קוד הבניה החדש כנראה יעלה את עלויות הבניה, מי לדעתכם ישלם?
כל מי שעוסק בענף הבנייה לא יכול היה לפספס את הכותרות והידיעות בדבר "קוד הבניה" החדש שיצא "רק" 18 שנה אחרי אסון ורסאי ומטרתו היא להסדיר סף מינימלי חדש להבטחת איכות ובטיחות הבנייה שיחליפו את תקנות התכנון והבנייה הקיימות היום.
"קוד הבנייה" הוא בעצם מערכת הוראות, שכוללת את הרף המינימלי הנחוץ על מנת להבטיח את האיכות והבטיחות לתכנון ולביצוע של מבנים. קוד זה יחליף את תקנות התכנון והבנייה שקיימות היום, ויחייב כמו כל שאר התקנות.
הרקע ליצירת הקוד ושינויי התקנות מצוי באסון ורסאי בשנת 2001. כזכור, רצפת אולם השמחות קרסה והביאה למותם של 23 בני אדם. המקרה טלטל את מדינת ישראל והביא להקמת ועדת זיילר אשר בחנה, בין היתר, את מצב תקנות הבנייה בישראל. מבדיקתה עלה כי בתקנות הבנייה ישנן סתירות, כפילויות, יתרים, חוסרים וטעויות בכ-518 מהתקנות.
מה חדש?
בקוד החדש מספר תקנות בטיחות חדשות כמו למשל שעל קבלנים לפזר נקודות עיגון על גגות בניינים חדשים. התקנה הזאת היא רק אחת ממאות שינויים שיופיעו בתקנות הבנייה בישראל, בשלל תחומים מאקוסטיקה ועד איטום, שכאמור, יחליפו מעל 500 תקנות ישנות ולעיתים סותרות. חלק מהתקנות החדשות אושרו לאחרונה על ידי שר האוצר משה כחלון והן ייכנסו לתוקף בחודשים הקרובים, ואילו אחרות צפויות להיכנס לתוקף במהלך השנה הקרובה.
- שוק הדיור קורס, אבל המשכנתאות רותחות - הפרדוקס ועל מה הוא מרמז?
- "בשנה הקרובה נראה התאוששות משמעותית בשוק הדירות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז בהחלט שאפו לעוסקים במלאכה שהורידו את אותן מאות תקנות מיושנות וזה בהחלט משמח לשמוע את בכירי הוועדה אומרים שהקוד לא ייקר את הדירה. אין ספק שהמצב היום בתחום הבניה הישראלי הוא רע מאוד. מרמת בטיחות העובדים, דרך המחסור העצום בידיים עובדות ואיכותיות, כמות העובדים המצומצמת וכלה בבודקים ובבוחנים מקצועיים שאמורים לפקח על הנעשה באתרי הבנייה.
אולם, הרשו לי לצנן מעט את ההתלהבות. בסופו של דבר המדינה עשתה מה שהיא עושה תמיד, היא הוסיפה ועדכנה תקנות חדשות שכעת כל הקבלנים והעוסקים במלאכה יצטרכו לעמוד בהן.
הקבלנים שוכרים מנוף ומחכים לבודק שאולי יגיע ואולי לא
אולם, האם המדינה הוסיפה בודקים חדשים לענף? למשל, האם ידעתם שטרם הפעלת מנוף יש צורך באישור של בודק ממשרד העבודה? או שמא נישאר במצב הנוכחי בו הקבלנים שוכרים מנוף ומחכים לבודק שאולי יגיע או לא יגיע היום? האם במקביל לקוד נוספו בודקי בטיחות חדשים? זאת כדי לבחון האם הקבלנים והעובדים בשטח מיישמים את התקנות החדשות? האם מישהו יבוא לפקח שהקוד החדש מיושם בשטח? או שנשאר עם אותה כמות בודקים? במילים אחרות, האם המדינה מתכוונת גם לאכוף את תקנות הקוד החדש או, שכרגיל, תקנות לחוד ובדיקתן לחוד? כי אם היא לא תאכוף את התקנות החדשות, כפי שלא אכפה את הקודמות, לא יקרה דבר.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
משפט אמריקאי יפה אומר שהפה שלך והכסף שלך צריכים להיות שווים, כלומר אם אתה חושב משהו, שים עליו את הכסף שלך, כך תוכיח שאתה מאמין בזה. לא חוכמה לעשות קוד חדש, לתקן ולעדכן תקנות אם לא משנים את המצב בשטח. בעיני, אם המדינה לא תזרים כספים להוספת תקנים ולאכיפה מיטיבית יותר של הענף שום דבר לא ישתנה.
המחירים שוב יעלו. מי לדעתכם ישלם?
גם אם כן והקבלנים יחלו להקפיד יותר על חיי העובדים ויוסיפו את כל אביזרי הבטיחות שהם צריכים, מי יספוג את תוספת העלות לבנייה? לדעתי, היא תגולגל על הצרכן הסופי. אין זה סוד שמצב הדיור הבעייתי, שהחל כבר לפני מספר שנים, פגע אנושות בקבלנים ובקבלני הביצוע. רבות מהחברות פשטו את הרגל. לאף אחת מהן אין כסף מיותר ולכן אני מאמין שכן נראה עלייה במחירים מפני שמישהו יצטרך לממן את כל תקנות הבטיחות החדשות ולדעתי? אלה לא יהיו חברות הבניה.
- 2.ההשקעה היעילה ביותר בכל תחום היא בשיפור הבטיחות (ל"ת)ירון 08/09/2019 10:03הגב לתגובה זו
- 1.בן 05/09/2019 23:45הגב לתגובה זופשוט תגרום להצעות המחיר על הקרקע לרדת, בשיעור זהה להתייקרות הבניה. ההוצאות הכוללות בפרויקט ישארו זהות להיום, וגם המחיר לצרכן

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
