3 מניות הענק שצללו בחו"ל במהלך היממה האחרונה - וריכזו עניין רב
בארה"ב: עונת הדו"חות בוול סטריט נפתחה רגע לפני כניסת יום הכיפורים עם אקורד פתיחה צורם במיוחד. ענקית האלומיניום אלקואה שכרגיל ראשונה לדווח, פספסה את התחזיות ומניית החברה הגיבה בנפילה של 11%, הנפילה החדה במניה מזה שנים ארוכות. היום המניה מאבדת עוד 3%. מעבר לאקורד הפתיחה השלילי לעונת הדו"חות, בשוק רואים באלקואה כאינדיקטור למצב הביקוש התעשייתי, והמדדים בוול סטריט רשמו נפילות של עד 1.8% במהלך יום המסחר.
בתוך כך, נראה שבשל ההערכה כי העלאת הריבית הולכת ומתקרבת, בשוק רוצים לראות דו"חות טובים מצד החברות - כאלו שיצדיקו את המכפיל הגבוה של ה-S&P500. לפי בלומברג המדד נסחר כעת במכפיל רווח של 18, גבוה בהרבה מהמכפיל הממוצע ב-5 השנים האחרונות שעומד על 15.6. לפי נתוני, factset, הצפי לרבעון השלישי (עונת הדו"חות הנוכחית) הוא ירידה של 2.3% ברווח למניה, וזאת לעומת צפי לגידול של 0.2% בלבד בתחילת הרבעון השלישי. כלומר מאז החל הרבעון התחזיות נחתכו בצורה משמעותי וכעת הצפי הוא לרבעון שישי ברציפות של ירידה ברווחים (הרצף השלילי הארוך מאז המשבר של 2008).
לגבי הריבית, הסוחרים בשוק נותנים כעת סבירות של 68% להעלאת ריבית בדצמבר, זאת לעומת סבירות של 64% ביום שישי האחרון וסבירות של 50% לפני כשבועיים. כלומר לפחות לפי השוק, העלאת הריבית בהחלט כבר נמצאת מעבר לפינה. מאוד סביר להניח שגם בפד' רואים את זה וייתכן שיפעלו בהתאם.
באירופה: המניה הגדולה הנוספת שצללה במהלך יום הכיפורים היא של ענקית ציוד התקשורת והרשתות אריקסון שנסחרת בבורסה בשבדיה. אריקסון פרסמה אזהרת רווח ומניית החברה צללה כמעט 20%, הירידה החדה במניה מזה כמעט עשור. אריקסון דיווחה על צפי לירידה של 14% בהכנסות וירידה של 94% ברווח התפעולי. בחברה "האשימו" את הביקושים החלשים לתשתיות פס רחב לרשתות סלולר. בתגובה, גם מניית נוקיה צללה מעל 4%.
- האם עדיף להיות משקיע פאסיבי או אקטיבי? הנתונים מפתיעים
- עמלות מסחר: איפה הכי זול לסחור בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 6.חיים מחדרה 13/10/2016 09:59הגב לתגובה זולפני הבחירות בארהב או לאחר הבחירות. יילן ושאר המדפיסים לא יוכלו להחזיק השוק למעלה. המפולת בלתי נמנעת. גילוח של ארבעים אחוז לפחות. שנה-שנה וחצי- ואז מפעילים מבערים לחמש-שמונה שנים למעלה. גאות ושפל- זה שם המשחק בשוק ההון.
- 5.שמחה 12/10/2016 22:22הגב לתגובה זומחר אחרי הפקיעה הכרישים משחררים ברקסים והבנקים דוחפים את מה שנשאר למטה עוד יותר
- 4.צבי 12/10/2016 21:02הגב לתגובה זולהוריד את השווקים. זה לא יעזור! מחר מחזור רגיל השוק יתקן בחזרה את כל הירידות. מזל שלא נכנסתי לפקיעה שבועית מחר הולכים לקרוע את השוק ל 1430 ואז לעלות בחזרה ל 1440.
- 3.השוק ימשיך כרגיל למעלה (ל"ת)שלום 12/10/2016 20:02הגב לתגובה זו
- 2.שמעון אמסלם 12/10/2016 19:59הגב לתגובה זושוק אוהב ירוק
- חחח 13/10/2016 00:10הגב לתגובה זוורק אחר כך למעלה
- 1.השקעתי בכל המניות האלה . במקום בדירה (ל"ת)טוב שהיה סגור 12/10/2016 19:15הגב לתגובה זו
- קליפ 12/10/2016 20:58הגב לתגובה זותמיד. אבל תמיד נדל"ן עולה ועולה ועולה. ויש תשלום שכירות שרק עולה ועולה
- אורי 12/10/2016 20:20הגב לתגובה זוגם בארקיסון שנסחרת בשבדיה ? או שבעצם אתה רוצה לומר שאתה שקרן ? להזכירך רק היום הסתיים יום כיפור ,זה מראה שלא למדת דבר ותמשיך להיות אותו אדם משומד כפי שהינך היום.
- איזה נסחף אתה (ל"ת)חחח 13/10/2016 00:08
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
