"בעקבות צעדי פישר בקרוב מאוד תחול האטה של כ-36% במכירת דירות"

כך אמר יו"ר מרכז הבנייה הישראלי ביחס לניתוח שבוצע על 9,602 בתי אב. "עוגת המכירות קטנה כעת ב-40% נוספים"
לירן סהר | (6)

בשבוע שעבר פרסם בנק ישראל טיוטת הוראה המגבילה את היקף המשכנתא עבור ציבור המשקיעים ל-50% ומגדילה את היקף המימון לרכישת דירה ראשונה ל-75%. לפי הוראה זו, מלבד ההטבה לזוגות צעירים, לא ניתן יהיה ליטול משכנתא בהיקף הגבוהה מ-70% משווי הדירה.

מרכז הבנייה הישראלי אסף נתונים בקרב 9,602 בתי אב, המהווים את מועדון הבית של מרכז הבניה הישראלי בעלי פוטנציאל לרכישת דירה בישראל. מכון המחקר VCELL ניתח את הנתונים והגיע למסקנות הבאות:

1.כ- 56% מהנבדקים היו מחוסרי דיור, 21% משפרי דיור, 13.3% משקיעים ו 7% מחפשים דירה עבור בני משפחה.

2. מתוך משפרי הדיור 17.75% בלבד יזדקקו למשכנתא של מעל 75%.

3. מתוך מחוסרי הדיור, המהווים 56.3% מהנבדקים, נמצא כי 41% יזדקקו למשכנתא של מעלה 75%.

4. מתוך המשקיעים רק 22.2% בלבד יזדקקו למשכנתא של מעל 75%

5. 48% בלבד מתוך המשקיעים יזדקקו למשכנתא של מעל 50% שזה פחות מ50% מהקטגוריה.

ערן רולס, יו"ר מרכז הבניה הישראלי, אמר כי "הצרכנים, הופכים להיות "עבד" של משכנתא והחזרי הלוואות. ואילו עכשו בפועל תהיה ירידה משמעותית. אם בעבר מבין 10 לקוחות פוטנציאליים שנכנסו למשרדי המכירות, רק 6 יכלו להרשות לעצמם לרכוש דירה, העוגה קטנה כעת ב-40% נוספים. המלחמה בין הקבלנים תיגבר כעת. מדובר במלחמה שיווקית, קבלנים יצטרכו להילחם אחד בשני ולחשוב באופן יצירתי על ליבו של הרוכש שנותר במערכה. בהסתמך על הנתונים הנ"ל ניתן לראות כי בעתיד הקרוב מאוד תחול האטה של כ 36.26% בשוק הנדל"ן בישראל."

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    היחידי שעושה משהו כל הכבוד סטנלי!!! (ל"ת)
    פישר המושיע 07/11/2012 17:17
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    07/11/2012 16:50
    הגב לתגובה זו
    המדינה צריכה לגרום לכך שלקבלנים ירוויחו בפרויקטיי תמ"א 38 ולמלא את הווקום שנוצר בעיקבות צעדי הנגיד. איך להרוויח? יש לי הצעות. רק חבל שתגובה זו תגיעה רק (אולי) לבורא העולם.
  • 3.
    07/11/2012 15:13
    הגב לתגובה זו
    י ר י ד ת מ ח י ר י ם.
  • צפוני 07/11/2012 23:03
    הגב לתגובה זו
    פשוט יבנו פחות
  • 2.
    הרב מחפוד 07/11/2012 15:01
    הגב לתגובה זו
    זה מה שיוריד את מחירי הדירות ? הצחקתם את בובליל
  • 1.
    משה 07/11/2012 14:54
    הגב לתגובה זו
    פישר גורם נזק בלתי הפיך....הבועה פה. עם מלא אוויר חם זה יבוא בפיצוץ לא בירידה מבוקרת
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.