ראיון

מכה כפולה: "עליית מחירי התחבורה היא הדבר הכי גרוע שיכול לקרות למשק"

לפי סני זיו, מרצה לכלכלת נדל"ן במכללה האקדמית ת"א-יפו, עליית מחירי הנסיעה תביא לזינוק במחירי הנדל"ן. איפה יעלו המחירים?
ידידיה אפק | (23)

יוקר המחיה מעסיק את כולנו כבר זמן רב, ובמיוחד כשמתקבלת החלטה להעלות מחירים באופן גורף כמו שקרה אמש (ד') עם עליית מחירי התחבורה הציבורית בכ-5%. בעוד שהעלייה באה לאחר שנתיים בהן לא השתנה מחיר הנסיעה, נוסעים רבים זועמים על ההחלטה. כעת מתברר שעליית המחירים תשפיע לא רק על אילו שמשתמשים בשירותי האוטובוסים והרכבות, אלא על כולנו.

פנינו ל סני זיו , מרצה לכלכלת נדל"ן במכללה האקדמית ת"א יפו ובתכנית לתואר שני למנהלים באוניברסיטה העברית, ושאלנו אותו מה עלולות להיות ההשפעות של עליית המחירים האחרונה - וקיבלנו תשובה מפתיעה.

"אנחנו יודעים ממודלים בתחום הנדל"ן שעלייה במחירי התחבורה מביאה להתייקרות גם של מחירי השכירות, גם של מחירי הנכסים וגם של מחירי הקרקעות", אומר זיו. "אם רוצים להוריד את מחירי הדיור גם במרכז וגם בפריפריה צריך להוריד משמעותית את מחירי התחבורה ולא להעלות אותם".

לאלו מביניכם שלא מבינים איך קשור מחיר הנסיעה באוטובוס למחירי הנדל"ן, זיו מדבר על המודל המונוצנטרי בכלכלת נדל"ן, שמניח שהביקוש למקום מגורים קרוב למרכז מביא למחירים גבוהים יותר במרכזי הערים הגדולות. ההגיון הוא פשוט: ככל שעלות הנסיעה נמוכה יותר, כך אנשים יעדיפו לגור בשולי הערים או בפריפריה ולא להצטופף במרכז.

לפי המודל, עלייה במחירי התחבורה הציבורית, יחד עם עלייה במחירי הדלק או במע"מ, צפוייה להביא לכך שאנשים יעדיפו לעבור למרכז ולא לשלם יותר על הנסיעה למקום העבודה או הבילוי. ככל שיותר אנשים יקבלו את ההחלטה לעבור קרוב למרכז כך יעלו המחירים יותר.

זיו מוסיף ומביא דוגמה נוספת: "למשל, הרכבת החדשה לשדרות. אם יאפשרו נסיעה ברכבת הזו במחירים נמוכים אז עלות הנסיעה בין הפריפריה למרכז תרד מאוד, וזה יכול להוביל לירידה במחירי הדיור גם במרכז וגם בפריפריה. זה ישפר מאוד את הנגישות של תושבי הפריפריה למרכז, ויאפשר לאנשים לגור בפריפריה ולעבוד במרכז".

"כלומר, לא נצטרך לעשות מה שעושים הרבה פעמים, שמביאים משרדים מהמרכז לדרום או לצפון הארץ, דבר שלא תמיד יעיל למשק. לכן עלייה של מחירי התחבורה זה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות למשק. גם מבחינת מחירי הדיור וגם מבחינת מצב הפריפריה ביחס למצב במרכז", מסביר זיו.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

אז בעצם מחירי הדירות במרכז צפויים להתייקר יחסית למחירים בפריפריה, בניגוד למה שהממשלה רוצה?

