"כחלון יגרום בוודאות לעליית מחירי הדירות - ויפגע דווקא בזוגות הצעירים"

מומחי הנדל"ן מתייחסים לתוכנית הדיור של שר האוצר - ומשיבים אם היא אכן תוביל לשינוי כיוון בשוק
לירן סהר | (62)

אמש (ד') פרסם משרד האוצר פרטים נוספים של תוכניתו הכוללת לטיפול במשבר הדיור המתמשך במסגרתו זינקו מחירי הדירות בשיעור של כמעט 80% מאז שנת 2008. מדובר בשלב הראשון של התכנית אשר בין היתר מציגה צעדים לריסון הביקוש לדירות להשקעה באמצעות העלאת מס הרכישה וצעדי מיסוי נוספים להרחבת היצע הדירות הזמינות.  

ח״כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר: ״אחרי עליות מחירים של כמעט 90% במחירי הנדל"ן הגיע הזמן לעבור מדיבורים למעשים ורק לפי זה יבחן כחלון. בתכנית הדיור שהציג ישנם בהחלט מספר צעדים חיוביים דוגמת הרחבת פרויקט דיור למשתכן, קידום הסכמי הגג מול הרשויות ויוזמה גם בצד של הביקוש מול רוכשי דירות להשקעה. אלה בהחלט צעדים שנוכל לתת להם רשת ביטחון פרלמנטרית בכנסת. מצד שני מטרידה ההתעלמות מהדיור הציבורי ומהגדרה ברורה של הקריטריונים בפרויקט ״מחיר למשתכן״. לא נאפשר מצב שבו ינסו מחדש להגדיר קריטריונים מעוותים כמו ותק בשנות נישואים שיפלו לרעה את הדור צעיר שעובד ומשרת״.

לתוכנית הדיור הכוללת של שר האוצר משה כחלון - כנסו 

מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אליאב בן שמעון מסר בתגובה: "ההחלטות שקיבל קבינט הדיור בשבוע שעבר וההחלטות הצפויות לעלות לדיון בו בשבוע הבא, יכולות בהחלט לסייע באופן משמעותי להסרת חסמים ולהאצת הבנייה לשם הפחתת מצוקת הדיור. יחד עם זאת, ההחלטה הנוגעת להגדלת מס הרכישה על דירות להשקעה עלולה לפגוע דווקא בזוגות צעירים, במחסורי דירות ובסטודנטים שוכרי הדירות שאין ביכולתם להשיג הון עצמי לשם רכישת דירה  ואשר שכר הדירה אותו הם משלמים צפוי לעלות כתוצאה מירידה בהיצע הדירות להשכרה. נכון יעשה השר אם ידחה החלטה זו עד למצב שבו שימוסד ויפעל כאן שוק שכירות משוכלל וזמין שיבטיח הצע דירות זמין לשכירות במחירים סבירים. אנו בוני הארץ, נמשיך לעמוד לרשות הממשלה ולהציע לה את הידע המקצועי שיכול לקדם פתרונות ישימים לחסמים בענפי הבנייה והתשתית". 

יו"ר ארגון בוני הארץ והקבלנים בראשל"צ, ראול סרוגו: "לדעתי רוב צעדי התוכנית נכונים, למעט העלאת מס הרכישה אשר תוביל לעליות  מחירים, כמו גם שכר הדירה, ובכך תפגע בזוגות הצעירים. המלצתי היא להמעיט בצעדים המחייבים שינויי חקיקה, ובכל מקרה לא לגרום להקפאה של הביקושים כי הם יביאו לעליית מחירים תלולה לאחר מכן. בנוסף, הענף היום אינו מסוגל לייצר את כמות יחידות הדיור הנדרשת. על כן הבאת עשרות אלפי עובדים זרים במיידית היא הכרחית. הטיפול בהסרת חסמים בפרויקטים של התחדשות עירונית יביא לגידול של מאות אלפי יח״ד באזורי הביקוש, זהו צעד משמעותי ביותר. אחד החסמים המעכבים היום פרויקטים של פינוי בינוי הוא חוסר כדאיות כלכלית. יש לתת תמריצי מס ותוספת זכויות בניה על מנת להוציא פרויקטים של פינוי בינוי לפועל. בכל מקרה, המבחן יהיה בתוצאה וביכולת של שר האוצר ליישם ולבצע תוכניות אלה".   לדברי רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק נדל"ן: "ראשית צריך להמתין ולראות אלו סעיפים מהתוכנית הרחבה הזאת אכן יתממשו. לצערי השר כחלון הוא לא השר הראשון שמציג תוכנית לפתרונות דיור אך אני מקווה שהוא יהיה השר הראשון שמצליח ליישום תוכנית אחת בתחום הדיור. אני שמח ששר האוצר מבין שקודם כל צריך להגדיל את היצע הדירות, להביא עובדים זרים ולהסיר חסמים קשים בתוכניות התחדשות עירונית. מצד שני אני לא חושב שהגברת נטל המס על משקיעים היא פעולה נכונה. חלק ניכר מרוכשי הדירות להשקעה הם אזרחי מדינת ישראל מהמעמד הבינוני שנאלצים לקנות דירה נוספת כדי לבטח את עתידם הפנסיוני. כל מס שיוטל על רכישת דירות אלה רק יפגע בפנסיה של ציבור רחב. מי שיש לו כיסים עמוקים ימשיך וירכוש דירות להשקעה ללא הפרעה ממס זה או אחר".

