכללי מאגר מידע ציבורי של מחירי רכב (מחירון רכב). המאגר יוקם במיקור חוץ תחת חוק חובת המכרזים.

כאמור, למעלה מ-2.5 שנים חלפו מאז פרסום הדו"ח ואף אחת מהמלצות הדו"ח לא יושמה. Bizportal שוחח עם האמון על הכנת הדו"ח, ירון זליכה, אשר הביע את מורת רוחו על אי אימוצו.

"צפינו שאם הדו"ח היה מאומץ במלואו הצרכן היה חוסך 2 מיליארד שקל בשנה, זה מאוד מצער", אמר זליכה בראשית דבריו. "שר התחבורה קיבל רגליים קרות והחליט לא להילחם בטייקוני הרכב".

זליכה מפציר בציבור "להפגין מול משרד התחבורה, להפגין מול ביתו של ישראל כץ עד שיירדו המחירים. מצאנו 52 הגבלים, חלקם פועלים על אותה נקודה הלוחצת על הצרכן חלק מההגבלים מחזקים את יבואני הרכב, יש בעלויות צולבות ושליטה על החלפים".

"שבויים של מערכת אוליגפולית"

לדבריו, הישראלי הוא לקוח שבוי של מערכת אוליגפולית ניתן היה לחסוך בשנה 10% ממחיר הרכב, 50% ממחיר החלפים ו-20% לפחות במחיר השירות. הן האוליגופול של יבואני הרכב ויבואני החלפים והן מערכת המיסוי סוחטות את הצרכן. אם יפחיתו את המיסוי ללא הגברת התחרות כל הטבת המס תלך ליבואנים. אם הדו"ח היה מיושם, מחירי המכוניות היו יורדים, היו מתבצעות יותר רכישות ואז הממשלה הייתה מרוויחה מזה והייתה יכולה להוריד מיסים".

"הדו"ח מוכן, ניתן ליישום תוך 6 חודשים הוא התקבל פה אחד על ידי משרד התחבורה, אך ברגע שישראל כץ אמר לא אז פתאום כולם עמדו מאחוריו, הוא פשוט לא השתכנע שיש בעיה בענף הרכב. טייקוני הרכב צריכים לשלוח פעם בשבוע זר פרחים לכץ על שארגן להם 2 מיליארד שקל בשנה".

משרד התחבורה הנהיג מתווה מיסוי ירוק המפחית את מס הקנייה על מכוניות המזהמות פחות. כיום על כל המכוניות המשווקות בישראל מוטל מס קנייה בגובה של 83% וממס זה מופחתים עד 15 אלף שקל ממחיר הרכב בהתאם לרמת הזיהום. מתווה זה הוביל לגידול משמעותי במכירת מכוניות מיני דוגמת סוזוקי אלטו ויונדאי i10 במחיר של 55-60 אלף שקל.

אך לפי זליכה, כעת משרד התחבורה מעוניין לבטל את המיסוי הירוק "מדובר היה במתווה נהדר, אפשר לרכבים קטנים יותר להיכנס לשוק ולחסוך כסף רב לצרכנים, אך מי נפגע מזה? הטייקונים והממשלה".

