סקירת דן & ברדסטריט: האם ענף הקרמיקה יקרוס כמו ענף המטבחים?

מבדיקת הקבוצה עולה כי רמת הסיכון של ענף הקרמיקה נמוכה בכ-10% מהסיכון בענף הנדל"ן, אולם החנויות הפרטיות הקטנות הן אלו שישלמו קודם את המחיר במידה וההאטה תחמיר
לירן סהר | (1)

הזעזועים בשוק הנדל"ן משפיעים באופן ישיר גם על התעשיות הנלוות - לאחר שראינו בשנה החולפת קריסה של חברות ריהוט ומטבחים דוגמת דואיט, 5 נגרים וקיקה האוסטרית נשאלת השאלה אם גם ענף הקרמיקה יושפע מהאטה בשוק הנדל"ן.

לפי בדיקה של קבוצת דן אנד ברדסטריט רמת הסיכון של ענף הקרמיקה דומה לסיכון הממוצע במשק, זאת לאור יציבותן של הרשתות הגדולות המהוות את עיקר השוק. איתנותן אפשרה התמודדות אל מול ההאטה שפקדה את ענף הנדל"ן בשנת 2011. כאשר מתמקדים בחנויות הפרטיות רמת הסיכון עולה. הסבר אפשרי לכך הינו תמהיל הלקוחות של חנויות אלו אשר בעיקרו נשען על המגזר הפרטי (משפצי הדירות באופן עצמאי). כך חברת 'סבן ניסים ובניו', המוכרת בענף כ'סבן קרמיקה' נקלעה לקשיים תזרימיים בתחילת שנת 2012.

2.5 מיליארד שקל בשנה

יצוין כי ענף הקרמיקה בישראל גלגל בשנת 2011 כ-2.5 מיליארד שקל. כאשר משווים את ענף הקרמיקה לענפים מקבילים (התלויים בענף הבניה) הרי שרמת הסיכון בענף הקרמיקה הינה דומה לרמת הסיכון בענף הצנרת, אך נמוכה בכ-10% מרמת הסיכון בענף עבודות החשמל ומענף הבניה עצמו, המאופיינים ברמת סיכון גבוהה יותר.

מניתוח של כלכלני הקבוצה עולה כי שיעור הרווח הגולמי המקובל בקרב הרשתות הגדולות נע בטווח של 30-40%. שיעור הרווח הנקי המקובל בקרב הרשתות הגדולות נע בטווח של כ-5%-6%. השחקנית הגדולה בענף, נגב קרמיקה, הציגה יציבות ברווחיות גם בשנת מיתון (2009) בה שיעור הרווח הנקי הסתכם בכ-5% (בדומה לשנים 2010 ו-2011).

עוד עולה כי כ-90-95% מאריחי הקרמיקה הנמכרים בישראל מקורם ביבוא (טורקיה, סין, ספרד ואיטליה). על פי דיווחי מנהל המכס, בשנת 2011 יובאו 27,130 אלפי מ"ר של אריחי קרמיקה לישראל, לעומת 28,021 אריחים שיובאו בשנת 2010.

הרשתות נגד החברות הפרטיות

ענף הקרמיקה מורכב ממספר רשתות המהוות את עיקר השוק. כ-65 חנויות בסך הכול פועלות תחת רשתות אלו. בנוסף פועלות כ-350 חנויות פרטיות. הרשתות הגדולות הינן: 'נגב קרמיקה' המונה 17 סניפים (כולל סניפי 'ויה ארקדיה' ו'סופר קרמיק' המשתייכות לקבוצה), 'חרש' המונה 14 סניפים (מחזיקה גם ברשת הבת 'קרמיק דיפו' המונה 7 סניפים), 'שיש אלוני' המונה 8 סניפים, 'עמודי שלמה' המונה 5 סניפים 'זהבי-עצמון' ו'מודי' המונות 4 סניפים כל אחת, 'טופולסקי' המונה 3 סניפים ו'חזי בנק דיזיין' המונה 2 סניפים.

הלקוחות בענף נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: לקוחות פרטיים המשפצים את ביתם באופן עצמאי, וקבלנים ולקוחות הרוכשים דירה מקבלן ומשדרגים את המוצרים הסטנדרטים. החנויות הפרטיות (שאינן רשתות) פועלות בעיקר בערוץ הקמעונאי מול לקוחות פרטיים המשפצים את ביתם ופחות מול מגזר הקבלנים.

חשיפה לסיכוני גבייה

אולם בדן אנד ברדסטריט לא משדרים אופטימיות וסבורים כי הענף צפוי להיות מושפע מההאטה בענף הנדל"ן, ממחנק האשראי, מעליה בעלויות ההובלה ומעלייה בשער הדולר.

לדבריהם, מגזר הקבלנים מהווה חלק ניכר מתיק הלקוחות של הרשתות הגדולות. על פי מדדי דן אנד ברדסטריט ענף הבניה מאופיין בסיכון גבוה יותר ביחס לענפים אחרים במשק. על החברות להתמודד אל מול החשיפה לסיכוני גבייה (אשר עלולים לגרור חובות מסופקים/אבודים) מצד לקוחות אלו.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מיכאל 25/07/2012 15:28
    הגב לתגובה זו
    קיקה היא לא רק מוכרת מטבחים היא מוכרת עוד דברים אז היא פחות נחשבת
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.