שרוליק חנוך ודן ליברמן, מנכ"לים משותפים ב-SDB: "התכנית של משה כחלון להעלאת מס הרכישה על דירות להשקעה תביא כמעט בוודאות לעליית מחירי הדירות, לפחות בטווח הקצר. אם כחלון מבצע צעדים שיעלו את מחירי הדירות בטווח הקצר, הוא כבר מעלה את המחירים ואז כל האפקטיביות של צעדי הגדלת היצע הדיור בכוונה להוריד את מחירי הדיור בטווח הארוך, יורדת. כאשר מעלים את מס הרכישה דווקא על הדירות הזולות שמחירן עד 1.16 מיליון שקל מ-5% ל-8% זה מאוד משמעותי ומייקר את הדירות שרוכשים דווקא אנשים מהמעמדות הנמוכים. מי שרוצה לקנות דירה להשקעה יעשה את זה גם אם המס יעלה קצת".

"אנחנו יכולים להעיד באופן אישי כי לאחר הפרסומים הראשוניים בדבר כוונת משרד האוצר להעלות את מס הרכישה ל-20% ראינו התנפלות גדולה מאוד של רוכשי דירות להשקעה שמיהרו לסגור עסקאות כדי להבטיח לעצמם את תשלום המס הקודם. אנשים ביקשו למהר ולשלם את מס הרכישה הקיים כדי שלא יבואו אליהם בדרישה לשלם את המס החדש".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

"כוונותיו של כחלון טובות" איציק אמסלם, יו"ר ובעלים קבוצת אלמוג, אמר: "נראה שהשר החדש שהכפיף אליו את מוסדות התכנון, התקצוב והשיווק - כוונותיו טובות והוא יעשה כל שביכולתו להביא בשורה חדשה לענף הנדל"ן בכלל ולרוכשי דירה ראשונה בפרט. לדאבוני גם אם אכן נראה תוצאות חיוביות לפעולותיו, אלה יגיעו רק לאחר בלימה של השוק, שבפועל ממשיך להתנהג כרגיל.  קשה לראות שינוי כלשהו במהלך 2015 וכנראה שגם לא לאורך השנה הבאה. זאת משום ששינויים תכנוניים ורגולטוריים אורכים זמן. ואז נשאלת השאלה האם הממשלה הנוכחית אז תחזיק מעמד עוד שנתיים או שאנו נדונים שוב לבחירות חוזרות ולתוכניות חדשות של שר שיכון חדש?"

אמסלם טוען כי  בינתיים, המחירים בשטח רק עולים, לכך תורמת שיטת שיווק הקרקעות שנעשית במשורה ובהפרשי זמן גדולים בין מכרז למכרז. "שני אלה מביאים לתחרות קשה בין החברות הגורמת לעלייה במחירי הקרקעות המוצעים (הרבה מעבר להערכות השמאי) ומכאן שגם מחיר הדירה הסופי יזנק. כל עוד השיווק מתבצע בשלבים ובפעימות דלילות,  במקום שיווק מאסיבי של כל יחידות הדיור במתחם אחד בו זמנית, ימשיכו  מחירי הקרקע לעלות ולמשוך למעלה את כל השוק"   ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "זוהי מכת מוות ניצחת לשוק משקיעי הדירות. היא תגרום לכל המשקיעים למשוך את ידיהם מהדירות, תקטין באופן דרמטי את מלאי הדירות הנמצאות בשוק, ובמיוחד באיזור הביקוש בתל אביב וגוש דן ותגרום מיידית להאמרת מחירי השכירות. כחלון במו ידיו יפגע דווקא בצעירים וחסרי הדירה, אותה אוכלוסיה שהוא מבקש לעזור לה, כביכול. גם עצם העלאת מס הרכישה באופן דרמטי הינה פעולה לא סבירה בעליל שהציבור לא יוכל לעמוד בה והפיאסקו של המע"מ אפס שהיינו עדים לו אשתקד, יהיה כאין וכאפס מול הנזק שהיא תגרום לשוק הדיור. התחזית שלי: עלייה מיידית במחירי הדירות באיזור הביקוש. עלייה מידית במחירי השכירות. מה טוב ייצא מכך?"

