אמזון
צילום: UNSPLASH

איך Temu ו-Shein עזרו לדחוף את מניית אמזון למעל 2 טריליון דולר?

עלייתם של אתרי האי קומרס המתחרים אילצה את אמזון לחזור ולשים דגש על תחום שנשאר מאחור בשנים האחרונות לאור ההשקעות בענן וב-AI; המשקיעים מבינים שאמזון היא עדיין המובילה בתחום והמנייה חצתה את רף ה-2 טריליון דולר
רוי שיינמן | (1)
נושאים בכתבה Temu אמזון שיין

למרות שמתחרות חדשות כמו Shein ו-Temu בולטות בתקופה האחרונה בתחום המסחר המקוון, אמזון  AMAZON היא עדיין המלכה שלו. העלייה של אותן מתחרות מאלצת את אמזון לחזור ולהשקיע בתחום שהפך אותה למפלצת שהיא, והמשקיעים שמעריכים את החזרה למקורות תומכים במהלך כאשר המנייה עלתה כבר ב-29% מתחילת השנה.

מניית אמזון ב-12 החודשים האחרונים

מניית אמזון ב-12 החודשים האחרונים

כעת אמזון מתכננת להשיק מחלקה חדשה באתר שלה שתתמקד בפריטי אופנה ולייף סטייל במחירים נמוכים, ממש ראש בראש עם Temu ו-Shein. מדובר בצעד התוקפני ביותר של אמזון עד כה במטרה להתמודד עם התחרות הגוברת מצד החברות הללו.

אמזון משנסת מותניים

Temu ו-Shein הגדילו את נוכחותן בארה"ב בשנים האחרונות והן תופסות נתח הולך וגדל בשוק בזכות המחירים הנמוכים במיוחד שלהן על בגדים, מוצרי אלקטרוניקה, כלי בית ומוצרים אחרים. על פי מצגת שהוצגה למוכרי אמזון, בחנות החדשה יוצעו מגוון פריטים ללא מותג, שרבים מהם יעלו פחות מ-20 דולר. דוגמאות למוצרים שנראו בתצוגה המקדימה של החנות כוללות כלי עיסוי לפנים, משקולות יד ומגנים לטלפון.

אמזון תשלח את המוצרים ישירות מסין לארה"ב, כאשר המטרה היא להעביר אותם לקונים תוך 9-11 ימים. בעבר, סמכו המוכרים הסינים באמזון על שירותי האחסון והמשלוח של החברה, הידועים בשם Fulfillment by Amazon, כדי לשלוח סחורה למחסנים בארה"ב לפני שהיא נשלחת ללקוחות.

החברה הציגה את התהליך החדש כחיסכון בעלויות עבור מוכרים סינים באמזון, וציינה כי סוחרים יוכלו לבחון פריטים חדשים באמצעות ייצור בקנה מידה קטן. Shein משתמשת במודל דומה, המכונה ייצור לפי דרישה, המייצר כמות מוגבלת של סחורה ומייצר יותר ככל שהביקוש עולה. דוברת אמזון, מריה בושטי, אמרה בנוגע למהלך: "אנחנו תמיד מחפשים דרכים חדשות לעבוד עם שותפי המכירות שלנו כדי לשמח את הלקוחות עם יותר מבחר, מחירים נמוכים ונוחות רבה יותר".

לא ברור מתי אמזון מתכוונת להשיק את החנות החדשה, אך המצגת מציינת שהיא תחל לקבל מוצרים כבר בסתיו הקרוב.

סוחרים סינים מהווים חלק ניכר משוק המוכרים של אמזון כבר שנים רבות, אך החברה פועלת לחיזוק הקשרים עמם לנוכח התחרות הגוברת. בדצמבר, הודיעה אמזון על פתיחת "מרכז חדשנות" בעיר שנזן בסין, ובכך הפחיתה את העמלות שהיא גובה ממוכרים שמוכרים בגדים במחיר נמוך מ-20 דולר. אמזון ציינה ב-2023 כי מספר הפריטים שנמכרו על ידי מוכרים סינים באתר שלה גדל ביותר מ-20% בשנה, בעוד שמספר הסוחרים הסינים עם מכירות העולות על 10 מיליון דולר גדל ב-30%.

הענן הוא עדיין העתיד

קיראו עוד ב"גלובל"

אולי חלק מכם שכחו לאור ההצלחה של עסק הענן שלה, אבל אמזון בליבה היא חברת אי קומרס, למרות שזה לאט לאט משתנה. היא התחילה במכירת ספרים ולאט לאט צמחה והפכה לאימפריה שהיא היום. עם זאת, כיום תחום הענן הוא הדומיננטי בחברה וכנראה שכך יישאר - ההכנסות ממגזר הענן AWS של החברה ברבעון הראשון עמדו על 25.04 מיליארד דולר, עלייה של 17%, ומעל צפי האנליסטים ל-24.11 מיליארד דולר. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מעניין 28/06/2024 10:06
    הגב לתגובה זו
    עם העתיד שניבויו נועד לשוטים,והשוטים מתעקשים,לא להאמין!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.