נפט: האם "הזהב השחור" נוצץ באמת?
עד כה דיברנו על השקעה בזהב. עכשיו נציע לכם לבדוק האם "הזהב השחור", או הנפט, מצדיק את הכינוי שניתן לו והוא אכן רווחי כאפיק השקעה.
נפט מהו? הנפט מורכב מתערובת של פחמימנים ונמצא לרוב בצורת נוזל ברובד העליון של קליפת כדור הארץ מכיוון שהנפט הוא מקור אנרגיה נייד וזמין לתחבורה ולתעשייה, הפך לאחד המשאבים החשובים ביותר בעולם. כיצד הדבר משפיע על המשקיע הפרטי?
השנה הגיע מחיר הנפט הגולמי לשיא: ב-14 ביולי היה מחירו 78.4 דולר לחבית. רבים ניבאו המשך עלייה במחיר, עד אפילו 100 דולר לחבית. הערכה זו נראית סבירה במבט לאחור: כשמחשבים בדולרים של היום (מתואם לאינפלציה) את מחיר הנפט בתחילת שנת 1989, שהגיע כמעט ל-40 דולר, מקבלים מחיר של 101 דולר לחבית.
בינתיים ירד מחיר הנפט בפחות מחודשיים וחצי ל-60.1 דולר ב-22 בספטמבר – ירידה של יותר מ-23% – ונע בסביבות ה-61 דולר בשבוע האחרון. לאחר שחווה רק עליות במחיר הבנזין בשנה האחרונה, ציבור הנהגים מרגיש הקלה מסוימת בבואו לתחנות הדלק. לעומת זאת, קרנות הנאמנות המשקיעות באנרגיה ספגו הפסדים כבדים. יתרה מזאת קרנות הגידור, שהן מטיבן, ממונפות סבלו מהפסדים גדולים אף יותר. בעקבות ההפסדים האלו, כבר שכחו רבים שמי שהשקיע בנפט בתחילת שנת 2004 הכפיל את כספו.
אם כן, האם עקב הירידה במחיר הנפט נוצרה הזדמנות השקעה? האם יש למי שמהמר שמחיר הנפט יחזור ויעלה סיכוי לרווחים נאים? ואולי יוסיף המחיר לרדת? איש אינו יכול לנבא את מחיר הנפט בעתיד הקרוב, וכמספר המנסים כך מספר הדעות.
לכן, אביא לפניכם את הגורמים המשפיעים על מחיר הנפט ותוכלו להעריך את המגמה לפי הבנתכם. דבר אחד אינו מוטל בספק: בגלל התנודתיות הגבוהה במחיר הנפט, כל צורה של השקעה בו כרוכה הן בסיכון גדול והן באפשרות לרווח גדול, ואינה מתאימה לכל אחד.
שני גורמים המשפיעים על מחיר הנפט:
1. כושר ההפקה העולמי לעומת הצריכה העולמית של הנפט.
2. משברים מדיניים ובהם מלחמות, פעולות טרור וסכסוכים בין-לאומיים.
עתודות הנפט, צריכה עולמית וכושר ההפקה
כיום הצריכה העולמית בנפט היא כ-80 מיליון חביות ביום, וכושר ההפקה הוא כמיליון חביות יותר מהצריכה. זהו עודף קטן לכל הדעות, ומשום כך כל שינוי קטן בכושר ההפקה מסיבות טכניות או פוליטיות יוצר מחסור. בימינו כושר ההפקה קרוב לשיאו ומעריכים שיקטן בשנים הקרובות, משום שלא התגלו שדות נפט חדשים בסדר גודל של השדות הקיימים אצל המפיקות העיקריות, והשדות הנוכחיים מתקרבים להפקת חצי מהעתודות שלהם, דבר שיגרום לירידה בתפוקה.
לפי ההערכות, עתודות הנפט הגולמי בעולם, כ-1,100 מיליארד חביות, אמורות להספיק לכ-30 שנה. רוב עתודות הנפט נמצאות במזרח התיכון: ערב הסעודית היא הגדולה ביותר 25.5% מכל עתודות הנפט הידועות בעולם ואחריה: עיראק – 11.1%, כווית – 9.5%, איראן – 9.2%, איחוד הנסיכויות – 7.8%, ונצואלה– 6.2% ורוסיה – 5%.