"הנתונים על 100 אלף דירות במשרדים - מופרכים" ד"ר רינה דגני, מנכ"ל מכון גיאוקרטוגרפיה: "הנתונים שלנו מצביעים בעליל על כך שהנתונים על 100 אלף דירות, כביכול, המשמשות למשרדים במקום דירות, הינם מוגזמים ביותר, ולכן אינני מבינה מדוע כחלון ומשרד השיכון רואים משום מה את המרת הדירות ממשרדים לדירות כאחד מנושאי הדגל שלהם. אחד, במקום זאת הייתי מצפה שסוף סוף יתמקדו ברעיון הנכון באמת - התחדשות עירונית כוללת, שם בהחלט אפשר וניתן להוסיף מאסה של מאות אלפי יחידות דיור באיזור הביקוש. שתיים, לטעמי זוהי התערבות שלא לעניין בכוחות השוק. אם מישהו רוצה לעשות משרד בדירה וטוב לו עם זה מכל הבחינות, וזה טוב גם לבעל הבית, למה מוכרחים לאכוף בכוח, אם כוחות השוק הולכים לכיוון אחר? הנסיון מלמד שבכל פעם שרצו לכפות מהלכים המנוגדים לכוחות השוק, התוצאה היתה במקרה הטוב חסרת אפקטיביות, במקרה הגרוע סתם גרמה לנזק ובזבוז זמן ומשאבים".   אלי גבאי , מנהל הפיתוח העסקי של קבוצת גבאי ציין : "אני סבור, כי אחד הצעדים הבולטים בתכניתו של שר האוצר החדש משה כחלון הוא הכוונה לקדם כמות גדולה של מכרזים על קרקעות המדינה בצורה של מחיר למשתכן.  תכנית מחיר למשתכן היא דבר מבורך מאחר  והתכנית מכוונת להטבות משמעותיות לצעירים הרוכשים את דירתם הראשונה וזאת על פי הקריטריונים שייקבעו לכן נכון לבצע את מכרזי מחיר למשתכן בעיקר באזורים בהם קהל היעד המחפש דירות הוא זוגות צעירים , משפחות ומשפרי דיור, עם זאת יש להקפיד במסגרת המדיניות לא לפגוע בקהלים אחרים או בכאלה שכבר רכשו דירות".

לדברי גבאי, "בסופו של יום עלות בנייתה של דירה שווה פחות או יותר כ 700 - 800 אלף שקל  בראש העין, אשקלון , אשדוד או רמת גן והמרכיב העיקרי ממחיר הדירה הוא מרכיב הקרקע . במחיר למשתכן הפרמטר בעצם הפוך, כך שהתחרות בין היזמים והקבלנים היא בעצם על מחיר הדירה הסופי  כשהקרקע ניתנת במחירי מינימום ולא על מי מציע הכי הרבה על הקרקע. על כן התכנית הזאת באמת ובתמים מכוונת למענקים והטבות ללקוח הקצה שעשוי לקבל הנחה משמעותית על הדירה. השאלה האמיתית היא לא נכונות הקבלנים להוריד את מחירי הדירות, כי גם לנו יש מוטיבציה לספק דירות חדשות לזוגות צעירים במחירים שפויים. השאלה המרכזית היא -  האם באמת המדינה תהיה מוכנה לוותר על ההכנסות הגדולות שלה מהקרקעות? עד היום נוכחנו לדעת שהיא לא באמת מוכנה לוותר".     שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין: "עיקרי התכנית של שר האוצר בנושא הנדל"ן, כפי שהוצגה, אמנם רוויה רעיונות אך שוב עוסקת בשוליים ולא בעיקר, כאשר הפתרון טמון בצד התכנוני של הרצת מתחמים רבים בחטיבות קרקע גדולות ובהליך תכנון מזורז. דוגמא לכך הוא נושא מס הרכישה, שיעלה אמנם בשיעור מסוים, אך עם סביבת הריבית הנמוכה ומחסור באפיקי השקעה אלטרנטיביים, ספר אם ירתיע את המשקיעים מרכישת דירה נוספת. במידה והצעד אכן ירתיע את מרכישת דירות להשקעה, היצע הדירות להשכרה יצטמצם משמעותית מה שיפגע בסוף דווקא בשכבות החלשות והזוגות הצעירים שאין בידם הון לרכוש דירה".

באשר לשיווק מאסיבי של קרקעות בשיטת מחיר למשתכן, אומרת בוגין כי הוא "אינו מעשי בהיקפים שיכולים לתת מענה אמיתי לצרכי השוק, זאת משום שהתקציב יצטרך להגיע ממקור אחר ועלול להביא בעקבותיו העלאת מיסים או לחילופין הגדלת הגרעון שיפגע בכלכלת ישראל. שום פתרון מלאכותי לא יחזיק מעמד לאורך זמן ויש לתת לשוק החופשי לעבוד ולאזן את ההיצע מול הביקוש. הפתרון הוא הפשרה קרקעות מאסיבית לבניית עשרות אלפי יח"ד חדשות בהליכים מזורזים והזרמת דירות חדשות לשוק בלי להכניס את היד לכיסה של המדינה או לכיסו של הצרכן".

רועי מרציאנו, מנכ"ל משותף בחברת CITYR, אמר: "אם משקיעים לא ירכשו דירות להשכרה, שוק השכירות יסבול מחוסר היצע, מה שישלח שוב את השוכרים לרכוש דירה ובסופו של דבר רק יביא לעלייה חוזרת בביקושים. העלאת מס רכישה על נדל"ן להשקעה משמעותה, בשורה התחתונה, הגדלת סכום ההשקעה הכולל ובפרט הגדלת ההון העצמי הדרוש לשם הרכישה. המהלך יוביל לירידת התשואות על ההון בהשקעה בנדל"ן בישראל ועשוי להביא לבריחה של המשקיעים בנדל"ן מישראל לחלופות נדל"ניות בחו"ל, ובמיוחד לשוק האמריקני שנמצא בעלייה".

