Nike
צילום: בלומברג

חברות הנעליים יוצאות נגד טראמפ: "תעצור את מלחמת הסחר הזו"

173 חברות הנעלה, כולל אדידס, נייקי, סקצ'רס, פומה ואנדר ארמור פנו במכתב לנשיא ארה"ב והזהירו - "המכסים יתגלגלו לצרכן ההנעלה האמריקאי, זו תהיה קטסטרופה למעמד הביניים"
Bloomberg | (19)

נייקי, אדידס וחברות נעליים אחרות קוראות לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ לשקול מחדש את המכסים שלו על נעליים שמיוצרות בסין, כשלטענתן המדיניות תהיה "קטסטרופלית עבור הצרכנים שלנו, החברות שלנו ולכלכלה האמריקאית בכללותה".

בסך הכל, 173 חברות חתמו על מכתב פתוח לנשיא, שפורסם באתר האינטרנט של איגוד הסחר של התעשייה. "בשם מאות מיליוני צרכני הנעליים שלנו ומאות אלפי העובדים, אנחנו מבקשים שתפסיקו מיד את הפעולה הזו שתגדיל את נטל המס שלהם", אמרה הקבוצה.

המחאה מגיעה ברקע להסלמת המתחים בין ארה"ב לסין, כאשר טראמפ מאיים להטיל מכסים בגובה של 25% על סחורות סיניות - כולל כל סוגי הנעליים, החל בנעלי התעמלות ועד סנדלים. בעוד שהתעשייה העבירה את הייצור מחוץ לסין בשנים האחרונות בגלל עליית השכר, הסבת מדיניות הסחר ורצון לייצר יותר מוצרים בארה"ב ובאירופה, המדינה האסיאתית נותרה ענקית נעליים.

אדידס, למשל, ייצרה כ-18% מתוך 409 מיליון הזוגות שלה בשנה שעברה בסין – השלישית בגודלה אחרי וייטנאם, שם ייצרה 42% מהם, ואינדונזיה, שם ייצרה 28%. רוב אתרי הייצור של החברה מנוהלים על ידי שותפי ייצור עצמאיים.

החברה הגרמנית ייצרה 3% מנעליה באירופה ובאמריקה, שם הקימה שני מפעלים מהירים חדשים המשתמשים ברובוטים כדי לייצר נעליים ביום אחד ולא להסתמך על השבועות או החודשים הנחוצים כדי לשנע רכיבים בין ספקים שונים. עם זאת, הרוב המכריע של נעלי ההתעמלות, הלבשה וספורט של אדידס מיוצרות באסיה – מצב שישאר כנראה עוד זמן רב.

מכסים הם נושא רגיש במיוחד בתעשיית ההנעלה משום שחברות הנעליים כבר משלמות חלק מהמסים הגבוהים ביותר בארה"ב, הודות למכסים הקיימים שבמקרים מסוימים עולים על 30%, וזו לא הפעם הראשונה שהתעשייה מרגישה את ההשפעה של מדיניות הסחר של טראמפ. הצעד האחרון למעבר לייצור בוייטנאם היה בחלקו לקראת השותפות הטרנס-פסיפית, שהיתה מאפשרת ייצוא נקיא מממכסים לארה"ב, אך טראמפ נטש את המשא ומתן.

ארגון הסחר של תעשיית הנעליים של ארה"ב, מפיצי הנעליים והקמעונאים באמריקה, מעריך כי המכסים יעלו ללקוחות בארה"ב כ-7 מיליארד דולר נוספים בשנה. החברות אמרו במכתבן כי עלויות אלה ישפיעו באופן לא פרופורציונלי על בני מעמד הפועלים. "ההצעה שלך להוסיף מכסים על כל היבוא מסין מבקשת למעשה מהצרכן האמריקאי לשלם את החשבון", נכתב במכתב. "הגיע הזמן לשים קץ למלחמת הסחר הזאת".