אולם לאחרונה הגדירה ארצות הברית את חולות הנפט בקנדה כעתודה מוכחת של נפט, שצופים להפיק ממנה 175 מיליארד חביות. רק לערב הסעודית עתודות גדולות יותר. חולות הנפט שבמחוז אלברטה משתרעים על שטח הגדול משטחה של בלגיה ומכילים קרוב לפני האדמה חולות מעורבים במים ובביטומן (פחמימן דמוי זפת). אף על פי כן, אין לשכוח שעל הביטומן לעבור הפרדה ותהליך כימי כדי להפיק נפט גולמי סינטטי. מובן שהוצאות ההפקה גבוהות יותר משאיבת נפט נוזלי. הוצאות הפקה של נפט גולמי רגיל הן כ-12 דולר לחבית, ו-60% מהעלויות נובעות מהוצאות לגילוי הנפט.
המפיקות הגדולות של הנפט הגולמי כיום הן ערב הסעודית – 11.6% מהתפוקה העולמית, ארצות הברית –10.7%, רוסיה – 9.7%, איראן – 5.0%, מקסיקו – 4.8%, נורבגיה – 4.5%, סין – 4.4% וונצואלה –4.1%. מקורם של כ-42% מהתפוקה העולמית מהמדינות החברות בארגון OPEC.
הצרכניות הגדולות של הנפט הן ארצות הברית – 25.9% מהצריכה העולמית, האיחוד האירופי – 19.1%, סין – 9.0%, יפן – 7.0%, רוסיה – 3.4% והודו – 2.9%.
ומה בדבר הצריכה? בעקבות ההתפתחות התעשייתית המרשימה שהתחוללה בסין לאחרונה, גדל שם גם מאוד הביקוש לנפט, אם כי בחישוב לנפש הביקוש עדיין נמוך. אם הצריכה לנפש בסין תגיע לזו של מקסיקו, שבה הצריכה לנפש היא הנמוכה מבין הארצות המפותחות, תגיע הצריכה הכללית שם ל-44 מיליון חביות ליום – יותר מחצי הצריכה העולמית.
משברים פוליטיים, סכסוכים אזוריים ופיגועי טרור
אירועים בינלאומיים השפיעו ומשפיעים מאוד על מחיר הנפט. בעקבות מלחמת יום הכיפורים באוקטובר 1973, הטילו מדינות ערב המפיקות נפט אמברגו על מדינות המערב שתמכו בישראל ומחיר הנפט עלה פי ארבעה – מ-3 דולר לחבית ל-12 דולר. האירועים באיראן ובעיראק הביאו לסיבוב עליות נוסף במחיר הנפט בשנים 1979 ו-1980. המהפכה האיסלמית בשנת 1978 גרמה לירידה גדולה בתפוקת הנפט, והפלישה העיראקית לאיראן בספטמבר 1980 והמלחמה שבעקבותיה הביאו להקטנת התפוקה של שתי המדינות מ-7.5 מיליון חביות ליום למיליון חביות ליום – ירידה של כ-10% מהתפוקה העולמית. מחיר הנפט נסק עקב המחסור ועלה מ-14 דולר לחבית ל-35 דולר בשנת 1981. לאחר מכן שב המחיר וירד עד ל-10 דולר בשנת 1986.
בדצמבר 1986 הגיעו חברות OPEC להסכם שמטרתו לשמור על מחיר של 18 דולר לחבית, וכדי לעמוד ביעד הזה הגבילו את ההפקה. המחיר הזה נשמר פחות או יותר עד הפלישה העיראקית לכווית, שגרמה לקפיצה במחיר עד כמעט 40 דולר לחבית בספטמבר 1990. מחיר הנפט שב וירד לאחר סיום המלחמה. המשבר הכלכלי באסיה ב-1998 והגדלת המכסה של מדינות OPEC הביאו להורדת מחיר הנפט עד ל-11 דולר לחבית. גם פיגוע הטרור במגדלי התאומים ב-11 בספטמבר 2001 הביא לירידה זמנית במחיר הנפט, בגלל ירידה בפעילות הכלכלית ובתנועה האווירית.
אם כן, אפשר אמנם להעריך בדיוק רב יחסית את כמות עתודות הנפט, הצריכה העולמית ויכולת ההפקה, אבל קשה יותר לצפות התרחשויות בין-לאומיות העלולות להשפיע על מחיר הנפט. מי מאתנו צפה שתפרוץ השנה מלחמת לבנון השנייה?