מרציאנו הוסיף: "יש שיאמרו שהתוצאה של העלאת מס הרכישה תהיה גלגול העלויות לשוכרים, אבל זה לא כל כך פשוט. הרי גם כך מחירי השכירות בארץ עולים בשיעור נומינלי של כ-5% בשנה. אם לוקחים בחשבון גם עלייה שנתית במדד בשיעור של כ- 2-3%, הרי שבעוד שהמשקיע יוכל לצפות לעלייה ריאלית זניחה בתשואה על ההשקעה, הרי שלשוכר - העלייה בשכ"ד תהיה משמעותית מאוד. במקרה כזה אנשים שוב יעדיפו לרכוש על פני לשכור ורוכשי דירות להשקעה יברחו מהשוק הישראלי או יחפשו אלטרנטיבות בשוק ההון".   

תגובות לכתבה(62):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 36.
    שחר 16/06/2015 17:36
    הגב לתגובה זו
    צריך לשכפל את המקומות כדוגמאת חריש. במקום לנסות להאיץ באופן משמעותי את פיתוח חריש ע"י הנגשה תשתיתית כמו רכבת ומחלף, מחכים עם זה שהעיר תיבנה. העבודות חייבות להתחיל כבר עכשיו!
  • 35.
    אוריה בן דוד 15/06/2015 20:47
    הגב לתגובה זו
    איפה הייתם כל השנים של עליית המחירים בנדלן....נו בטח...זה היה טוב לעסקים...ישנתם מצויין בלילה...וחשבון הבנק..דפק (גם את הצעירים..וחסרי הדיור)..כמו שעון.....תמשיכו לישון...ותפסיקיו לגמגם....שבו בשקט..בדיוק כמו שהייתם כל השנים האחרונות....תקופת החזירות נגמרה....
  • 34.
    ארמונד 13/06/2015 23:57
    הגב לתגובה זו
    כחלון עושה שטויות ובסוף רק פוגע ויפגע בשכבות החלשות. אלה שיש להם כסף זה לא יזיז להם והמדינה בסופו של דבר יהיו לה הכנסות מועטות מהבלגן שכחלון יוצר . רק מהשמועות שהוא יצר כבר הוא גרם נזק רב. בשוק הדיור ובשוק ההשקעות ובפרט למשקיעים הקטנים. טמטום זה לא מילה.זה עובדה. הצביעו כחלון ותאכלו את הכובע אחר כך
  • 33.
    שיבנו לצעירים בשנקין ובאבן גבירול, בתל אביב כמובן!!! (ל"ת)
    אני רק בקשה קטנה 11/06/2015 13:50
    הגב לתגובה זו
  • 32.
    קבלנים חזירים 11/06/2015 13:13
    הגב לתגובה זו
    מעניין. כול תוכנית שעולה - הקבלנים נזעקים ש"הזוגות הצעירים לא יפגעו" - כאילו שמי שמזיין אותן במחירים גבוהים ובויסות בנייה אלה לא הקבלנים עצמם.
  • טעות, זו הממשלה, הקבלנים רק גובים את המיסים לממשלה. (ל"ת)
    בן אהרון 11/06/2015 13:40
    הגב לתגובה זו
  • אליקו 14/06/2015 11:46
    סתם חזירים. הם היו בעד מעמ 0 הקבלניונים.
  • 31.
    יוסי 11/06/2015 12:55
    הגב לתגובה זו
    כמה צפוי שכל המשקיעים והקבלנים קופצים בראש ומעלים כל הטענות שבעולם ,למה כל תוכנית תיכשל ובמיוחד שיש בה מיסוי למשקיעים. תנו לתוכנית לצאת לדרך ,עוד יש המשך .אולי סוף סוף צעיר ללא דירה יוכל לחלום על דירה משלו ? כחלון ב ה צ ל ח ה.
  • עדיין לבנות דירה עולה הרבה. לצעיר אין 700 אלף לדירה. (ל"ת)
    אאא 11/06/2015 13:43
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    למי שמבין בעיניין הכ 11/06/2015 11:34
    הגב לתגובה זו
    הבנקים והקבלנים מנסים לתדלק תעלייה כי כבר אין לה כוח ההיפוך קרוב מאוד שימו לב הבנקים כבל לא יכולים להנפיק אגחים במחירים הללו האגחים הם הדרך שבו הבנק משיג כסף למימון משכנתות והם כבר בהיפוך מגמה מוחלט מה שאומר שהם יקשיחו את המשכנתות עוד יותרר ובלי קשר זה מסמן על עליית ריבית קרובה מאוד ושהיא הסיבה האמיתית והעיקרית לעליית מחירי הדירות ולכן זה גם נפתח לתחילת הירידות
  • 29.
    בן אהרון 11/06/2015 11:23
    הגב לתגובה זו
    במקום לעודד את המשקיעים ולתת תמריצים שימשיכו לרכוש דירות ולהשכיר בתשואה של 3%, מנסים להרחיק אותם מהשוק. לדעתי זו ממש איוולת. מצד שני המדינה לא מוכנה להציע דירות להשכרה כי זה לא כדאי לה!!!
  • / 11/06/2015 12:40
    הגב לתגובה זו
