קוד הבניה החדש כנראה יעלה את עלויות הבניה, מי לדעתכם ישלם?

18 שנה אחרי אסון ורסאי נקבע קוד בניה חדש, בכירי הוועדה שהוקמה לצורך כך טוענים שהקוד לא ייקר את הדירה. האמנם?
אורן גזית | (2)

כל מי שעוסק בענף הבנייה לא יכול היה לפספס את הכותרות והידיעות בדבר "קוד הבניה" החדש שיצא "רק" 18 שנה אחרי אסון ורסאי ומטרתו היא להסדיר סף מינימלי חדש להבטחת איכות ובטיחות הבנייה שיחליפו את תקנות התכנון והבנייה הקיימות היום.

"קוד הבנייה" הוא בעצם  מערכת הוראות, שכוללת את הרף המינימלי הנחוץ על מנת להבטיח את האיכות והבטיחות לתכנון ולביצוע של מבנים. קוד זה יחליף את תקנות התכנון והבנייה שקיימות היום, ויחייב כמו כל שאר התקנות.

הרקע ליצירת הקוד ושינויי התקנות מצוי באסון ורסאי בשנת 2001. כזכור, רצפת אולם השמחות קרסה והביאה למותם של 23 בני אדם. המקרה טלטל את מדינת ישראל והביא להקמת ועדת זיילר אשר בחנה, בין היתר, את מצב תקנות הבנייה בישראל. מבדיקתה עלה כי בתקנות הבנייה ישנן סתירות, כפילויות, יתרים, חוסרים וטעויות בכ-518 מהתקנות.

מה חדש?

בקוד החדש מספר תקנות בטיחות חדשות כמו למשל שעל קבלנים לפזר נקודות עיגון על גגות בניינים חדשים. התקנה הזאת היא רק אחת ממאות שינויים שיופיעו בתקנות הבנייה בישראל, בשלל תחומים מאקוסטיקה ועד איטום, שכאמור, יחליפו מעל 500 תקנות ישנות ולעיתים סותרות. חלק מהתקנות החדשות אושרו לאחרונה על ידי שר האוצר משה כחלון והן ייכנסו לתוקף בחודשים הקרובים, ואילו אחרות צפויות להיכנס לתוקף במהלך השנה הקרובה.

אז בהחלט שאפו לעוסקים במלאכה שהורידו את אותן מאות תקנות מיושנות וזה בהחלט משמח לשמוע את בכירי הוועדה אומרים שהקוד לא ייקר את הדירה. אין ספק שהמצב היום בתחום הבניה הישראלי הוא רע מאוד. מרמת בטיחות העובדים, דרך המחסור העצום בידיים עובדות ואיכותיות, כמות העובדים המצומצמת וכלה בבודקים ובבוחנים מקצועיים שאמורים לפקח על הנעשה באתרי הבנייה.

אולם, הרשו לי לצנן מעט את ההתלהבות. בסופו של דבר המדינה עשתה מה שהיא עושה תמיד, היא הוסיפה ועדכנה תקנות חדשות שכעת כל הקבלנים והעוסקים במלאכה יצטרכו לעמוד בהן.   

הקבלנים שוכרים מנוף ומחכים לבודק שאולי יגיע ואולי לא

אולם, האם המדינה הוסיפה בודקים חדשים לענף? למשל, האם ידעתם שטרם הפעלת מנוף יש צורך באישור של בודק ממשרד העבודה? או שמא נישאר במצב הנוכחי בו הקבלנים שוכרים מנוף ומחכים לבודק שאולי יגיע או לא יגיע היום? האם במקביל לקוד נוספו בודקי בטיחות חדשים? זאת כדי לבחון האם הקבלנים והעובדים בשטח מיישמים את התקנות החדשות? האם מישהו יבוא לפקח שהקוד החדש מיושם בשטח? או שנשאר עם אותה כמות בודקים? במילים אחרות, האם המדינה מתכוונת גם לאכוף את תקנות הקוד החדש או, שכרגיל, תקנות לחוד ובדיקתן לחוד? כי אם היא לא תאכוף את התקנות החדשות, כפי שלא אכפה את הקודמות, לא יקרה דבר.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

משפט אמריקאי יפה אומר שהפה שלך והכסף שלך צריכים להיות שווים, כלומר אם אתה חושב משהו, שים עליו את הכסף שלך, כך תוכיח שאתה מאמין בזה. לא חוכמה לעשות קוד חדש, לתקן ולעדכן תקנות אם לא משנים את המצב בשטח. בעיני,  אם המדינה לא תזרים כספים להוספת תקנים ולאכיפה מיטיבית יותר של הענף שום דבר לא ישתנה.

המחירים שוב יעלו. מי לדעתכם ישלם?