"כן. העובדה שמעלים את מחירי התחבורה הציבורית נותנת יתרון לדירות שנמצאות במרכז. בהנחה שרוב הפעילות העסקית מתמקדת במרכז, וגם תעסוקה, מסחר, בידור ותרבות הכל מרוכז במרכז. לכן ברגע שאנחנו מעלים את מחירי התחבורה אנחנו בעצם נותנים יתרון לאנשים שגרים באזור המרכז, מה שיביא לעלייה נוספת במחירי הדיור במרכז, במקום לעשות את ההפך להוריד את מחירי הדיור ולשנות את יחס המחירים בין המרכז לפריפריה. במילים אחרות, אם נוריד את מחירי התחבורה, מחירי הדיור במרכז ירדו הרבה יותר מהירידה במחירי הדיור בפריפריה, וזה מה שאנחנו רוצים לעשות".

אפשר לשער כמה תשפיע העלייה האחרונה של 5% במחיר התחבורה הציבורית ועוד עלייה במחיר הדלק על המחירים בשוק הנדל"ן?

"אי אפשר לנקוב במספר", מסביר זיו. "יש המון גורמים שמשפיעים על מחירי הדיור. מחירי הדירות מושפעים בעיקר מריבית, מציפיות, ומעודף ביקוש או עודף היצע. היום אנחנו סובלים מעודף ביקוש בגלל שלא משחררים קרקעות, ולכן מחירי הדיור עולים. אבל מחירי התחבורה הם עוד גורם שמשפיע על עליית מחירי הדיור. ככל שמחיר הנסיעה עולה כך מחירי הדירות, בעיקר במרכז הארץ, יעלו. קשה לכמת את זה בגלל אותם גורמים נוספים, אבל מבחינת כיוון ההשפעה, ההשפעה היא בדיוק הפוכה למה שהיינו רוצים לראות".