    רוצה שיתנו לך תמריצים? מי אתה ומה אתה ? תתקדם.
  • מי שנהנה מהמצב זה השוכרים (ל"ת)
    שוכר 12/06/2015 09:17
  • אאא 11/06/2015 13:45
    מישהו יצטרך להביא כסף לשלם עבור הדירות. ולא משנה אם בדירה גר בעל הדירה או שוכר. בכל מקרה מי ששלם משכנתא זה לא שונה משכר דירה, במהות זה אותו דבר רק בשם אחר.
  • 28.
    נייטרלי 11/06/2015 11:09
    הגב לתגובה זו
    המדינה רוצה לגרום למשקיעים למכור , זה לא שברגע המכירה הדירה נעלמת מהשוק - הרי מישהו קונה אותה , לא ? ומי אתה חושב שיקנה? כן אותו שוכר שיוכל להרשות לעצמו לקנות כי המחירים ירדו וחבל מאד שביזפורטל בחר בכותרת הכי קיצונית.
  • שמטוב 16/06/2015 15:29
    הגב לתגובה זו
    אתה חושה שהם ימכרו כדי להשקיע בבורה-בלוף. הם קנו נדל"ך כי הם לא מאמינים בהשקעות בבורסה. עכשיו הם ישארו עם הדירות ביד ולא ישכירו אותן עדיף מתשואה אפס או תשואה שלילית מהשקעות בניירות.
  • אאא 11/06/2015 19:54
    הגב לתגובה זו
    זה נכון כמעט לכל השוכרים וזה ברור שהדירות לא ירדו ב 50%, מקסימום 20% עד 25% במקרה הטוב
  • 27.
    קקק 11/06/2015 11:06
    הגב לתגובה זו
    לעליית מחירים הרי זה טוב להם לכאורה אז אם ככה למה הם דואגים? מה טובת הציבור חשובה להם ? חחחח הצחקתם אותי. מה שעצוב הוא שהם לא מבינים שהם בראש ובראשונה צריכים להיות אלה שרוצים בירידת מחירים כי המשך עלייה של המחירים פשוט תביא לקריסה שלהם עם כל כלכלת ישראל בשנתיים הקרובות.
  • 26.
    rimonim 11/06/2015 11:01
    הגב לתגובה זו
    נכון אתם מאד מודאגים מתגובות שר האוצר ולכן אתם מנצלים את התקשורת כדי להפחידם, יש לי עוד הצעה לכחלון , מי שיש לו דירה אחת וירצה לקנות דירה להשקעה הבנקים א=יוכלו לתת להם רק 10% מסכום הקניה והיתרה תובא על ידם במזומן
  • 25.
    rimonim 11/06/2015 10:58
    הגב לתגובה זו
    נכון אתם מאד מודאגים מתגובות שר האוצר ולכן אתם מנצלים את התקשורת כדי להפחידם, יש לי עוד הצעה לכחלון , מי שיש לו דירה אחת וירצה לקנות דירה להשקעה הבנקים א=יוכלו לתת להם רק 10% מסכום הקניה והיתרה תובא על ידם במזומן
  • 24.
    דייר 11/06/2015 10:55
    הגב לתגובה זו
    הזרים מקפיצים משמעותית את מחירי הדירות, שחלקם הגדול נותר ריק רוב השנה. יש מספר מדינות שקיים שם איסור שכזה.
  • 23.
    טיפשים 11/06/2015 10:41
    הגב לתגובה זו
    ודירה שהם קנו במיטב כספם איננה בחשת כ"השקעה" אלא כדרך להכנסה משלימה לפנסיה. הדור של היום לא עובד 40 שנה רצוף אלא מחליף עבודות,מובטל תקופה בחיו. יש אלפי משפחות שדירה שניה היא מקור ההכנסה היחידי שלהם. בהם אתם רוצים לפגוע? אדם שכל חיו חסך שקל על שקל וקנה דירה קטנה שמכניסה 2000-3000 שקל כדי יוכל בסוף ימיו לחיות בכבוד ?טיפש. אם זו דירה שלישית אפשר להבין את הרדיפה אחר בצע הכסף אבל דירה שניה? זה נחשב מותרות?
  • 22.
    העלאת מיסים לצורך הורדת מחירים? פרס נובל בדרך! (ל"ת)
    אלי 11/06/2015 10:40
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    סחטן 11/06/2015 10:24
    הגב לתגובה זו
    לצפות למסקנה אחרת?
  • 20.
    לא רק למשקיעים!! גם מכת מוות לשוכרי הדירות !!! (ל"ת)
    בן אהרון 11/06/2015 10:22
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    אחד העם 11/06/2015 10:14
    הגב לתגובה זו
    כמו בשנות החמישים כשבנו מה שניקרא "שיכון עממי". יש לחזור לשיטה זו בעיקר עבור זוגות צעירים תוך מיגבלות מסויימים על מנת לחסוך ספקולציות. ברגע שהקרקע תשווק בחכירה ,אזי מחיר הדירה יהיה בהישג יד כאשר יהיה תשלום שנתי לגוף המחזיק בקרקע. לאחר תקופה של כ-15 שנה יש לאפשר לבעלי הדירה המקוריים רכישת הקרקע במחיר אטרקטיבי ובכך הדירה תהפוך לדירה רגילה בבעלות ללא כל מיגבלה !