תגובות לכתבה(39):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 32.
    ישראל כץ אחד השרים שצריך להבדק על ידי המשטרה דחוף (ל"ת)
    אלעד 26/10/2014 20:38
    הגב לתגובה זו
  • 31.
    ליצן 26/10/2014 13:19
    הגב לתגובה זו
    כל ההמלצות של זליכה לא יורידו את מחיר הרכב אם יוכפל מספר היבואנים ע"י הוראה שיבואן לא יוכל לייצג יותר מיצרן אחד אז נראה תחרות
  • ירוק! 26/10/2014 19:30
    הגב לתגובה זו
    כאילו שחסר לך מותגים שאתה כל כך חפץ בהפרדת רנו וניסאן או פג'ו וסיטרואן. העיקר למלא את השורות בקשקושים בדוחות.
  • 30.
    blond101 26/10/2014 12:56
    הגב לתגובה זו
    רק ישראל כץ סידר לטייקוני הרכב מתנה של 2 מיליארד שקל? ומה עשו קודמיו-צחי הנגב,אביגדור ליברמן, מאיר שיטרית ושאול מופז? את האנרגיה שלנו אנחנו צריכים לנווט להורדת מחירי המזון והדיור ואחר כך אלוהים גדול.
  • 29.
    הנביא השמימי 26/10/2014 12:48
    הגב לתגובה זו
    כִּי מָאַסְתָּה, אֶת-דְּבַר יְהוָה, וַיִּמְאָסְךָ יְהוָה, מִהְיוֹת מֶלֶךְ עַל-יִשְׂרָאֵל.
  • 28.
    גמלאי 26/10/2014 12:14
    הגב לתגובה זו
    תתבייש לך זליכה - הגיע הזמן שתעלם לנן מהעניים
  • 27.
    נמאס כל הזמן מהפלוצים של זליכה (ל"ת)
    שי 26/10/2014 11:56
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    יאיר אוחיון 26/10/2014 11:51
    הגב לתגובה זו
    מי שמצביע בעד ראש ממשלה שמקדם התנחלויות. מזרים מיליארדים לצבא , מונע רפורמות במשק , ומשלם לחרדים למרות שהם באופוזיציה, יקבל יוקר מחיה בלתי סביר הגבוהה בעולם .
  • 25.
    יש פריימריז זמן טוב להעיף את כץ - שיסתובב עם הכלב (ל"ת)
    רץ 26/10/2014 11:17
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    נהג 26/10/2014 11:06
    הגב לתגובה זו
    קודם כל צריך לטפל במיסוי השערורייתי על רכבים. 100% מס על רכבים מכל הסוגים הוא יוקר המחייה. לא יכול להיות שרכב קטן שעולה באירופה כמה אלפי יורו, יעלה בארץ קרוב ל100 אלף ש"ח. תמסו גבוהה רכבים יקרים ורכבים זולים, חסכוניים וקטנים תורידו את המיסוי ל10%. הטירוף של מחירי הרכבים בארץ חייב להיגמר
  • 23.
    משה ב 26/10/2014 10:20
    הגב לתגובה זו
    זליכה - אתה מסכן יש לך מרה שחורה - אתה זקוק לפסיכולוג.
  • 22.
    סרג'יו קונסטנצה 26/10/2014 10:14
    הגב לתגובה זו
    אין בשום מקום בעולם דבר כזה ! מה זה משנה כמה ידיים עבר הרכב ? מה זה מועיל בכלל ? נתקלתי ברכבים במצב מעולה וק"מ נמוך בשנתון חדש, שעברו 4 ידיים. אז מה ? הרכב לא טוב ? מה שחשוב הוא מס' הקילומטרים שעבר ומצבו המיכאני ! זה הכל. כל נושא הידיים, נועד להעשיר קבוצה שלמה של אנשים שחיים מזה יפה מאוד !
  • 21.
    בא בחירות 26/10/2014 10:12
    הגב לתגובה זו
    שדפק אתכם , תבינו כמה זה חשוב ומספיק להתנהג כמו מצביעים זומבים . זאת מהות הדמוקרטיה ,למי שלא יודע , במקום מהפיכה יש בחירות אמיתיות וככה יש אפשרות להחליף את השילטון .
  • 20.
