אילון מאסק
צילום: טוויטר

משקיעי טסלה חוששים: יכול להיות שמאסק יהפוך ליועץ לבית הלבן?

תפקיד זה, אם יתממש, יתווסף לרשימה ארוכה של תפקידים ומיזמים שמאסק כבר מנהל. בנוסף לטסלה, הוא עומד בראש SpaceX, X, xAI, The Boring Company ו-Neuralink
אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

אילון מאסק, היזם המולטי-מיליארדר והמנכ"ל של טסלה, עומד בפני אפשרות להרחיב את תחומי פעילותו אל מעבר לעולם העסקי. לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שוקל לאמץ את הצעתו של מאסק להקמת ועדת יעילות ממשלתית, במידה ויזכה בבחירות לנשיאות בנובמבר הקרוב. מהלך זה מעורר שאלות לגבי ההשפעה הפוטנציאלית על עסקיו של מאסק, ובפרט על טסלה TESLA INC .

הרעיון לוועדת היעילות עלה במהלך שיחה ארוכה בין מאסק וטראמפ באמצע אוגוסט, שהתקיימה בפלטפורמת המדיה החברתית X (לשעבר טוויטר) של מאסק. מאז, מאסק המשיך לדון בנושא הבזבוז הממשלתי ברשתות החברתיות, מה שמעיד על התעניינותו העמוקה בנושא. בתגובה לפרסום, מאסק צייץ: "אני מצפה לשרת את אמריקה אם תיווצר ההזדמנות. לא נדרש שכר, לא תואר, לא הכרה".

תפקיד זה, אם יתממש, יתווסף לרשימה ארוכה של תפקידים ומיזמים שמאסק כבר מנהל. בנוסף לטסלה, הוא עומד בראש SpaceX, X, xAI, The Boring Company ו-Neuralink. עומס זה מעורר חששות בקרב משקיעי טסלה, שזוכרים היטב את ההשפעה השלילית שהייתה לרכישת טוויטר על מחיר מניית החברה בשנת 2022.

למרות זאת, יש הסבורים כי החששות מוגזמים. גארי בלאק, מייסד שותף של Future Fund Active ETF ובעל מניות בטסלה, טוען כי אין מקום לדאגה כל עוד מאסק ממשיך לנהל את טסלה. יתרה מכך, מעורבות של מנהלים בכירים בוועדות ממשלתיות אינה דבר חריג, כפי שמעידה חברותה של מרי בארה, מנכ"לית ג'נרל מוטורס, בדירקטוריון של Business Roundtable.

האתגרים של טסלה

בינתיים, טסלה עומדת בפני אתגרים משמעותיים משל עצמה. החברה חווה האטה בצמיחת המכירות, כאשר מאסק מנווט אותה לכיוון טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית. ב-10 באוקטובר, טסלה מתכננת לערוך את אירוע הרובוטקסי שלה, בו תציג את ההתקדמות שלה בתחום זה ותשרטט את מפת הדרכים העתידית.

במקביל, החברה מתכננת להשיק רכב חשמלי במחיר נמוך יותר בתחילת 2025, מהלך שאמור לסייע בהגדלת המכירות. זאת לאחר שבמחצית הראשונה של 2024 נרשמה ירידה של כ-7% במסירות רכבים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בוול סטריט צופים כי מכירות החברה יישארו יציבות ב-2024 על כ-1.8 מיליון רכבים, עם צפי לעלייה ל-2 מיליון ב-2025.

למרות החששות, נראה כי המשקיעים אופטימיים לגבי עתידה של טסלה. ביום חמישי, מניית החברה עלתה ב-2% ל-223.83 דולר, עלייה משמעותית בהשוואה למדדים המובילים. ייתכן שהאופטימיות נובעת מההודעה על השקת מערכת סיוע נהיגה משופרת באירופה ובסין בתחילת 2025.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יודע דבר 06/09/2024 09:45
    הגב לתגובה זו
    מישהו כאן קצת נפל על הראש- אם מאסק יסייע למימשל ברעיונות ייעול- זה יזיק לטסלה? אפשר לחשוב שהיום מאסק מטפל בטסלה 24/7- הוא רק מתווה מדיניות ויש מספיק מומחים ומנהלים מקצועיים לניהול החברה- נו באת תהיו רציניים
  • 2.
    לרון כמו תמיד 06/09/2024 09:30
    הגב לתגובה זו
    כי אינכם יודעחם הרי מה יהיה באמת!!! סתם להפחיד זו מטרתכם המקודשת,הלא כן? ומי סובל,מי שאין לו כלים מספיקים אם בכלל לנתח מצב עתידי
  • 1.
    אורנית 06/09/2024 01:14
    הגב לתגובה זו
    של טבח נתניהו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.