הנאסד"ק לקח אוויר, אך אפל ומיקרוסופט מחממות מנועים

רף ה-3,000 נקודות לא נחצה מאז חודש דצמבר 2000, דווקא כעת, מדד הטכנולוגיה עולה לרמתו הגבוהה ביותר, ולא בכדי, המשקיעים מצפים לתמורת בענקיות הטכנולוגיה המרכיבות את המדד
עידן קייסר | (6)

כשמדד הנאסד"ק נגע היום (ד') בערב, בפעם הראשונה מאז דצמבר 2000, ברף ה-3,000 נקודות, נדלק זרקור נוסף המאפשר לראות את הקטליזטורים העיקריים שדוחפים את המדד, ואיך הם משוקללים עם השוק למחשוב נייד הצומח במהרה. אי אפשר להתחיל להאיר את המדד ללא אפל (סימול: AAPL), כמובן שהיא נשארת 'הילד החזק בשכונה', כאשר היא אחראית ל-11% ממשקל מדד הנאסד"ק. מניות אפל עלו היום בפתיחת המסחר ב-2% בקירוב, כאשר סנטימנטים חיוביים נוספים כמו העלאת מחיר היעד של המנייה ל-620 דולר, והעובדה ששווי השוק של אפל חצה היום קו קסם נוסף כאשר עלה מעל 500 מיליארד דולר. זאת ועוד, אפל מתכוונת להשיק בשבוע הבא את האייפד 3, מה שעוד יותר מעלה את ההתרגשות בקרב המחזיקים השמחים ואלו המעוניינים להחזיק במניית החברה. חברת מיקרוסופט (סימול: MSFT) גם היא בפוקוס היום, לאחר שענקית התוכנה שיחררה גרסת בטא למערכת ההפעלה החדשה שלה, ווינדווס 8. מערכת ההפעלה החדשה היא מוצר הדגל של החברה, והיא הגורם העיקרי להכנסות החברה. מערכת ההפעלה החדשה צפויה להתמחות גם בשוק הטאבלטים, שוק שהולך וצומח מכל הכיוונים. אנליסטים מחברת נומורה, העלו היום גם את מחיר היעד של מיקרוסופט, מ-32 דולר ל-37 דולר, כאשר לדבריהם "במחזור חיי המוצר, השלב בין שחרור גרסת הבטא לבין התחלת שיווק המוצר ליצרני המחשבים היא הנקודה המתוקה ביותר להימצא בה, מבחינת אחזקת המניות". מתחילת השנה, עלתה מניית אפל ביותר מ-33%, כאשר מניית מיקרוסופט עלתה ב-23% באותה מסגרת זמן.מתוך עשר המניות הגדולות ביותר המרכיבות את מדד הנאסד"ק המשוקלל, כולם חוץ מ-2 נמצאות בטריטוריות של צבע תשואה ירוק מתחילת השנה, כשרבות מהן מראות גם מספרים דו-ספרתיים. מניות אלה כוללות את אורקל (סימול: ORCL), אינטל (סימול: INTL), סיסקו (סימול: CSCO), קואלקום (סימול: QCOM) וקומקאסט (סימול: CMCSA). מניית אמזון (סימול: AMZN), למרות חששות מהדלדלות מרווחי רווח, השיגה תשואה נאה השנה של 5%. היחידות שנשארות בצד האדום השנה מתוך עשר המניות בעלי המשקל הרב ביותר בנאסד"ק הן מניית גוגל (סימול: GOOG) ומניית וודאפון (סימול: VOD).

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מלכודת דובים כפי שצפיתי (ל"ת)
    מימוש החל 29/02/2012 22:39
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הנאסדק יותר קרוב ל 2950 והדאו נפל מ13000 (ל"ת)
    סתם כותרות 29/02/2012 22:04
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    tsem 29/02/2012 21:07
    הגב לתגובה זו
    היא יורדת כאשר הכל ירוק
  • 3.
    אפה המריצים ? רק יורדת מענין אם תחזור ל1$ (ל"ת)
    psti 29/02/2012 21:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אחנו רואים מימוש קרב 29/02/2012 21:06
    הגב לתגובה זו
    למרות שכולם יודעים שהכל רקוב בארופה ולמזלם באמרקיה חל שיפור אבל אין מה לעשות זה כמו פריצת דיסק שכואב הגב יש השפעה גם על הרגל וכל מעכרת הגוף נכנסת לסחורור יאלה מכבי
  • 1.
    חיזניהו 29/02/2012 20:40
    הגב לתגובה זו
    מתרחשת התקפה ספקולטיבית על הזהב, גם לאור הידיעה שאיראן מתחילה לסחור בנפט תמורת זהב פיזי.
משרדי נטפליקס
צילום: Istock

חיה בסרט: הסיפור של נטפליקס ב-5 מספרים

חברת הסטרימינג עדיין מרוויחה ממכירת DVD, שורפת מיליארדי דולרים על יצירת תוכן חדש - ולמרות המאמצים להתפרס בעולם היא מרוויחה בעיקר בארה"ב

