בינתיים בארה"ב: מחירי הבתים השלימו ראלי מסחרר - ומה עם מניות הנדל"ן?
בשנה האחרונה חלה התאוששות משמעותית בשוק הנדל"ן למגורים בארה"ב והמחירים בו זינקו בחדות לאחר שנים קשות מאוד בהן נאבק הענף, שנחשב למנוע צמיחה מרכזי בכל מדינה, בתוצאות המשבר הענק שחוללה קריסת בועת משכנתאות הסאבפריים.
בשנת 2012 היו חברות הבנייה הכוכבות הגדולות כשמניותיהן של חברות כגון Pulet Group ו-KB Home יותר מהכפילו את שווין על רקע האופטימיות של המשקיעים שהעריכו שהרע מכל כבר מאחורינו, הערכה שהוכיחה עצמה כנכונה. מדד מחירי הבתים בארה"ב קייס שילר הצביע על צמיחה דו ספרתית רצופה במהלך כל אחד מחודשי השנה האחרונה.
רק לאחרונה פורסם מדד קייס שילר שהצביע על עלייה של 3.2% במחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה"ב ברבעון השלישי, זינוק של 11.2% ביחס למחירים שהיו בתקופה המקבילה אשתקד, כאשר ב-88% מהערים נרשמו עליות בשווי הבתים ברבעון השלישי. נתון נוסף הראה כי באוקטובר זינקו מכירות הבתים החדשים בארה"ב ב-25.4% ל-444 אלף בקצב שנתי, הקפיצה הגדולה ביותר מזה 3 עשורים.
אולם למרות הזינוק במחירי הבתים, המניות שרתחו בשנה שעברה לא הצליחו לשמור על הקצב בשנת 2103. לדוגמא, Pulte Group, הכוכבת של השנה שעברה שטסה אז בכ-190%, עלתה בשנה האחרונה רק כ-7% לעומת זינוק של כ-24% במדד ה-S&P500. למרות הזינוק החד במחירי הבתים בארה"ב, עולה השאלה האם הראלי הגדול של מניות נדל"ן בארה"ב עומד להסתיים?
- האם הפלסטינים יחזרו לאתרי הבנייה? הקבלנים חלוקים, הממשלה הבאה תכריע
- זמן ההחלטה בוועדות הערר צנח בממוצע מ-77 ל-10 ימים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי היא חברת הבנייה הגדולה בארה"ב?
נתונים שנאספו בבלומברג מראים מי הן החברות שמובילות את שוק הנדל"ן למגורים האמריקני, מי מהן נסחרות במכפילים הגבוהים ביותר ומי מהמניות של החברות שעוסקות בתחום רשמה את התשואה הטובה ביותר בשנה האחרונה.
חברת הבנייה (בתים פרטיים) בעלת נתח השוק הגדול ביותר בארה"ב היא PulteGroup (סימול: PHM) שמחזיקה בנתח של 16.3% מהשוק. מייד אחריה ניצבת חברת DR Horton עם נתח של 15.1% משוק הנדל"ן למגורים בארה"ב. את המקום השלישי תופסת חברת Lennar Corp שנתח השוק שלה מסתכם ב-12.5%. אחריהן ניתן לציין את החברות NVR עם 9.4%, Toll Brothers עם 6.8% ו-KB Home שמחזיקה בנתח של 5.6% מהשוק.
החברה האחרונה ברשימת החברות הגדולות, KB Home ניצבת בראש רשימת החברות היקרות ביותר בענף זה, כאשר מכפיל הרווח, ה-P/E, שלה עומד על 46.89, כמעט וכפול מהמכפיל לפיו נסחרת החברה הבאה אחריה, Toll Brothers שהמכפיל שלה הוא 28.79.
- פורשה ובנטלי מגיעות להרצליה פיתוח: עסקת נדל"ן ב-69 מיליון שקל בפרויקט של פרשקובסקי
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
שתי החברות הנ"ל נמצאות גם ברשימת התשואות המובילות של החברות הקבלניות הבונות בתים פרטיים בארה"ב, KB Home עם תשואה שנתית של 10.7% ו-Toll Brothers עם תשואה של 5.6%, אולם הרחק מעליהן ניצבת בראש רשימת התשואות מנייתה של חברת Beazer Homes USA שזינקה בשנה האחרונה ב-42.16%.
לא נראה ששוק הנדל"ן האמריקני בסכנה של קריסה
למרות האכזבה שהיתה השנה ממניותיהן של הקבלנים הגדולים, יש לא מעט חברות הקשורות לתחום שבלטו לטובה בשנה החולפת. לדוגמא, חברת Lumber Liquidators שמספקת חומרי בנייה ושמנייתה (סימול: LL) זינקה בשנה האחרונה בכ-80% או חברת הרהיטים Restoration Hardware (סימול: RH) שהכפילה את שוויה השנה.
- 2.עידו 16/12/2013 18:18הגב לתגובה זונראה לי שקיימת טעות במכפילי הרווח בכתבה. TOL נסחרת במכפיל רווח צפוי של 14.56 לשנת 2014 וגם KBH נסחרת במכפיל רווח של 13.92. אלו לא מכפילים יקרים!
- 1.RealRecheck 16/12/2013 11:24הגב לתגובה זואת מה שהביטקוין עושה לשיטה המוניטורית, אנחנו נעשה לפלטפורמות לרכישת נדל"ן. ראו אותנו בגוגל.
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.99% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