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    אריק 06/01/2014 13:52
    הגב לתגובה זו
    חישוב פשוט= מחיר נסיעות (שאינו מוכר במס הכנסה במדיתנו) הוא 1000 שח לחודש מהווה החזר המשכנתא, מה סכום המשכנתא שתקבל ל20 שנה ? כמה זמן תבזבז וכמה איחורים לעבודה יגרמו לך? תשובה קנה במרחק נסיעה עירונית .
  • 19.
    ביבי: מחר מחר על הבוקר אני מביא פטיש 12 קילו וסופרטנקר (ל"ת)
    ביבי: לפיד מטפל 05/01/2014 09:10
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    לפיד: מחירי 2007 כבר ב 2040 עשו לי לייק, פוליטיקה חדשה (ל"ת)
    לפיד: מה באמת? 05/01/2014 09:09
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    בדבכט 05/01/2014 08:53
    הגב לתגובה זו
    וכדורים אלפי שקלים ,בתי קפה לפני העבודה ושכירות בשמים והכל ההורים משלמים,הצעירים הללו לא אחראים מחפשי תשומת לב מתוסבכים עם עצמם,השכירות גבוהה בגלל שיש אידיוטים שמשלמים
  • 16.
    אורי 03/01/2014 13:25
    הגב לתגובה זו
    מחירי התחבורה הציבורית עלו ב - 5%. לפנסיונרים זה עלה יותר מ - 5%. חשבו תבדקו ותיווכחו.
  • 15.
    התגובות של לפיד, כלכך שבלוני ופשטני... (ל"ת)
    לימבו 03/01/2014 13:18
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    עד מתי רשעים 03/01/2014 10:26
    הגב לתגובה זו
    הנדל"ן , והם מרחיקים לכת למקומו נידחים , אין ספק שהאינטרסנטים עובדים שעות נוספות לטפח ולעבות את בועת הנדלן . עפ"י אבי טיומקין זה יגמר בבכי .
  • 13.
    חנן 03/01/2014 09:25
    הגב לתגובה זו
    מה עוד ימציאו כדי להצדיק את המחיר???
  • 12.
    מדינת תל אביב החליטה לחנוק את הפרירפיה, ראש בלי גוף... (ל"ת)
    מדינת אי-חוף זערורית 03/01/2014 07:35
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    צביקה דורון יועץנדלן 02/01/2014 22:57
    הגב לתגובה זו
    אז מה זה בשבילם עוד כמה שקלים על תחבורה. בחור שמוציא בחורה לדייט בבר, מוציא על 4 דרינקים וטיפ 200 ש"ח, מבלי לאכול אפילו פירור.
  • ציון 03/01/2014 08:00
    הגב לתגובה זו
    לו השפעה על מצב התחבורה הציבורית והם לא מובאים כלל בחשבון אל תיקפוץ בראש ותכליל את כולם
  • 10.
    רואה בעיננים 02/01/2014 21:03
    הגב לתגובה זו
    הרעיון שלו של תחבורה זולה מאפשרת גישה ומורידה מחירים נכונה. אבל להגיד שבגלל 30 אגורות המחירים יעלו. הבנאדם הזוי לגמרי. מה שבטוח שהוא לא מורה לחיים.
  • 9.
    שאול לא המלך 02/01/2014 20:19
    הגב לתגובה זו
    זה בחלט לא נכון, כי עם קושרים את יוקר הנסיעה עם הורדת מחיר המיים זה אומר שאין צורך לנסוע רחוק בכדי להשתמש בשרותים? אבנתם את זה ? גם אני לא. לא יתכן שכל בעל תעודה ידבר שתויות ומיד יופיע בביזפורטל
  • משקיע 02/01/2014 20:44
    הגב לתגובה זו
    ואז תבקר דיעות של אנשים שלמדו יותר ממך
  • 8.
    רמת גן תעלה הכי חזק, ת"א כבר יקרה מידי (ל"ת)
    מומחה 02/01/2014 19:51
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    פופו 02/01/2014 19:49
    הגב לתגובה זו
    לעבור לשום מרכז. עוד כתבה אינטרסנטית.
  • 6.
    קישקוש הבועה בדרך בנקים קורסים ביבי תתפטר (ל"ת)
    החונטה והממומחים שלה 02/01/2014 19:41
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    החתול עבדאללה הסורר 02/01/2014 19:22
    הגב לתגובה זו
    שאוכל לרכוש ניירת לניגוב הישבן במיקום מרכזי ולכן מחירי הנדלן יעלו.
  • 4.
    כלכלן 02/01/2014 19:20
    הגב לתגובה זו
    רכב ליסינג ועל רכבי יוקרה ואגב הכתבה היא קשקוש מוחלט אין קשר בין דירה במרכז לפריפריה המחיר בפריפריה הוא מנופח הרבה מעבר למחיר במרכז שם יש סכנה למפולת מיידית
  • 3.
    יעקב 02/01/2014 19:14
    הגב לתגובה זו
    מחירי הדיור הם פונקציה של ריבית נמוכה ופסיכולוגית המונים. לא של שיקולים כלכליים אמיתיים.
  • 2.
    נהג ליסינג גאה 02/01/2014 18:53
    הגב לתגובה זו
    של תחבורה הציבורית ואפילו לא של הדלק,ההיפך אני נוסע למרחקים ולמקומות שאתם המשתמשים בתחבורה הציבורית או ברכב פרטי רק חולמים עליהם,נוסע בשבילים ובשטח מה איכפת לי ?הכל מממומן ושווי הנשתתפות שלי קבוע והאמת?כמעט חינם.
  • היית מת 05/01/2014 11:35
    הגב לתגובה זו
    ליסינג היום עולה לנהג 3500-4000 שקל נטו - זה ממש לא בחינם.
  • 1.
    מדינה בהפרעה 02/01/2014 18:50
    הגב לתגובה זו
    רק בעיקר הם לא נוגעים מחירי הדירות. העיקר הוזילו את מחירי הגבינה באמת כמה אגורות פחות יעזור לנו לבזבז על האוטובוס בושה וחרפה
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.