גם אם כן והקבלנים יחלו להקפיד יותר על חיי העובדים ויוסיפו את כל אביזרי הבטיחות שהם צריכים, מי יספוג את תוספת העלות לבנייה? לדעתי, היא תגולגל על הצרכן הסופי. אין זה סוד שמצב הדיור הבעייתי, שהחל כבר לפני מספר שנים, פגע אנושות בקבלנים ובקבלני הביצוע. רבות מהחברות פשטו את הרגל. לאף אחת  מהן אין כסף מיותר ולכן אני מאמין שכן נראה עלייה במחירים מפני שמישהו יצטרך לממן את כל תקנות הבטיחות החדשות ולדעתי? אלה לא יהיו חברות הבניה.  

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ההשקעה היעילה ביותר בכל תחום היא בשיפור הבטיחות (ל"ת)
    ירון 08/09/2019 10:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בן 05/09/2019 23:45
    הגב לתגובה זו
    פשוט תגרום להצעות המחיר על הקרקע לרדת, בשיעור זהה להתייקרות הבניה. ההוצאות הכוללות בפרויקט ישארו זהות להיום, וגם המחיר לצרכן
חותים
צילום: טוויטר

החות'ים בתימן - היסטוריה, כלכלה, פוליטיקה ומה יהיה בהמשך?

המלחמה עם ישראל - אחרי חיסול ראש הממשלה החות'י והשרים, בכיר חות'י אומר: "המלחמה עלתה שלב. אצלנו מעשים קודמים לדיבורים. ננקום על מה שקרה". 

משה כסיף |
נושאים בכתבה חות'ים

הבכיר החות'י מוחמד אל-בוח'ייתי איים בריאיון לאל-מיאדין: "התקיפה של ישיבת ראשות הממשלה בידי הישות הציונית היא חציית כל הקווים האדומים במערכה הזו. אין מנוס מכך שתהיה נקמה על מותם של השהידים. נגיב להסלמה בהסלמה, ונזכיר לישות הציונית כי בסופו של דבר היא תשלם את מחיר כל הפשעים שביצעו, בין אם בתימן, בפלסטין, בלבנון או בסוריה. כל עוד הישות הציונית חצתה את הקווים האדומים, משמעות הדבר היא שהמלחמה נכנסה לשלב חדש. ואנחנו נוהגים לומר תמיד שהמעשה אצלנו קודם לדיבור, ואין מנוס מנקמה".

ישראל ביצעה לפני מספר ימים תקיפה בצנעא, שחיסלה מנהיגים פוליטיים וצבאיים של החות'ים בתימן. על פי ההערכות מלבד ראש הממשלה, שחיסולו כבר אושר רשמית ע"י גורמים בתימן, חוסלו בתקיפה הישראלית גם מזכיר הממשלה, שר המשפטים, שר הכלכלה והמסחר, שר החוץ, שר החקלאות, שר ההסברה ופונקציונרים נוספים בממשלה החות'ית. מנגד, ההערכה של גורמי הביטחון בישראל היא שהרמטכ"ל ושר ההגנה לא חוסלו בתקיפה בצנעא. עם זאת, ישנה הערכה מבוססת למדי, הגורסת שהרמטכ"ל החות'י נפגע בתקיפה שנערכה באתר נוסף מחוץ לצנעא, ביאת החות'ים בצפון תימן.

אתמול התפרסמה בתימן הודעה המאשרת כי "ראש הממשלה ומספר שרים חוסלו". למרות איומים בעקבות התקיפה, נכון למועד כתיבת שורות אלה טרם בוצעה תקיפה לכיוון ישראל, אבל רוב הסיכויים שתקיפה כזאת תתרחש, השאלה רק מתי?.

רקע: מלחמת חרבות ברזל והחות'ים

בשנים האחרונות עלתה תימן לכותרות פעם אחר פעם בהקשר צבאי – מרידות, מלחמות והפיכות פנימיות. זמן קצר אחרי שהתחילה מלחמת חרבות ברזל, בתאריך 19 באוקטובר, הצטרפו החות'ים בתימן למערכה באמצעות שיגור טילים וכטב"מים לעבר ישראל. מאז נאלצה מדינת ישראל לבצע חלוקת קשב חדשה לאזור, ולהעניק תשומת לב משמעותית לאיום החות'י עליה. בשורות הבאות אסיר את הלוט מעל מדינה בעלת עבר עשיר, שגם בה עשתה איראן שימוש כחלק ממארג הפרוקסי, שהיו אמורים לפגוע בישראל ולמנוע ממנה לפגוע באיראן ובשלוחיה באזור. בשורות להלן אעסוק על קצה המזלג בהיסטוריה, בכלכלה ובפוליטיקה התימנית. כמו כן, אתייחס לחיסול הממוקד של מנהיגים מדיניים וצבאיים בצפון תימן והמשמעויות שלו.

לאורך כל התקופה, מרגע פתיחת מבצע עם כלביא ועד מועד כתיבת שורות אלה, המשיכו החות'ים מעת לעת לתקוף את ישראל. במשך הזמן הותקפו החות'ים על ידי ישראל, ארה"ב ומדינות שונות מספר פעמים, אבל לא חדלו ממעשיהם. בנוסף, הם חסמו או לכל הפחות איימו על התעבורה הימית במצרי באב אל מנדב.