    דוד 26/10/2014 09:44
    הגב לתגובה זו
    הנ"ל זקוק לתשומת לב. ומעבר לרעש שגורם לא תורם כלום. מבקש מאנשי האתר לא לתת לו במה.
  • שכחת את המילה גרוש = קשקשן בגרוש ומגלומן (ל"ת)
    גמלאי 26/10/2014 12:31
    הגב לתגובה זו
  • אמיר 26/10/2014 11:33
    הגב לתגובה זו
    ולא לבנאדם עצמו. זה קצת מחשיד אתה מבין.... לפחות תן איזה התיחסות קטנה לדבריו כך שלא נחשוד שבמקרה יש לך משהוא נגדו אישית או אפילו יותר גרוע יש לך רווח אישי משוק המכוניות במצב הנוכחי.עבוד עלינו קצת, אתגר אותנו
  • 19.
    ארון 26/10/2014 09:42
    הגב לתגובה זו
    המקושר היטב במערכת אכיפת החוק.
  • 18.
    במקום לעמוד לדין על שיבוש מהלכי הממשלה מככב זליכה כמטיף (ל"ת)
    פני הדור כפני הזליכה 26/10/2014 09:42
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    דדי 26/10/2014 09:33
    הגב לתגובה זו
    את ציבור האופנוענים ,תקבל חרמות בכל מקום שתעבוד בו .
  • 16.
    צריך לאסור ליסינג.גם לחכים.ו זאת האמא של שחיטות (ל"ת)
    שכולם יקנו רכב פרטי 26/10/2014 09:29
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    יהודה55 26/10/2014 09:25
    הגב לתגובה זו
    אם תמשיך להיות זחוח ,ותמשיך להפחיד אותנו עם איראן ,במקום לטפל מיד ביוקר המחיה. אתה תיפול ולא יעזור, אם יש מחליף או אין. נמאס.
  • 14.
    רן 26/10/2014 09:23
    הגב לתגובה זו
    אתם סתם מייללים.אם אתם מבקרים תאמרו גם את הדברים הטובים שהוא עשה.נכון תמיד אפשר לשפר אך תהיו אובייקטיבים ולא רק להתבכיין.אני לא מכיר את השר אישית אך אני רואה את פועולו כאשר אני נוסע בכבישים או ברכבות.
  • מה בדיוק הוא עשה?? נתן לבזיון רכבת ישראל והרכבת הקלה יד (ל"ת)
    ע 26/10/2014 09:50
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    יהודה55 26/10/2014 09:21
    הגב לתגובה זו
    הממשלה זקוקה לכסף ,וכמה שיותר, יותר טוב. תאיפוא ישלמו למערכת הביטחון השמנמנה, לכל אלה הנהנים מטיובי הפנסיה התקציבית, מאפוא? איך ידאגו ,שמחיר התפוזים יהיה כל כך גבוה, אם לא באמצעות מועצת הפרות והירקות, על מנת שהמסים הנגבים לאורך המסלול ילכו לממשלה איך. אתה הבנת את זה ברוך?
  • 12.
    אחד 26/10/2014 09:12
    הגב לתגובה זו
    המחלה הגדולה של המאה הזו הינה אנשים שאוהבים לדבר המון המון המון....והרבה פעמים אומרים דברים נכונים...אבל רק כשהם מחוץ למערכת הפוליטית. ברגע שהם נכנסים לתוך המערכת או חלק ממנה הם לא עושים דבר. זליכה היה כל כך הרבה שנים חלק מהמערכת הפוליטית והמצב בתקופתו היה על הפנים. וזה כמו סוג של מצע בחירות שכזה. זה להבטיח דברי שווא ואז להיכנס למערכת ולא להשפיע באחוז אחד על כלום. זה קורה איתו, זה קורה עכשיו עם השר לפיד שמאוד מתקשה לשנות דברים וסדרי עולם להבדיל ממה שאמר לפני הבחירות...והתקווה היחידה שנותרה לעם הזה לשינוי הוא משה כחלון ככל הנראה...שבמצב היום אני לא אתפלא אם ייבחר לרשות הממשלה והייתי נותן לו גם את האופציה הזו ולו רק שיפסיקו לברבר לנו רק על בטחון כל היום אלא יחשבו גם על האזרח הקטן. כחלון היחיד שעשה פה משהו. תרם. לאזרח אין היום תחבורה ציבורית נורמלית כשקם כל בוקר לעבודה, האזרח משלם הון תועפות על כל דבר פה בארץ. האזרח זועק אבל אין מי שיענה לו..והאזרח מאס בכל הברברנים מסביב ורוצה שינוי כבר במעשים. מ-ע-ש-י-ם! לא רוצה לדעת מה יהיה. אלא עכשיו מה עושים? פוליטיקה חדשה אמרנו לא?
