רונן שמשון
צילום: יח"צ

למי עוזרים סיכומי השנה בקרנות הפנסיה והגמל?

הפרקטיקה שמסדרת לסוכנים עמלות נרחבות על סמך ביצועי קופות הגמל והפנסיה

רונן שמשון | (2)
נושאים בכתבה ביטוח פנסיה

חיסכון פנסיוני הוא לתקופה של 20-30 שנה כאשר קרן השתלמות היא לתקופה של 6 שנים לפחות. תשואה של 1% מעל או מתחת לממוצע בשנה אחת היא בטווח הטעות הסטטיסטית ואינה מלמדת דבר על יכולותיהם של מנהלי ההשקעות להכות את המדדים לאורך זמן.

אז את מי משרתות כתבות סיכום השנה החגיגיות שמכתירות את הכוכב של השנה בענף הגמל והפנסיה? רק את סוכני הביטוח שמעבירים לקוח מחברה אחת לאחרת ומקבלים עמלה שוטפת ועמלה חד פעמית (עמלת היקף) עבור העסקה.

העמלה החד פעמית מותנית לרוב בכך שהחוסך יישאר לפחות שנה בחברה החדשה. לכן מבנה התמריצים של סוכן הביטוח הוא להעביר את הלקוח שלו בין כמה שיותר חברות ולקבל את עמלת ההיקף מדי שנה-שנתיים מחברה אחרת עבור אותו לקוח. הפרקטיקה הזו מכונה טוויסטינג.

 

התועלת מהמהלך עבור סוכן הביטוח היא כפולה: מבחינה תדמיתית מול הלקוח, הם מצטיירים כסוכנים מעודכנים, מחוברים לשוק, עם אצבע על הדופק. מבחינה כלכלית, הסוכנים ממקסמים את העמלה שהם מקבלים מחברות הביטוח וממנהלי קופות הגמל, מכיוון שמקבלים את עמלת ההיקף החד פעמית שוב ושוב עבור אותו לקוח.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מאיר 04/01/2018 08:39
    הגב לתגובה זו
    סוכן ביטוח לא משפיע על התשואות והשגתן. בפנסיה, אין לו הרבה ברירות . מילא היה כתוב בכתבן על גמל והשתלמות והמלחמה בין חברות ביטוח לבתי השקעות אבל לכתוב שהסוכן הוא היחידי שנהנה מפירסום...(ולא חלילה המבוטח,למשל..)..מצטער זו רישעות לשמע מעבר לבורות.
  • 1.
    כתבה טיפשית 03/01/2018 20:43
    הגב לתגובה זו
    מי שמשתמש בטבלאות הם בעיקר הגופים המובילים דוגמת אלטשולר שלם וילין לפידות ,הסוכנים עושים סדר,לא יתכן שילין לפידות תיקח דמי ניהול כפולים מהממוצע ותיתן תסיים מקום אחרון!!
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.