מי באמת נהנה מהצמיחה הכלכלית של ארה"ב?
רמת האבטלה בשוק האמריקני הגיעה לשיא שלילי שנראה רק בימים שלפני בועת הדוט-קום שהתפוצצה בשנת 2000. בהתאם לדוח התעסוקה שפורסם שיעור האבטלה ירד לרמה של 3.9%, מדובר בתוצאה היסטורית ללא ספק אך לצד התוצאה עולה השאלה כיצד נתוני האבטלה והשכר השעתי מתחברים לנתוני הצמיחה הכלכלית במדינה ומי המרוויחים העיקריים מהצמיחה הנאה.
שיעור האבטלה מתנהג באופן טבעי ביחס הפוך לצמיחה המתמשכת של הכלכלה בארה"ב בשנים האחרונות. בהתאם לנתונים שפורסמו על ידי הממשל, המשק האמריקני צמח ברבעון הראשון של 2018 בשיעור של 2.3% בהשוואה לרבעון הקודם (במונחים שנתיים), וזאת לאחר עלייה שנתית משוקללת של 2.9% שנרשמה ברבעון הרביעי של שנת 2017.
הגרף המצורף מספק לנו תמונה רחבה יותר של שיעור האבטלה בשנים האחרונות. ניתן לראות כי החל משנות השמונים ועד שנות ה-90 המאוחרות שיעור האבטלה עמד על רמה ממוצעת של כ-6%. בשנת 2000 ניתן לראות קפיצה משמעותית בשיעור האבטלה וזאת כאמור בעקבות התפוצצות בועת ההיי-טק. בשיא הבועה המשק האמריקני הגיע לרמת אבטלה של מעט פחות מ-4% - רמת תעסוקה המוגדרת על ידי כלכלנים במדינה כתעסוקה מלאה.
לאחר מכן, הגיע משבר הסאב-פריים שפגע באופן אנוש בשוק העבודה האמריקני ובשיאו שיעור האבטלה זינק לרמה של 10% באוקטובר 2009 - שיא של 26 שנים באותה תקופה. מאז ועד היום שיעור האבטלה הולך ויורד באופן מתון עד שהגיע לרמתו הנוכחית.
- שוק העבודה מתייצב: ירידה באבטלה, עלייה במשרות הפנויות, אך לא בכל התחומים
- מצב עובדי ההייטק בישראל: יותר דורשי עבודה, פחות משרות ומה עם השכר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד נתוני האבטלה הטובים, הציג דוח התעסוקה תמונה עגומה לגבי השכר השעתי. השכר השעתי המשוקלל רשם עלייה של 0.1% בלבד ל-26.84 דולר, נמוך מציפיות הכלכלנים לעלייה של 0.2%.
מי באמת נהנה מהצמיחה הכלכלית?
נתונים אלו לצד פריחת הכלכלה האמריקנית מעלים סימן שאלה גדול לגבי הנהנים מהצמיחה הכלכלית במשק. גורמים רבים מעריכים כי הקיפאון בשכרם של העובדים נגרם על ידי מגוון סיבות כגון הריכוזיות הגדולה בקרב החברות במעצמה, אי-העלאת שכר המינימום על ידי הממשל, ירידה בהשתתפות בוועדי העובדים, הסכמי אי תחרות ועוד.
מבט רחב יותר על נתוני השכר מראה כי לאחר התאמות לאינפלציה, השכר השעתי ב-2018 גבוה ב-10% בלבד בהשוואה לשנת 1973 עם צמיחה שנתית ממוצעת מינורית של 0.2% בלבד. במילים אחרות, למרות שהכלכלה ממשיכה לצמוח, רוב האוכלוסייה לא זוכה לקטוף את פירות הצמיחה הכלכלית ומי שכן זוכה ליהנות אלו חברות הענק והעובדים הבכירים שבהן.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
הבעיה החלה כאמור בתחילת שנות ה-70 כאשר הצמיחה הכלכלית גדלה בשיעור משמעותי יותר מאשר שכר העובדים – כלומר ההשלכות הכספיות של הצמיחה נרשמו בדוחות הכספיים של החברות עם שורת רווח גבוהה מבלי שינוי משמעותי בהוצאות השכר. כך צברו התאגידים לאט לאט כוח רב בצל אדישות העובדים והסכמתם להמשיך לעבוד בשכר דומה.
מרכיב נוסף משמעותי שגורם לרמת שכר שעתי נמוכה הוא השתתפות בוועדי עובדים. נתונים היסטוריים מראים כי בשנת 1958, 28% מהעובדים בארה"ב היו רשומים בוועד עובדים ואילו בשנת 2016 מעט יותר מ-10% מהעובדים השתתפו בוועד עובדים. עובדה זו מחלישה באופן משמעותי את כוח העובד אל מול חברות הענק.
קיימות סיבות נוספות שמגדילות את אי-השוויון וגורמות לעובד הפשוט לצעוד במקום. אחת מהסיבות היא הסכמים לא רשמיים שנוצרו בשנים האחרונות בין חברות שמטרתן לא "לגנוב" עובדים של חברות מתחרות. לפי דיווחים בעבר התחייבו חברות שונות כגון גוגל ואפל במסגרת הסכם לא רשמי ובלתי כתוב שלא לפנות באופן אקטיבי לעובדים של החברה המתחרה, מה שפוגע באלמנט של תחרות חופשית.
בינתיים, תחזיות העתיד מנבאות כי המגמה תימשך והחברות ימשיכו להרוויח על חשבון העובדים הפשוטים. החשש מאוטומציה של משרות צפויה לגרום לעובדים רבים, במיוחד מהמעמד הנמוך, להיות מוחלפים על ידי רובוטים. גם קולות בבנק המרכזי העולמי הביעו חשש מעניין זה והמליצו לבטל את שכר המינימום במסגרת דו"ח שנתי שפורסם, פעולה נוספת שתפגע באופן משמעותי בחלק הארי של העובדים.
הכותב הוא ליאור נחום, מייסד ומנהל גיוס בחברת השמה StarHunter

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.