נחושת
צילום: Ra Dragon, Unsplash

הנחושת תמוסה ב-50%; הפארמה הבאה בתור

בהערת אגב לשאלת עיתונאי טראמפ אומר כי יטיל 50% מכס על נחושת שמיובאת לארצות הברית וגם שהוא שוקל ברצינות להטיל 200% מס על ענף הפארמה - מחירי המתכת האדומה מזנקים לשיא כל הזמנים

מנדי הניג |

טראמפ מודיע בנונשלנטיות על הטלת מכס של 50% על נחושת, ומוסיף שהפארמה צפויה לספוג מיסוי גבוה בהרבה שיגיע עד 200%. בתגובה מחירי המתכת האדומה זינקו ב-17% למחיר של 5.879 דולר לאונקיה ממחירים שנעו סביב ה-4.9 דולר לאונקיית פאונד.

נראה שלפעמים לא כדאי להפנות שאלות לנשיא האמריקאי כיוון שאלו מקבלות מימד של שאלות ״קיטבג״ עם השלכות גלובליות. ההצהרה של טראמפ נאמרה באגביות במהלך פגישה מצולמת של הקבינט בבית הלבן, ומיד לאחר ההודעה זינקו מחירי הנחושת בארה"ב לשיא היסטורי חדש. שר המסחר, הווארד לוטניק, הבהיר כי ההחלטה צפויה להיכנס לתוקף עד סוף החודש, וכי הנשיא צפוי לחתום על המסמכים הרשמיים בימים הקרובים.

המכס על נחושת מהווה המשך ישיר למדיניות המכסים האגרסיבית שטראמפ מוביל בחודשים האחרונים על פלדה ואלומיניום. עם זאת, שיעור של 50% נחשב גבוה במיוחד גם בהשוואה לצעדים הקודמים של טראמפ, והוא הפתיע לא מעט שחקנים בתעשייה. מה שעומד מאחורי ההצהרה על מיסוי הנחושת היא חקירה שהזמין טראמפ כדי לבחון את השפעות יבוא הנחושת על הביטחון הלאומי של ארה"ב. נחושת נחשבת למשאב קריטי לא רק בשל השימושים המסורתיים שלה בבנייה ובתעשייה, אלא גם בשל תפקידה המרכזי בתעשיות ביטחוניות, ברכב חשמלי ובאנרגיה מתחדשת.

נחושת מכונה לעיתים קרובות "ברומטר כלכלי", בשל הקשר הישיר בין הביקוש לה לבין רמת הפעילות התעשייתית ברחבי העולם. הנחושת היא מתכת בסיסית שמשמשת תחומים רבים מתשתיות חשמל, דרך רכבים ועד בנייה ולכן עלייה או ירידה במחירה נתפסת כמדד עקיף לצמיחה או האטה כלכלית. יש א אלו שמכנים את המתכת "ד"ר קופר", כקריצה לכך שהיא "יודעת לאבחן" את מצב הכלכלה העולמית, לפעמים אפילו יותר טוב מהאנליסטים.

ארה"ב ייבאה בשנה החולפת כ-810 אלף טון נחושת מעובדת, שהם כמחצית מהצריכה המקומית. צ'ילה הייתה הספקית המרכזית, ואחריה קנדה. נציגים בתעשייה עוד בוחנים את האמירות האלו ומתייחסים אליהם בזהירות תוך שהם לוקחים בחשבון את אופי ההצהרות הדומות שלוו ב״זיג-זיג״ ולא מומשו במלואם. כך למשל, יו"ר חברת קודלקו הממשלתית בצ'ילה - היצאנית המרכזית לאמריקה - ציין שלא ברור אם כל המדינות יושפעו באותה מידה והוא מניח שיהיו החרגות.

בריטניה, מצידה, נמצאת בעיצומם של מגעים להסדרת סוגיית המס על פלדה ואלומיניום. בהסכם שנחתם בחודש מאי האחרון, סוכם כי ארה"ב תאפשר יבוא של מתכות מבריטניה ללא מכס עד רף מסוים, אך טרם סוכם הרף המדויק. נכון לעכשיו, יבוא הפלדה והאלומיניום מבריטניה ממשיך לשאת מס של 25%, שיעור שיכול להכפיל את עצמו אם לא תושג הסכמה עד לחודש הבא.

פי ארבע על הפארמה

בנוסף לנחושת הכוונה של טראמפ להטיל מס כזה כבד על תרופות יכולה לטלטל את אחד הענפים הרגישים ביותר מבחינה פוליטית וכלכלית. מערכות הבריאות בארה"ב מסתמכות באופן רחב על תרופות גנריות ומוזלות, שמקורן לעיתים קרובות במדינות אחרות. העלאת מחירים חדה, שתיגרם כתוצאה מהטלת מכס, תתגלגל בסופו של דבר לצרכנים האמריקאים ולמערכת הבריאות מה שיכול ליצור לחץ ציבורי חזק בתוך ארה"ב עצמה וגם מתוך הבייס של טראמפ.

קיראו עוד ב"גלובל"

במקביל, הבית הלבן שוקל גם להחיל מכסים נוספים על מדינות מרחבי העולם כבר ב-1 באוגוסט, עם שיעורי מס שנעים בין 25% ל-40%. טראמפ שלח בימים האחרונים מכתבים רשמיים למנהיגי 14 מדינות, כולל דרום קוריאה ויפן, שבהם התריע שאם הם לא יגיעו עם ארצות הברית להסכמות מסחריות הם יספגו מסים גבוהים. יחד עם זאת, גורמים בממשל ציינו כי יש התקדמות חיובית במגעים עם האיחוד האירופי ושיעור מכס חדש ומותאם לאיחוד האירופי אמור להתפרסם בקרוב.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.