  • 18.
    יוסי 11/06/2015 10:04
    הגב לתגובה זו
    כחלון אל תירא רק מס חודשי של חמשת אלפים שקל על כל דירה שניה ואילך יביא למכירת מאות אלפי דירות ולהוזלה ניקרת כל המבקרים פוחדים בגלל שייש להם יותר מדירה אחת ..רק פרסום שתוך חצי שנה יטילו תמס תראה ממחר אלפי דירות למכירה ..אל תפחד זה הפתרון!!! אין פתרון אחר כולם גיבורים ויודעים ובנתיים הם קונים דירות להשקעה ואומרים שאתה טועה!!!
  • שכחלון יודיע על תוכנית להשכרה במקום המשקיעים!!! (ל"ת)
    בן אהרון 11/06/2015 10:20
    הגב לתגובה זו
  • שמטוב 16/06/2015 15:34
    אם הממשלה לא הייתה איפוטנטית כפי שהיא היא הייתה בונה בעצמה דיור זולת כמו שעשתה מפלגת מפא"י. מפלגת מפא"י בנתה שיכונים עממיים כאשר למדינה לא היה גרוש על התחת. ממשלת ביבי הפכה את הדיור למכרה זהב של מיסים.
  • 17.
    אם הוא ממסה את הירושות אז שימסה את המתים. (ל"ת)
    שי 11/06/2015 10:04
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    בלה מגאל 11/06/2015 09:56
    הגב לתגובה זו
    פגיעה בזוגות צעירים
  • 15.
    בן אהרון 11/06/2015 09:51
    הגב לתגובה זו
    כחלון נותן עדיפות לחזקים שיכולים לרכוש ומקפח החלשים!!! דווקא ממנו היינו מצפים שלא יפגע בחלשים וצעד ראשון ומיידי, פגיעה בחלשים שלא יכולים לרכוש דירה ושוכרים. עכשיו לא יהיו דירות להשכרה ויאלצו לשלם יותר על השכירות. גם אם יקפיא את השכירות, זה לא יוסיף את הדירות להשכרה שיהיו חסרות בשוק. מישהו בגלל כחלון יצטרך לגור ברחוב כי אין מספיק דירות להשכרה בזכות כחלון.
  • 14.
    ירון 11/06/2015 09:51
    הגב לתגובה זו
    איפה המומחים הגאונים האלה כבר שמונה שנים?תנו לעבוד
  • 13.
    רק אהבה 11/06/2015 09:50
    הגב לתגובה זו
    בדיוק כפי שביצעו את מנהרות הכרמל , עשו מכרז לחברות סיניות ל- 40000 דירות המחיר יהיה ברור , הביצוע יהיה ודאי והזמן קצר . סביב פרויקט זה השוק כבר יתאזן . כחלון , אל תותר וכל מלעיזים , לכו לעשות תששליך . אל תשכחו שכל " עשירי הנדלן " עשו זאת בזכות הקלות שנתנה המדינה בזמנו . פרויקטים מקומיים , הלוואות נוחות ולא צמודות ומחירים ייעודיים לזוגות צעירים . זו לא חכמתכם הרבה שהעניקה לכם את העושר , זו המדינה . כך גם זוגות צעירים היום זכאים להטבה . זה רק יפריח את הכלכלה והשוק יתאזן . כחלון בהצלחה רק אהבה .
  • הסינים רוצים התחייבות שלא יבנו בשטחים ונתניהו לא מסכים. (ל"ת)
    בן אהרון 11/06/2015 10:21
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    הבעיה היא הביקוש 11/06/2015 09:41
    הגב לתגובה זו
    בדו"ח סיכום שנת 2014 מודים במשרד הבינוי שהזינוק במספר משקי הבית מוכיח שיש לכל אחד ואחד מהם פתרון דיור כבר היום. אחרת הם לא היו נכנסים להגדרה של "משק בית". יש המון דירות ששכחו לספור: בניה בלתי חוקית אצל הערבים, פיצולי דירות בערים וגם מחסנים ולולים שהוסבו ליחידות דיור במושבים ובקיבוצים. עד 2008 לא היה קבלן אחד שטען שמתפתח מחסור בהיצע, בעוד שהיום הם אומרים שמאז 2001 יש מחסור. אם כך, למה המחירים היו בירידה (גם שכ"ד וגם מחיר הנכסים) עד 2007? הרי כבר היה מחסור רציני ב 2007 לפי טענותיהם היום. גם פרמטרים כמו מספר החדרים לכל תושב, או מספר נפשות במשק בית, מראים שהצפיפות רק ירדה בעשור האחרון. מדד שכר הדירה של הלמ"ס עלה 27.5% בעשר השנים האחרונות, וזה לא בגלל מחסור אלא בגלל העליה במשכורות (כ 22% עליה בשכר של שכיר ממוצע, ומעל 30% עליה בהכנסה של משפחה מממוצעת).
  • שמטוב 16/06/2015 15:38
    הגב לתגובה זו
