קוד הבניה החדש כנראה יעלה את עלויות הבניה, מי לדעתכם ישלם?
כל מי שעוסק בענף הבנייה לא יכול היה לפספס את הכותרות והידיעות בדבר "קוד הבניה" החדש שיצא "רק" 18 שנה אחרי אסון ורסאי ומטרתו היא להסדיר סף מינימלי חדש להבטחת איכות ובטיחות הבנייה שיחליפו את תקנות התכנון והבנייה הקיימות היום.
"קוד הבנייה" הוא בעצם מערכת הוראות, שכוללת את הרף המינימלי הנחוץ על מנת להבטיח את האיכות והבטיחות לתכנון ולביצוע של מבנים. קוד זה יחליף את תקנות התכנון והבנייה שקיימות היום, ויחייב כמו כל שאר התקנות.
הרקע ליצירת הקוד ושינויי התקנות מצוי באסון ורסאי בשנת 2001. כזכור, רצפת אולם השמחות קרסה והביאה למותם של 23 בני אדם. המקרה טלטל את מדינת ישראל והביא להקמת ועדת זיילר אשר בחנה, בין היתר, את מצב תקנות הבנייה בישראל. מבדיקתה עלה כי בתקנות הבנייה ישנן סתירות, כפילויות, יתרים, חוסרים וטעויות בכ-518 מהתקנות.
מה חדש?
בקוד החדש מספר תקנות בטיחות חדשות כמו למשל שעל קבלנים לפזר נקודות עיגון על גגות בניינים חדשים. התקנה הזאת היא רק אחת ממאות שינויים שיופיעו בתקנות הבנייה בישראל, בשלל תחומים מאקוסטיקה ועד איטום, שכאמור, יחליפו מעל 500 תקנות ישנות ולעיתים סותרות. חלק מהתקנות החדשות אושרו לאחרונה על ידי שר האוצר משה כחלון והן ייכנסו לתוקף בחודשים הקרובים, ואילו אחרות צפויות להיכנס לתוקף במהלך השנה הקרובה.
- תשואה של 12% בשנה; האם בת ים היא הזדמנות?
- כמה שווה הדירה שלכם - עסקאות אחרונות בערים מרכזיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז בהחלט שאפו לעוסקים במלאכה שהורידו את אותן מאות תקנות מיושנות וזה בהחלט משמח לשמוע את בכירי הוועדה אומרים שהקוד לא ייקר את הדירה. אין ספק שהמצב היום בתחום הבניה הישראלי הוא רע מאוד. מרמת בטיחות העובדים, דרך המחסור העצום בידיים עובדות ואיכותיות, כמות העובדים המצומצמת וכלה בבודקים ובבוחנים מקצועיים שאמורים לפקח על הנעשה באתרי הבנייה.
אולם, הרשו לי לצנן מעט את ההתלהבות. בסופו של דבר המדינה עשתה מה שהיא עושה תמיד, היא הוסיפה ועדכנה תקנות חדשות שכעת כל הקבלנים והעוסקים במלאכה יצטרכו לעמוד בהן.
הקבלנים שוכרים מנוף ומחכים לבודק שאולי יגיע ואולי לא
אולם, האם המדינה הוסיפה בודקים חדשים לענף? למשל, האם ידעתם שטרם הפעלת מנוף יש צורך באישור של בודק ממשרד העבודה? או שמא נישאר במצב הנוכחי בו הקבלנים שוכרים מנוף ומחכים לבודק שאולי יגיע או לא יגיע היום? האם במקביל לקוד נוספו בודקי בטיחות חדשים? זאת כדי לבחון האם הקבלנים והעובדים בשטח מיישמים את התקנות החדשות? האם מישהו יבוא לפקח שהקוד החדש מיושם בשטח? או שנשאר עם אותה כמות בודקים? במילים אחרות, האם המדינה מתכוונת גם לאכוף את תקנות הקוד החדש או, שכרגיל, תקנות לחוד ובדיקתן לחוד? כי אם היא לא תאכוף את התקנות החדשות, כפי שלא אכפה את הקודמות, לא יקרה דבר.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
משפט אמריקאי יפה אומר שהפה שלך והכסף שלך צריכים להיות שווים, כלומר אם אתה חושב משהו, שים עליו את הכסף שלך, כך תוכיח שאתה מאמין בזה. לא חוכמה לעשות קוד חדש, לתקן ולעדכן תקנות אם לא משנים את המצב בשטח. בעיני, אם המדינה לא תזרים כספים להוספת תקנים ולאכיפה מיטיבית יותר של הענף שום דבר לא ישתנה.
המחירים שוב יעלו. מי לדעתכם ישלם?
גם אם כן והקבלנים יחלו להקפיד יותר על חיי העובדים ויוסיפו את כל אביזרי הבטיחות שהם צריכים, מי יספוג את תוספת העלות לבנייה? לדעתי, היא תגולגל על הצרכן הסופי. אין זה סוד שמצב הדיור הבעייתי, שהחל כבר לפני מספר שנים, פגע אנושות בקבלנים ובקבלני הביצוע. רבות מהחברות פשטו את הרגל. לאף אחת מהן אין כסף מיותר ולכן אני מאמין שכן נראה עלייה במחירים מפני שמישהו יצטרך לממן את כל תקנות הבטיחות החדשות ולדעתי? אלה לא יהיו חברות הבניה.
- 2.ההשקעה היעילה ביותר בכל תחום היא בשיפור הבטיחות (ל"ת)ירון 08/09/2019 10:03הגב לתגובה זו
- 1.בן 05/09/2019 23:45הגב לתגובה זופשוט תגרום להצעות המחיר על הקרקע לרדת, בשיעור זהה להתייקרות הבניה. ההוצאות הכוללות בפרויקט ישארו זהות להיום, וגם המחיר לצרכן
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
