מארק צוקרברג 'הבריז' לוול סטריט - דוגמא שהמנכ"לים צריכים לאמץ?

המנכ"ל החליט לתת להנהלה להוביל את ההצגה, כנראה שלצוקרברג יש 'דברים חשובים יותר לעשות'. "פייסבוק רואה את עסקיה כדרך לממן את המוצר שלה, ולא הפוך כמו שאנשים חושבים" אמר המנכ"ל במכתבו
עידן קייסר | (1)

השבוע, קיימה פייסבוק פגישה 'סודית' לקראת ההנפקה הראשונה לציבור שלה (IPO), במהלכה, זומנו יחד כל הבנקאים והאנליסטים המעורבים בהנפקה, על מנת לפגוש את הנהלת החברה בכדי ללמוד על פעילות החברה.

בדרך כלל בפגישות אלו, הבנקאים מרגישים כמו 'בעלי הבית'; הם מציגים למנהלים הנרגשים את כל המשקיעים העתידיים וכספם, אלו שעתידים לעשות אותם 'עשירים'. בזמן שמנהלי החברה מציגים את הפרזנטציות שלהם, ומקווים שהבנקאים והאנליסטים יחשבו עליהם בצורה חיובית מספיק כדי שיסכימו 'לנופף במטה הקסם' שלהם, ולשכנע משקיעים נוספים שעומדים מאחוריהם לקנות את מניות החברה, וכמה שיותר מהם.

זה לא המקרה של פייסבוק! פייסבוק לא צריכה את 'מטות הקסם' של הבנקאים...

למה? בגלל שכבר ככה כולם מעוניינים לקנות את מניות פייסבוק. ואל תחשבו שפייסבוק לא יודעת את זה.

המנהלת התפעולית של פייסבוק, שריל סאנדברג, ומנהל הכספים של פייסבוק, דייויד אברסמן, הם אלו שנפגשו עם הבנקאים השבוע. סאנדברג ואברסמן מטפלים בעסקים של פייסבוק ובפעילות הפיננסית שלה, והשניים עושים עבודה מצוינת, לדברי הנרי בלודגט, כתב ביזנס אינסיידר. לכן לא פלא ש'זמן הקסם' עם המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג, נשלל מהבנקאים והאנליסטים.

לפי פרסומיהם של רנדל סמית' ושיאנדי ריאס מהוול סטריט ג'ורנל, פייסבוק טרם החליטה האם מארק צוקרברג ישתתף ב'מסע הפרסום' המפורסם, שמקובל לבצע לפני הנפקות ראשוניות, מסע פרסום במהלכו ההנהלה הבכירה מבלה זמן 'בדרכים' במשך כמה שבועות מפגישה לפגישה עם משקיעים מוסדיים גדולים .

למה צוקרברג לא טרח להגיע לפגישת קדם ההנפקה?

לדברי בלודגט, הסיבה הראשונה היא כי יש לו דברים חשובים יותר לעשות – כמו "לעשות את פייסבוק מוצר טוב יותר". הסיבה השנייה, היא שמארק צוקרברג לא שם 'קצוץ' על משקיעים ציבוריים, על כסף ועל להפוך לחברה ציבורית. כמו שהמנכ"ל הבהיר זאת כבר פעמים רבות בעבר, פייסבוק הופכת 'ציבורית' רק כי היא חייבת. יותר חשוב, כמו שצוקרברג עצמו כתב במכתב למשקיעים במעמד הגשת ה-IPO, "פייסבוק רואה את עסקיה כדרך לממן את המוצר שלה, ולא הפוך כמו שאנשים חושבים".

יותר חברות צריכות לשים את המוצרים שלהם בעדיפות ראשונה, ואת המשקיעים שלהם בעדיפות שניה. לא רק בגלל שמוצרי החברה הם הדבר הכי חשוב שלה, אלא גם בגלל שמנכ"לים גדולים כמו ג'ף בזוס כבר הבינו, זוהי הדרך לייצר את הערך המוסף ארוך הטווח הגדול ביותר עבור המשקיעים.

הבנקאים האמונים על הנפקת פייסבוק והמשקיעים בטח יטענו כי צוקרברג חייב להשתתף יותר, אחרי הכל, הוא המנכ"ל של החברה, והוא מבקש מהמשקיעים שיתנו לו בין 5 ל-10 מיליארד דולר מההון שלהם על מנת לבנות את החברה שלו.

צוקרברג עשה עבודה נפלאה בבנייתה והרצתה של פייסבוק במהלך 8 השנים האחרונות, לדברי בלודגט. הוא לא רק בנה מוצר מדהים, אלא גם שכר שדרה ניהולית מצוינת, כזו שבונה את העסק שלו בצורה נכונה. שריל סאנדברג ודייויד אברסמן הם מרשימים להפליא, כריזמטיים ו'כוכבים עולים', כך כותב בלודגט, והוא עשה נכון כשהוא נותן להם לנהל את ההנפקה, או יותר נכון, את ההצגה.

אז, עד כמה שהמשקיעים ובעלי הממון יחשבו שהם יושבים על כסא הנהג של פייסבוק, הם לא. והם כנראה גם לא ישבו שם לעולם. בפייסבוק – מארק צוקרברג הוא זה שיושב על כסא הנהג. המניה של פייסבוק תמכור את עצמה, עם או בלי מארק צוקרברג בהצגות כאלה או אחרות, ומה שלא יקרה בעתיד הקרוב, המשקיעים הציבוריים החדשים של פייסבוק רק יטפסו 'טרמפ' כשמארק הוא זה שמאחורי ההגה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אך אפריקה טסה 7 אחוז וכלכלית לא זזה (ל"ת)
    כלכלית ירושלים 25/03/2012 21:05
    הגב לתגובה זו