    אתה מזכיר את הבדיחה על הסקוטי שהרגיל את הסוס שלו לא לאכול. זה מצב הדיור בארץ. מי שהשיג בכל זאת דירה הוא זה שעכשיו גירד כסף משום מקום ובקרוב יתפגר (לא יוכל לשלם משכנתא).
  • ************** הבחור צודק ************** (ל"ת)
    ניסו בובליל 11/06/2015 10:59
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    יוסי בן-משה, עו"ד וכ 11/06/2015 09:38
    הגב לתגובה זו
    המשקעים רוצים, כך נראה לשמור את הכוח בידם, לכן יוצרים אי ודאות בשוק ומנסים להטיל אימה על כחלון. הקריאה היחידה לכחלון, לא להשבר, חהגדיל את ההיצע ולהקטין את הביקוש (הדבר יביא בהכרח לירידת ערך , האמת שכבר מביא זאת, והם המשקיעיפ לא רוצים בכך) המשך בדרכך, אל תשבר!
  • 10.
    אורי 11/06/2015 09:37
    הגב לתגובה זו
    חשבתי שכחלון יותר חכם. למה להטיל 10% מס אם אפשר להטיל 20% ? אולי 30% ? בעצם היה צריך כחלון להודיע שמהיום והלאה מס רכישה יהיה כמחיר הדירה. ! כך ישר תכפיל את ערך הדירות שקנו כל המשקיעים.
  • 9.
    אבג 11/06/2015 09:30
    הגב לתגובה זו
    זה ברור שהדירות יגיעו במחיר למשתכן לחרדים
  • 8.
    אשר פרוליך 11/06/2015 09:24
    הגב לתגובה זו
    הצעדים שלכחלון נכונים ומקווה שיתגשמו.חייבים לפעול בכל החזיתות בבת אחת,פנוי משרדים מדירות,שחרור קרקעות,בנייה ציבורית(כפי שהייתה בשנות ה60-70)ריכוז סמכויות,ועוד. הניסיון היכיח ששוק הדיור לא יכול לפתור את הבעיות בעצמו.אנא ראו התערבות בשוק זה בגרמניה לדוגמה)
  • 7.
    פסימי 11/06/2015 09:21
    הגב לתגובה זו
    כל. הדרך. לגהנום. סלולה. מכוונות. טובו ת
  • 6.
    עיניים פקוחות 11/06/2015 09:17
    הגב לתגובה זו
    הממשלה נחושה להוריד את מחירי הדירות. אתם יכולים לספר לעצמכם שלא, אבל זה המצב. גם אם זה יקח 5 שנים - זה יפגע ב"פנסיונר הנדלן" בוודאות כי הוא מתכוון להחזיק בדירה 30 שנה. גם אם הממשלה תיכשל, הריבית בדרך למעלה ותוך מספר שנים אנשים לא יוכלו יותר לקנות במחירים של היום ממילא, והשוק יתרסק. אתם צועקים שצריך הגדלת היצע אתם ולא מיסוי? עוד יותר גרוע. כשיהיו שפע של דירות גם שכר הדירה שאתם מקבלים יצלול. אתם קונים נכס ב 140 משכורות (של שנת 2015) ותורישו לילדכם נכס במחיר 85 משכורות (של שנת 2045). שכר הדירה שתקבלו יהיה 30% פחות ממה שחשבתם. הריבית על המשכנתא שתשלמו תהיה גבוהה ב 2% לפחות ממה שחשבתם ותשרוף את כל ההכנסות משכר דירה. תזכרו שאתם מתחילים גם מתשואה שלילית בגלל מס רכישה + תשלום למתווך.
  • שמטוב 16/06/2015 15:42
    הגב לתגובה זו
    משכנתא מיועדת רק למי שאין לו ברירה כי מבחינה כלכלית היא לא משתלמת. מי שיש לו ניירות ערך ולא מאמין שישמרו על ערכם ממיר אותם לקניית דירה.
  • יוסי 11/06/2015 10:07
    הגב לתגובה זו
    במחיר שקונים דירה אפשר לקנות משרד,מספר מונית וחנות קטנה ..משכירים את שלושתם ומקבלים שכירות של 7000 לפחות מי צריך דירה בכלל להשקעה ?!
  • 40 אחוז צעירים במדינה בשביל לספק את המגורים שלהם צריכים (ל"ת)
    יואל 11/06/2015 10:03
    הגב לתגובה זו
  • בן אהרון 11/06/2015 09:54
    הגב לתגובה זו
    כחלון לא מדבר על הצע דירות להשכרה, להיפך, הוא רוצה לצמצם את הכמות בשוק על ידי עוד מיסים.
  • איציק 11/06/2015 11:04
    אם ההיצע יגדל משקיעים ימשיכו לקנות דירות והרי זה רצונם האמיתי. בתחרות בין בעלי הממון לבין זוגות צעירים הם תמיד מנצחים. הדרך היחידה היא ע"י הפיכת דירה להשקעה לעסק לא כדאי באמצעות מיסוי והעלאת ריבית. רק כך ייפלטו דירות לשוק ומחיריהם ירדו. הטיפול הוא ברמת הביקוש אבל כל מי שמתכנן לקנות דירה ראשונה הוא בן ערובה של הקבלנים והבנקים וכל בעלי המשכנתאות יחד. הרי ירידת מחיר גדולה תיפגע בכל אחד מהם.
