האם השווקים מגלים שאננות מסוכנת לקראת משאל העם באיטליה?

על משאל העם הקרב ובא ובאיטליה, והתמונה המבלבלת שנוצרה
נושאים בכתבה איטליה משאל עם

משאל העם באיטליה מתקרב והתמונה שעולה די מבלבלת. מצד אחד, השלכות כישלון הממשלה במשאל עלולות להיות מרחיקות לכת וחמורות לא רק לאיטליה, אלא לגוש האירו כולו. לפי הסקרים, בינתיים ידם של מתנגדי הממשלה במשאל על עליונה. מנגד, יחסית לחומרת הסיכון, השווקים די רגועים. מה זה אומר?

התסריט האפשרי שמציירים הפרשנים במקרה של דחייה לא מאוד אופטימי. אם ידחו במשאל הרפורמה החוקתית שמציע ראש ממשלת איטליה, במסגרתה יקטן כוח הפרלמנט והשפעות השלטונות האזוריות, ראש הממשלה הבטיח להתפטר. מכאן, הדרך לבחירות חדשות יכולה להיות קצרה. הבחירות עלולות להעלות לשלטון מפלגת "חמשת הכוכבים" שמתנגדת לחברות איטליה בגוש האירו.

התפרקות הממשלה ובחירות חדשות עלולות לעצור את תהליך הרפורמות שראש הממשלה הנוכחי מוביל במדינה שכלכלתה מתקשה לצמוח ובה רמת התוצר היום שווה לרמתו בשנת 2000. הצמיחה הכלכלית לא מתרוממת, אך חובות המדינה עולים. היחס בין החוב הממשלתי לתוצר מגיע ל-133%, השני בגודלו בקרב המדינות העיקריות אחרי יפן. מלבד החוב הממשלתי המתנפח, חששות כבדים עולים ממצבם של הבנקים באיטליה שעומדות תחת עומס של 360 מיליארד אירו של ההלוואות הלא מתפקדות. במקרה של כישלון המשאל, כל התוכנית הממשלתית לשיקום הבנקים תעמוד בסימן שאלה. מכאן הדרך למשבר פיננסי רחב היקף עלולה להיות קצרה מאוד.

למרות התסריטים השליליים האפשריים במקרה של דחיית המשאל, השווקים, אפילו באירופה עצמה, יחסית רגועים. שוקי המניות בעולם עולים בהשפעת ההבטחות של התוכניות הכלכליות של הנשיא האמריקאי החדש. מחירי האג"ח של ארה"ב, המקלט המבוקש במקרה של בריחת המשקיעים, דווקא יורדים. מחירי הזהב, עוד מקלט במקרה של סערה, צנחו בכ-9% מאז הבחירות בארה"ב.

מדוע השווקים לא נבהלים מהסיכון העולה באיטליה?

אפשר להציע מספר הסברים. הראשון, שהשווקים כבר מתמחרים את הסיכון. חלק מהפרשנים אומרים שגם אם המשאל יכשל, לא כל כך מהר הולכים לבחירות. ממשלת טכנוקרטים באיטליה יכולה לתפקד עד הבחירות הבאות ב-2018. יש בתרחיש זה סיכונים, אך הם כבר באו לידי ביטוי בשווקים. תשואת האג"ח ל-10 שנים של איטליה עלתה מעל 2 אחוז, לראשונה מאז יולי 2015. פערי התשואות בין האג"ח האיטלקי לגרמני חזר לתחילת שנת 2014. מניות הבנקים באיטליה ירדו רק החודש בעוד כ-10 אחוזים, כך שהסיכון כבר מגולם.

ההסבר האחר טוען - חכו לתוצאות. כמו ב-Brexit ובבחירות בארה"ב התוצאות היו הפוכות מהסקרים. אם המשקיעים חושבים שהסקרים שוב טועים כישלון הממשלה במשאל עלול לגרום לתגובה חמורה.

