ההסלמה בין ארה"ב לצפון קוריאה דועכת - תראו את החוזים

אחרי האיומים ההדדיים והחשש מהתלקחות גרעינית, הבוקר השווקים מספקים אינדיקציה למצב העניינים 
מערכת Bizportal | (4)
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

אם השווקים הפיננסיים הם אינדיקציה, אז נראה שסבב ההסלמה הנוכחי בין ארה"ב לצפון קוריאה הולך ודועך. מדד הקוספי הדרום קוריאני שצלל 3.2% בשבוע שעבר בשל החשש מהתנגשות בין ארה"ב לצפון קוריאה (שתוביל באופו מידי לטילים על סיאול), עלה הבוקר 0.65%. המדד בהונג קונג שצלל כ-2% בשבוע שעבר עלה הבוקר 1.35%. מדד הניקיי היפני אמנם ירד 1% אבל זה אחרי שהמדד היה סגור במשך מספר ימים (במהלכן השווקים איבדו גובה) בשל חג. החוזים בוול סטריט נסחרים בשעת בוקר מוקדמת זו בעליות של עד 0.55%, זאת לאחר סגירה חיובית ביום ו'. באירופה הדאקס מזנק 1.1% ובבורסה בת"א מדד המעו"ף מטפס 1% אחרי עליות קלות אתמול. 

הסיבה לאווירה החיובית בשווקים היא ההבנה כי אחרי ההצהרות הלוחמניות ("הם ייענו באש וזעם"), נראה שממשל טראמפ מחפש דרכים דיפלומטיות לסיום סבב ההסלמה. כך לדוגמה, ביום שישי שוחח טראמפ עם מקבילו הסיני בניסיון לדחוק בו לעשות יותר בכל הקשור בעצירת פרויקט הגרעין של צפון קוריאה. בתוך כך, סוכנות הידיעות AP דיווחה ביום שישי כי בצד האיומים הקולניים, ממשל טראמפ מנהל כבר חודשים הידברות עם הממשל הצפון קוריאני באפיק נסתר מהעין.

דבר נוסף הוא שסגן שר ההגנה של דרום קוריאה מסר היום כי לידיעתם צפון קוריאה עדיין לא מחזיקה בטילים בעלי יכולת לאיים על יבשת אמריקה. הדיווחים לפיהם צפון קוריאה הצליחה להגיע ליכולת של הרכבת פצצת גרעיניות על גבי טילים היו אלו שדחפו את טראמפ להעלות את גובה הלהבות. כעת, מהדיווח של דרום קוריאה, עולה כי ייתכן שיכולת זו הושגה אבל היכולת לשגר טילים בליסטיים בין-יבשתיים עדיין לא הושגה, ומשמעות הדבר שעדיין יש זמן לדיפלומטיה. יותר מכך, הרמטכ"ל האמריקני שנפגש היום עם נשיא דרום קוריאה בסיאול אמר בפגישה כי האופציה הצבאית מוכנה, וזאת במקרה שהסנקציות לא ישיגו את מטרתן. כלומר גם ראש המטות המשולבים של ארה"ב הבהיר שכרגע לאופציה הצבאית אין כל קדימות. 

באופן כללי נציין כי שלצד האיומים הקשים שהשמיע טראמפ, הוא הקפיד להזכיר כי קיימת אופציה אחרת.  "הפתרונות הצבאיים מוכנים וחמושים למקרה שצפון קוריאה תפעל בחוסר זהירות. נקווה שקים ז'ונג און יבחר בנתיב אחר", כך כתב באחד הציוצים האחרונים שלו, רמז לכך שקיים נתיב נוסף שנמצא על הפרק. 

ועדיין, הכדור כעת בידיים של שליט המדינה המבודדת. בצפון קוריאה הודיעו השבוע בתגובה לאיומיו של טראמפ כי שיגור של 4 טילי Hwasong-12 לאזור הטריטוריה האמריקנית בגואם יהיה מוכן לשיקול דעתו של קים ג'ונג איל בתוך ימים וזאת כאזהרה לאמריקנים. הטילים, אם ישוגרו, יחלפו מעל יפן ולמרחק של מעל 3,000 ק"מ ואמורים יהיו לנחות בסמוך לאי גואם, שהינו בסיס צבאי מהחשובים ביותר של ארה"ב באזור האוקינוס השקט. מהלך שכזה מצד צפון קוריאה עלול להגביר בחזרה את רף המתיחות. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    באתר וואלה דווקא ההסלמה לא דועכת ארה"ב מתכוננת (ל"ת)
    הסלמה 14/08/2017 16:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כותרת אחרת על המצב. שום דבר לא נפתר (ל"ת)
    מחר 14/08/2017 11:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אובמה היה גרוע לעולם ולאמריקה (ל"ת)
    חן 14/08/2017 09:57
    הגב לתגובה זו
  • ??? (ל"ת)
    גוגו חלסטרה 14/08/2017 11:22
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".