  • עברנו מבעלות לשכירות 11/06/2015 10:56
    כל משכיר שנוסף לשוק יצר בעקיפין שוכר. זה לא מוריד את שכר הדירה כי הלחץ נמשך. המשכירים לא בנו היצע בנוסף לזה שהקבלנים מייצרים. הקבלנים מייצרים מקסימום שהממשלה מאפשרת.
  • 5.
    orosner 11/06/2015 09:14
    הגב לתגובה זו
    שיחוו את דעתם ויחזו את ההפך כדי לא לכרות את הענף שלהם? מה דעתכם להביא מישהו שמבין בכלכלה ואין לו פוזיציה בנדל"ן, מישהו שמבין שכשהביקוש לדירות להשקעה יורד, ההיצע עולה כי הקבלנים החזירים עדיין רוצים למכור הכל ולהרוויחף אן לא לפחות להחזיר את ההשקעה, אחרי שהם עצמם גרמו לתמחור עצום, ולתשלום סכומי עתק בתחרות ביניהם על הקרקע.
  • 4.
    מני 11/06/2015 09:10
    הגב לתגובה זו
    הישמרו לכם ממומחי ויזמי הנדלן הם מעוניינים להמשיך להעשיר את כיסם ולזרוע פחדים! השכל הישר הוא שצריך לקבוע לנו האזרחים האם תוכנית טובה או קלוקלת!
  • 3.
    מאיר פ 11/06/2015 09:07
    הגב לתגובה זו
    המתנגדים הם המפסידים הגדולים...משא מתוכנן היטב ע״י הקבלנים, בנק ישראל, האוצר, מנהל מקרקעי ישראל עיריית עושה כל אשר ביכולתו למנוע תוכנית להוזלת דירות... לא אציין את הסיבות כי ידוע , סיבה עקירת אשר מובילה כל שיקול הוא ״כסף ״..כחלון בתחום התקשורת הצליח היות והחברות לא מחזיקות יחידות חיסול מהימנות כמו אלו המצויינים למעלה... אם התוכנית של כחלון תראה סימני הצלחה אני מניח שיחידות החיסול יעבדו ביתר שאת על מנת לנטרל את שר האוצר כחלון...תזכורת ... בארצות הברית יחידות החיסול ( הבנקים ובתי השקעות ) חיסלו את הכלכלה העולמית ( עד היום 7 שנים אחרי הכלכלה בעולם לא מצליחה להתרומם ).. הממשל האמריקאי בלם את יחידות החיסול, הכניס לכלא את האחראים ?. ההפך הממשל תרם ביליארדים על מנת להציל את הבנקים האחראים ( תרוץ... יציבות הבנקים זאת פרה קדושה ) מה היה קורה עם המדינה הייתה מלאימה את הבנקים ומכניסה לכלא את ראשי יחידות החיסול כמו באירלנד , המנהלים החדשים היו חושבים פעמיים לפני תרגיל כזה עוד פעם, זה לא קרה לכן מנהלי יחידות החיסול ימשיכו במעלליהם
  • 2.
    שוכר 11/06/2015 09:01
    הגב לתגובה זו
    מס שבאמת ידיר את המשקיעים מהשוק יביא לנפילת מחירים משמעותית תוך שנה. אם שכר הדירה יזנק מיידית ב 10% (מאז 2011 הוא מתייקר בקצב של 2%-3% בשנה) עדיין טוב לי. אני אגור עוד שנה בשכירות ואז אקנה דירה בזול. אם המס לא יהיה גבוה מספיק, 8%-10% למשל, אז שכר הדירה ישאר כמו היום אבל הביקושים ימשיכו להשתולל ומחירי הדירות יירדו רק עוד 4 שנים כשהיקף הבניה יתחיל להיות משמעותי אני אשרוף 4 שנים בשכירות
  • לך זה טוב ששכד יעלה 10% אבל יש שוכרים שלא יוכלו לשלם (ל"ת)
    ויעופו לרחוב 11/06/2015 10:02
    הגב לתגובה זו
  • אאא 11/06/2015 09:59
    הגב לתגובה זו
    לא כולם יכולים לרכוש דירה. לא כולם רוצים לרכוש דירה כי מבחינה כלכלית זה לא בדיוק צעד חכם למי שאין הון עצמי פנוי לשלם עבור כל הדירה בלי משכנתא. ולמי שלא מבין, תשלום הריבית במשכנתא הוא מקביל לתשלום שכר דירה, ואפילו גבוהה יותר משכר הדירה.
  • 1.
    אלי תל אביב 11/06/2015 08:59
    הגב לתגובה זו
    חרטטן וקשקשן יורה לכל הכיוונים גורם לפניקה ועצבנות!!!!!!אין דרך ואין חזון רק סיסמאות ריקות מתוכן!!פיצול דירות גורם שחיתות מוסרית!! בניינים ללא תשתית מים, ביוב, חשמל וחניה!!!!!!!!!!!
  • מה עדיף? שני שותפים בדירת 70 מ״ר או 35 לכל אחד בנוחיות? (ל"ת)
    בשם ההיגיון 11/06/2015 15:47
    הגב לתגובה זו
  • סגל חיים 11/06/2015 09:59
    הגב לתגובה זו
    דיבורים לחוד ומעשים לחוד.