ההסבר האחרון שאפשר להציע הנו זה שלפיו השווקים חיים באגדה על "רועה וזאבים" המפורסמת. הרועה צועק לעזרת אנשי הכפר כיוון שהותקף בזאב. אנשי הכפר רצים אליו, אך מגלים שאין זאב. אחרי שזה קורה מספר פעמים אף אחד כבר לא בא לעזרתו של הרועה עד שהוא נאכל ע"י זאבים. המשקיעים שמכרו מניות באירועים חריגים בשנים האחרונות יצאו בסוף מופסדים כי השווקים תיקנו די מהר את הירידות. לנפילות בתחילת השנה לקח שלושה חודשים להימחק. ב-Brexit זה לקחת שבוע. אחרי הבחירות בארה"ב כמה שעות. הניסיון נלמד וכעת המשקיעים חוששים להישאר בחוץ.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אם זה ההסבר להתנהגות השווקים הוא שככל הנראה מדובר בשאננות מסוכנת למדי. במקרה שבכלכלה השלישית באירופה יתפתח משבר כלכלי ופיננסי, הוא יתפשט במהירות לא רק לכל אירופה אלא לעולם כולו. משבר הבא באירופה יהיה קשה מהקודם ויאיים לשים סוף לפרויקט האירו.

יתכן וראש ממשלת איטליה ינצח במשאל, יתכן שגם שאם הוא יכשל התהליכים הפוליטיים יהיו איטיים בדומה לבריטניה אחרי ה-Brexit ולא יגרמו לטלטלה בשווקים, במיוחד אם הבנק המרכזי האירופאי ישים את כובד משקלו להרגעתם. אולם, המשקיעים צריכים לקחת בחשבון גם התרחישים פחות חיוביים נוכח התהליכים המתבשלים בהדרגה באירופה החל מה-Brexit דרך משאל העם באיטליה והבחירות בכל המדינות הגדולות שיתקיים בשנה הקרובה באירופה, אליהם עשויה להצטרף גם איטליה.

הכותב: אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב דש השקעות.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    השטק הפסיק לפחד. (ל"ת)
    בן אהרון 03/12/2016 19:58
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ניקתה סלקום כמומלץ (ל"ת)
    יפה 03/12/2016 17:07
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    קנו סלקום באחריות מלאה (ל"ת)
    אמיר 03/12/2016 14:30
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    משקיע וותיק 01/12/2016 16:28
    הגב לתגובה זו
    שכל מי שמקשיב לחדשות האלה ורץ למכור את התיק שלו , מצטער בגדול ונשאר מחוץ למשחק להרבה זמן. השקעה לטווח ארוך היא הקלף היחיד הנמצח תוך התעלמות מכל שאר רעשי הרקע. דווקא כשיש ירידות חזקות דוגמאת הברקזיט יש לנצל את הירידות הללו בשביל לקנות עוד מניות במחיר מציאה. מי שרכש ולא מכר הרוויח יפה מאוד. מי שרץ למכור את התיק עקב כל חדשה כלכלית שמתפרסמת פה , צפויות לו אכזבות רבות ותשואת עלובות ביחס למדדים המרכזים. זו הסיבה מדוע רוב הציבור מפסיד למדדים. ההסטוריה גם מלמדת שכל מי שהשקיע לאורך שנים במדדים ופיזר את התיק שלו , הרוויח יפה מאוד. לא לנסות לתזמן את השוק כי רוב הסיכוי שלא תצליחו.
  • 3.
    בא 01/12/2016 14:50
    הגב לתגובה זו
    רוצה מהגרים ערבים ,וגם לא רוצים שכול המפעלים יעברו לסין . 5 כוכבים כנראה יזכו .
  • 2.
    בא 01/12/2016 14:26
    הגב לתגובה זו
    ולכן כול פעם הסקרים משקרים .וכנראה גם הפעם . לא שזה מעניין אותי מה קורה באיטליה .
  • 1.
    משקיע 01/12/2016 13:58
    הגב לתגובה זו
    יש לי הצעה. תכינו כבר כתבה לקראת הבחירות בצרפת. על האסון של ניצחון הימין שם בראשות לה פן. פשוט תעשו העתק - הדבק מהכתבה הזו על איטליה. מה דעתכם?
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.