מנוצ'ין, רוס, קודלו

המכתב נשלח גם לשר האוצר סטיב מנוצ'ין, שר המסחר ווילבור רוס ומנהל המועצה הכלכלית הלאומית לארי קודלו, ומגיע לאחר פרסום רשימת מוצרים בהיקף של כ-300 מיליארד דולר אשר המכס החדש צפוי לחול עליהם, ובה כל סוגי הנעליים. טראמפ ידון במכסים עם נשיא סין שי ג'ינפינג בחודש הבא.

"כענף שעומד בפני תשלום מס של 3 מיליארד דולר מדי שנה, אנחנו יכולים להבטיח לך שכל עלייה בעלות הייבוא של הנעליים תשפיע ישירות על צרכן ההנעלה האמריקאי", נכתב במכתב.

פומה, סקצ'רס

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    אלקסלסי המלך 07/04/2025 09:24
    הגב לתגובה זו
    הטלת מיסים נוספים תביא להורדת מחירים !!!!
  • 14.
    ישעיהו 22/05/2019 08:59
    הגב לתגובה זו
    אוי אויאאוי.. יצרניות נעליים לא יוכלו לייצר בסדנאות זיעה של ילדים סינים בדולר ולמכור את זה לאמריקנים ב200 דולר.. אויאויאוי.. איזו עזות מצח
  • 13.
    איך עלות 3 דולר יצור, הופך ל 100 בחנות?? (ל"ת)
    אחד 21/05/2019 21:19
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    דני 21/05/2019 19:57
    הגב לתגובה זו
    רוצים להציף את ארהב בנעלים. תשלמו זכויות יוצרים להמצאות מהמערב כמו ויגארה. ודי להעתקות של הכל וזיופים חופשי. הסינים רואים רק את עצמם ומחסלים לגמרי את המתחרים בכל דבר שהם נוגעים. הלואי ביבי לומד מטרמפ
  • משה וענונו 07/04/2025 09:23
    הגב לתגובה זו
    זוג נעליים שתרצה לקנות.
  • 11.
    לטראמפיטלר 21/05/2019 14:59
    הגב לתגובה זו
    'תה יודע מה דוד אדולף עשה לחלשים...
  • 10.
    תמיד תוכל לצייץ ההפך ויאמינו לך (ל"ת)
    לא חשוב מה יקרה 21/05/2019 14:41
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    בכיינים ... 21/05/2019 14:37
    הגב לתגובה זו
    תראה לאמריקאים ולסינים מי אתה !!!
  • האמת 21/05/2019 15:30
    הגב לתגובה זו
    הכנעת אה האמריקאים את הילרי את מקסיקו את דה רוקטמן את הפלסטינאים את איראן הסינים נשארו לך חטיף תאכל ותהנה...מגיע לך נשיא גדול !!!
  • מנהיגים גדולים 21/05/2019 15:21
    הגב לתגובה זו
    ...ולא סופרים על כמה גויות הם דרכו...תהיה מנהיג גדול !!!
  • 8.
    אזרח 21/05/2019 14:20
    הגב לתגובה זו
    ישים סוף לנצלנים שרוצים לחיות ברצות הברית ולעשות כסף מחוץ לארצות הברית. הגיע הזמן לעשות סדר.
  • מאיפה הבאת את הקשקושזה ? (ל"ת)
    מזה ? 21/05/2019 14:53
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    יחי הנשיא !!! 21/05/2019 14:16
    הגב לתגובה זו
    הם בחרו בך לא סתם ! אתה הכי חזק הכי חכם והכי יפה ! שילכו לעזאזל . הם ידעו מה הם בוחרים !!!
  • 6.
    טראמפ 21/05/2019 14:07
    הגב לתגובה זו
    תהיה חזק ! אל תיכנע , להפך תגדיל את המכס , אז מה ? יקר ? שילכו בלי נעליים ! העיקר לדפוק את הסינים ! אזרחי ארצות הברית יכולים לסבול .
  • 5.
    זאב 21/05/2019 13:45
    הגב לתגובה זו
    לשיפור תנאי מחיה של אותם האנשים... יפה...
  • 4.
    כוח עמידה 21/05/2019 13:31
    הגב לתגובה זו
    מה יהיה כאשר מלחמת הסחר תביא לקשיים קצת יותר גדולים ...
  • 3.
    ויסו 21/05/2019 13:29
    הגב לתגובה זו
    חברות רוצות לשמור על ריווחיות גבוהה על חשבון אזרחי ארהב בדיחה
  • 2.
    גם הסכמי הסחר ייזרקו לפח ... (ל"ת)
    כמו כל תוכנית שלו 21/05/2019 13:17
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יש הכרעה 21/05/2019 13:06
    הגב לתגובה זו
    איזו כניעה מפוארת !!!
אמזון
צילום: iStock

