חברת האם של TEMU יורדת 19% בטרום לאור ירידה בהכנסות הרבעוניות
חברת PDD, חברת האם של Temu, דיווחה על ירידה של 8% בהכנסות הרבעוניות ופספסה את התחזית ב-1.2 מיליארד דולר
חברת המסחר האלקטרוני הסינית PDD Holdings, PDD -0.7% המפעילה את פלטפורמת Temu, דיווחה על הכנסות רבעוניות נמוכות מהצפוי, על רקע קשיים בשוק המקומי והבינלאומי. החברה, שמניותיה נסחרות בארה"ב, רשמה ירידה של למעלה מ-19% במסחר המוקדם.
החברה דיווחה על הכנסות של כ-13.8 מיליארד דולר ופספסה את התחזית בכ-1.2 מיליארד דולר.
קשיים בסין ובעולם כולו
הזרוע המקומית של החברה, Pinduoduo, מתקשה, וזאת למרות הנחות משמעותיות
מקמעונאים ותמריצים ממשלתיים. Pinduoduo מתמקדת בקנייה קבוצתית ובמסחר חברתי. היא מחברת צרכנים ישירות לחקלאים ויצרנים, ומציעה מחירים נמוכים דרך מודל "רכישה קבוצתית" שבו משתמשים חולקים דילים ברשתות חברתיות כמו WeChat. לאור הבעיות בייצוא בעקבות המכסים, התחרות בשוק
הסיני רק מתגברת והתחרות מצד Alibaba Alibaba -0.76% ו-JD.com JD.com -0.5% פתחו במלחמת מחירים ממושכת כדי למשוך לקוחות. פינדוודוו לא לבד היות וגם עליבאבא פספסה את תחזית ההכנסות. לעומתן, JD.com
הצליחה להכות את התחזית, עם זינוק של 16% בהכנסות שעמדו על 41.5 מיליארד דולר ועם עלייה של 49% ברווח למנייה. הזינוק של JD.com מגיע בזכות תכנית ממשלתית שמעודד צריכה של מכשירי חשמל ואלקטרוניקה.
שתי זרועות המסחר של PDD, Pinduoduoו-Temu מתבססות על רשת ספקים רחבה כדי להציע מוצרים במחירים תחרותיים. ו
Pinduoduo ו-Temu נשענות על רשת הספקים הרחבה של PDD בסין כדי להציע מוצרים במחירים תחרותיים. עם זאת, ההכנסות ברבעון שהסתיים ב-31 במרץ הסתכמו בכ-95.7 מיליארד יואן (כ-13.3 מיליארד דולר), לעומת תחזית אנליסטים של 102.5 מיליארד יואן. הרווח הנקי צנח ב-47% ל-14.7 מיליארד יואן, לעומת 28 מיליארד יואן בתקופה המקבילה אשתקד.
מלחמת הסחר עדיין מכה גלים
בזירה הבינלאומית, ההסלמה במכסים בין ארה"ב לסין, לצד ההפוגה הזמנית של 90 יום, יצרה אי-ודאות משמעותית. אמנם לאחרונה, ארה"ב הקלה על שיעורי המכס עבור סחורות מסין בשווי נמוך מ-800 דולר תחת פטור ה"דה מינימיס", והדבר איפשר ל-Temu לשמור על מחירים נמוכים. אבל העתיד עדיין אינו ברור ושינויים במדיניות הסחר העולמית עלולים לאלץ את Temu להעלות מחירים בעתיד.
- הכנסות החברה האם של Temu עלו, אך הרווחיות נשחקת
- איך Temu ו-Shein עזרו לדחוף את מניית אמזון למעל 2 טריליון דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ"ל החברה, צ'ן לי הסביר, "ברבעון הראשון של 2025 השקענו רבות באקוסיסטם של הפלפטורמה שלנו כדי לתמוך בסוחרים ובצרכנים לאור השינויים התכופים בסביבה החיצונית. ההשקעות האלו הכבידו על הרווחיות שלנו
בטווח הקצר".
על פי דיווחים, החברה משקיעה באסטרטגיה חדשה בחוות עופות ופירות ים וכן מכניסה בקרה דיגיטלית על גידולי פפאיה.
מאז תחילת השנה מניית PDD עלתה בכ-23% והיא כמעט הצליחה לחזור לשיא שלה, לאחר שירדה דרמטית בתחילתה של מלחמת הסחר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