ובשבוע הבא: למי שכן החליט להשקיע בנפט – נסביר כיצד עושים זאת.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- פקידה בביטוח לאומי דרשה להכיר בלחץ כפגיעה בעבודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אגד משיקה את egg, אפליקציית תחבורה ציבורית ללא פרסומות
קבוצת אגד, השיקה אפליקציית ניווט חדשה תחת השם "Egg", עם חוויית משתמש נטולת פרסומות לחלוטין, בתקופה שבה השוק נשלט על ידי אפליקציות מסחריות עתירות פרסומות כמו Moovit
קבוצת אגד השיקה אפליקציית ניווט חדשה תחת השם "egg" , שמבטיחה חוויית שימוש נטולת פרסומות לחלוטין. המהלך מתפרש כמהלך אסטרטגי משמעותי בעולם התחבורה החכמה, בתקופה שבה השוק נשלט על ידי אפליקציות מסחריות עתירות פרסומות כמו מוביט.
אפליקציית egg מתיימרת להציע לא רק חוויה חלקה אלא גם פתרון שלם למשתמשי התחבורה הציבורית מכל הסוגים – אוטובוסים של כלל החברות, רכבת ישראל, הרכבות הקלות, הכרמלית, קורקינטים ואופניים שיתופיים. האפליקציה כוללת מידע בזמן אמת, ניווט חי, הצגת מחירי נסיעה, תיקוף דיגיטלי ותשלום, הזמנת כרטיסים מראש ועוד. כל זאת תוך שמירה על ממשק נקי, ללא הסחות דעת פרסומיות או דרישות למעקב אחר משתמשים. בנוסף, נוסעי קווי אגד יקבלו שירותים נוספים, ביניהם הזמנת כרטיסים והבטחת מקום לנסיעות לאילת, שירות חדש לדיווח ואיתור אבדות וכן מוקד שירות לקוחות משולב המאפשר פנייה ישירה בכל נושא - מתקלות ועד הצעות שיפור.
מנכ"ל קבוצת אגד, גלעד ריקלין, אמר: "אחרי שנים של פרסומות בלתי נגמרות - אגד משנה את כללי המשחק. אנחנו גאים להיות קבוצת התחבורה הציבורית הראשונה בישראל שמשיקה
אפליקציה שמאפשרת לכלל נוסעי התחבורה הציבורית לתכנן מסלול נסיעה, להטעין רב קו, לתקף נסיעה, להזמין כרטיסים ולפנות לשירות הלקוחות - וכל זאת ללא פרסומות". ריקלין הוסיף: "'egg' מסמנת את סוף עידן הפרסומות בתחבורה הציבורית ומציבה סטנדרט חדש של חוויית נסיעה - פשוטה,
מדויקת ונקייה מהסחות דעת. המטרה שלנו ברורה - לאפשר לנוסעים להגיע ליעד בקלות וביעילות, ולהוביל את התחבורה הציבורית לעידן חדש".
משנה את הכללים
על פניו, זוהי אפליקציה שיכולה להתחרות ישירות ולהדיח את Moovit, האפליקציה הדומיננטית בישראל ובעולם. אמנם מוביט מציעה פונקציונליות רחבה אך סובלת מפרסומות רבות, הסחות דעת ופופ־אפים שעלולים לפגוע בחוויית המשתמש. במקביל, HopOn הישראלית מציעה שירותים דומים באפליקציה שפותחה לטובת מפעילים שונים, אך כוללת פרסומות ולעיתים מגבלות תפקודיות. "Egg", שנבנתה למעשה כווייט לייבל על הפלטפורמה של HopOn, מציעה את אותו בסיס טכנולוגי, אך בגרסה סטרילית, ממוקדת ואינטגרטיבית יותר עבור המשתמש.
- קיסטון צמחה ב-19% בהכנסות; צופה הכנסות של 300 מ' השנה
- קיסטון צופה הכנסות של 300 מיליון שקל בשנה, לעומת 238 מ' שקל ב-2024
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאלה שנותרת פתוחה היא איכות האלגוריתם שמאחורי האפליקציה: האם היא יודעת לבחור את המסלול המהיר ביותר? האם היא מתעדפת מסלולים עם פחות הליכה
או החלפות? אלו פרמטרים קריטיים עבור נוסעים יומיומיים – והם יקבעו אם "Egg" תוכל באמת להתחרות באפליקציות הוותיקות.