אמזון תתריע 30 יום לפני סגירת חשבון למוכר צד שלישי

אמזון חסמה 250 אלף מוכרים לצמיתות ועוד 30 אלף באופן זמני מן הפלטפורמה הגרמנית שלה, כשהיא לא מסבירה אפילו את הסיבה או מוכיחה את הטענות כלפי המוכרים
Bloomberg |
כחלק מהסדר עם רשויות ההגבלים העסקיים בגרמניה, אמזון אישרה שינויים בחלק גדול משיטות העבודה עסקיות שלה. המהלך צריך לשמש מודל לחברות טכנולוגיה אמריקאיות אחרות המעדיפות לשלם קנסות לאיחוד האירופי ולעמוד לדין על החלטות עסקיות ולא לשנות את התנהגותן בהתאם לכללים המקומיים. הבונדסקרטלמרט (BKA) החל את ההליכים בנובמבר, לאחר שחברות אחרות המשתמשות בפלטפורמה של אמזון כדי למכור את מרכולתן התלוננו על הקונפליקט הברור בין התפקיד של ענקית הטכנולוגיה כפלטפורמה עבורן לבין מעמדה כחנות קמעונאית גדולה. לאמזון יש גם את התמריץ וגם את האמצעים לשים את מוכרי הצד שלישי בעמדת נחיתות. בין היתר, יכולה אמזון למשל, להשעות אותם באופן בלתי צפוי או למנוע מהם תשלומים. בשנת 2018, אמזון חסמה 250,000 מוכרים לצמיתות ועוד 30,000 באופן זמני מן הפלטפורמה הגרמנית שלה, בעיקר בחשד של הונאה או פיראטיות, כשהיא לא מסבירה אפילו את הסיבה או מוכיחה את הטענות כלפי המוכרים. ה- BKA סירב להתמודד עם תלונות אחרות של המוכרים, שטענו כי אמזון עושה שימוש בנתונים שלהם כדי להגביר את המכירות של המוצרים שלה. הסוכנות הגרמנית השאירה זאת לאיחוד האירופי, אשר פתחה בחקירה שלה מול אמזון אתמול, בדיוק בזמן בו הוכרעה המחלוקת מול ה-BKA. יש לצין כי אמזון, בצורה מפתיעה להפליא, שיתפה פעולה לאורך כל הדרך. במקום לדרוש שכל תלונה נגדה תוגש בלוקסמבורג, שם מושתתת זרועה האירופית, היא הסכימה להתדיין בבתי המשפט המקומיים של המוכרים באירופה. אמזון הסכימה לקחת יותר ברצינות מקרים בהם מוכרי צד שלישי עומדים בפני החזרות או תביעות אחרות, כגון הפרות זכויות יוצרים והתחייבה לתת הודעה של 30 יום לפני סגירת חשבון של סוחר. בנוסף, אמזון הורידה את הדרישה כי המוכרים יצטרכו למסור מידע וחומר פרסומי על המוצר שלהם, שיוכיחו שהוא בדיוק כפי שמופיע באתר שלהם. המהלך האחרון הוא פיתוח חשוב עבור סוחרים שרוצים לתעדף חנויות מקוונות אחרות שלהם על פני אמזון. כל אחד מהשינויים האלה אינו מזעזע. יחד עם זאת, הם יוצרים סביבה ידידותית הרבה יותר לעסקים שמייצרים עד 60% מהיקף המכירות השנתיות של אמזון גרמניה שנאמד בכ -17 מיליארד אירו (19 מיליארד דולר), השוק השני בגודלו אחרי ארה"ב.