גולדמן סאקס: אוכלוסיית העולם מזדקנת, מהן ההשפעות הכלכליות?
הזדקנות האוכלוסייה צפויה להיות אחת ההתפתחויות החשובות ביותר בעולמנו בעשורים הקרובים וכבר היום היא מגמה ניכרת ברוב הכלכלות המפותחות. יפן, גרמניה ואיטליה נמנות עם האומות המזדקנות ביותר מבחינת שיעור המבוגרים מעל גיל 55 באוכלוסייה, ודרום קוריאה, שוויץ, ברזיל וסין יהיו עדות לגידול חד בשיעור הקשישים בעשור הקרוב.
אריכות ימים, בריאות משופרת ועבודות פחות תובעניות מבחינה גופנית גם יצרו מצב שבו בני אדם עובדים יותר מגמה שצברה תנופה נוספת בעקבות שינויי מדיניות אשר העלו את גיל הפרישה ותוכניות פרישה פחות נדיבות. כאשר בני אדם עובדים יותר, הצורך בהסבה מקצועית אף הוא עולה במשך השנים, במיוחד משום שהטכנולוגיה משנה את אופיין של עבודות רבות.
ברוב השווקים המפותחים, ההוצאה לנפש מגיעה לשיאה כאשר אדם הוא בשלהי שנות ה-40 לחייו. רמת ההוצאות המוחלטת תלויה במידה רבה במבנה משקי הבית. מספר בני המשפחה הממוצע במשקי בית שבראשם אדם בשנות ה-50 לחייו נע בין 2.0 בארה"ב ל-2.75 ביפן. נתון זה מכתיב כיצד יתחלק התקציב הביתי בין מוצרים ושירותים, לדוגמה חינוך ותחבורה. דפוס ההוצאות של אנשים מבוגרים יותר שונה אף הוא ההוצאה על פריטים הנתונים לשיקול דעת כמו בגדים ומסעדות יורדת עם הגיל בעוד שנתח גדול יותר של ההוצאות מוקדש למוצרי יסוד ופנאי.
ענף הבריאות
הוצאות הבריאות עלו במונחים ריאליים כמעט בכל מדינות ה-OECD בעשור האחרון וצפויות להמשיך לעלות ככל שהטיפולים נעשים יותר מותאמים אישית ולפיכך יקרים יותר. ככל שעלויות הרווחה המאמירות מכרסמות בתקציבים הממשלתיים המוקצים להשקעות מעודדות תפוקה בתשתיות, מו"פ וחינוך, הוויכוח אודות סוג הטיפולים שהממשלה צריכה לממן צפוי להפוך לקולני יותר.
- גם הדמוגרפיה האמריקנית בבעיה - איך זה ישפיע על הכלכלה?
- הבעיה הגדולה של הכלכלה הישראלית - הצמיחה העתידית בנפילה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ענף הדיור
למרות שמגמת ההזדקנות אמורה לבלום את הביקוש לדיור, אם נניח שכל שאר הגורמים ללא שינוי, מחירי הבתים והביקוש להם יעלו בהתאם לשינויים בקבוצות הגיל העיקריות הרוכשות דיור (20-44 שנים) במקום שיהיו בעלי מתאם שלילי לשינויים בקבוצות הגיל המבוגרות יותר. לאנשים מעל גיל 55 יש גם סיכוי גבוה יותר להחזיק דירה בבעלותם בהשוואה לאנשים בתחילת הקריירה שלהם, ועד הפרישה גדלים הסיכויים שהם פרעו את המשכנתא שלקחו.
מי ישלם ?
- 2.עשו אהבה. לא מלחמה... (ל"ת)קליפ 15/09/2014 20:41הגב לתגובה זו
- 1.קליפ 15/09/2014 20:41הגב לתגובה זוצודק? מאות ארגוני בצלם מרושעות ואכזריות מתעללות בזכרים...יוצרות חוקים מפלצתיים....זכרים...עד מתי תובלו כצאן לטבח?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
