נדל"ן

מינהל מקרקעי ישראל: "ב-2012 הייתה ירידה במחיר הקרקעות, אך מחיר הדירות לא ירד" - צפו בטבלה לפי כל עיר ועיר

במינהל מעריכים כי המגמה של ירידת המחירים תתחזק בשנה הקרובה. באילו ערים במרכז נרשמה ירידה של 43% במחיר הקרקעות?
יעל גרונטמן | (8)

מינהל מקרקעי ישראל פירסם היום את הדוח השנתי לשנת 2012 ממנו עולה כי התרחשה ירידה במחירי הקרקעות וזה שינוי מגמה (במיוחד באיזורי הביקוש), אך ירידה זו לא באה לידי ביטוי במחירי הדירות.

בשנים 2009-2011 שיקפו מכרזי מינהל מקרקעי ישראל מגמה של עלייה חדה במחירי הקרקעות ברחבי הארץ, אך בשנת 2012 ניכרת ירידת מחירים בחלק נכבד מהישובים.

במינהל מעריכים כי מגמה ירידת מחירי הקרקע עתידה להתחזק בשנה הקרובה (2013), עקב סיבות אחדות:

מצד ההיצע - תכנית השיווק הרחבה של רשות מקרקעי ישראל לשנת 2013, לרבות שיווק מקרקעין לדירות להשכרה, עבודה מאומצת ומרוכזת של ועדות התכנון השונות, הסרת חסמים בידי משרדי הממשלה השונים ועוד.

מצד הביקוש - הביקוש לקרקעות, ובהתאם לכך גובה ההצעות של היזמים במכרזי הרשות, נקבעים בהתאם לציפיות היזמים לגבי מחירי הדיורות. המצב המאקרו כלכלי של המשק והצהרות הממשלה החדשה בנושא הורדת מחירי הדיור מעוררים בקרב יזמים ציפייה לירידת מחירי הנדל"ן, ולפיכך במכרזי רשות מקרקעי ישראל מוגשות הצעות נמוכות יותר יחסית. גורמים אחרים שישפיעו ככל הנראה על רמות הביקושים הם העלאת נטל המסים בכלל ובתחום הנדל"ן בפרט ומצוקת האשראי של היזמים.

כאמור, חרף ירידת מחירי הקרקע - מחירי הדירות לא ירדו. על כך כותבים בדו"ח המינהל "חשוב להבין שדירה היא מוצר משוכלל ולכן שיווק קרקעות לבדו, גם בהיקף גדול, לא יביא לידי ירידת מחירי הדיור. תהליך ייצור הדירה עשוי חוליות חוליות הכרוכות זו בזו ונמצאות בתחומי טיפול שונים של משרדי הממשלה וגורמים אחרים. די בכך שחוליה אחת לא תושלם כדי שלא נגיע אל יעד הפחתת מחיר הדירה".

בשנת 2012 שווק המינהל כ-33 אלף יח"ד במכרזים ובהליך של פטור ממכרז, מתוכן שווקו 15 אלף יח"ד במרכז הארץ.

בדברי הפתיחה הקודמים לדו"ח אמר בנצי ליברמן, מנהל רשות מקרקעי ישראל "כדי להביא לירידת מחירי הדיור לא די בהגדלת היצע הקרקעות. כדי להביא לשיווק אפקטיבי שייתן פירות של ממש ויפחית את מחיר הדירה - יש צורך בהתגייסות כללית של כל הגורמים המעורבים ביצירת המוצר המשוכלל שהוא הדירה. רק שיתוף פעולה של משרדי הממשלה השונים יביא לכך שתהיה התמקדות במטרה אחת והיא: הכשרת הקרקע לבנייה בתוך שנה חצי מיום שיווקה".

ליברמן פרט את הפעולות בהן נקט המינהל על מנת להקל על היזמים ולהביא לירידת מחירי הדיור, ביניהן: הורדת מחיר המינימום מ-50% ל-35% במרכז הארץ ול-25% באזורי עדיפות לאומית. פריסת התשלומים ליזמים עד 180 יום לאחר הזכייה במכרז, במטרה להקל על תזרים המזומנים שלהם. תן תמריצים ליזמים המסיימים את הבנייה בתקופה קצרה יותר - כך שיזכו להנחה בת 15% מהתשלומים על הקרקע.

מוקדם יותר היום הודיעו כל הגורמים המובילים את תחום הנדל"ן בישראל על מהלך דרמטי במסגרתו הם מקווים להחזיר את מחירי הדירות כמה שנים אחורה - משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל, משרד הפנים ומשרד הבינוי עתידים לצאת עד החגים במכרזים לעשרות אלפי יחידות דיור ברחבי הארץ ב"מכרזי מחיר מטרה" במחירים הנמוכים עד 15-20% ממחיר הקרקע, ובכך לשבור את השוק ולהחזיר את המחירים כמה שנים טובות אחורה.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    עשו מיליארדים ע"ח הפראייר=תזהרו= מיתון קשה=בועה50%פיצוץ (ל"ת)
    קבלן,בנק,ממשל=גנבים 13/08/2013 21:00
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    תהליך ייצור הדירה עשוי חוליות חוליות של תאבי בצע (ל"ת)
    איציק 13/08/2013 00:46
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    האזרח ב' 12/08/2013 20:52
    הגב לתגובה זו
    אל תקשיבו למה שהם אומרים אלא למה שהם עושים. הם, כולם, בלי יוצא מן הכלל, תמחרו את הקרקעות במרכז ב 60% או 50% או 40% פחות מאשר ב 2011. זה שהציע רק 40% פחות זכה במכרז. למה הם הציעו נמוך? כי הם מפחדים מפיצוץ בועה. אחרת היו נלחמים להשיג את הקרקע גם במחירים גבוהים.
  • 5.
    אם לא תרוצו לקנות, המחירים יירדו. (ל"ת)
    איציק ר 12/08/2013 17:46
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רועי 12/08/2013 17:01
    הגב לתגובה זו
    שיעורי הירידה במחיר הקרקע לא נכונים.. קבלן שמתמודד במכרז של מנהל מקרקעי ישראל לוקח בחשבון את עלות הפיתוח ליחידת דיור שהמנהל קובע ועליו הוא מציע הצעה לקרקע- במילים פשוטות, במכרזים בהם עלות הפיתוח גבוהה ההצעות על מחיר הקרקע נמוכה ולהיפך.. הסך הכולל של מחיר קרקע+פיתוח הוא המדד האמיתי..
  • 3.
    אנונימי 12/08/2013 16:45
    הגב לתגובה זו
    כאשר היו לקוחות שהיו מוכנים לשלם על הקרקעות מחיר מופקע המדינה לא תגיד מסכנים אולי באמת "קרענו" אותם .ברגע שהציבור מבין שבאמת הוא יוצא פראייר והוא קובר את עתידו הוא מפסיק לקנות והמדינה מורידה את מחירי הקרקעות.לפי דעתי המגמה תמשך והמחירים ימשיכו לרדת ואיתם מחירי הנדל"ן...
  • 2.
    העיריות יעצרו היתרי בניה כדי למנוע מפולת מחירים. (ל"ת)
    ישרא-בלוף 12/08/2013 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חי 12/08/2013 16:17
    הגב לתגובה זו
    לא רואים חוץ מגזירות ---שום טיפול במחירי דירות במחירי מוצרי הצריכה מזון היקרים.. מפלגת לפיד עתיד בתרדמת.. מבצעים מדיניות ראש הליכוד.. בושה
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.