חושבים שחוסר הוודאות מגיע מהמצב הפוליטי? תחשבו שוב

אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות, על הגורמים האמיתיים שמביאים לתנודתיות בשוק
אורי גלאי | (3)

פיזור הכנסת הכניס את מדינת ישראל לתקופת בחירות בת כ-4 חודשים המעלה חשש גדול לכלכלת בחירות ותקופה לא קצרה של חוסר וודאות פוליטית וכלכלית, אשר מגיעה במקביל להרעה בנתוני המאקרו כלכלה בישראל שמשדרים מסר מדאיג למשקיעים. הכלכלה בכלל ושוק ההון בפרט סולדים ממצבי חוסר וודאות, המכניסים הרבה מאוד רעשים למערכת ומעלים את תנודתיות השווקים.

לפני כחודש הוציאה סוכנות הדירוג הבינלאומית פיץ' הודעה על הורדת תחזית הדירוג של ישראל על רקע חוסר הוודאות הכלכלית והתקציב שתוכנן ל-2015, הכולל הרחבת הגרעון. השבוע, גם מודי'ס שיחררה אזהרה לאפשרות להורדת תחזית דירוג על רקע חוסר הוודאות הפוליטית והכלכלית שמתפתחת בישראל, והשלכותיה על תקציב 2015 וקצב הצמיחה של ישראל. הירידות החדות בשבועות האחרונים בבורסה מיוחסות, על פי התקשורת והציבור הרחב, בעיקר למצב הפוליטי, אולם ראוי לשים לב כי מדובר באירוע רחב יותר ברמה הגלובלית והקשר לתקופת הבחירות מקרי בהחלט.

ככלל, ההשפעה של תקופות בחירות וחוסר יציבות פוליטית על הכלכלה ושוק ההון זניחה ביותר. להפך, בממוצע, לאורך שנות הבחירות שעברנו השוק דווקא הגיב בעליות שערים. גם ההשפעה של ממשלת ימין או שמאל מבחינת האידאולוגיה הכלכלית אינה שונה כל כך, מאחר והשפעתן של סוכנויות הדירוג הבינלאומיות על המדיניות הכלכלית היא דרמטית. המחיר של 'טעות' במדיניות יכולה להיות כואבת. חריגה מאמות המידה שקבעו סוכנויות הדירוג מובילה כמעט מיידית להורדת דירוג, זינוק בהוצאות המימון וביכולת מיחזור החוב שלה. לכן קשה להאמין שיהיה פער משמעותי במדיניות הכלכלית ובגרעון התקציבי שייקבעו ממשלות מימין או משמאל אחרי הבחירות. בסופו של דבר כל ממשלה שתיבחר תהיה מחויבת למדיניות, שלכל הפחות, תשמר את רמת הדירוג הנוכחית של ישראל, והזעזוע ממנו חוששים כולם יהיה מינורי.

אז מה כן הניע את הירידות החדות בשווקים בחודש האחרון?

בחודשים האחרונים מחירי הנפט בעולם צנחו בכ-50% והניעו שרשרת של אירועים גלובליים. במרכז הבמה ניצבת רוסיה שכלכלתה נפגעה באופן חמור מירידת המחירים לצד סנקציות כלכליות קשות מצד המערב כתגובה לפלישתה למזרח אוקראינה.

המשבר הרוסי הינו גורם מרכזי בחשש העולמי ובירידות השערים בעולם, כמו גם פגיעה ישירה בתעשיית האנרגיה וכל הגורמים החשופים לה. פתיחת המרווחים באגרות החוב הקונצרניות ועלייה בפרמיות הסיכון אינן אירועים מקומי, אלא כאלה שהתרחשו במקביל לישראל גם בשווקים נוספים בעולם. הקישור של הירידות החדות לכלכלת הבחירות וחוסר הוודאות הפוליטית מוטעית, למרות שוודאי יש לכך השפעה פסיכולוגית שמעצימה את תגובת השוק. כלכלת בחירות תמיד הייתה, ולצערי גם תהיה בעתיד, אך היא אינה כה משמעותית על התוצר והצמיחה המקומית.

הפרמטרים המאקרו כלכליים של המשק הישראלי, שפורסמו בחודשים האחרונים, הם ברובם חיוביים ומצביעים על המשך צמיחה, גם אם ברמה הנמוכה מהפוטנציאל במשק. המערכה בעזה פגעה בנתוני הצמיחה אך באופן נקודתי ללא השפעה ארוכת טווח. אנו צופים שבשנה הקרובה המשק יצמח בסביבות 3% ואף יותר, וזאת למרות הבחירות והיעדר תקציב מאושר. כלכלת הבחירות תתבטא במיוחד באינפלציה נמוכה כחלק מאינפלציה עולמית אפסית, וגם מכך שימנעו בממשלה מהעלאות מיסים ואגרות ויפעלו, גם אם זמנית, להורדת תעריפים בשליטת המדינה כגון תעריפי המים והחשמל.

ברמת המיקרו כלכלה, חברות רבות מיחזרו בשנה האחרונה חוב בריביות נמוכות ולמח"מים ארוכים - תופעה שתתבטא בהורדת הוצאות המימון שלהן וברווחיות משופרת. גם צרכניות אנרגיה ייהנו בחודשים הקרובים מהירידה בעלויות היצור, והדברים יבואו לידי ביטוי בדוחות הכספיים, במחירי המניות ובפרמיות הסיכון של החברות. כל אלה, לצד השיפור בכלכלה האמריקנית, שמשפיעה על הכלכלה העולמית כולה, יובילו לשנה חיובית ברמת המאקרו והמיקרו כלכלה, כאשר חוסר הוודאות הפוליטית יהיה פקטור זניח.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מי חשב שזה מהמצב הפוליטי ? כתבה הזויה (ל"ת)
    דני 18/12/2014 20:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בולשיט 18/12/2014 14:44
    הגב לתגובה זו
    אסור לאדם לבזבז יותר מכמה שהוא מסוגל לייצר. חלק עיקרי בתוצר הוא הצריכה הפרטית. אותה צריכה פרטית תלויה בעשרות אחוזים מהציבור שחיים במינוס בשל הלוואות מהבנק, אז הבלוף הזה שנקרא "צמיחה" הולך להתפוצץ. אנשים צריכים לקחת הלוואות לצרכי עסקים, בריאות והשכלה, וזהו!כנראה שבמשרד האוצר ובבנק ישראל מחליטים להגיד "אחרי המבול", וזה לא מפתיע האמת לאור סכומי הכסף שרבים מכניסים שם לכיסם בקדנציה אחת
  • ניר 18/12/2014 18:06
    הגב לתגובה זו
    עסקים בדרך כלל נבנים על ידי מימון בנקאי. כך גם נדלן. זו הכלכלה . המשקיעים אופטימיים לגבי נסכוי להרויח מהשקעתם אחרת לא היו מנסים את מזלם.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.