קוד הבניה החדש כנראה יעלה את עלויות הבניה, מי לדעתכם ישלם?
כל מי שעוסק בענף הבנייה לא יכול היה לפספס את הכותרות והידיעות בדבר "קוד הבניה" החדש שיצא "רק" 18 שנה אחרי אסון ורסאי ומטרתו היא להסדיר סף מינימלי חדש להבטחת איכות ובטיחות הבנייה שיחליפו את תקנות התכנון והבנייה הקיימות היום.
"קוד הבנייה" הוא בעצם מערכת הוראות, שכוללת את הרף המינימלי הנחוץ על מנת להבטיח את האיכות והבטיחות לתכנון ולביצוע של מבנים. קוד זה יחליף את תקנות התכנון והבנייה שקיימות היום, ויחייב כמו כל שאר התקנות.
הרקע ליצירת הקוד ושינויי התקנות מצוי באסון ורסאי בשנת 2001. כזכור, רצפת אולם השמחות קרסה והביאה למותם של 23 בני אדם. המקרה טלטל את מדינת ישראל והביא להקמת ועדת זיילר אשר בחנה, בין היתר, את מצב תקנות הבנייה בישראל. מבדיקתה עלה כי בתקנות הבנייה ישנן סתירות, כפילויות, יתרים, חוסרים וטעויות בכ-518 מהתקנות.
מה חדש?
בקוד החדש מספר תקנות בטיחות חדשות כמו למשל שעל קבלנים לפזר נקודות עיגון על גגות בניינים חדשים. התקנה הזאת היא רק אחת ממאות שינויים שיופיעו בתקנות הבנייה בישראל, בשלל תחומים מאקוסטיקה ועד איטום, שכאמור, יחליפו מעל 500 תקנות ישנות ולעיתים סותרות. חלק מהתקנות החדשות אושרו לאחרונה על ידי שר האוצר משה כחלון והן ייכנסו לתוקף בחודשים הקרובים, ואילו אחרות צפויות להיכנס לתוקף במהלך השנה הקרובה.
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- מחירי הדירות בגבעתיים ועסקאות אחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז בהחלט שאפו לעוסקים במלאכה שהורידו את אותן מאות תקנות מיושנות וזה בהחלט משמח לשמוע את בכירי הוועדה אומרים שהקוד לא ייקר את הדירה. אין ספק שהמצב היום בתחום הבניה הישראלי הוא רע מאוד. מרמת בטיחות העובדים, דרך המחסור העצום בידיים עובדות ואיכותיות, כמות העובדים המצומצמת וכלה בבודקים ובבוחנים מקצועיים שאמורים לפקח על הנעשה באתרי הבנייה.
אולם, הרשו לי לצנן מעט את ההתלהבות. בסופו של דבר המדינה עשתה מה שהיא עושה תמיד, היא הוסיפה ועדכנה תקנות חדשות שכעת כל הקבלנים והעוסקים במלאכה יצטרכו לעמוד בהן.
הקבלנים שוכרים מנוף ומחכים לבודק שאולי יגיע ואולי לא
אולם, האם המדינה הוסיפה בודקים חדשים לענף? למשל, האם ידעתם שטרם הפעלת מנוף יש צורך באישור של בודק ממשרד העבודה? או שמא נישאר במצב הנוכחי בו הקבלנים שוכרים מנוף ומחכים לבודק שאולי יגיע או לא יגיע היום? האם במקביל לקוד נוספו בודקי בטיחות חדשים? זאת כדי לבחון האם הקבלנים והעובדים בשטח מיישמים את התקנות החדשות? האם מישהו יבוא לפקח שהקוד החדש מיושם בשטח? או שנשאר עם אותה כמות בודקים? במילים אחרות, האם המדינה מתכוונת גם לאכוף את תקנות הקוד החדש או, שכרגיל, תקנות לחוד ובדיקתן לחוד? כי אם היא לא תאכוף את התקנות החדשות, כפי שלא אכפה את הקודמות, לא יקרה דבר.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
משפט אמריקאי יפה אומר שהפה שלך והכסף שלך צריכים להיות שווים, כלומר אם אתה חושב משהו, שים עליו את הכסף שלך, כך תוכיח שאתה מאמין בזה. לא חוכמה לעשות קוד חדש, לתקן ולעדכן תקנות אם לא משנים את המצב בשטח. בעיני, אם המדינה לא תזרים כספים להוספת תקנים ולאכיפה מיטיבית יותר של הענף שום דבר לא ישתנה.
המחירים שוב יעלו. מי לדעתכם ישלם?
גם אם כן והקבלנים יחלו להקפיד יותר על חיי העובדים ויוסיפו את כל אביזרי הבטיחות שהם צריכים, מי יספוג את תוספת העלות לבנייה? לדעתי, היא תגולגל על הצרכן הסופי. אין זה סוד שמצב הדיור הבעייתי, שהחל כבר לפני מספר שנים, פגע אנושות בקבלנים ובקבלני הביצוע. רבות מהחברות פשטו את הרגל. לאף אחת מהן אין כסף מיותר ולכן אני מאמין שכן נראה עלייה במחירים מפני שמישהו יצטרך לממן את כל תקנות הבטיחות החדשות ולדעתי? אלה לא יהיו חברות הבניה.
- 2.ההשקעה היעילה ביותר בכל תחום היא בשיפור הבטיחות (ל"ת)ירון 08/09/2019 10:03הגב לתגובה זו
- 1.בן 05/09/2019 23:45הגב לתגובה זופשוט תגרום להצעות המחיר על הקרקע לרדת, בשיעור זהה להתייקרות הבניה. ההוצאות הכוללות בפרויקט ישארו זהות להיום, וגם המחיר לצרכן

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.