  • 11.
    ברק 26/10/2014 09:10
    הגב לתגובה זו
    שנבוא בתלונות ליבואנים.אולי היבואנים מרווחים יותר מידי על המכונית אבל הסיבה שהן יקרות היא המיסים של המדינה!מר זליכה מתאלם מזה לחלוטין ומטיל את כל האשמה על היבואנים.אני לא רוצה הנחה של 4 אלף על רכב שעולה 135,000 אני רוצה 60 אלף הנחה במס.
  • 10.
    יניב 26/10/2014 09:04
    הגב לתגובה זו
    לא עשית כלום. היית אילם?! קצת מאוחר לנבוח עכשיו.. תכלס, כשבטן שבעה לא מרגישה מה בטן רעבה מרגישה, זה לעולם לא יעזור..
  • 9.
    מיקס 26/10/2014 09:00
    הגב לתגובה זו
    למה מגיע לעם ישראל העונש כץ? קצנו בכץ וחבר מרעיו בממשלה. למה תמיד חוזרים על אותה טעות ובוחרים שוב ושוב באותה חבורה
  • 8.
    להעיף אותם מהשלטון את כל הפמיליה המושחתת הזו !!! (ל"ת)
    א 26/10/2014 08:56
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    יצחק שר שלום 26/10/2014 08:53
    הגב לתגובה זו
    האם שנתיים ימים אינם מספיקים לשר התחבורה להגיב ולטפל ?
  • 6.
    אהבתי את הצילום של הועדה בכנסת שזליכה "שוטף" את הח"כים (ל"ת)
    מסביר להם על ההגבלים 26/10/2014 08:17
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עושק העם הוא פשע ואסור על פי התורה (ל"ת)
    הנביא השמימי 26/10/2014 07:56
    הגב לתגובה זו
  • וזליכה עשק את האופנוענים. (ל"ת)
    דדי 26/10/2014 09:34
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    די לפופוליזים 26/10/2014 07:46
    הגב לתגובה זו
    מס על הבורסה. לפיד 0 אחוז מעמ- הקפיא את הכל אי מכירת כיל- נזק למדינה לדרום והכל על חשבון האזרח הקטן מי שלא מבין את זה מגיע לו כזה שלטון
  • 3.
    החייט 26/10/2014 07:34
    הגב לתגובה זו
    לחייך למצלמות אין מאחוריי האישיות כלום שום מעש שום יתרון כלום סתם גוש בשר שיושב בכנסת ישראל
  • 2.
    די כבר נמאס 26/10/2014 07:33
    הגב לתגובה זו
    שמשהו פה לא תקין. שידאג לתחבורה ציבורית טובה אין אפילו קו אחד שמגיע מרמת גן או פתח תקוה לאזור הבילויים של הצעירים בתל אביב לנמל תל אביב. צריך כמה קווים כדי להגיע לרידינג. למה אף קו לא עובר דרך רח נורדאו למשל? לכן כולם מעדיפים מכוניות .
  • 1.
    קורא 26/10/2014 07:25
    הגב לתגובה זו
    ויכולת לתקן.
  • הוא היה חשב כללי באוצר,תשכיל קצת לפני שאתה כותב שטויות (ל"ת)
    מה הקשר 26/10/2014 08:22
    הגב לתגובה זו
  • היה חשב וסתם את הפה עד שסידר לעצמו ג'וב בחוץ........... (ל"ת)
    יעקב 26/10/2014 09:03
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.