עצמאות כלכלית: האתגר של בנק ישראל בגיל 69
נמרוד פינקו, מנכ"ל אזימוט, בטור מיוחד לקראת יום העצמאות המנתח את ההתמודדות של בנק ישראל עם התחזקות השקל והמשמעות מבחינת המשקיעים
השבוע חוגגת כלכלת ישראל 69 שנים של עצמאות ונראה שמצבו של המשק איתן למרות האתגרים הרבים אותם אנו מכירים מחיי היום יומיום. בשבוע שעבר פרסם בנק ישראל את סקר החברות לרבעון הראשון של 2017. מהסקר עולה שהמגזר העסקי ממשיך את תנופת הצמיחה באופן מובהק במרבית הענפים.
ההפרש בין שיעור החברות והעסקים במגזר התעשייה שדיווחו על עלייה בפעילות לבין שיעורם של אלה שידווחו על ירידה (המאזן נטו) נמצא ברמה הגבוהה ביותר מאז שנת 2011. גם מגזר השירותים ממשיך להתרחב באופן חיובי ומובהק, והוא מעיד על התרחבות במכירת השירותים בארץ ובחו"ל ועל גידול מתון במספר העובדים הכולל.
נתונים אלו מסתדרים היטב עם שיעור האבטלה הנמוך במשק ועם הערכת חטיבת המחקר של בנק ישראל לצמיחה של כ-3% בשנים 2017 ו-2018. נתונים אלו קצת פחות מסתדרים עם שיעור הריבית במשק.
נראה שבמצב עולם נורמלי, אם היו שואלים פרופסורים בכלכלה איזו ריבית מתאימה למשק המצוי בתעסוקה מלאה ואשר סובל מבועת נדל"ן וצומח בקצב של 3% (בארבעת הרבעונים האחרונים הצמיחה הממוצעת עמדה על 4.9%), כנראה שהתשובה הייתה גבוהה מ-0.1%. אולם בפועל, חטיבת המחקר של בנק ישראל מעריכה שהריבית תישאר ברמתה הנמוכה ביותר מאז קום המדינה, לפחות עד הרבעון השני של 2018.
הסיבה לאנומליה בין נתוני הצמיחה והתעסוקה המרשימים למדיניות המוניטארית שמתאימה למשק המצוי במיתון, נעוצה באינפלציה הנמוכה ובעוצמתו של השקל. חלק מהייסוף נובע ממצבה החיובי של כלכלת ישראל, אשר בא לידי ביטוי, בין השאר, בעודף בחשבון השוטף ובצמיחה הגבוהה יחסית למרבית המדינות בעולם. אלא שבאופן פרדוקסאלי, ככל שהשקל חזק יותר, כך חיי היצואנים הופכים למאתגרים יותר וקצב הצמיחה עלול להיפגע.
תחת נסיבות אלו, מודאגים בבנק ישראל ששקל יקר מדיי עלול לגרום נזק בלתי הפיך לחלק מהחברות היצואניות. כך למשל, מפעלים שלא מסוגלים להתקיים ברמת שער חליפין גבוהה של השקל, לא יוכלו לחזור לפעול, אפילו שיש להם זכות קיום בשער חליפין שמייצג שיווי משקל. בנוסף, שקל חזק בעולם שבו יותר ויותר צרכנים רוכשים את המוצרים מחו"ל באמצעות האינטרנט, מוביל לסביבת אינפלציה מתונה.
כדי להתמודד עם אתגרים אלו הגדיל בחודשים האחרונים בנק ישראל את כמות רכישות הדולרים ומאז תחילת השנה נרכשו כבר כשלושה מיליארד דולר. סכום זה מהווה כ-52% מסך הרכישות השנתיות בכל שנת 2016.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
 - מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
 - תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
 - מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
 
תרשים 1: רכישות מט"ח רבעוניות של בנק ישראל
בכדי להדגיש את נחישותו של בנק ישראל להביא את השקל לרמת שיווי משקל, ציינה נגידת הבנק המרכזי, ד"ר קרנית פלוג, שאין תקרה ליתרות המט"ח ושהועדה המוניטארית תוכל לרכוש דולרים ככל שצרכי המדיניות המוניטרית יכתבו. אולם, ניתוח הקשר בין שער החליפין של השקל להתערבות במסחר של בנק ישראל מלמד שאולי הבנק המרכזי עצמאי בהחלטותיו אבל השוק מסרב להתרגש מכך.
מאז תחילת השנה, נחלש הדולר מול השקל בכ-5.3% בעוד שבעולם הוא נחלש בכ-3.7% בלבד. גם הסתכלות ארוכה יותר מלמדת על קשר הפוך בין הרכישות של בנק ישראל לשער החליפין שקל-דולר. בהיבט הזה קשה לדעת מה היה קורה אם בנק ישראל לא היה מתערב במסחר, אבל מבחינת המשקיעים ברור שמדובר במתנה המייצרת תנאים מצוינים להשקעות, לצד התעלמות מסיכונים.
השילוב בין ריבית נמוכה למשק צומח הובילה את מרווחי התשואה במדדי התל-בונד קרוב לרמות שפל, וכעת המשקיעים צריכים לשאול את עצמם היכן מצויה התשואה העודפת ביחס לסיכון. באיגרות חוב של חברות בדירוגי ביניים ומטה במח"מ קצר עד בינוני או באיגרות חוב של חברות איכותיות במח"מ ארוך.
להערכתנו האפשרות השנייה עדיפה, היות ופרמיית הסיכון הנדרשת בשוק הקונרצני נמוכה מידי ואינה מפצה על הסיכון בדירוגי הביניים ומטה. השקעה באיגרות החוב של החברות החזקות במח"מ ארוך מספקת עודף תשואה שוטפת גבוהה יחסית ואיתנות פיננסית שצפויה להחזיק גם במידה והשוק הקונצרני יתאים עצמו חזרה לרמות הסיכון הנדרשות.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
 - בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
