"ערי הענק בסין יהפכו לשיכוני סלאמס הגדולים בעולם; מיליונים גרים במרתפים"

אתר ה-Atlantic City מציג צד אחר של סין שפחות מראים בתקשורת. "יש 220 מהגרי עבודה חסרי זכויות שחיים בתת תנאים, אזרחים סוג ב'"
לירן סהר | (6)

הגירת האוכלוסייה מהכפר לעיר בסין נחשבת לתנועת האנשים הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית. ב-2030 אדם אחד מתוך שמונה בעולם יהיה תושב של עיר סינית.

האתר Atlantic City, העוסק בתכנון עירוני, מזהיר כי סין מתקרבת בצעדי ענק לקראת אסון אורבני, כאשר ערי הענק הרבות הנבנות כיום יהפכו לשיכוני סלאמס אדירים. כיום חיים בסין כ-220 מיליון מהגרי עבודה שעברו מהכפר לעיר, אנשים אשר אין ברשותם אישור הנקרא "hukou" אשר בלעדיו לא ניתן לרכוש דירה או לשלוח ילדים לבית ספר ציבורי. מהגרים חסרי זכויות אלו הפכו לתושבי סוג ב' בתוך ביתם, גרים בחדרים מזוהמים וצפופים בפאתי הערים, במקומות ללא חימום בחורף או אוויר קר בקיץ ומשתמשים בשירותים ציבוריים.

שיטת "המיטה החמה"

אלו עם קצת פחות מזל מתגוררים במרתפים תת קרקעיים, שוכרים חדרים ללא איוורור וישנים בשיטת "המיטה החמה", קרי חולקים מיטה אחת עם מספר אנשים כדי לחסוך בעלויות. ברי המזל שבין העובדים מתגוררים במעונות מגורים בשטחי המפעלים או מקימים מאהל מגורים ליד אתרי בנייה. בקיץ שעבר צץ פתאום כפר קטן ליד קומפלקס שכונות יוקרה בבייג'ינג עובדי בנייה ישנו באוהלים צבאיים, תלו כביסה לאורך המדרכות ושיחקו פינג-פונג בערבים.

"הערים החדשות בסין הן 'בורות של חרא', חסרות כל יעילות עם תכנון חלל לקוי היוצר בעיות אדירות של תנועה, זיהום אוויר ובולענים במדרכות שעשויים לבלוע הולכי רגל, הן ממש מכוערות", אומר טום מילר, אשר התגורר בסין מ-2002, ביקר ב-85 ערים וכתב את הספר 'China s Urban Million: The Story Behind the Greatest Migration in Human History'.

מילר טוען כי יש להטיל את האשמה על ברית המועצות לשעבר, אשר דגלה בהקמת בנייני ענק ושדרות אדירות כדי לגרום לאזרחים להרגיש קטנים. הערים הסיניות נוקטות לדבריו באותה השיטה וניתן לקחת לדוגמה את כיכר טיאנאנמן הנחשבת לכיכר הגדולה בעולם. "לקומוניסטים אין שמץ של סנטימנט חיובי לנוסטלגיה, הם יעדיפו להרוס עיר מורשת עתיקה רק כדי לבנות ערים עתידניות כמרכז לפסי ייצור אדירים, המטרה היחידה של עיר קומוניסטית היא להיות פונקציונאלית", מסביר מילר.

חקלאים ללא תקווה

לדברי מילר, הערים הסיניות הנוכחיות מתוכננות בהתאם לתקופות העבר, כאשר אנשים גרו במקומות עבודתם ולא נסעו לשום מקום "כאשר מדינה עוברת לשיטה קפיטליסטית, אנשים מתחילים לרכוש מוצרי צריכה, להסתובב בעיר ובעולם ולהבין שהמודל שהכירו עד כה לא עובד כל כך טוב."

והערים בסין רק נעשות יותר ויותר גדולות לשטחי העיר צ'ונגקינג (Chongqing) לדוגמה עברו מיליוני חקלאים ואוכלוסייתה צפויה לגדול מ-10 מיליון ל-20 מיליון נפש עד 2020. "חקלאים אלו ימירו את אדמתם לדירה בתוך העיר, מהלך זה צפוי להיות הרסני עבור עובדים ללא כל הכשרה אשר באופן פתאומי עוברים לסגנון חיים אורבני. מאסה של חקלאים יעברו לבלוקים למגורים, ללא מקום לגידול תרנגולות וללא יכולת למצוא כל פרנסה יהפכו לשכבה אורבנית נחותה שלא תדע להתמודד בתנאי החברה החדשה", טוען מילר.

כתבות מעניינות נוספות:

קשה לגמור את החודש: מחקר - ירושלים שיאנית המשכנתאות - 1.05 מיליון שקל; באיזו עיר המינוף הגבוה ביותר?

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אך כמה טוב פה - רק התשקורת לא מראה לנו כמה טוב לנו (ל"ת)
    משה ראשל"צ 10/02/2013 22:08
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    טיפש ללא הפסקה 10/02/2013 19:12
    הגב לתגובה זו
    בנינים ענקים ושדרות רחבות לא מתארים את ניו יורק? בארצות הברית ישנן ערים שלמות שלחלקים ממנה אסור ומסוכן להכנס
  • 4.
    המלחמה הבאה בדרך לפתור את הבעיה (ל"ת)
    נור 10/02/2013 17:34
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הכל מלמעלה 10/02/2013 17:15
    הגב לתגובה זו
    ולכן העולם ימשיך לקנות שם מוצרים בזול מה שיגרור את התעשיה במפותחות למיתון.
  • 2.
    בא 10/02/2013 15:42
    הגב לתגובה זו
    במקום מואר ,מטורף במקום אמיץ ,מכוער במקום יפה וכו .כמו האיסלם הקיצוני .
  • 1.
    ומה הצד המואר ? (ל"ת)
    בא 10/02/2013 15:33
    הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.