חושבים שחוסר הוודאות מגיע מהמצב הפוליטי? תחשבו שוב
פיזור הכנסת הכניס את מדינת ישראל לתקופת בחירות בת כ-4 חודשים המעלה חשש גדול לכלכלת בחירות ותקופה לא קצרה של חוסר וודאות פוליטית וכלכלית, אשר מגיעה במקביל להרעה בנתוני המאקרו כלכלה בישראל שמשדרים מסר מדאיג למשקיעים. הכלכלה בכלל ושוק ההון בפרט סולדים ממצבי חוסר וודאות, המכניסים הרבה מאוד רעשים למערכת ומעלים את תנודתיות השווקים.
לפני כחודש הוציאה סוכנות הדירוג הבינלאומית פיץ' הודעה על הורדת תחזית הדירוג של ישראל על רקע חוסר הוודאות הכלכלית והתקציב שתוכנן ל-2015, הכולל הרחבת הגרעון. השבוע, גם מודי'ס שיחררה אזהרה לאפשרות להורדת תחזית דירוג על רקע חוסר הוודאות הפוליטית והכלכלית שמתפתחת בישראל, והשלכותיה על תקציב 2015 וקצב הצמיחה של ישראל. הירידות החדות בשבועות האחרונים בבורסה מיוחסות, על פי התקשורת והציבור הרחב, בעיקר למצב הפוליטי, אולם ראוי לשים לב כי מדובר באירוע רחב יותר ברמה הגלובלית והקשר לתקופת הבחירות מקרי בהחלט.
ככלל, ההשפעה של תקופות בחירות וחוסר יציבות פוליטית על הכלכלה ושוק ההון זניחה ביותר. להפך, בממוצע, לאורך שנות הבחירות שעברנו השוק דווקא הגיב בעליות שערים. גם ההשפעה של ממשלת ימין או שמאל מבחינת האידאולוגיה הכלכלית אינה שונה כל כך, מאחר והשפעתן של סוכנויות הדירוג הבינלאומיות על המדיניות הכלכלית היא דרמטית. המחיר של 'טעות' במדיניות יכולה להיות כואבת. חריגה מאמות המידה שקבעו סוכנויות הדירוג מובילה כמעט מיידית להורדת דירוג, זינוק בהוצאות המימון וביכולת מיחזור החוב שלה. לכן קשה להאמין שיהיה פער משמעותי במדיניות הכלכלית ובגרעון התקציבי שייקבעו ממשלות מימין או משמאל אחרי הבחירות. בסופו של דבר כל ממשלה שתיבחר תהיה מחויבת למדיניות, שלכל הפחות, תשמר את רמת הדירוג הנוכחית של ישראל, והזעזוע ממנו חוששים כולם יהיה מינורי.
אז מה כן הניע את הירידות החדות בשווקים בחודש האחרון?
בחודשים האחרונים מחירי הנפט בעולם צנחו בכ-50% והניעו שרשרת של אירועים גלובליים. במרכז הבמה ניצבת רוסיה שכלכלתה נפגעה באופן חמור מירידת המחירים לצד סנקציות כלכליות קשות מצד המערב כתגובה לפלישתה למזרח אוקראינה.
המשבר הרוסי הינו גורם מרכזי בחשש העולמי ובירידות השערים בעולם, כמו גם פגיעה ישירה בתעשיית האנרגיה וכל הגורמים החשופים לה. פתיחת המרווחים באגרות החוב הקונצרניות ועלייה בפרמיות הסיכון אינן אירועים מקומי, אלא כאלה שהתרחשו במקביל לישראל גם בשווקים נוספים בעולם. הקישור של הירידות החדות לכלכלת הבחירות וחוסר הוודאות הפוליטית מוטעית, למרות שוודאי יש לכך השפעה פסיכולוגית שמעצימה את תגובת השוק. כלכלת בחירות תמיד הייתה, ולצערי גם תהיה בעתיד, אך היא אינה כה משמעותית על התוצר והצמיחה המקומית.
הפרמטרים המאקרו כלכליים של המשק הישראלי, שפורסמו בחודשים האחרונים, הם ברובם חיוביים ומצביעים על המשך צמיחה, גם אם ברמה הנמוכה מהפוטנציאל במשק. המערכה בעזה פגעה בנתוני הצמיחה אך באופן נקודתי ללא השפעה ארוכת טווח. אנו צופים שבשנה הקרובה המשק יצמח בסביבות 3% ואף יותר, וזאת למרות הבחירות והיעדר תקציב מאושר. כלכלת הבחירות תתבטא במיוחד באינפלציה נמוכה כחלק מאינפלציה עולמית אפסית, וגם מכך שימנעו בממשלה מהעלאות מיסים ואגרות ויפעלו, גם אם זמנית, להורדת תעריפים בשליטת המדינה כגון תעריפי המים והחשמל.
ברמת המיקרו כלכלה, חברות רבות מיחזרו בשנה האחרונה חוב בריביות נמוכות ולמח"מים ארוכים - תופעה שתתבטא בהורדת הוצאות המימון שלהן וברווחיות משופרת. גם צרכניות אנרגיה ייהנו בחודשים הקרובים מהירידה בעלויות היצור, והדברים יבואו לידי ביטוי בדוחות הכספיים, במחירי המניות ובפרמיות הסיכון של החברות. כל אלה, לצד השיפור בכלכלה האמריקנית, שמשפיעה על הכלכלה העולמית כולה, יובילו לשנה חיובית ברמת המאקרו והמיקרו כלכלה, כאשר חוסר הוודאות הפוליטית יהיה פקטור זניח.
- 2.מי חשב שזה מהמצב הפוליטי ? כתבה הזויה (ל"ת)דני 18/12/2014 20:10הגב לתגובה זו
- 1.בולשיט 18/12/2014 14:44הגב לתגובה זואסור לאדם לבזבז יותר מכמה שהוא מסוגל לייצר. חלק עיקרי בתוצר הוא הצריכה הפרטית. אותה צריכה פרטית תלויה בעשרות אחוזים מהציבור שחיים במינוס בשל הלוואות מהבנק, אז הבלוף הזה שנקרא "צמיחה" הולך להתפוצץ. אנשים צריכים לקחת הלוואות לצרכי עסקים, בריאות והשכלה, וזהו!כנראה שבמשרד האוצר ובבנק ישראל מחליטים להגיד "אחרי המבול", וזה לא מפתיע האמת לאור סכומי הכסף שרבים מכניסים שם לכיסם בקדנציה אחת
- ניר 18/12/2014 18:06הגב לתגובה זועסקים בדרך כלל נבנים על ידי מימון בנקאי. כך גם נדלן. זו הכלכלה . המשקיעים אופטימיים לגבי נסכוי להרויח מהשקעתם אחרת לא היו מנסים את מזלם.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.