אלי שמעוני |

ענקית שירותי הסטרימינג נטפליקס (NFLX) הדהימה את השוק כאשר הציגה קצב צמיחה גבוה, ואף סיפקה תחזית אופטימיות לגבי מספר המנויים בעתיד. אולם התבוננות מעמיקה בתוך הדו"חות חושפת כמה מספרים מעניינים לא פחות. שורפת מיליארד דולר בשנה  נטפליקס דיווחה על תוצאות מרשימות: הכנסות של 3.7 מיליארד דולר, שיפור של 12.6% לעומת הרבעון האחרון של 2017, וזינוק של 40% לעומת הרבעון המקביל. גם שורת הרווח הראתה שיפור ניכר. נטפליקס רשמה ברבעון רווח נקי של 290 מיליון דולר, עלייה של 56% לעומת הרווח ברבעון האחרון של 2017, ושיפור נאה של 63% לעומת הרווח ברבעון הראשון של 2017.  אולם הרווח בדו"חות לא בא לידי ביטוי במזומנים שהיא מייצרת. נטפליקס רשמה תזרים מזומנים שלילי, ושרפה ברבעון 236 מיליון דולר - זה האטה בקצב שריפת המזומנים לעומת הרבעונים הקודמים, אך עדיין קצב מרשים של כמיליארד דולר בשנה. הסיבה לשריפת המזומנים היא השקעה אדירה בתוכן. נטפליקס מייצרת סדרות טלויזיה, ולא רושמת את ההוצאות על הפקת הסדרות כהוצאות, אלא כנכסים (בדומה לחברת נדל"ן שרוכש, נכס, ולא רושמת את עלות הנכס כהוצאה). כך נטפליקס מציגה רווחים מרשימים לצד שריפת מזומנים מרשימה לא פחות.  נשאלת השאלה האם הסדרות של נטפליקס באמת ראויות להיות מסווגות כנכס? האם הן ישמרו על ערכן בדומה לנדל"ן? אלו כבר שאלות מורכבת שבוודאי רואי החשבון שלה התחבטו בהן לא פעם. זה מביא אותנו לסעיף הבא: ההשקעה בסדרות. התוכן הוא המלך (והוא עולה הרבה) עולם התוכן בארה"ב עובר מהפכה. בעוד שבעבר המחשבה היתה שהתוכן החופשי ברשת, ואין לו משמעות כלכלית רבה, הרי ההצלחה של נטפליקס, ואיתה אמזון הוכיחה אחרת.  באופן פרדוקסלי, דווקא בעידן שבו ניתן למצוא תוכן בחינם ובשפע ברשת האינטרנט, ההוצאות על תוכן מצד האולפנים והשחקניות החדשות בשוק מרקיעות שחקים. נטפליקס צפויה להשקיע השנה בין 7.5 מיליארד דולר ל-8 מיליארד דולר בתוכן. על מנת להתמודד עם ההשקעה נטפליקס גייסה כ-1.9 מיליארד דולר באיגרות חוב. 16 מיליארד דולר של תוכן הסעיף המשמעותי ביותר במאזן של נטפליקס הוא ההשקעה בתוכן. לחברה נכסי תוכן של כ-15.9 מיליארד דולר. ההשקעה בתוכן (שוטף ולא שוטף) מהווה 80% מהמאזן. שאר הנכסים, השוליים ביחס לתוכן, הם מזומנים, ציוד ובניניים. נטפליקס מפרסמת במאזן את הסכום ההתחייבויות העתידיות שלה ליצירת תוכן: 18 מיליארד דולר. רוב הסכום יושקע ב-5 השנים הקרובות. אגב, חלק מהסכום לא מוכר כהתחייבות מאזנית, אלא התחייבות חוץ מאזנית.  צומחת בעולם, מרוויחה בבית פי 2.5 לנטפליקס רצון להתפרס על פני מדינות רבות. לאחרונה אף נכנסה החברה לשירות בישראל. הפעילות הבינלאומית של נטפליקס (הכוונה פעילות מחוץ לארה"ב) כוללת 63.8 מיליון לקוחות משלמים, לעומת 55 מיליון לקוחות משלמים בארה"ב.  למרות היתרון המספרי של הלקוחות מחוץ לארה"ב - הרווחים עדיין מגיעים מארה"ב. פעילות הסטרימינג הבינלאומית של נטפליקס רשמה רווח תפעולי של 272.1 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 697 מיליון דולר בארה"ב. כלומר על פחות לקוחות נטפליקס הרוויחה כמעט פי 2.5 יותר. עם זאת, נראה שיכולת הצמיחה של נטפליקס בארה"ב מוגבלת. ברבעון האחרון עלה מספר המינויים בארה"ב של שירותי הסטרימינג בכ-1.96 מיליון, במקביל מספר המינויים בעולם עלה בכ-5.46 מיליון מנויים.  ה-DVD חי ובועט (והרוויח יותר מ-50 מיליון דולר ברבעון) החברה המזוהה כיום עם חדשנות בתחום השידורים עדיין רושמת רווחים מהשכרת DVD. נטפליקס המוכרת לנו כיום החלה כחברה המתמחה בשליחת תקליטורים של DVD בדואר לבתי הלקוחות. בשנת 2007 היא החלה בשידורים באמצעות האינטרנט, וכך החלה הפעילות המזוהה כיום עם החברה.   למרבה ההפתעה, פעילות הפצת או השכרת DVD עדיין חיה ואף מצליחה ליצור רווח תפעולי. הכנסות פעילות השכרת התקליטורים עמדה ברבעון הראשון של 2018 על 98 מיליו דולר, פעילות זו דועכת בקצב משמעותי שכן מדובר על ירידה של כ-20% לעומת הרבעון המקביל. פעילות הפצת או השכרת DVD הרוויחה ברבעון הראשון של 2018 סכום של 56.3 מיליון דולר, ירידה של כ-7% לעומת הרבעון המקביל. אגב, בניגוד לתחום הסטרימינג, פעילות התקליטורים יצרה תזרים מזומנים חיובי, ולא שרפה מזומנים.